Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) Simen1 skrev (17 minutter siden): Når det gjelder direkte og indirekte støtte og sympati for Israels angrep på Iran, er det egentlig noen nyanseforskjell mellom Israel og jøder ellers i verden? Klart, ikke alle jøder er ekstremistiske Nethanyahu tilhengere, men det er heller ikke alle israelere. Poenget mitt var, jøder har blitt hatet i alle år av mange, Israel er bare den siste unnskyldningen for antisemitter. Haters will hate, no matter what Endret 21. juni av Tussi 8
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 21. juni Populært innlegg Skrevet 21. juni Hvorfor skal folk plage jøder fordi de misliker staten Israel? Jeg liker ikke mullahregimet, har jeg med samme logikk fullmakt til å banke opp muslimer? Nei. Jøder er i en særstilling, med at deres fiender ikke kan ta ansvar for egne handlinger, som å sette seg inn i skyldspørsmålet. 10 1
Simen1 Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tussi skrev (1 minutt siden): Poenget mitt var, jøder har blitt hatet i alle år av mange, Israel er bare den siste unnskyldningen Før 2. verdenskrig - ja. Etter så har de nytt stor sympati og har fått mange apologeter, nesten uansett hva de gjør. Personlig er jeg født uten fordommer eller idealisering og hørte vel egentlig ikke ordet jøder før i undervisningen på barneskolen. Jeg er derimot vokst opp med en grunnleggende tro på at jeg møter folk med blanke ark både på individuelt nivå og i navngitte grupperinger. Mitt personlige inntrykk av noen utvikles av hvordan jeg erfarer at de oppfører seg mot meg og andre - uavhengig av religion, utseende, og opprinnelseland. Jeg tror mange i vesten, spesielt Norge, er som meg. Når jøder "får passet sitt påskrevet" så er det i praksis de selv som skriver. Det er deres handlinger som blir observert og notert. 1
Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) Simen1 skrev (4 minutter siden): Før 2. verdenskrig - ja. Etter så har de nytt stor sympati og har fått mange apologeter, nesten uansett hva de gjør. Personlig er jeg født uten fordommer eller idealisering og hørte vel egentlig ikke ordet jøder før i undervisningen på barneskolen. Jeg er derimot vokst opp med en grunnleggende tro på at jeg møter folk med blanke ark både på individuelt nivå og i navngitte grupperinger. Mitt personlige inntrykk av noen utvikles av hvordan jeg erfarer at de oppfører seg mot meg og andre - uavhengig av religion, utseende, og opprinnelseland. Jeg tror mange i vesten, spesielt Norge, er som meg. Når jøder "får passet sitt påskrevet" så er det i praksis de selv som skriver. Det er deres handlinger som blir observert og notert. Vel de som hater jøder møter åpenbart ikke dem med blanke ark på individuelt og gruppenivå. Det er egentlig ganske utrolig at man kan skylde antisemittisme mot jøder i Europa på noe som helst annet enn den hjernedøde amtisemitten som har de holdningene. Man skal være ganske idiot for å mene at en norsk jøde på noe som helst vis kan trakasseres og hates pga hva en stat på andre siden av kloden holder på med. Snakker nå om antisemitter, ikke du Jeg f eks hater Tyrkia,.Men det rettferdiggjør jo ikke hat på alle med anatolisk opprinnelse over hele planeten. Vi må slutte med å legitimere den hjernedøde antisemitten med at "de har jo en grunn" Endret 21. juni av Tussi 3 4
UglaSukk Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Bill Clinton tar bladet fra munnen. "Former president Bill Clinton said Israel Prime Minister Benjamin Netanyahu has been wanting to fight Iran for a long time because that way he can stay in the office forever." https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/bill-clinton-on-middle-east-crisis-netanyahu-wants-to-stay-in-office-forever-us-should-stop-iran-but-/articleshow/121955265.cms Video : https://www.bitchute.com/video/eTfRTXOrqt5t/
obygda Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tussi skrev (28 minutter siden): Poenget mitt var, jøder har blitt hatet i alle år av mange, Israel er bare den siste unnskyldningen for antisemitter. Haters will hate, no matter what De gjør det jo ikke lett for seg selv når man ser hvordan bosettere oppfører seg. Vi har janteloven i Norge som oppfordrer oss ikke til å tro vi er noe bedre enn andre. Bosettere tror de er guds utvalgte og har spesielle rettigheter til land og kan fortrenge folk. Og noen av dem har NULL respekt for selv palestinske barn. Det er så grusomt at man skulle tro det var djevelen selv som handlet. Antisemittismes mor er jo disse gale menneskene.
