Gå til innhold

Visste dere at Pentagon betaler Hollywood for å spre propaganda gjennom filmer?


Anbefalte innlegg

Det er sant. Tenk på det.
Man kan spre budskap til millioner av folk.

https://www.bitchute.com/video/WNSH1ptWo4qX/

(Finnes en youtube link også hvis dere vil heller ha den)

Top Gun ble jo for bare 2-3 år siden innrømt å ha vært en rekruteringsfilm.
De hadde t.o.m. "Join up here" stands utenfor kinoene når den gikk i  USA i 1986.

Spill som f.eks. Call of Duty for også dekket deler av budsjettet for å "bringe USA i et bra lys."

hollywood_propaganda-1551989578-5256-1252698399.jpg

Endret av gubbefaen
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At USA reklamerer for militæret er jo ikke noe nytt. De står på skoler og rekrutterer ungdommer og alt mulig rart.

De fleste er vel lei krigsfilmer som bare maler USA i et godt lys, men slik blir det når folk i statene er så latterlig patriotiske at det blir teit.

Skal sies at Top Gun er god reklame uavhengig av om regjeringen har noe med den å gjøre, fordi filmene er så jævlig kule. Men vanskelig å få jagerfly til filmingen uten hjelp fra militæret vil jeg tro.

Vet ikke om jeg har et stort problem med det. Mye rart staten her sponser også.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PØRR skrev (3 timer siden):

Jeg visste at Hollywood sprer propaganda gjennom filmene sine, men at Pentagon betaler dem for det? Akkurat dét visste jeg ikke. Forundrer meg heller ikke, disse sleipe amerikanerne.

Det er ofte litt mindre direkte. I mange filmproduksjonar så foregår det slik at Pentagon gir støtte gjennom å låne ut militære effekter som køyretøy, uniformer, lokasjonar, osv. Som vilkår for å gi slik støtte så sett Pentagon krav til produksjonen, typisk at den amerikanske hæren skal være "good guys" og at filmen ikkje kan være kritisk. 

Så støtten er vanlegvis i reine pengar, men produksjonen soarar sjølvsagt mykje pengar om dei får låne jagerfly gratis kontra å måtte prøve å leige fly eller bruke tid på å lage modellar eller datagrafikk for å lage filmen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil tro kinesiske interesser er vel så gode til å spre sin propaganda og har mer penger enn Pentagon.

Du har kanskje lagt merke til i begynnelsen av noen filmer at det står f.eks. H.BROTHERS med noen kinesiske tegn.  Det er Huayi Brothers https://en.wikipedia.org/wiki/Huayi_Brothers 

Legg merke til f.eks. en film som Mile 22 med Mark Wahlberg. Den endte ikke godt for amerikanerne som til slutt ble rundlurt av asiatisk dobbeltagent som jobbet for russerne...

Generelt er det også store penger for Hollywood å tjene på å lage filmer som kan vises i Kina, så temaer som er følsomme for Kina unngås  (https://www.news18.com/india/now-showing-is-china-hollywoods-new-boss-heres-what-experts-say-7964011.html )

Det kalles "soft power" 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Det å bruke film for å få frem budskap er noe som kan være lang mer effektivt en åpenbar reklame. Så lenge det blir gjort på en smart nok måte. Folk ser veldig fort igjennom reklame for Mc Donalds og lignende, men hvis ting er mer bakt inn i filmen og ikke klattet på som en enkel snutt i selve fimen, så er det mye vanskeligere å se som åpenbar manipulasjon / reklame.

De beste og mest effektive variantene av dette er de du hører om senere og så klarer å koble sammen i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Det er ofte litt mindre direkte. I mange filmproduksjonar så foregår det slik at Pentagon gir støtte gjennom å låne ut militære effekter som køyretøy, uniformer, lokasjonar, osv. Som vilkår for å gi slik støtte så sett Pentagon krav til produksjonen, typisk at den amerikanske hæren skal være "good guys" og at filmen ikkje kan være kritisk. 

Så støtten er vanlegvis i reine pengar, men produksjonen soarar sjølvsagt mykje pengar om dei får låne jagerfly gratis kontra å måtte prøve å leige fly eller bruke tid på å lage modellar eller datagrafikk for å lage filmen. 

Spill som f.eks. Call of Duty får ekstra budsjett for å fremstille historiene som "pro-amerikanske".
Du har nettet. Det er ganske offisielt.
Selvfølgelig ikke noe som blir slår stort opp i media såklart.

Nordmenn flest har jo faen ikke fjæring på dette, men spør folk i USA eller se på Pentagons egne uttalelser.
De innrømmer det, jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, vidor said:

Det å bruke film for å få frem budskap er noe som kan være lang mer effektivt en åpenbar reklame. Så lenge det blir gjort på en smart nok måte. Folk ser veldig fort igjennom reklame for Mc Donalds og lignende, men hvis ting er mer bakt inn i filmen og ikke klattet på som en enkel snutt i selve fimen, så er det mye vanskeligere å se som åpenbar manipulasjon / reklame.

