Gå til innhold

RoboCop og Starship Troopers - Paul Verhoeven


Anbefalte innlegg

Jeg så de første RoboCop filmene da jeg var liten og senere Starship troopers franchisen. På den tiden var det ren og skjær underholdning for meg siden jeg er en sci-fi nerd. Men så har jeg blitt eldre og skjønt mer av hva Paul Verhoeven egentlig prøvde å formidle gjennom disse filmene. Det er jo satire om en dystopisk fremtid der korporasjoner dominerer og politistaten er opprettet. 

Geniale filmer, eller hva?

Synspunkter?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (24 minutter siden):

Jeg så de første RoboCop filmene da jeg var liten og senere Starship troopers franchisen. På den tiden var det ren og skjær underholdning for meg siden jeg er en sci-fi nerd. Men så har jeg blitt eldre og skjønt mer av hva Paul Verhoeven egentlig prøvde å formidle gjennom disse filmene. Det er jo satire om en dystopisk fremtid der korporasjoner dominerer og politistaten er opprettet. 

Geniale filmer, eller hva?

Synspunkter?

Veldig glad i RoboCop og enig i at det er genial satire 😀👍 

(De kunne virkelig å lage slike filmer på 80-tallet. Robocop, Escape From New York, Mad Max, osv.)

(så også nyversjonen, den var ok tidtrøyte for så vidt men manglet totalt kraften den opprinnelige hadde)

Jeg vet at alle som liker boka Starship Troopers hater filmen. Jeg har aldri lest boka og synes filmen funker bra som satire og svart humor (veldig 40K - Empire of Man vs Tyrannids? 😅). Verhoeven hatet boka og lagde derfor filmen på den måten han gjorde, i boka er den autoritære greia positiv (ment som et tankeeksperiment av forfatteren, som ikke selv var autoritær så vidt jeg vet).

Jeg er mer fantasy nerd enn SF nerd tror jeg men er også SF nerd 😊👍 (og grøsser nerd men mest bøker🤓)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

Veldig glad i RoboCop og enig i at det er genial satire 😀👍 

(De kunne virkelig å lage slike filmer på 80-tallet. Robocop, Escape From New York, Mad Max, osv.)

(så også nyversjonen, den var ok tidtrøyte for så vidt men manglet totalt kraften den opprinnelige hadde)

Jeg vet at alle som liker boka Starship Troopers hater filmen. Jeg har aldri lest boka og synes filmen funker bra som satire og svart humor (veldig 40K - Empire of Man vs Tyrannids? 😅). Verhoeven hatet boka og lagde derfor filmen på den måten han gjorde, i boka er den autoritære greia positiv (ment som et tankeeksperiment av forfatteren, som ikke selv var autoritær så vidt jeg vet).

Jeg er mer fantasy nerd enn SF nerd tror jeg men er også SF nerd 😊👍 (og grøsser nerd men mest bøker🤓)

Jeg driver og ser på RoboCop fra 2014 (tror jeg) og synes at Paul Verhoeven er fantastisk. Det er jo skremmende hele greia.

Og Starship Troopers var jo facisme og det hele ble jo latterlig. For hvem var inntrengerne og hvem forsvarte seg? Insektene eller menneskene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kongefilmer begge to. Starship Troopers husker jeg som veldig sjokkerende i forhold til 15 årsgrensen på kino. Jeez.

ST er også veldig tidsaktuell. Du har den republikanske politikeren Vivek Ramaswamy som foreslo å øke aldersgrensen for stemmeretten til 25, med unntak av de som mellom 18 og 25 tjenestegjorde i militæret. Du har alle disse propagandafilmene til IDF.

Og la oss ikke glemme den (bokstavelig talt) ræva "forklaringen" på hvordan insektene klarte å sende en meteoritt til jorden. Dette er i samsvar med vår alles kjære "jewish space laser"-lady.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (18 minutter siden):

Og la oss ikke glemme den (bokstavelig talt) ræva "forklaringen" på hvordan insektene klarte å sende en meteoritt til jorden. Dette er i samsvar med vår alles kjære "jewish space laser"-lady.

Akkurat denne husker jeg ikke. Gidder du å gi en kort oppsummering?

Lenke til kommentar

Disse filmene er jo ikke unike i det å skape et dystopisk fascistisk univers. Det er en drøss med filmer som bygges opp på samme måte, blant annet for å distansere seg fra virkelighetens mye mer sammensatte verden og for å skape en setting der heltene kjemper mot en hel verden. Blade Runner, the Trueman show, The Hunger games, The Island, The Matrix, The Avatar, Chappie og mange flere.

Jeg tror slike settinger forenkler "omverden" og dermed spisser settingen i filmen mellom heltene og "verdens ondskap". Disse lukkede verdnene distanserer seg også så mye fra virkeligheten at det blir en virkelighetsflukt for seeren. Jeg tror også at slike settinger trigger folks fascistiske tanker på både godt og vondt. Det skulle ikke forundre meg om en del Trump MAGA tilhengere faktisk liker tanken på Robocop og ser håpefullt på mulighetene AI vil gi oss i framtida.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har sett de originale Robocop filmene, men har ett gjensyn med Starship Troopers minst en gang hvert 5 år eller så. Husker jeg leide denne på vhs da jeg var 13. 😅

Forøvrig den som starta meg på sci fi interessen.

Enda ikke lest boka, men blir snart om jeg finner den noe sted.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 14.4.2024 den 3:05 AM):

Jeg så de første RoboCop filmene da jeg var liten og senere Starship troopers franchisen. På den tiden var det ren og skjær underholdning for meg siden jeg er en sci-fi nerd. Men så har jeg blitt eldre og skjønt mer av hva Paul Verhoeven egentlig prøvde å formidle gjennom disse filmene. Det er jo satire om en dystopisk fremtid der korporasjoner dominerer og politistaten er opprettet. 

Geniale filmer, eller hva?

Synspunkter?

Helt enig!

Paul Verhoeven er en meget dyktig filmskaper. Filmene (80/90-tallet) kan sees på som ren action med glorifisert vold, men det er et smart budskap under der også. Starship Troopers var opprinnelig en underholdende monsterfilm fra min ungdomstid, men satiren ble tydelig ved neste gjennomgang. Ganske annerledes stemning enn boka til Heinlein og jeg syns den er herlig over the top, uten at det blir bare rør. Man kan liksom se den med de øynene man ønsker og etter mitt syn har du da gjort noe veldig riktig som regissør.

Det samme i filmer som RoboCop og Total Recall. 

Kanskje jeg får se igjen Showgirls og se om det er noe mer budskap der også 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (På 14.4.2024 den 5:18 PM):

Lenge siden jeg har sett de originale Robocop filmene, men har ett gjensyn med Starship Troopers minst en gang hvert 5 år eller så. Husker jeg leide denne på vhs da jeg var 13. 😅

Forøvrig den som starta meg på sci fi interessen.

Enda ikke lest boka, men blir snart om jeg finner den noe sted.

Nå har det blitt en del år sida jeg leste den, men den har et veldig annet tempo enn filmen. Tror nesten jeg må ta en gjenlesing av den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...