Gå til innhold

England stanser medikalisering av ''trans-barn''.


Anbefalte innlegg

Dette området har større biologisk variasjon enn mange er villige til å akseptere.

Det er ingen enkel binær bedømming av folk sine kjønn når ting biologien har så store variasjoner så vi det alltid blir spesielle ytterpunkt-tilfeller også

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 7.4.2024 den 11:26 AM):

Ser ut til at det i virkeligheten er stikk motsatt:

Forskning viser at det er svært få (1–3 prosent) som ombestemmer seg etter å ha gjennomført kjønnsbekreftende behandling. Mange av disse ombestemmer seg heller ikke fullstendig. Bare en liten prosent av de 1–3 prosentene igjen gjør det.

https://psykologisk.no/2024/03/ny-dokumentasjon-pa-positiv-effekt-av-kjonnsbekreftende-behandling/

Jeg synes jeg stadig leser ulike studier med ulike resultater i denne debatten. Det jeg i alle fall har lært er å ta det som kommer fra aktivister som Esben Pirelli med en god klype salt. Også forskning som blir referert.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, vidor said:

Dette området har større biologisk variasjon enn mange er villige til å akseptere.

Det er ingen enkel binær bedømming av folk sine kjønn når ting biologien har så store variasjoner så vi det alltid blir spesielle ytterpunkt-tilfeller også


"Biologisk variasjon" av kjønn i mennesker er binær og nøyaktig to.

Et biologisk kjønn må være arvelig og forplantningsdyktig på befolkningsnivå. Det vil si, noen individ er sterile av ymse helsegrunner f.eks, men som gruppe må det være nedarvelig og forplantningsdyktig for å kalle det et biologisk kjønn.

Noen fisker, reptiler og diverse andre enklere livsformer har veldig mange forskjellige kjønn. De er nedarvelige og forplantningsdyktige og kan kvantifiseres.

Det går altså ikke an å velge biologisk kjønn selv. At noen lider av medfødte tilstander eller sykdommer hvor de tror de er et annet kjønn, eller har genetiske eller psykologiske forstyrrelser eller annen inkongruens, betyr ikke at de er et annet kjønn. Det betyr at de er syke. Kjønn er alltid medfødt. Noen ganger går det kluss. Alle mennesker har noen klussete gener. For min del må jeg bruke briller, har lett for å legge på meg, og andre ting. For en barndomsvenn av meg ble han "født i feil kropp". Det vil si han føler han vil være kvinne, og kler seg og oppfører seg som kvinne, men han er mann og vil alltid være mann. Teknologien til å endre det eksisterer ikke. Jeg aksepterer ham som han er. Dessverre aksepterer han ikke seg selv. Det er en del av sykdommen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, vidor said:

Hvordan vil du da forholde deg til en "åpenbar" jente med penis, kvinnebryster og vagina, for dette finnes biologisk sett, og er bare ett av mange ikke-binære eksempler.


Hvis det er medfødt så er det snakk om hermafroditisme eller Klinefelter-syndrom eller lignende. Det er ikke normalt. Det er mennesker som blir født med seks fingre og seks tær, hale eller svømmehud mellom. Det betyr ikke at det er normalt eller et nytt kjønn eller en ny art. Bare at naturen klusser det til iblant.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, vidor said:

Ok, da snakker vi jo om det samme fenomenet, men bruker ulik definering.


I min oppfatning er ikke genetiske eller utviklingsmessige forstyrrelser å regne som nye kjønn eller arter. Det er det stort sett ingen fagfolk som mener heller - privat. Men de risikerer jobbene sine om de sier noe. Og i subspesialitetene som kjønnsforskning, både sosiologisk, psykologisk, biologisk og medisinsk, så er det nå stort sett bare folk som enten selv er LGBT eller politisk radikale sympatisører som studerer og forsker på det. Man har endt opp med en situasjon hvor bukken vokter havresekken mer enn kanskje noen gang tidligere i vitenskapen. Det er slik i flere andre fagfelt som er politiserte også. Forskere med de beste intensjoner har en tendens til å få tunnellsyn der de gror seg fast i teoriene sine fordi det står så mye på spill for dem. Tidligere var det et profesjonelt problem, men nå er det politisk og personlig også.