JK22 Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Snikpellik skrev (2 timer siden): Most Iranians are hostile to the regime and oppose it, but there is a sense of national solidarity at the moment. Right now, the people are focused on one thing: survival. “When they see Israeli strikes causing casualties and destruction — even if the regime is unpopular — the immediate threat is seen as Israel. That’s why people are rallying around the flag. I emphasize — not around the regime, but most of their anger is currently directed at Israel.” Det er den voksende stemningen i Iran; hele fem millioner er sagt å ha flyktet fra Teheran - noe som er katastrofalt for disse som håper på et folkeopprør mot presteregimet som har strammet sitt grep og tillate mer rasjonale krefter få mer innflytelse. Dessuten har alle likvideringsangrepene og angrepene på sivilkontrollfasilitetene fulgt til et altfor høyt antall sivile rammede; ifølge en kilde er 430 sivilister drept og 3,500 skadd, medregnet sivilansatte og sivilpersonell. Frustrasjonen mot presteregimet er ikke lenge om selve regimet, men om dets evne for å bekjempe den israelske bombeoffensiven. IRIA, det regulære militæret, er sagt å stille forberede seg på å overta ansvaret mens IRGC gjentatte ganger bevist sin udugelighet - og dette kan Khamenei tillate fordi han er presset mot veggen. Iran blir bare sintere. Iran er villig til å stoppe alle angrepene om Israel stoppe, men mistilliten mot Trump er så massiv, at de tilsynelatende har mistet all tro på USA - slik at europeerne som prøver på å få i stand en avtale, ikke virker å fatte Irans motvilje. Spesielt fordi det ser ut at bin Salman i Saudi-Arabia har sluttet seg til Trump, mens Qatar og Emiratene regelrett kastet amerikanerne ut har den altfor impulsive og korttenkte sjeiken valgt å slutte seg til "den uhellige koalisjonen" mot Iran. Store amerikanske flystyrker samles i Saudi-Arabia (og Jordan), 8 B-2 fly har blitt sendt ut, sannsynlig til Diego Gracia som Starmer har åpnet opp på nytt. Tross voksende kritikk nektet Starmer å lytte, og i Washington er det full krig hvor Trump rett og slett hadde forbigått alle konstitusjonelle rammer og dermed for første gang i USAs historie vil en enslig mann ha fullmakt for å starte en krig - akkurat som en enevoldskonge. Det er meget sterk motvilje mot krig i hele Vesten. Israelsk tap er nå om et uspesifisert antall dronefly (3), men det merkes at det bli noe færre kampfly enn tidlig, og at iranerne har fått tilbake radardekning så de kan gjenopprette noe av den operasjonelle friheten. Det kom færre missiler mot Israel, men de bli mer effektivere - 2 treff ut av 5, Iron Dome-missiler nå benyttes nærmest i desperasjon selv om muligheten bare er 1 av 10, Arrow/THAAD forsvaret er snart satt ut av spillet. Flere og flere dronefly kom seg inn og traff mål i Israel. For iranerne gjenstår det et viktig oppdrag før de kan gjenreise seg; de må finne agenten innad i IRGC eller endog i Khameneis krets fordi israelerne fremdeles får umulig intel som ikke kunne skaffes fram fra annet enn interne lekkasjer. Denne agenten hadde i to år gjort uvurderlig skade på dem, så dette er høyprioritet. Internett var slått av blant annet for å finne agenten, som kan vente seg en meget grufull død så snart iranerne fant ham. 1 4
Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) obygda skrev (8 minutter siden): De gjør det jo ikke lett for seg selv når man ser hvordan bosettere oppfører seg. Vi har janteloven i Norge som oppfordrer oss ikke til å tro vi er noe bedre enn andre. Bosettere tror de er guds utvalgte og har spesielle rettigheter til land og kan fortrenge folk. Og noen av dem har NULL respekt for selv palestinske barn. Det er så grusomt at man skulle tro det var djevelen selv som handlet. Antisemittismes mor er jo disse gale menneskene. Nei, antisemittismen kom lenge før bosetterne. Det er ganske vilt når folk under fullt navn på Facebook hevder st å ødelegge minnesteinene for norske jøder som døde under holocaust er legitim Israelkritikk. Altså, når vi er på.det nivået, og det er vi, da snakker vi hjernedød antisemittisme Det eneste forskjellen på antisemittisme nå og før, er at antisemittene skjuler seg delvis (og dårlig) bak den mer legitime antisionismen Endret 21. juni av Tussi 7 1
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) obygda skrev (13 minutter siden): De gjør det jo ikke lett for seg selv når man ser hvordan bosettere oppfører seg. Vi har janteloven i Norge som oppfordrer oss ikke til å tro vi er noe bedre enn andre. Bosettere tror de er guds utvalgte og har spesielle rettigheter til land og kan fortrenge folk. Og noen av dem har NULL respekt for selv palestinske barn. Det er så grusomt at man skulle tro det var djevelen selv som handlet. Antisemittismes mor er jo disse gale menneskene. Hvorfor setter du deg ikke inn i saken? IDF har en viktig jobb å gjøre med å bekjempe terrororganisasjon HAMAS, som har drept mange, både jødiske og palestinske barn. Jeg love deg at IDF har mer respekt for menneskeliv og barn enn det HAMAS har. HAMAS må slutte med terror og å plassere egne barn i skuddlinjen som skjold. De må slutte å stjele nødhjelpen som Israel gir. Angående Guds utvalgte folk, ChatGPT Sitat Jødene regnes som «Guds utvalgte folk» basert på pakt Gud inngikk med Abraham og senere Moses. Dette innebærer ikke at de er «bedre» enn andre, men at de har fått et særlig ansvar for å følge Guds lover (Toraen) og være et moralsk og åndelig forbilde. Utvelgelsen handler om plikter mer enn privilegier: Å leve etter Guds vilje og bringe rettferdighet og tro til verden. Endret 21. juni av Mannen med ljåen 5 1 1
Ballalaika Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Simen1 skrev (39 minutter siden): Før 2. verdenskrig - ja. Etter så har de nytt stor sympati og har fått mange apologeter, nesten uansett hva de gjør. Personlig er jeg født uten fordommer eller idealisering og hørte vel egentlig ikke ordet jøder før i undervisningen på barneskolen. Jeg er derimot vokst opp med en grunnleggende tro på at jeg møter folk med blanke ark både på individuelt nivå og i navngitte grupperinger. Mitt personlige inntrykk av noen utvikles av hvordan jeg erfarer at de oppfører seg mot meg og andre - uavhengig av religion, utseende, og opprinnelseland. Jeg tror mange i vesten, spesielt Norge, er som meg. Når jøder "får passet sitt påskrevet" så er det i praksis de selv som skriver. Det er deres handlinger som blir observert og notert. Ok, så det er ikke anti-semittisme, det Jewish behaviour som man er noticing. Dette er akkurat samme retorikk anti-semittene brukte før 2. Verdenskrig og det er samme de bruker nå. Ikke for å være hysterisk men noterer seg siste ordet - notert, som i noticing 4 1
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Er det flere etniske/religiøse grupper som har en bestemt oppførsel, som vi skal være ekstra oppmerksomme på? 4 1 2
