Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påfylling av drivstoff, høyre eller venstre side ?


Anbefalte innlegg

For en gang skyld oppfordrer jeg EU til å bruke reguleringskåtheten sin til noe fornuftig.
Et forslag av de sjeldne som kommer i samme kategori som å avvikle sommertid/vintertid.

Her om dagen var det igjen priskrig på fossilt drivstoff.
Noen biler har påfyllingen på venstre side, andre på høyre. Dermed må noen plassere bilen på høyre eller venstre side av pumpen.
Dette medfører naturlig nok kaos, køer og irritasjon

Hvorfor kan ikke EU bruke tiden sin på opplagte effektiviseringspotensialer i stedet for å komme med stadige tulledirektiver ?

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Inspector said:

Hvorfor kan ikke EU bruke tiden sin på opplagte effektiviseringspotensialer i stedet for å komme med stadige tulledirektiver ?

Tulledirektiver er subjektivt. Jeg kan garantere deg at dersom EU kom med regler for hvor på bilen tanklokket skal være (og lade punktet), så vil internett fylles opp med hat mot EU og byråkratiet.

De aller fleste direktiver er designet for å løse et problem. Det er bare så dumt at problemet ofte ikke kommuniseres og internett krigerne ofrer ikke direktivene 10 sekunder med hjerneaktivitet før de skyter de ned. 

On topic. 100% enig med deg.
Jeg har også lurt på hvor mye dyrere det ville vært å ha to ladeporter på en elbil. En i front og en høyre/venstre bak. Det ville gjort det enklere å tilpasse ladestasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilfabrikantene klarer åpenbart større utfordringer enn å standardisere plassering av drivstoffpåfyllingen. 
Å plassere førerposisjonen avhengig av høyre/venstrekjøring må være vesentlig mer krevende.

Er poenget med å videreføre dagens kaos å lage livet så surt som mulig for de som kjører fossilt ?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Tulledirektiver er subjektivt. Jeg kan garantere deg at dersom EU kom med regler for hvor på bilen tanklokket skal være (og lade punktet), så vil internett fylles opp med hat mot EU og byråkratiet.

De aller fleste direktiver er designet for å løse et problem. Det er bare så dumt at problemet ofte ikke kommuniseres og internett krigerne ofrer ikke direktivene 10 sekunder med hjerneaktivitet før de skyter de ned. 

On topic. 100% enig med deg.
Jeg har også lurt på hvor mye dyrere det ville vært å ha to ladeporter på en elbil. En i front og en høyre/venstre bak. Det ville gjort det enklere å tilpasse ladestasjoner.

Opplagte fornuftige løsninger, skaper sjelden mye motstand. Eksempelvis passfrihet mellom de nordiske landene.

Det er ikke nødvendig med to ladeporter/påfyllingssteder. Det viktigste er at plasseringen standardiseres.
Fortrinnsvis bak på venstre side slik at høyrekjøring også gjelder på bensinstasjonen/ladestasjonen og vice versa i land med venstrekjøring.

Lenke til kommentar

Med valgfrihet kan de som har spesifikke ønsker finne en bil de liker. Jeg har ladestasjonen foran bilen, og da er det praktisk at ladeluka på bilen er fremme. Jeg ønsker ikke en bil med ladeluka plassert som en bensinpåfylling. Andre vil foretrekke det, da deres ladestasjon er ved siden av parkeringsplassen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Med valgfrihet kan de som har spesifikke ønsker finne en bil de liker. Jeg har ladestasjonen foran bilen, og da er det praktisk at ladeluka på bilen er fremme. Jeg ønsker ikke en bil med ladeluka plassert som en bensinpåfylling. Andre vil foretrekke det, da deres ladestasjon er ved siden av parkeringsplassen.

Sjelden problem med en ladeport foran da ladekabel som regel er lang nok til å praktisere høyrekjøring ved ladestasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Med valgfrihet kan de som har spesifikke ønsker finne en bil de liker. Jeg har ladestasjonen foran bilen, og da er det praktisk at ladeluka på bilen er fremme. Jeg ønsker ikke en bil med ladeluka plassert som en bensinpåfylling. Andre vil foretrekke det, da deres ladestasjon er ved siden av parkeringsplassen.

Det du skriver er jo nettopp derfor TS vil ha en standardisering. En standardisering ville gitt deg valgfrihet, og ikke redusert det som i dag.

Du vil jo kjøpe neste bil ut i fra hvor ladepunktet er, for at det skal passe hjemme hos deg. Du må da ekskludere en del biler (som du kanskje liker veldig godt) for noe som overhode ikke har med bil og bilkjøring å gjøre.

Hadde det vært standardisert, så ville ditt ladepunkt vært tilpasset den standarden og du hadde ikke behøvd å velge bil basert på noe så irrelevant som hvor de har plassert kontakten på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal EU bestemme hvor i min private garasje jeg får ha ladestasjonen? Jeg liker å ha den foran bilen. Men parkeringsplasser må utformes i henhold til beliggenhet, så det går ikke alltid. Jeg har nabobil på begge sider, og betongvegg foran. Hos meg er det eneste alternativ, og også det jeg foretrekker. Andre har laderen på siden, og da er det greit å ha bil med ladeport på samme side.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, WiiBoy said:

Hadde det vært standardisert, så ville ditt ladepunkt vært tilpasset den standarden og du hadde ikke behøvd å velge bil basert på noe så irrelevant som hvor de har plassert kontakten på bilen.

Hvor man har plassert kontakten er ikke så veldig irrelevant. Høyspentkabelen som må gå fra ladeporten og til bilens ombordlader er meget kostbar, så bilprodusentene har ladeporten så nært som mulig den for å spare penger og hindre unødvendig spenningstap.
Den befinner seg under baksetet på en Tesla f.eks så da gir det mening å ha ladeporten bak. Mens den befinner seg under panseret på mange andre biler da det bare er ombygde fossilbiler og det er mye ledig plass der. Da setter de gjerne ladeporten fremme på bilen.

Ang plassering av tanklokk på fossilbiler så tror jeg det ville vært en del ramaskrik om det ble noe påbudt plassering der og. Er kostbart nok for bilprodusentene å lage biler med rattet på to sider, om de ikke må redesigne bakdelen av bilen også for å passe forsjellige land.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Det finnes biler med på flere inntak, som Hongqi. Den har visst på begge sider.

Har den CCS på begge sider?
Audi har og brukt å ha ladeport på begge sider, men kun CCS på en side.

Type2 kabel er ikke så dyrt for det er jo snakk om en brøkdel av effekten den skal tåle.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Complexity said:

Hvor man har plassert kontakten er ikke så veldig irrelevant. Høyspentkabelen som må gå fra ladeporten og til bilens ombordlader er meget kostbar, så bilprodusentene har ladeporten så nært som mulig den for å spare penger og hindre unødvendig spenningstap.
Den befinner seg under baksetet på en Tesla f.eks så da gir det mening å ha ladeporten bak. Mens den befinner seg under panseret på mange andre biler da det bare er ombygde fossilbiler og det er mye ledig plass der. Da setter de gjerne ladeporten fremme på bilen.

Ang plassering av tanklokk på fossilbiler så tror jeg det ville vært en del ramaskrik om det ble noe påbudt plassering der og. Er kostbart nok for bilprodusentene å lage biler med rattet på to sider, om de ikke må redesigne bakdelen av bilen også for å passe forsjellige land.

Det er fullstendig irrelevant for deg som forbruker. Du er ute etter et transportmiddel og vekter forskjellige egenskaper med transportmidlet ulikt. Noen fokuserer på pris, noen lasteevne, noen status, noen fart og krefter,++ 
Hvor kontakten/tanklokket er vil være fullstendig irrelevant DERSOM den var på omtrent samme stedet på alle biler og infrastrukturen var lagt opp til det. 

Det ville ikke vært utfordrende å designe biler til en standard, så lenge man er klar over hva standarden er. 

Fordelen med EU direktiver er jo nettopp at produsenter og forbrukere skal slippe å tilpasse seg mange forskjellige land. En måte som gjelder for et stort marked/område, og ikke forskjellige regler mellom hvert eneste land. 
Ta trafikk regler som et eksempel. Det er jo ekstremt idiotisk at forskjellige land har irrelevante avvik i reglene, når de prøver å oppnå det samme. En ting som er lov i Sverige er ulovlig i Danmark, og kanskje en mellomting i Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, WiiBoy said:

Det er fullstendig irrelevant for deg som forbruker. Du er ute etter et transportmiddel og vekter forskjellige egenskaper med transportmidlet ulikt. Noen fokuserer på pris, noen lasteevne, noen status, noen fart og krefter,++ 
Hvor kontakten/tanklokket er vil være fullstendig irrelevant DERSOM den var på omtrent samme stedet på alle biler og infrastrukturen var lagt opp til det. 

Det ville ikke vært utfordrende å designe biler til en standard, så lenge man er klar over hva standarden er. 

Fordelen med EU direktiver er jo nettopp at produsenter og forbrukere skal slippe å tilpasse seg mange forskjellige land. En måte som gjelder for et stort marked/område, og ikke forskjellige regler mellom hvert eneste land. 
Ta trafikk regler som et eksempel. Det er jo ekstremt idiotisk at forskjellige land har irrelevante avvik i reglene, når de prøver å oppnå det samme. En ting som er lov i Sverige er ulovlig i Danmark, og kanskje en mellomting i Tyskland.

Men én bil er jo ikke en bil.

Nissan leaf f.eks hadde laderen sin bak før. Den tok bort en del plass i bagasjerommet så de flyttet den frem i neste generasjon og man fikk større bagasjerom. Ville vært surt om de beste pålagt å sette den bak igjen fordi det plutselig ble påbudt med ladeport bak.

Leaf hadde jo og ladeporten fremme selv om laderen var bak og dermed en lang dyr kabel gjennom hele bilen.  De sparte nok mye på å flytte laderen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ladeporten bør være der hvor alle alltid har plass rundt bilen når den er parkert. Og det er på førersiden - du må uansett ha plass til å kunne åpne førerdøren for å komme deg inn og ut.

Kabelen hjemme kan du i de fleste situasjoner organisere selv så praktisk som mulig. Hos meg henger den ned fra taket og pluggen dingler rett ved ladeporten når bilen er parkert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Sjelden problem med en ladeport foran da ladekabel som regel er lang nok til å praktisere høyrekjøring ved ladestasjonen.

Stort sett så er det uproblematisk med elbilar som har ladeport enten i fronten eller bake.
Utfordringa kjem ofte på dei elbilane som har ladeporten på sida av bilen sidan ein då kan få utfordringar med at ladekabelen ikkje er lang nok, eller at ein må dobbeltparkere framfor ladestasjonen for å kunne lade.
Det eigentlege problemet er likevel at enkelte ladestasjonar ikkje er universelt utforma med kablar som er lange nok til at ein får lada uavhengig av korleis ein parkerer. For det er eigentleg tilsvarande idiotisk at ein som har elbil med ladeport i fronten ikkje kan rygge inn på parkeringsplassen om ein ynskjer å lade.

Når det gjeld påfylling av drivstoff så tenker eg at det er relativt uproblematisk. Vanlegvis stiller ein seg berre i den køa som passar best i forhold til kva side ein har påfyllinga. Det er sjeldan det er særleg med kø ved diesel/bensinpumpene uansett, og dei gongane det er det så er det ofte ei pen og ryddig kø fram til fylleområdet slik at den som står fremst i køa heilt fint kan både snu og manøvrere seg bort til den pumpa som passar best. I tillegg brukar fylleslangane å være lange nok til at det går fint å fylle diesel frå "feil side" likevel.

 

Det sagt så er eg einig i at det hadde vært praktisk om dette var standarisert, til f.eks. at fyllepunktet skal være på førarsida. Men grunnen til at det ikkje er det er vel fordi ein slik standarisering kan bli dyrare. Det er heilt sikkert billegare for bilprodusenten å bygge identiske bilar der det er berre er ratt og instrumentpanel som blir flytta på avhengig av om bilen skal selgast i land med høgre eller venstrekøyring. Om drivstoffpåfyllinga også må speilvendast så blir det fort mykje dyrare. Og når ein då fyrst standariserer fylleside for drivstoff, kvifor ikkje ta den enda lengre å standarisere side for påfylling av spylarvæske også?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Drivstoffpåfylling er nok irrelevant siden fossilt drivstoff er på full fart ut.

Fossilbiler har vært en realitet i mer enn 100 år, EU har kommet med alle mulige direktiver i mer enn 50 av dem.
Fossilbilene kommer fortsatt til å kjøre i flere tiår.

Da er det mer enn merkelig at denne opplagte saken ikke er realisert.
En sak som ville skaffet fjær i hatten for EUvennene og redusert kaoset på bensinstasjonen….

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...