Jeg kjenner og jobber med en del biologer, fysiologer, leger, psykologer, psykiatere og tom. antropologer og andre relaterte yrkesgrupper, og privat er det omtrent ingen av dem som er enige i den nymotens definisjon av kjønn eller at transkjønnethet eller identifisering skulle vært endret i diagnosemanualer. Hovedgrunnen til at dette tures igjennom er frykt. Derfor er det også overveiende sansynelig at det kommer til å komme motreaksjoner i fremtiden som følge av at det begås en del feilbehandling. Søksmålene for feilbehandling har allerede begynt å ta av i statene, som i tillegg er et voldsomt litigeringssamfunn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Forøvrig anerkjenner jeg det ikke som "vitenskap" at vi kan bytte frem og tilbake alt ettersom hva man føler seg som den dagen.

Høres ganske dyrt ut. Og virker sikkert belastende for kroppen, ettersom kroppen trenger å hvile etter operasjoner. Så jeg anerkjenner det heller ikke som "vitenskap", ei heller som et troverdig narrativ at transpersoner bytter "frem og tilbake" ettersom hva de føler seg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AtterEnBruker said:

Høres ganske dyrt ut. Og virker sikkert belastende for kroppen, ettersom kroppen trenger å hvile etter operasjoner. Så jeg anerkjenner det heller ikke som "vitenskap", ei heller som et troverdig narrativ at transpersoner bytter "frem og tilbake" ettersom hva de føler seg.



Ikke transpersoner flest. Transpersoner (dvs. de som legitimt er født i feil kropp og ikke bare er psykisk syke) har vanligvis en livslang opplevelse av å være motsatt kjønn.

Men såkalt ikke-binære driver jo nettopp med dette hvor de bytter kjønn fra dag til dag. Det er også en populærbevegelse blant de samme personene hvor de har selvdiagnosert med dissosiative lidelser hvor de bytter personlighet ettersom det passer seg. Altså psykisk sykdom. Ofte tilsynelatende tillært ved sosial smitte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):


Hvis det er medfødt så er det snakk om hermafroditisme eller Klinefelter-syndrom eller lignende. Det er ikke normalt. Det er mennesker som blir født med seks fingre og seks tær, hale eller svømmehud mellom. Det betyr ikke at det er normalt eller et nytt kjønn eller en ny art. Bare at naturen klusser det til iblant.

...

Når mennesker har egenskaper som er normale og som har utviklet seg på samme måte som hos andre normale mennesker, så er det ufattelig grovt uærlig å sammenligne det med avvik fra det normale.

Kjønnsdifferensieringen av mennesker følger et mønster -- som er det samme for transpersoner som for cispersoner.

 

  

Donkey Kong skrev (1 time siden):

Jeg synes jeg stadig leser ulike studier med ulike resultater i denne debatten. Det jeg i alle fall har lært er å ta det som kommer fra aktivister som Esben Pirelli med en god klype salt. Også forskning som blir referert.

Og hvilke artikler helt konkret og fra hvilke kilder har du forståelsen du sitter på i dag..?

Minner om at det er ekstreme mengder kvakksalveri og bitterhet blant dem som tok feil om hva det var å være trans og som har feilbehandlet transpersoner med en (vrang)forestilling om at de var mentalt syke og led av vrangforestillinger, i psykiatrien, som altså har vist seg å være feil.

Transpersoner sin kjønnsidentitet er ikke avvikende fra cis-personer sin kjønnsidentitet:
Vi har ikke kjønnsidentitet fundert på vårt biologiske kjønn, verke cis-personer eller trans-personer.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

...

Når mennesker har egenskaper som er normale og som har utviklet seg på samme måte som hos andre normale mennesker, så er det ufattelig grovt uærlig å sammenligne det med avvik fra det normale.

Kjønnsdifferensieringen av mennesker følger et mønster -- som er det samme for transpersoner som for cispersoner.

 

Hva tenker du på her, egentlig? At en kvinne født med penis er normal fordi menn har penis?

Mennesker er ikke fisk, men noen fødes med svømmehud. Er disse menneskene med svømmehud i din oppfatning da fisk, fordi fisk eksisterer?

Det er jo fremdeles genetiske, utviklingsmessige avvik fra normalen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

 

Hva tenker du på her, egentlig? At en kvinne født med penis er normal fordi menn har penis?

Mennesker er ikke fisk, men noen fødes med svømmehud. Er disse menneskene med svømmehud i din oppfatning da fisk, fordi fisk eksisterer?

Det er jo fremdeles genetiske, utviklingsmessige avvik fra normalen.

Hvordan er det et genetisk avvik..?

Vi har alle, uavhengig av biologisk kjønn, anlegg for og kropper som kan forme penis, vagina, mannlig legning, kvinnelig legning, kvinnelig kjønnsidentitet og mannlig kjønnsidentitet -- som ikke endres gjennom genetikk, eller av biologisk kjønn.

Som er grunnen til at det er viktig å sette seg inn i hvordan mennesket faktisk fungerer;
Disse anleggene er standard, uten genetiske avvik.

---

Beskriver du homofile og bifile på samme måte..?
Det er en annen side av samme mynt.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nasjonalisten said:

Diagnosen som resulterer i trans-medikalisering er alltid feildiagnose.
Det er like absurd å tro man kan bytte kjønn som å tro man kan bytte art eller alder.
Motsatte kjønnshormon-balanse er gift for de respektive kjønn, alle transer har helseproblemer som resulterer av hormon-forgiftingen de bedriver, noe sammenliknbart med p-piller eller steroider, men mye mye sterkere ubalanse. 
Grad av skadelighet er hvor langt fra kroppens naturlige hormonbalanse man er.
Det åpenbare signalet om at man gjør noe galt med kroppen er at hele kroppens sentrale funksjon(reproduksjon), dør.
De andre åpenbare signalene er de vanvittige høye tilfellene av helseproblemer transer har.

Kjønnsidentitet er ett meningsløst ord, det betyr bare identitet/forestilling, og det har ingenting å gjøre med kjønn, kjønn observeres uproblematisk hos de fleste, der det er vanskelig å observere så er det fremdeles som regel ett biologisk kjønn, de er kanskje sterile, uansett handler ikke dette om intersex folk som er svært sjelden, det handler om normalt fungerende kropper som lemlestes. Noen ganger går biologien i rusk, og noen mennesker får 11 fingre, ''mennesker har 10 fingre'' er ikke påvirket av dette. Kjønn er binært, det finnes kun 2 kjønn, intetkjønn og intersex er ikke kjønn. 
Det var en gang ''kjønnskorrigerende/bekreftende operasjon'' kun refererte til barn født med defekte eller malformede organer, hvor man justerte/fikset deler av det reproduktive systemet slik at det fungerte, ingen hormoner eller sterilisering.
I tilfellet av kjønn, så trumfer kropp over hjerne.

Hele konseptet ''trans'' er absurd.
Hovedforskjellen i denne debatten er løsningen på kropps-ubehag.
En sides løsning er lemlestelse og sterilisering, den andre siden vil belære selvaksept.

forgiftning og lemlestelse, språkbruken minner meg om diskusjonen om abort med ord som barnedrap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og hvilke artikler helt konkret og fra hvilke kilder har du forståelsen du sitter på i dag..?

Minner om at det er ekstreme mengder kvakksalveri og bitterhet blant dem som tok feil om hva det var å være trans og som har feilbehandlet transpersoner med en (vrang)forestilling om at de var mentalt syke og led av vrangforestillinger, i psykiatrien, som altså har vist seg å være feil.

Transpersoner sin kjønnsidentitet er ikke avvikende fra cis-personer sin kjønnsidentitet:
Vi har ikke kjønnsidentitet fundert på vårt biologiske kjønn, verke cis-personer eller trans-personer.

I farten kommer jeg på Folkeopplysningens trans-episode om behandling på barn. Mitt inntrykk var at Perelli og konsekvent bagatelliserte risiko forbundet med behandling. En studie fra Nederland ble også ikke fremstilt korrekt av Perelli.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

I farten kommer jeg på Folkeopplysningens trans-episode om behandling på barn. Mitt inntrykk var at Perelli og konsekvent bagatelliserte risiko forbundet med behandling. En studie fra Nederland ble også ikke fremstilt korrekt av Perelli.