Ballalaika Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni obygda skrev (18 minutter siden): De gjør det jo ikke lett for seg selv når man ser hvordan bosettere oppfører seg. Vi har janteloven i Norge som oppfordrer oss ikke til å tro vi er noe bedre enn andre. Bosettere tror de er guds utvalgte og har spesielle rettigheter til land og kan fortrenge folk. Og noen av dem har NULL respekt for selv palestinske barn. Det er så grusomt at man skulle tro det var djevelen selv som handlet. Antisemittismes mor er jo disse gale menneskene. Hvorfor skulle oppførselen til noen av etnisitet x i en annen verdensdel føre til hat mot folk av samme etnisitet ellers i verden? Det er en logikk som blir fordømt umiddelbart som normal ellers. Bortsett fra når det er jøder, da er det bare sånn, it is what it is. 5
obygda Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tussi skrev (13 minutter siden): Nei, antisemittismen kom lenge før bosetterne. Det er ganske vilt når folk under fullt navn på Facebook hevder st å ødelegge minnesteinene for norske jøder som døde under holocaust er legitim Israelkritikk. Altså, når vi er på.det nivået, og det er vi, da snakker vi hjernedød antisemittisme Det eneste forskjellen på antisemittisme nå og før, er at antisemittene skjuler seg delvis (og dårlig) bak den mer legitime antisionismen Jeg er 100% enig at å gå løs på minnesteinene er hjernedødt og helt,helt uakseptabelt. Men det er også enkelte bosettere sin oppførsel og holdning mot palestinere. Om vi lan være enige om det så er vi alle fall på samme planet. 1
Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni obygda skrev (Akkurat nå): Jeg er 100% enig at å gå løs på minnesteinene er hjernedødt og helt,helt uakseptabelt. Men det er også enkelte bosettere sin oppførsel og holdning mot palestinere. Om vi lan være enige om det så er vi alle fall på samme planet. Det er vi enig om, men jeg mener like fullt at å hate europeiske jøder pga det bosettere gjør er hjernedødt. Hvis det er noe som får europeiske jøder til å emigrere til nettopp Israel så er det jo nettopp antisemittisme... 2
obygda Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tussi skrev (3 minutter siden): Det er vi enig om, men jeg mener like fullt at å hate europeiske jøder pga det bosettere gjør er hjernedødt. Hvis det er noe som får europeiske jøder til å emigrere til nettopp Israel så er det jo nettopp antisemittisme... Det er dessverre slik at når mange nok i en gruppe oppfører seg som idioter så stempler man alle. Det er sånn mennesker er. Israelske politikere og andre jødiske offentlige personer må klart og tydelig ta avstand fra disse ekstreme bosetterene..men vi så jo i Nrk reportasjen nå nylig at politkere i regjering IKKE tok avstand...men støttet bosettere. Da har man i bunn og grunn ingen legitimitet igjen mhp å klage på antisemittismen som rammer jøder. Israel må rydde opp i eget hus først. Det gjør de bare ikke og der har du bakgrunnen for hvorfor stadig flere vender jøder ryggen. 1
Ballalaika Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) obygda skrev (12 minutter siden): Jeg er 100% enig at å gå løs på minnesteinene er hjernedødt og helt,helt uakseptabelt. Men det er også enkelte bosettere sin oppførsel og holdning mot palestinere. Om vi lan være enige om det så er vi alle fall på samme planet. Hva har minnesteiner i Norge å gjøre med bosettere på bygda i Midtøsten å gjøre? P.S. Det er egen tråd for anti-semittisme. Denne handler vel egentlig om Israel-Iran-krigen. Endret 21. juni av Ballalaika 4 1
Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) obygda skrev (5 minutter siden): Det er dessverre slik at når mange nok i en gruppe oppfører seg som idioter så stempler man alle. Det er sånn mennesker er. Israelske politikere og andre jødiske offentlige personer må klart og tydelig ta avstand fra disse ekstreme bosetterene..men vi så jo i Nrk reportasjen nå nylig at politkere i regjering IKKE tok avstand...men støttet bosettere. Da har man i bunn og grunn ingen legitimitet igjen mhp å klage på antisemittismen som rammer jøder. Israel må rydde opp i eget hus først. Det gjør de bare ikke og der har du bakgrunnen for hvorfor stadig flere vender jøder ryggen. Du forsvarer fortsatt antisemitter på bakgrunn av hva en stat gjør. Er det like legitimt å hate muslimer pga Hamas,Hizbollah, al qaida og IS, mens Iran forsvarer det? Eller tyrkere pga Tyrkia? Eller gjelder dette kun jøder og Israel? Ser du ikke at du legitimerer antisemittisme på en måte som kan legitimere hat mot andre grupper på akkurat samme bakgrunn? Når antisemittisme blir "forstått" av Israelkritikere på denne måten, og dette anses legitimt, ja, da håper jeg alle jøder emigrerer, for her er det søren ikke trygt! Endret 21. juni av Tussi Skrivefeil 2 3
obygda Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tussi skrev (Akkurat nå): Du forsvarer fortsatt anyisemitter på bakgrunn av hva en stat gjør. Er det like legitimt p hate muslimer pga Hamas,hizbollal, al qauda og IS, mens Iran forsvarer det? Eller tyrkere pga Tyrkia? Eller gjelder dette kun jøder og Israel? Ser du ikke at du legitimerer antisemittisme på en øåte osm kan legitimere hat mot andre grupper på akkurat samme bakgrunn? Jeg forsvarer ikke..jeg forklarer. Det er en vesentlig forskjell. Selvfølgelig blir muslimer stemplet for terror osv. Det har vi jo sett hele tiden. Det var jo en debatt for noen år siden ifb terroren på Utøya der muslimer med en gang ble stemplet som syndebukker før man visste hvem som hadde begått udåden. 1 1
KalleKanin Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Mannen med ljåen skrev (59 minutter siden): Hvorfor skal folk plage jøder fordi de misliker staten Israel? Jeg liker ikke mullahregimet, har jeg med samme logikk fullmakt til å banke opp muslimer? Nei. Jøder er i en særstilling, med at deres fiender ikke kan ta ansvar for egne handlinger, som å sette seg inn i skyldspørsmålet. Akkurat. Hvorfor skal det gå ut over jøder som bor her? Og det er også bare Israel som får et sånt voldsomt raseri. Hvor mange demonstrasjoner har det vært utenfor den tyrkiske, kinesiske eller aserbajdjan sine ambassader? Det enorme hatet er uproporsjonalt og hyklersk. Selv russere slipper mye billigere unna. Hadde man gjort tilsvarende mot andre grupper hadde det vært snakk om rasisme. 3 2
Tussi Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) obygda skrev (2 minutter siden): Jeg forsvarer ikke..jeg forklarer. Det er en vesentlig forskjell. Selvfølgelig blir muslimer stemplet for terror osv. Det har vi jo sett hele tiden. Det var jo en debatt for noen år siden ifb terroren på Utøya der muslimer med en gang ble stemplet som syndebukker før man visste hvem som hadde begått udåden. Ja, og å hat mot muslimer pga terror er like hjerndødt som antisemittisme pga Israel, som jo er hele poenget mitt Kan selvsagt også ta med drapet på den palestinske gutten i USA pga Hamas, hkernedødt og helt grusomt. Man kan hate personer på grunn av det de gjør, stater pga sine handlinger, men grupper som etnisitet og religion, det er hatefulle og må tas avstand fra i ALLE tilfeller, det skal ikke forstås på noe som helst vis Endret 21. juni av Tussi 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå