Gå til innhold

PlayStation 5 Pro-detaljer avslørt i lekkasje


Anbefalte innlegg

Mark Cerney har jo spurt utviklerne hva som var viktigst av CPU og GPU, og de fleste ville jo ha mer CPU ytelse, men ikke på bekostning av lavere GPU-ytelse. Dette var når de utviklet PS4, og måten PS4 Pro ble laget på var sånn sett helt riktig for å nå 4K ytelse med Pro. Det at de har fokusert på samme måten for PS5 Pro henger vel mer sammen med at det var det som var teknisk mulig. Uheldigvis monner det ikke på samme måte som PS4 fordi 8K er mye mer eksotisk. Som en som allerede har PS5 så føler jeg ikke PS5 Pro er noe must-buy. GPU-ytelse er mye lettere å få til enn CPU-ytelse

Genistreken på PS5 er måten de balanserer ytelsen mellom disse alt etter hva utviklerne ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Comma Chameleon said:

8k blir nok ikke å skje på noe annet enn tetris. Ps5 klarer såvidt 4k. Ps5 pro får kanskje akseptabel ytelse i 4k. 8k er bare markedsføringsgimmick på alt foruten om videokamera eller gigantiske TVer.

Ja, det er jo lite tvil om at det er en god boost uansett, og den kommer garantert til å bli utnyttet, men de mister det åpenbare hoppet fra 1080p til 4K som i forrige gen.

1080p til 4K var et greit hopp, men ikke all verden. I praksis har det ganske liten effekt for de fleste. 4K til 8K er så lite vits at nesten ingen fokuserer på det for mainstream. Dette er for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:
vidor skrev (1 time siden):

fordi 8K er mye mer eksotisk

8k blir nok ikke å skje på noe annet enn tetris. Ps5 klarer såvidt 4k. Ps5 pro får kanskje akseptabel ytelse i 4k. 8k er bare markedsføringsgimmick på alt foruten om videokamera eller gigantiske TVer.

Enig med deg her. Denne oppgraderingen kommer aldri til å gi 8k oppløsning på avanserte spill. Muligens i noen små indie spill og Tetris lignende saker, samt Netflix etc.
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

8k blir nok ikke å skje på noe annet enn tetris. Ps5 klarer såvidt 4k. Ps5 pro får kanskje akseptabel ytelse i 4k. 8k er bare markedsføringsgimmick på alt foruten om videokamera eller gigantiske TVer.

Skjønner heller ikke 8K hypen(om det er noen hype da). Hvorfor ikke bare stoppe nå og utvikle andre viktigere ting enn oppløsning. Hva blir det neste, buede tv'er? 🤭

 

Skjermbilde 2024-03-20 kl. 08.24.09.png

Endret av Guybrush 3pwood
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev:
Comma Chameleon skrev:
vidor skrev (1 time siden):

fordi 8K er mye mer eksotisk

8k blir nok ikke å skje på noe annet enn tetris. Ps5 klarer såvidt 4k. Ps5 pro får kanskje akseptabel ytelse i 4k. 8k er bare markedsføringsgimmick på alt foruten om videokamera eller gigantiske TVer.

Enig med deg her. Denne oppgraderingen kommer aldri til å gi 8k oppløsning på avanserte spill. Muligens i noen små indie spill og Tetris lignende saker, samt Netflix etc.
Med tanke på at ps5 har indie spill som klarer 8k (native) allerede så ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem på en enda kraftigere konsoll, spesielt ikke om det er snakk om oppskalering.
Lenke til kommentar
Iki skrev (45 minutter siden):

Med tanke på at ps5 har indie spill som klarer 8k (native) allerede så ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem på en enda kraftigere konsoll, spesielt ikke om det er snakk om oppskalering.

Det er mulig enkelte kryssplattform AAA spill vil bli oppdatert for 8K, men AI oppskalering brukes i dag på en del AAA spill for å få 4k og PS5Pro har bare 45% høyere raster ytelse. Det må isåfall være en helt fantastisk AI oppskalering løsning på PS5Pro eller en veldig støyende 8K output for å få gen. 9 spill til 8K.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (Akkurat nå):

Det er mulig enkelte kryssplattform AAA spill vil bli oppdatert for 8K, men AI oppskalering brukes i dag på en del AAA spill for å få 4k og PS5Pro har bare 45% høyere raster ytelse. Det må isåfall være en helt fantastisk AI oppskalering løsning på PS5Pro eller en veldig støyende 8K output for å få gen. 9 spill til 8K.

Ser ikke for meg at den skal kjøre alle spill i 8k, men at ps5 (standard) allerede har klart 8k uten noe triksing burde bety at en kraftigere konsoll skulle klare det samme, med triksing, i flere spill.

Spørsmålet blir vel heller om de nå tillater konsollen å vise 8k, eller om den fortsatt låses til 4k.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Med tanke på at ps5 har indie spill som klarer 8k (native) allerede så ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem på en enda kraftigere konsoll, spesielt ikke om det er snakk om oppskalering.

