Gå til innhold

Ubisoft-prosjektet NEO NPC bruker generativ KI for å lage spillfigurer du kan snakke med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får avsmak av kunst som kjører på KI.

Det triste er at folk ikke bryr seg, og sluker KI-"kunst" rått som noe uskyldig og artig og nyskapende spennende. Det folk gjør uten å skjønne det er å fore et monster som står i fare for å drepe mye av den menneskelige skapergleden.

Hvorfor skrive NPC-dialog når KI kan skrive evig dialog? Hvorfor bruke 10 år på lære seg å tegne skikkelig bra når det tar 1 minutt å be om et KI-generert bilde? Hvorfor lære seg noe som helst når KI kan gjøre det raskere og tilsynelatende bedre enn det en selv noen sinne kommer til å klare?

Man kan lære seg ting som hobby, sure, men det er jo fantastisk å kunne leve av å gjøre gøye ting, som tegning, skriving og spillutvikling også.

KI er det siste våpenet kapitalismen har fått i sin evige jakt på profitt og effektivisering. Det som står i veien for profitt må vike, så man kan jo gjette hva som vil skje med folk, håndverk, tradisjoner, skaperglede, kunst og kultur når KI kan gjøre alt dette for en brøkdel av prisen.

Så står man der da, uten illustratørjobb, uten spillutviklerjobb, uten skribentjobb.

Ja, men man trenger jo masse IT-folk til å drifte disse systemene. Det er jo bare å omskolere seg...........

Til en jobb i IT??

Det er så forbanna døllt sammenlignet med å kunne utøve seg kunstnerisk. Kanskje ikke for all selvsagt, men som ideal for samfunnet setter jeg kunstutøvelse over IT-support any day!

Velg en fremtid. En fremtid med et bredt spekter levedyktige kunstnerprofesjoner, eller en fremtid med en haug IT-utviklere som tjener til livets opphold, hvorav noen er kunst-hobbyister på si. Nei ass...

Si nei til KI-kunst.

I det minste ikke omfavn den ukritisk. Plis.

Det er en dystopi jeg skildrer, men jeg er oppriktig redd for at kunst og skaperglede skal forvitre som resultat av KI. Mister vi skaperglede, så mister vi oss selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Må ikke være enten eller; KI for «filler» stuff som eksempelvis NPCer utenfor hovedhistorien eller repeterende oppgaver som bare er sløsing av tiden til dyktige utviklere / kunstnere. Så bruker man de menneskelige ressursene til de viktige tingene som krever godt håndverk / detaljer. Men hvis det derimot blir brukt til kun å erstatte fremfor å forbedre er jeg enig i at vi som samfunn må reflektere litt rundt hva vi skal gjøre fremover.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var åpenbart fra dag en at dette var noe av det første KI ville bli brukt til i spill.

 

Det som skal bli interessant er hvordan de har tenkt å beskytte dialogene. Det er jo en selvfølge at dette kommer folk til å teste til det ytterste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Joelsp3anuts said:

Det er en dystopi jeg skildrer, men jeg er oppriktig redd for at kunst og skaperglede skal forvitre som resultat av KI. Mister vi skaperglede, så mister vi oss selv.

Denne typen dystopisk tenking har vært vanlig hver eneste gang det har kommet teknologiske nyvinninger som endrer hvordan man produserer og konsumerer kunst. Jeg har ingen tro på at det vil bli sant denne gangen heller.

Lenke til kommentar

Fleste spill jeg ville trukket fram som egne favoritter er narrativdrevne;

Tenker dermed at nyvinningen det snakkes om her, kan ha sine fordeler i flerspillerspill etc. der man ikke har noen "tung" story som pågår. dvs. ikke der hvor karakterer er skjæret ut for hånd. Ellers virker det som at en maskin som er basert på tekstskribling med statistisk gjennomsnitt som hovedmetode kan lett føre til elendig kvalitet, men derimot lett kan fylle hoder til betydningsløse NPC-er med stoff.

Folk må begynne å innse at hver innsats avhenger av hvor mye manuell innsats man kommer med hva story- og karakterbygging angår. Dramatikk er ikke middelveiens kunst.

Lenke til kommentar
rabler skrev:
15 hours ago, Joelsp3anuts said:

Det er en dystopi jeg skildrer, men jeg er oppriktig redd for at kunst og skaperglede skal forvitre som resultat av KI. Mister vi skaperglede, så mister vi oss selv.

Denne typen dystopisk tenking har vært vanlig hver eneste gang det har kommet teknologiske nyvinninger som endrer hvordan man produserer og konsumerer kunst. Jeg har ingen tro på at det vil bli sant denne gangen heller.

"Konsumere kunst" er et godt eksempel på oksymoron. Hvis kunst konsumeres, da er dette snarere et kommersielt produkt. Kunst er ment å bestå gjennom tider, har alltid vært menneskehetens forsøk på å udødeliggjøre enkeltfolks endelige liv gjennom alternativ "kommunikasjon". Det er for øvrig et godt utgangspunkt for å vurdere hvor mye av kunst eller kommers det er i ulike ting.
Lenke til kommentar
Joelsp3anuts skrev (18 timer siden):

Hvorfor skrive NPC-dialog når KI kan skrive evig dialog? Hvorfor bruke 10 år på lære seg å tegne skikkelig bra når det tar 1 minutt å be om et KI-generert bilde? Hvorfor lære seg noe som helst når KI kan gjøre det raskere og tilsynelatende bedre enn det en selv noen sinne kommer til å klare?

