Gå til innhold

Krigshandlinger mellom Iran og Israel


Anbefalte innlegg

Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke alle sivile som spedbarn, barn, sivile kvinner, HAMAS-motstandere på Vestbredden har noen skyld heller...


Er disse utsatt for slakt, voldtekt og tortur?

 

Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

...Israel misbruker denne maktfaktoren til å drive folkemord og mennesekrettighetsbrudd etter terrorangrepet fra HAMS er visst ingens ansvar...


Kan du dokumentere at Israel driver med folkemord og mennesekrettighetsbrudd?
Folkemord krever at Israel med viten og vilje målrettet dreper sivile.

 

Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Man må være rimelig ensidig hvis man påstår at terroristaksjonen fra HAMAS startet allt...


Vel, ikke alt, men det startet i det minste den nåværende krigen.

 

Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

... gjentagende gjengjeldelsesspiral ender hele regionen i en krig som i sum vil ta livet av enormt mange fler enn om man tar til fatningen!


Det er pussig hvordan det alltid er kun Israel som skal ta til fatningen.

Kanskje man innser at Hamas, Hezbollah, Iran eller hvem det måtte være, aldri kommer til å ta til fatningen, og at det derfor er nytteløst å rette slike hypotetisk krav mot disse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politisk sett klarer jeg ikke å 'heie på' noen av sidene her inkludert Palestina, min sympati ligger hos sivile som blir rammet uansett hvor de befinner seg. Så håper jeg selvsagt at gemyttene roer seg før det utarter seg til en storkonflikt, som egentlig bare er tåpelig og tragisk om resten av verden blandes inn i.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bare mellom 50 og 65 ballistiske missiler skal ha "blitt skutt ned". De som påstår at "50 %" krasjet eller feilet med å avfyres, burde vite at det er registrert tre tilfeller - i det ene tilfelle var det en eksplosjon  ifølge Babak Taghvaee, i det andre tilfelle falt en boosttrinn ned på en skolebygning som ble satt i brann, i det tredje tilfelle var en feilavfyring observert på et opptak. Og det var funnet et dusin missiltrinn som bar preg av å ha blitt løsrevet etter stridshodet detoneres løst og videre mot Israel.

Mye tyder da på at disse ikke forstår naturen av ballistiske flertrinns missilvåpen som egentlig er meget nytt i krigstid. 

Og det var langt mer enn bare femti lysgjenstander i himmelen da israelerne begynte med å skyte dem ned. Man anta at rundt 20 nådd fram, av disse var opptil syv nedslag observert på den nevnte flybasen - hvor det var bare en fulltreff på rullebanen, resten falt "harmløst", to bygninger var lettere skadet. Hvis 50 % kom ikke fram, er det 50-65 stykker - og man har tre tall; 7, 15 og 20 om disse som ikke var skutt ned. Opptak vist et par dusin skutt ned i den siste fasen av angrepet ned til bare få hundre meter over bakken.

Da betyr det at IDF og USAF ikke var sannfullt om det som hendt. 

Ifølge amerikanerne skjøt de ned 75 droner og "missiler" (som mener kryssermissiler og ballistiske missiler). De amerikanske destroyere USS Arleigh Burke and USS Carney som har satellittsassistanse og mer kapable systemer, skal ha skutt ned "mellom 4 og 6" mens et Patriot batteri i Irak skjøt ned 1, trolig en Fateh-rakett. Deretter har man et enslig opptak av en Arrow 3 som skjøt ned et missil i exoatmosfærisk avskjæring.

Da har vi sannsynlig 6-8 nedskytninger over Jordan/Irak utenfor Israel, og funn av rester etter en Arrow 3 var oppdaget i Jordan. Den hadde preg av eksplosjon på seg, ennå var ikke komplett ødelagt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:


Er disse utsatt for slakt, voldtekt og tortur?

 


Kan du dokumentere at Israel driver med folkemord og mennesekrettighetsbrudd?
Folkemord krever at Israel med viten og vilje målrettet dreper sivile.

 


Vel, ikke alt, men det startet i det minste den nåværende krigen.

 


Det er pussig hvordan det alltid er kun Israel som skal ta til fatningen.

Kanskje man innser at Hamas, Hezbollah, Iran eller hvem det måtte være, aldri kommer til å ta til fatningen, og at det derfor er nytteløst å rette slike hypotetisk krav mot disse.

Er det det at mange ganger flere sivile uskyldige palestinere drepes av militær overlegenhet med fly og raketter i forhold til antallet drpte israelere i terrorangrepet som gjør det greit, eller er det det at de er palestinere og muslimer som gjør det greit?

Du skal veære "mer enn lovlig" selektivt blind om du ikke har fått med deg mengdene av godt dokumenterte drap på folk fra hjelpeorganisasjoner, blokkering av nødhjelp, blokkering av medisiner, angrep på sykehus, drap på pasienter på sykehus med mye mer utført av Israel!

Nei, det startet ikke denne pågående krigen. Det eskalerte den og gjorde at den blusset opp, men jeg vil si det er rimelig historieløst og/eller selektivt å påstå at en konflikt med så lang historie startet med terroraksjonen fra HAMAS.

Det er pussig hvordan den militært overlegne parten som bedriver uforholdsmessig makbruk skal være de som skal ta til fatningen gitt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Alt avhengiges av hva krigsrådet gjør. Gallant f*** med militæroperasjonen i Gazastripen mens Gantz demonstrert likegyldighet og kaldblodighet mens Netanyahu er utilregnelig. 


Axios har litt mer om hva som foregikk bak lukkede dører når droneangrepet fra Iran var på vei.

Benny Gantz og Gadi Eizenkot, begge sentrumspolitikere ( og tidligere IDF-sjefer ) ville starte et motangrep umiddelbart, før dronene nådde Israel.

Netanyahu og andre medlemmer av krigskabinettet, deriblant trolig Gallant, ønsket å vente.

 

https://www.axios.com/2024/04/14/us-israel-iran-attack-retaliation


GLJp65gWYAALPfN?format=png&name=large

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (18 minutter siden):

Du skal veære "mer enn lovlig" selektivt blind om du ikke har fått med deg mengdene av godt dokumenterte drap på folk fra hjelpeorganisasjoner, blokkering av nødhjelp, blokkering av medisiner, angrep på sykehus, drap på pasienter på sykehus med mye mer utført av Israel!


Jeg tror kanskje problemet her er at du ikke vet forskjell på Vestbredden og Gaza?

Du skrev om spedbarn, barn, sivile kvinner, HAMAS-motstandere på Vestbredden .

Jeg spurte i forundring om disse var utsatt for slakt, voldtekt og tortur, slik du insinuerte, da det ville være nyheter for meg.
 

Gjest MKII skrev (18 minutter siden):

Nei, det startet ikke denne pågående krigen. Det eskalerte den og gjorde at den blusset opp, men jeg vil si det er rimelig historieløst og/eller selektivt å påstå at en konflikt med så lang historie startet med terroraksjonen fra HAMAS.


Kriger er definert innen visse tidsrammer, og får sågar egne navn, som seksdagerskrigen osv.

Den nåværende krigen startet 7. oktober 2023, når Hamas lanserte det største terrorangrepet mot jøder siden Holocaust, og er nå navngitt Israel-Hamas krigen.

Mange palestinere mener dog at krigen startet i 1948, når de først angrep Israel, og at krigen ikke er over før de har vunnet. 
 

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

Nord-Korea-observatører melder at de ser urovekkende tegn i Nord-Korea som kan tilsi at Kim har bestemt seg for å gå til krig.

Så jeg gjentar meg. Svakhet avler krig.

Tilgi min ignoranse, men mot hvem er det han tenker han skal krige i mot? Ikke fulgt helt med på hva Kim har holdt på med i det siste 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (20 minutter siden):

De amerikanske destroyere USS Arleigh Burke and USS Carney som har satellittsassistanse og mer kapable systemer, skal ha skutt ned "mellom 4 og 6"

Det er mulig at det var disse krigsskipene som sto for minst tre exoatmosfæriske nedskytninger (høyere enn 100 km) som har blitt oppsnappet visuelt sett over Vestbredden/Jordan fordi i motsetning til praksis annetsteds foretrakk US Navy ett-for-ett i SAM respons på innkommende angrep. Sannsynlig var det med SM-3 ABM missiler. 