De beste og mest effektive variantene av dette er de du hører om senere og så klarer å koble sammen i ettertid.

People are slow to catch on. If ever.
Det sa de allerede på 60-tallet når det kom til propaganda i filmer.
Du kan jo argumentere med at "det var under den kalde krigen", men det er like aktuelt i dag.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Rune_says said:

Jeg vil tro kinesiske interesser er vel så gode til å spre sin propaganda og har mer penger enn Pentagon.

Du har kanskje lagt merke til i begynnelsen av noen filmer at det står f.eks. H.BROTHERS med noen kinesiske tegn.  Det er Huayi Brothers https://en.wikipedia.org/wiki/Huayi_Brothers 

Legg merke til f.eks. en film som Mile 22 med Mark Wahlberg. Den endte ikke godt for amerikanerne som til slutt ble rundlurt av asiatisk dobbeltagent som jobbet for russerne...

Generelt er det også store penger for Hollywood å tjene på å lage filmer som kan vises i Kina, så temaer som er følsomme for Kina unngås  (https://www.news18.com/india/now-showing-is-china-hollywoods-new-boss-heres-what-experts-say-7964011.html )

Det kalles "soft power" 

Korrekt. Men Pentagon spytter i mye spenn de også. 
The highest bidder er vel mantraet der i gården.

Med mindre det dreier seg om demonisering av Kina såklart.
Og da er det neppe Kina som står bak.

Endret av gubbefaen
Lenke til kommentar
gubbefaen skrev (1 minutt siden):

Spill som f.eks. Call of Duty får ekstra budsjett for å fremstille historiene som "pro-amerikanske".

Cod er vel et av spillene som setter usa i dårligere lys?

Korrupsjon er et av hovedtema i samtlige spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Markiii said:

Han har stjålet teksten fra et annet sted og bare limt den inn her. Typisk lat Kreml-propaganda.

Nei, jeg bare postet det på flere steder for å spre budskapet.
Faen ikke noe jævla russer, jeg.

Og en annen ting: Jeg tror Russland er smart nok til å bruke AI programmer som ikke copy paster den samme dritten overalt fordi det blir litt FOR åpenbart.

You need to learn a little about something called SOCIAL ENGINEERING! 

Endret av gubbefaen
Lenke til kommentar
gubbefaen skrev (6 timer siden):

People are slow to catch on. If ever.
Det sa de allerede på 60-tallet når det kom til propaganda i filmer.
Du kan jo argumentere med at "det var under den kalde krigen", men det er like aktuelt i dag.

Hvis patriotiske selskaper ønsker å støtte landet sitt og demokrati så er det ikke noe problem. Det er jo ikke myndighetene som bestemmer hva selskapene skal lage uansett. Det er helt frivillig. I motsetning til Russland og Kina der myndighetene dikterer hva som skal lages og publiseres.

Sevlsagt er det like aktuelt i dag å motvirke russo-nazistisk propaganda.  

gubbefaen skrev (5 timer siden):

Ja, derfor russerne som oftest er fienden.

Ja, de er fienden, som vi ser. Det er viktig at vestlige land tar russerjæveltrusselen på alvor og at vi har vår egen informasjonsstrategi for å samle oss mot nazisvina.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gubbefaen skrev (6 timer siden):

Nei, jeg bare postet det på flere steder for å spre budskapet.
Faen ikke noe jævla russer, jeg.

Og en annen ting: Jeg tror Russland er smart nok til å bruke AI programmer som ikke copy paster den samme dritten overalt fordi det blir litt FOR åpenbart.

You need to learn a little about something called SOCIAL ENGINEERING! 

«Ikke russer», høres mere ut som en rasist. 
Når du skriver; «Jævla Russer.» 

Litt av det samme, Å si Neger, Same, Jøde osv er ikke rasistisk. Men legger en «Jævla» forran så får dette annen betydning. Å ha frie meninger er heldigvis lov i Norge, rasisme er heldigvis straffbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er ikke noe nytt det, trodde de fleste visste at Pentagon sponser militær filmer. 

Ang. CoD så er det vel to-delt, og noe du glemmer. Hovedmarkedet til CoD er USA (+vesten), tror det hadde vært betydelig mindre interesse av å spille som om US militæret hadde vært rett ut onde au

Lenke til kommentar
gubbefaen skrev (9 timer siden):

Korrekt. Men Pentagon spytter i mye spenn de også. 
The highest bidder er vel mantraet der i gården.

Med mindre det dreier seg om demonisering av Kina såklart.
Og da er det neppe Kina som står bak.

Tror ikke jeg har sett noen filmer med demonisering av Kina?  Har du eksempler?

2012 er en annen film med ganske positiv fremstilling av Kina (laget 2009).  Arrival likeså (laget 2016) - men dette matcher også en positiv periode der Kina åpnet opp ift utenlandske investorer etc, men som har dreid i mer og mer nasjonalistisk retning og ikke minst øket samarbeide med Russland og Nord Korea.  ( https://www.youtube.com/watch?v=s4wTS8u26Yc )

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...