Hvorfor lære seg å ri når man kan kjøre bil? Hvorfor bli god i fotball når man kan spille FIFA? Hvorfor lære seg å skrive for hånd når man har skrivemaskiner? Hvorfor lære seg å lage bål når man har stekeovner, panelovner og oljefyring?

Ny teknologi fører ikke nødvendigvis til at gammel teknologi dør ut. Man vil alltid kunne lage et Venn-diagram med mer eller mindre overlapping i bruksområder. Dette gjelder også KI.

Joelsp3anuts skrev (18 timer siden):

Man kan lære seg ting som hobby, sure, men det er jo fantastisk å kunne leve av å gjøre gøye ting, som tegning, skriving og spillutvikling også.

Absolutt. Men på den annen side, får ikke kunst som hobby en større verdi om det ikke gjøres for å tjene penger?

Men ja, jeg er helt enig i at verktøy som KI og lignende først og fremst bør brukes for å eliminere det som mennesker synes er kjedelig å gjøre, ikke det vi normalt finner glede i. Og kapitalismen har dessverre skylden i at det ikke blir slik. Er bare å se på spillindustrien. Vi betaler penger for å slippe å spille, dersom vi kan kjøpe oss ut av grinding. Vi betaler for DLC i stedet for å låse opp nye områder i spill gjennom spilling. Mobilspill er verstingen på disse punktene, som er ytterligere bevis for at mobilgamere ikke er ekte gamere IMO.

Lenke til kommentar
Joelsp3anuts skrev (19 timer siden):

Det er så forbanna døllt sammenlignet med å kunne utøve seg kunstnerisk. Kanskje ikke for all selvsagt, men som ideal for samfunnet setter jeg kunstutøvelse over IT-support any day!

Kunstere er "dølle". Skal kunst bli noe forbeholdt de rike? Hva med oss fattige som ikke har råd til å lære seg kunstneriske ferdigheter? Skal ikke vi få lov til å generere vår kunst i den lille fritiden vi har? 

Lenke til kommentar
AI-drevne NPCs er en utrolig spennende ting å tenke på. Man er kanskje ikke 'helt der' enda, men se for deg hva man kan finne på å gjøre om noen få år med et nutviklet MMO eller hva som helst, og ALLE NPCs har sin egen AI på gang. Ikke at man ikke får til fantastiske resultat allerede, men i løpet av 5-7 år vil slike ting virkelig kunne bli 'next level'. Kun fantasien setter grenser, egentlig ..
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev:
Joelsp3anuts skrev (19 timer siden):

Det er så forbanna døllt sammenlignet med å kunne utøve seg kunstnerisk. Kanskje ikke for all selvsagt, men som ideal for samfunnet setter jeg kunstutøvelse over IT-support any day!

Kunstere er "dølle". Skal kunst bli noe forbeholdt de rike? Hva med oss fattige som ikke har råd til å lære seg kunstneriske ferdigheter? Skal ikke vi få lov til å generere vår kunst i den lille fritiden vi har? 

Jo, det er kjempemessig å drive med kunst på fritiden. I min dystopi skildrer jeg at nettopp fritiden blir den eneste tiden folk har til å drive med kunst, fordi som profesjonelt levebrød har slik utøvelse blitt utkonkurrert av KI. Mindre tid til kunst. Trist. Jeg synes samfunnet burde legge opp til at folk skal få drive med ting de liker, så mye som mulig. Kapitalisme stikker av og til kjepper i hjulene for et sånt idealssmfunn, fordi folk er ineffektive - dyre i drift. Først kom maskinene og tok manuelt arbeid. Nå virker det som KI kommer for å ta intellektuelt arbeid. Og jeg kan være med på at dette er all fine and dandy så lenge det som fjernes er farlig eller kjedelig arbeid, men når KI begynner å ta av de kunstneriske yrkene, det siste vi har, liksom, da setter jeg ned foten og sier hit men ikke lengre. But who cares, det er jo bare den industrielle revolusjonen på nytt, si. At man mistet masse håndverksfag som smeder og keramikere til fordel for roboter og billig IKEA er jo slett ikke en tragedie. Nei, men serr, utvikling er bra det, men bare husk på hvorfor vi søker å utvikle oss som samfunn. La oss ikke utvikle vekk det som er gøy å drive med. Hva skal man da gjøre når man sitter der og alt det kjipe er utviklet vekk. I guess konsumere evige mengder KI-generert innhold og litt nisje-shit fra noen hobbyister som klarer å få publisere greiene sine. Jeg tror ikke egentlig vi ender opp der, fordi jeg tror ingen vil ha den fremtiden. Men pass på hva man omfavner, så man ikke plutselig havnet der likevel. Vern om kreativiteten. Fuck KI-kunst.
Lenke til kommentar
On 21.3.2024 at 6:52 PM, rebjorn said:

AI-drevne NPCs er en utrolig spennende ting å tenke på. Man er kanskje ikke 'helt der' enda, men se for deg hva man kan finne på å gjøre om noen få år med et nutviklet MMO eller hva som helst, og ALLE NPCs har sin egen AI på gang. Ikke at man ikke får til fantastiske resultat allerede, men i løpet av 5-7 år vil slike ting virkelig kunne bli 'next level'. Kun fantasien setter grenser, egentlig ..

Hehe, jeg tror du undervurderer farten i utviklingen av disse KI-modellene. Forskjellen på ChatGPT 3.5 og ChartGPT 4 som kom med bare noen få måneders mellomrom er påtagende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...