Signs Point To Combat Debut Of Navy's SM-3 Interceptor Against Iranian Ballistic Missiles (msn.com)

SM-3 (RIM-161 Standard Missile 3) kan ha sett sin kampdebut natten til 14. april. Dette er et meget kapabelt våpen som mange ildledelsesplattformer kunne samarbeide omkring for størst mulig effektivitet på lang hold opptil 1,200 km vekk (det er også svakheten; hvis bare skipets ildledelsessystem benyttes, vil rekkevidden krympes meget drastisk - det trenger geostrategiske radarstasjoner og satellittkommunikasjon). 

Hmm... det er to geostrategiske radarstasjoner, en i Israel og en i Tyrkia, som da betyr at man kan forutse de innkommende ballistiske missiler med stor sikkerhet selv hvis det sendes ut MARV og lokkemidler som vil forvirre radarbildet - om det ikke var for den amerikanske assistansen, ville det ikke ha gått så bra for israelerne. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Tilgi min ignoranse, men mot hvem er det han tenker han skal krige i mot? Ikke fulgt helt med på hva Kim har holdt på med i det siste 


Samme som alltid, Sør-Korea og USA, samt enkelte ganger resten av vesten.

Hovedsakelig så er det Sør-Korea dog, med en drøm om å gjenforene Korea under øverste leder, evig sol og måne, elsket diktator, og vår alles Kim.

Det er for det meste vås, Kim er kun interessert i å holde på makten, og må vise styrke for å ikke bli avsatt. 
Han er faktisk ikke så gal at han angriper Sør-Korea så lenge de er under USAs beskyttelse .... tror jeg, man vet jo aldri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, 0laf said:


Jeg tror kanskje problemet her er at du ikke vet forskjell på Vestbredden og Gaza?

Du skrev om spedbarn, barn, sivile kvinner, HAMAS-motstandere på Vestbredden .

Jeg spurte i forundring om disse var utsatt for slakt, voldtekt og tortur, slik du insinuerte, da det ville være nyheter for meg.
 


Kriger er definert innen visse tidsrammer, og får sågar egne navn, som seksdagerskrigen osv.

Den nåværende krigen startet 7. oktober 2023, når Hamas lanserte det største terrorangrepet mot jøder siden Holocaust, og er nå navngitt Israel-Hamas krigen.

Mange palestinere mener dog at krigen startet i 1948, når de først angrep Israel, og at krigen ikke er over før de har vunnet. 
 

Vet forskjellen jo, men skrev feil. Korrigert nå. Hadde vært mye bedre om du bare skrev og påpekte det med en gang i stedet for å drive gjettelek... Men det er kanskje irrelevant for deg hvordan Israel behandler folk på Vestbredden også? Eller mener du at situasjonene på Vestbredden og Gaza befinner seg og utspiller seg i hvert sitt vakum???

...og når kriger defineres som å ha startet er og blir et definisjonsspørsmål akuratt som historikere ennå diskuterer når andre verdenskig begynnte for eksempel. Samme hva så begynner ikke en krig fra intet. Noe forårsaker krigen. Noe fører frem til krigen. Og med en krig som går frem og tilbake og veksler mellom aktive kamphandlinger og fredlige perioder, hvordan skal de da defineres når den starter og slutter om hverandre uten verken krigserklæringer eller fredsavtaler i mellom?! Uten verken konkrete krigserklæringer er fredsavtaler er og blir det en viss grad av synsing. Fordi om krigen blusset opp etter terrorangrepet fra HAMAS er det ikke nødvendigvis å bare uten videre konkludere med at krigen begynte da.

...eller så kan man si at krigen startet da Israel ble opprettet og mange av de eksisterende beboerene ble fortrengt. Eller så kan man si at (fyll inn relevant faktor)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Man må være rimelig ensidig hvis man påstår at terroristaksjonen fra HAMAS startet allt, og at palestinere derfor bare skal akseptere allt som blir gjort mot de i maktbalansens navn.

For å ta noen klisje'er:

"Vold avler vold"

"Øye for øye og tann for tann gjør hele verden blinde og tannløse"

Ved å hele tiden leke "the blame-game" med gjentagende gjengjeldelsesspiral ender hele regionen i en krig som i sum vil ta livet av enormt mange fler enn om man tar til fatningen! Men flere i minst denne og Israel-HAMAS-tråden er jo "mer katolske enn paven", og mindre nyanserte og mer tilhengere av Netanyahu og Israel enn det en stor andel av israelske jøder er...

Det er jo interessant at du beskylder andre for å spille "the blame game med gjentagende gjengjeldesesspiral" samtidig som du gjør et stort poeng ut av at Hamas sin terroraksjon ikke skjedde i noe vakuum.

Det stemmer heller ikke at jeg har fritatt Israel for alt, men jeg ser heller ikke hva alternativet til en våpenblokkade av Gaza var før 7.oktober. Skal man bare la en islamistisk terrororganisasjon få importere alle våpen de ønsker? Våpen de misbruker så fort de får muligheten. Det er mye jeg er kritisk til med Israel (spesielt Vestbredden), men ikke håndteringen av Hamas. Her har Israel vært langt mer tålmodig enn det noe land i vesten ville vært. Vi hadde ikke godtatt jevnlige rakettangrep over vestlige byer fra en terrororganisasjon vi heller.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, DukeNukem3d said:

Det er jo interessant at du beskylder andre for å spille "the blame game med gjentagende gjengjeldesesspiral" samtidig som du gjør et stort poeng ut av at Hamas sin terroraksjon ikke skjedde i noe vakuum.

Det stemmer heller ikke at jeg har fritatt Israel for alt, men jeg ser heller ikke hva alternativet til en våpenblokkade av Gaza var før 7.oktober. Skal man bare la en islamistisk terrororganisasjon få importere alle våpen de ønsker? Våpen de misbruker så fort de får muligheten. Det er mye jeg er kritisk til med Israel, men ikke håndteringen av Hamas. Her har Israel vært langt mer tålmodig enn det noe land i vesten ville vært. Vi hadde ikke godtatt jevnlige rakettangrep over vestlige byer fra en terrororganisasjon vi heller.

Med "the blame game med gjentagende gjengjeldesesspiral" henviser jeg selvfølgelig til mønsteret med terror fra HAMAS/andre palestinske grupper og så uproporsjonale svar fra Israel frem og tilbake mellom de som partnere i konflikten.

En våpenblokkade for å forhindre en terroristorganisasjon som HAMAS å få tak i våpen verken forsvarer eller rettferdiggjør israels blokkade av nødhjelp og medisiner, drap på hjelpearbeidere, drap på leger på sykehus, drap på pasienter på sykehus, drap på spedbarn og barn og så videre eller andre uproporsjonale handlinger fra Israel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (14 minutter siden):

Med "the blame game med gjentagende gjengjeldesesspiral" henviser jeg selvfølgelig til mønsteret med terror fra HAMAS/andre palestinske grupper og så uproporsjonale svar fra Israel frem og tilbake mellom de som partnere i konflikten.

En våpenblokkade for å forhindre en terroristorganisasjon som HAMAS å få tak i våpen verken forsvarer eller rettferdiggjør israels blokkade av nødhjelp og medisiner, drap på hjelpearbeidere, drap på leger på sykehus, drap på pasienter på sykehus, drap på spedbarn og barn og så videre eller andre uproporsjonale handlinger fra Israel.

Da er vi jo enige da at 7.oktober var en håpløs avgjørelse og at ingenting før det rettferdiggjør en slik terrorhandling. Der målet var sivile, i motsetning til Israel.

Når jeg skriver våpenblokkade så siktet jeg selvsagt til før krigen. Jeg kan ikke se en bedre løsning for hvordan man håndterer en islamistisk terrorgruppe enn det. Det er i andre anledninger jeg vil kritisere Israel. Gaza er det palestinerne selv som har ødelagt med sine håpløse valg, kanskje først og fremst å velge Hamas i 2006, som så drepte sin politiske motstandere og så bare ført de videre inn i elendigheten. Og brent broer i alle retninger, ikke bare til Israel.

Israel skulle nok sluppet inn mer nødhjelp, men den ensidige oppramsingen din hører ikke noe sted hjemme. Du tar ikke med at Hamas bruker sivile som skjold, at Hamas kaprer nødhjelp og gjemmer seg og nødhjelpen nede i tunellene i stedet for å hjelpe sivilbefolkningen eller kapitulere som en normal arme ville gjort. Du tar ikke med at de kriger fra disse sykehusene osv. Med en gang Hamas velger å krige fra en moske så er det ikke lenger et sivilt mål (eksempel).

Så dør det nok sivile i alle kriger og hvis krigen til Israel er "uproporsjonal" (som ingen har bevist) så var nok krigen mot IS det også.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Tilgi min ignoranse, men mot hvem er det han tenker han skal krige i mot? Ikke fulgt helt med på hva Kim har holdt på med i det siste 


Først og fremst Sør-Korea, som Kim kalte noe slikt som en "uhellig pestbylle og koloni av det imperialistiske USA" eller lignende.

Problemet er at for å vinne over Sør-Korea må Nord-Korea antagelig ta i bruk atomvåpen. Muligens tom. som "first strike".

Selv om Nord-Korea bare brukte det mot militærbaser ville det være en katastrofe.

Stygt redd for at vi i de kommende årene vil trenge mange krigstråder som denne. Iran er dermed egentlig av lite bekymring sammenlignet med Kina og Nord-Korea som er atommakter - i det minste enn så lenge de ikke har effektive våpen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Vet forskjellen jo, men skrev feil. Korrigert nå. Hadde vært mye bedre om du bare skrev og påpekte det med en gang i stedet for å drive gjettelek...


Jeg kan ikke vite hva du mener, du skrev Vestbredden, så jeg antok det var det du mente, og først når du begynte å skrive om hendelser på Gaza, ble det klart at du hadde skrevet feil sted.
 

Gjest MKII skrev (1 time siden):

 Eller mener du at situasjonene på Vestbredden og Gaza befinner seg og utspiller seg i hvert sitt vakum???


Nei, begge skyldes terror.

Dersom terroristene på Gaza og Vestbredden slutter med terrorangrepene mot Israel, så blir det kanskje fred, men jeg kan nærmest garantere at det ikke blir fred dersom Israel fjerner grensekontroller og oversyn. Tvert i mot.
 

Gjest MKII skrev (1 time siden):

 ...og når kriger defineres som å ha startet er og blir et definisjonsspørsmål..


Akkurat i dette tilfellet så det er dog enkelt. Den nåværende krigen startet 7. oktober.

Før dette var det tildels fred mellom Israel og Hamas, og utover noen raketter hver uke, så hadde det ikke vært større hendelser på mange år. 
 

Gjest MKII skrev (1 time siden):

 ...eller så kan man si at krigen startet da Israel ble opprettet og mange av de eksisterende beboerene ble fortrengt. 


Det er palestinernes synspunkt, støttet av UNRWA, og at ettersom krigen ikke er over etter 75 år, så vil de etterhvert vinne og bli kvitt jødene.

Sannsynligheten for det er dog null.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Ove38 said:

Zelenskyj stiller seg uforståelig til at USA/UK og Frankrike straks skjøt ned raketene mot Israel. Men ikke på sammen måte vil skyte ned raketene mot Ukraina. 

Det er uforståelig. Biden ga Putin fritt spillerom før krigen mot Ukraina vart satt i gang for litt over 2 år sidan. Hadde derimot Biden gitt beskjed om at Ukraina ville få støtte og hjelp fra første stund hadde det ikkje blitt noko krig. Nå er Biden redd for konsekvensane av å gå inn å støtte Ukraina direkte, spesiellt sia Putin rasler med atom-bjellene sine, samt at Kina med fleire venter på sin mulighet viss USA låser seg fast for mykje i europa og midtøsten. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):

 

Desinformasjon fra en kjent desinformasjonskonto som jevnlig har postet falske nyheter, blant annet med "krigsvideoer" fra spillet Arma 3.

Fact Check: Viral Post Says Jordan's Princess Salma Shot Down Iranian Drones, Here's The Truth
https://www.news18.com/world/false-news-of-jordans-princess-salma-shooting-down-iranian-drones-goes-viral-8851791.html

Sitat

A series of posts on X falsely claimed that Princess Salma bint Abdullah, the third child of Jordan’s King Abdullah and Queen Rania, shot down Iranian drones which flew through Jordanian airspace on their way to Israel.

Sitat

The false news stories using a photo of Princess Salma from December last year, when she joined the kingdom’s forces to airdrop aid into Gaza for war-ravaged Palestinians, claimed that Princess Salma intercepted an Iranian drone.

(...)

Several blue-tick, verified X accounts like Mossad Commentary which often posts pro-Israel content also posted the news and independent media company and pollster Rasmussen Polls, both accounts which are followed by more than 300,000 people on Twitter appeared to back the claim with a quote repost.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...