8k på ps5 er bare unødvendig tull og en gimmick. Det samme gjelder på pc. Hvis et spill ikke har mer å by på som er verdt å ha i 4k (som feks bedre grafikk eller ytelse) så er det spillet i praksis "tetris" som jeg nevnte.

Det blir bare et markedsføringstriks

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med 8k med 4k output (i det ene PS5 indie spillet jeg vet om) var å rendre bilde nativ i 8k og supersample det ned til 4k for å få et veldig rent, nesten aliasing fri bilde. Men å oppskalere til 8k for så å nedskalere til 4k er nok en dårlig løsning. AI oppskalering har en AA komponent.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (12 timer siden):

Når det gjelder framerate så kan vi nok dessverre bare glemme 60FPS over hele linja. Med en såpass svak økning i CPU ytelse så blir det heller som med situasjonen med PS4Pro der ytterst få spill som ikke kunne kjøre i 60FPS på base PS4 kunne kjøre i 60FPS på PS4Pro. Jeg tviler sterkt på at GTA6 vil ha mye CPU ressurser til overs på PS5 i 30FPS.

Spec Analysis: PlayStation 5 Pro - the most powerful console yet | Eurogamer.net

Setter veldig pris på dine innspill på disse konsollspecsene. Du har veldig peiling, så kjekt å se.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (11 timer siden):

Mark Cerney har jo spurt utviklerne hva som var viktigst av CPU og GPU, og de fleste ville jo ha mer CPU ytelse, men ikke på bekostning av lavere GPU-ytelse.

Virker litt rart at CPU ytelse ikke økes, må ha noe med at eldre ting skal virke. og at det er lettere å optimalisere for en GPU.  En 7600 som gis 45w hadde fint boosta over 4,5ghz. men Zen2 skal være mere en nok for for å klare 60fps.

Men de jo skjønt for mange år siden at dette er en god 1440P konsoll som er dårlig til 4K.

Virker også som at det enda skal produseres med 6nm prosess, ville mye heller sett den på 3 eller 4nm.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

8k på ps5 er bare unødvendig tull og en gimmick. Det samme gjelder på pc. Hvis et spill ikke har mer å by på som er verdt å ha i 4k (som feks bedre grafikk eller ytelse) så er det spillet i praksis "tetris" som jeg nevnte.

Det blir bare et markedsføringstriks

Stardew valley, cocoon, dredge, etc.

Slike spill skulle være mulig å få til å kjøre i 8k.

Trenger ikke være Tetris. Spillet som klarte 8k på ps5 har ganske pen grafikk:

 

 

Så kan man jo se for seg hva man kan få til om det heller er snakk om oppskalering til 8k.

Hva slags fps man da kan få i 4k performance mode.

Eller hvilke oppgraderinger grafikken kan få om de låser et spill til 30 fps.

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Stardew valley, cocoon, dredge, etc.

Slike spill skulle være mulig å få til å kjøre i 8k.

Trenger ikke være Tetris. Spillet som klarte 8k på ps5 har ganske pen grafikk:

Så kan man jo se for seg hva man kan få til om det heller er snakk om oppskalering til 8k.

Hva slags fps man da kan få i 4k performance mode.

Eller hvilke oppgraderinger grafikken kan få om de låser et spill til 30 fps.

I eksemplet du linker der så er det brukt mer som en anti-aliasing teknikk. Ikke en dum ide, men samtidig så er jeg nysgjerrig på om det gjør noe forskjell eller om de bare gjorde det fordi de hadde litt ytelse å gå på fordi spillet egentlig var laget for Switch. I mine øyne kunne de heller brukt ytelsen på å ha bedre skygger og lys, kanskje ray tracing eller annet. 8K er og blir en gimmick synes jeg, som gir mye mindre nytte enn f.eks. høyre FPS, bedre teksturer, shading, bedre fysikk/simuleringer, ray tracing eller andre oppgraderinger som kan gjøres i stedet for å bare pushe oppløsning.

Oppløsning over 4k er kjedelige greier, akkurat som (i alt foruten om esport titler) er FPS over ~144 bare bortkastet. Derfor er jeg som deg mer spent på hva annet de kan få til!

Lenke til kommentar
Iki skrev:
Eddie_Peddie skrev:
Comma Chameleon skrev:
vidor skrev (1 time siden):

fordi 8K er mye mer eksotisk

8k blir nok ikke å skje på noe annet enn tetris. Ps5 klarer såvidt 4k. Ps5 pro får kanskje akseptabel ytelse i 4k. 8k er bare markedsføringsgimmick på alt foruten om videokamera eller gigantiske TVer.

Enig med deg her. Denne oppgraderingen kommer aldri til å gi 8k oppløsning på avanserte spill. Muligens i noen små indie spill og Tetris lignende saker, samt Netflix etc.
Med tanke på at ps5 har indie spill som klarer 8k (native) allerede så ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem på en enda kraftigere konsoll, spesielt ikke om det er snakk om oppskalering.
Et spill klarer jeg å finne som kjører native 8k på PS 5. The Tourist eller noe slik. I tillegg et par spill med oppskalering til 8k. Ikke store greiene.
Lenke til kommentar
On 20.3.2024 at 3:17 PM, Comma Chameleon said:

I eksemplet du linker der så er det brukt mer som en anti-aliasing teknikk. Ikke en dum ide, men samtidig så er jeg nysgjerrig på om det gjør noe forskjell eller om de bare gjorde det fordi de hadde litt ytelse å gå på fordi spillet egentlig var laget for Switch. I mine øyne kunne de heller brukt ytelsen på å ha bedre skygger og lys, kanskje ray tracing eller annet. 8K er og blir en gimmick synes jeg, som gir mye mindre nytte enn f.eks. høyre FPS, bedre teksturer, shading, bedre fysikk/simuleringer, ray tracing eller andre oppgraderinger som kan gjøres i stedet for å bare pushe oppløsning.

Oppløsning over 4k er kjedelige greier, akkurat som (i alt foruten om esport titler) er FPS over ~144 bare bortkastet. Derfor er jeg som deg mer spent på hva annet de kan få til!

Greia med konsoller er at de er optimalisert for en ok spillopplevelse. svært høy FPS som er typisk for monitorer er som regel helt nedvurdert i konsoll-land, der en heller vanligvis prioriterer eye candy og 30 FPS. Enkelte titler sikter mot 60 FPS, men disse er som regel nedjustert en god del grafikkmessig for å støtte dette.

Det at Sony og MS skryter av disse egenskapene er ren PR og har veldig lite med praktisk nytte for utviklerne og kundene å gjøre. Det er mer "se så fantastisk hardware vi har og hva den (teoretisk) kan gjøre". For all del, når siste gen konsoller slippes er de som regel temmelig bra i forhold til markedet, men de er også designet for å holde noen år også. Jeg bruker fremdeles f.eks PS4 Pro rimelig ofte på en 4K TV og er godt fornøyd med den og det står en PS5 like ved, i tillegg til en Xbox One X.

Lenke til kommentar

Tror det her kommer til å bli veldig bra jeg. Er selfølgelig skuffende at CPU ikke er klokket høyere så vi kunne se en del 30fps spill hoppe opp til 60. Men det er en økende liste med spill som i "performance mode" har såpass lav oppløsning og nedgradert bildekvalitet nå og som vil nok bare øke. Og der vil PS5Pro kunne gjøre underverk.

Så kan en jo håpe at GTA6 har en 1080p 60fps modus med visuelle effekter justert drastisk ned for da igjen vil PS5Pro imponere. Men uansett om det er kun en 30fps modus så har i hvert fall jeg planer om å spille det største spillet på mange år med så bra grafikk som mulig. Kan godt gå et par år før en PC versjon kommer og maskinkravet kommer nok ikke til å være lavt..... 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (10 timer siden):

Så kan en jo håpe at GTA6 har en 1080p 60fps modus med visuelle effekter justert drastisk ned for da igjen vil PS5Pro imponere. Men uansett om det er kun en 30fps modus så har i hvert fall jeg planer om å spille det største spillet på mange år med så bra grafikk som mulig. Kan godt gå et par år før en PC versjon kommer og maskinkravet kommer nok ikke til å være lavt..... 

Ja man kan jo alltids håpe (jeg håper det selv), men sjangsen for at GTA6 ikke er designet rundt en 30FPS frame target, inkl. mer eller mindre full utnyttelse av CPU'en' på PS5 og XBS er nok ganske liten.

 

En annen ting som kanskje er verdt å nevne er at ray-tracing krever også sitt fra CPU'en, så for å få noe særlig glede av de ekstra RT egenskapene til PS5Pro blir man nok fort nødt til å holde seg til 30FPS.

Lenke til kommentar
On 22.3.2024 at 1:14 PM, MistaPi said:

Ja man kan jo alltids håpe (jeg håper det selv), men sjansen for at GTA6 ikke er designet rundt en 30FPS frame target, inkl. mer eller mindre full utnyttelse av CPU'en' på PS5 og XBS er nok ganske liten.

GTA6 har nok utnyttet kraften i konsollene for optimal grafikk ved å sette FPS til 30.

Mulig PS5 Pro klarer å dytte FPS noe oppover gitt at spillet er designet for ren PS5, men det blir neppe 60 FPS. Rockstar prøver nok også å lage en relativt jevn opplevelse på konsollene

GTA6 kommer uansett til å selge enormt mange kopier.

XSS presser nok ting litt ned selv om oppløsningen sikkert blir max 1440p på den. Det er vel mer smart å gå for 1080p for å scale mer jevnt med XSX p.g.a RAM-forskjellen.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...