Folkeopplysningen var dog ikke nøytral eller objektiv i den gjeldende episoden.
De hevdet at forskningsgrunnlaget for behandling var svakt, som er regelrett galt, og fremstilte problemstillingen svært dårlig og med et svært tydelig kristenkonservativt bias.
Uten at jeg tror at de som stod bak serien forstår at de er blitt brukt.

https://www.forskersonen.no/kjonn-og-samfunn-kronikk-medisin-og-helse/folkeopplysningen-om-trans-sprer-farlig-desinformasjon/1993986

Som er et generelt problem, som går igjen og igjen:

Folk uten nok kunnskap og kjennskap til temaet -- som foreldre til transpersoner og andre lekfolk -- tar til seg informasjon fra mennesker som er eksperter på den utdaterte og gale forestillingen om kjønn og transpersoner, og lar seg overbevise av deres utdaterte pondus.

Det skjer til stadighet at agendaen blir pushet, fra folk som lar seg lure.

Jordan Peterson er et strålende eksempel på folk som blir tatt seriøst, men som egentlig ikke vet snurten om temaet og egentlig burde vært latterliggjort -- da de har levd på en tilbakevist løgn, og nekter å ta inn over seg at de har tatt feil om pasienter og feilaktig behandlet dem for og som om de hadde vrangforestillinger i tiår -- når det er psykiatrien som faktisk hadde en vrangforestilling, om at andre hadde vrangforestillinger.

...

Det er en ekstremt viktig ting dere må forstå:
Tenk deg at du har en datter, som har en tilstand hvor hun ikke kommer til å oppleve puberteten som andre jenter, men vil vokse skjegg, adamseple, hår på brystet og gro muskler og fett hår -- og vil få grov stemme og tette bustete øyebryn, og ingen brystvekst.
Det er hva som skjer med transkvinner som ikke får behandling.

Risikoen for selvmord synker dramatisk ved behandling.
Risikoen for selvmord ved og etter behandling er ikke knyttet til verken kjønnsidentitet eller behandlingen -- men til mangel på aksept, og stigma: Mobbing og mangel på støtte og toleranse, eller, for sen behandling og et resultat som ikke lever opp til forventningene.


--

Og bare for å gå inn på filosofien, som er minst like viktig for å forstå temaet:
Om halvparten av kroppen din har celler som er XX og den andre halvparten har celler som er XY, hvilket kjønn er du, og hvordan -- etter din forståelse -- vil kroppen utvikle seg på følgende områder:
Gonader
Ytre kjønnsorganer
Hjerne

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.dailymail.co.uk/health/article-13263725/trans-kids-change-sex-adults-study.html

Most gender-confused children grow out of it, landmark 15-year study concludes - as critics say it shows being trans is usually just a phase for kids


"The majority of gender-confused children grow out of that feeling by the time they are fully grown adults, according to a long-term study."

"Researchers in the Netherlands tracked more than 2,700 children from age 11 to their mid-twenties, asking them every three years of feelings about their gender."

"The researchers concluded: 'The results of the current study might help adolescents to realize that it is normal to have some doubts about one’s identity and one’s gender identity during this age period and that this is also relatively common.'"

"'The fact that rates of satisfaction are lower even just a few years later suggests that for the vast majority of people, prudence and caution, rather than a rush towards permanent surgeries or hormone therapies, will be the best approach for teenagers struggling to make sense of the world and their place in it. 'As such, policies that prohibit gender transition for minors make a great deal of sense.'"

"According to the findings, females were more likely to report being unhappy with their gender and both increasing and decreasing 'non-contentedness' were associated with lower self-reported self worth, more behavioral problems and an increase in emotional struggles. "

"The authors said: 'Gender non-contentedness, while being relatively common during early adolescence, in general decreases with age and appears to be associated with a poorer self-concept and mental health throughout development.' "

 

Stol på vitenskapen, ikke sant? ;)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8.4.2024 at 7:14 PM, Red Frostraven said:

Hvordan er det et genetisk avvik..?

Vi har alle, uavhengig av biologisk kjønn, anlegg for og kropper som kan forme penis, vagina, mannlig legning, kvinnelig legning, kvinnelig kjønnsidentitet og mannlig kjønnsidentitet -- som ikke endres gjennom genetikk, eller av biologisk kjønn.

Som er grunnen til at det er viktig å sette seg inn i hvordan mennesket faktisk fungerer;
Disse anleggene er standard, uten genetiske avvik.

---

Beskriver du homofile og bifile på samme måte..?
Det er en annen side av samme mynt.

 

I og med at ekte transkjønnethet, homofili osv. er beviselig medfødt, så er årsaken nødt til å være enten genetisk eller utviklingsmessig 'in vitro'.

Synonymer for ordet normalt er forventet, standard, ordinær, vanlig osv.

Det er normalt, forventet, standard, ordinært, vanlig, at mennesker er heteronormative.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og hvis utviklingen er omtrent den samme i forskjellige organer, med stor variasjon med bimodal distribusjon, hos alle mennesker, hva da?
Homofile kvinner har etter vår beste forståelse samme tiltrekning mot kvinner som det heterofile menn har;
Homofile menn og heterofile kvinner opplever samme tiltrekning.

Som gir mening fordi hjernens kjønnsdifferensiering ikke gjøres direkte av kromosomene eller genene våre -- og ikke bryr seg om kjønnskromosomene.
Det som er nytt er at det samme gjelder kjønnsidentitet, som egentlig har vært åpenbart og har lagt i kortene lenge.

Kjønnsidentiteten er ikke avvikende hos transpersoner, det er den samme som hos andre mennesker;
Måten hjernen utvikler seg på gir rom for at (de fleste?) hjerner kan oppnå eller komme nær begge toppene i den bimodale distribusjonen i kjønnsdifferensieringen.

Så.
Homofili og å være trans er faktisk normale tilstander, for hjerner -- det er bare en misforstått forestilling hos mange om at disse SKAL samsvare med kroppen, når grunnlaget for utviklingen ikke er genetisk betinget, ikke er det samme som for biologisk kjønn.

Hjernen til et menneske, uavhengig av biologisk kjønn og genetikk -- med ekstremt få kjente unntak -- produsere en kvinnelig kjønnsidentitet og tiltrekning mot menn, med mindre utviklingen påvirkes av androgene hormoner, som både biologiske kvinner og menn produserer og påvirkes av.

Transpersoner sin kjønnsidentitet og homofile sin legning er ikke avvikende, for hjerner.

Jeg vet at både du og jeg er hjernene våre -- og at resten av kroppen kan erstattes;
Hver celle i kroppen kan byttes ut med celler som fungerer lignende nok, uavhengig av genetikken i dem, og det vil fremdeles være din kropp -- uavhengig av form og fasong.

---

Kroppens kjønn er fasong, i motsetning til gonader og livmor, som er organer som genuint endres av genetikken vår for å bli eggstokker eller testikler.

Det meste ellers av kroppen, som hjernen, formes i sin kjønnsdifferensiering i hovedsak av hormoner, ikke dens genetikk. Inkludert det ytre kjønnsorganet. Kroppen din kunne hatt vagina, eller penis. Begge deler var mulig de første ukene -- og ble avgjort av en hormonbasert prosess, som er mer ekstrem enn den som kjønnsdifferensierer hjernen måneder senere.

Jeg vet jeg gjentar meg, men det er viktig å forstå at hjernen, kroppen, og selv tiltrekning og kjærlighet, ikke handler om biologisk kjønn -- det er mekanismer som har utviklet seg parallelt med biologisk kjønn, men som ikke er fundert på biologisk kjønn, men har utviklet seg fordi det er praktiske funksjoner for vår kjønnede formering.

Du er ikke homofil om du forelsker deg i en person av motsatt biologisk kjønn.
Du er ikke trans om du identifiserer som et annet kjønn enn ditt biologiske.

Det demonstreres grundig av individene som opplever kjønnsutviklingen til 'motsatt kjønn' av sitt biologiske;

Mennesker som tiltrekkes av kvinner føler helt normal tiltrekning til kvinner med vagina og normalt kvinnelig utseende, selv om de har testikler og XY-kromosomer.

Vice versa, mennesker som tiltrekkes av menn føler normal tiltrekning til menn med normalt mannlig utseende og penis, men med eggstokker.

Da følger normalt sett det å avvise påstandene fordi det er syndromer.

---

Syndrom betyr en samling symptomer som oppstår samlet.
Symptom beskriver en tilstand, er en observasjon.
En tilstand kan være en skade, lidelse eller bare noe som observeres.

Det er en misforstått invitasjon til å diskutere semantikk å diskutere normalitet og å avvise observasjoner og tilstander fordi de er symptomer som kan kalles et syndrom;

De fleste med rødt hår har et syndrom; De har en tilstand forårsaket av genetisk betingede faktorer som produserer symptomer som fravær av normale fargepigmenter, tilstedeværelsen av fregner og hud som lett blir solbrent.

Det er et syndrom per definisjon -- men dog med den forståelse at 'syndrom' bare er en beskrivelse av et fenomen med en rekke symptomer som oppstår samlet, ikke en dom, skjellsord eller sykdomsbetegnelse.
Syndromer er ikke sykdommer, det er noe 'unormalt', beskrevet gjennom symptomer, observasjoner.

Det er også unormalt å ha rødt hår.

At noe er et syndrom eller unormalt er ikke en invitasjon til å avvise gruppen som avvik og ignorere dem eller deres stilling eller hva de forteller oss om vår biologi og måten pattedyr og/eller mennesker fungerer.

Folk med rødt hår ble og blir fremdeles mobbet og forskjellsbehandlet fordi de har genetikk som får dem til å skille seg ut.

---

Hvis det oppdages at en ung person har for lite av relevante kjønnshormoner til å gjennomgå en normal pubertet de ønsker å gjennomgå, hva bør gjøres..?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6966696/

Standard prosedyre er å hjelpe dem å oppnå nivået av kjønnshormoner som gir en mest mulig normal utvikling.

For cis-personer.

Det som er nytt er at helsevesenet i flere land etter nytt diagnosesystem har begynt å hjelpe transpersoner med samme forutsetninger og motiv, uten å anta at de er sinnsyke.
Kjønnsbekreftende behandling inkludert hormonterapi gjøres på spedbarn, 'barn' og pubertale cis-personer uten at noen reagerer.

---

Og å ha rødt hår er uvanlig. Å ha blå øyne er uvanlig.
Det er noe uggent over å bruke ord som 'normal' og 'unormal' om mennesker som avviker, når de ellers er friske.

Spesielt når man er antagonistisk, og ikke objektiv eller nøytral, ovenfor gruppene man sorterer ut.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 8.4.2024 den 6:43 PM):

Det er det stort sett ingen fagfolk som mener heller - privat. Men de risikerer jobbene sine om de sier noe.

Hehe, akkurat som klimaforskerne da, eller? 😉

Brother Ursus skrev (På 8.4.2024 den 6:43 PM):

Jeg kjenner og jobber med en del biologer, fysiologer, leger, psykologer, psykiatere og tom. antropologer og andre relaterte yrkesgrupper, og privat er det omtrent ingen av dem som er enige i den nymotens definisjon av kjønn eller at transkjønnethet eller identifisering skulle vært endret i diagnosemanualer.

Ingen av disse er altså profesjonelle nok til å la være å lyve i yrket sitt.. Kanskje det er du som virker så truende at de ikke tør å si seg annet enn enige med deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, frohmage said:

Hehe, akkurat som klimaforskerne da, eller? 😉

Ingen av disse er altså profesjonelle nok til å la være å lyve i yrket sitt.. Kanskje det er du som virker så truende at de ikke tør å si seg annet enn enige med deg?

 

Klimaendringer er reelle. Det forekommer naturligvis til enhver tid. Det kan diskuteres hvor stor andel som er antropogeniske. Personlig tror jeg det er en høy andel. Men ja - dette er et problem i klimavitenskapen også. Det er sjelden man blir publisert eller får midler hvis man vil forske på det motsatte.

Jeg er absolutt ikke en truende person. Snarere tvert imot. De kjenner meg også såpass godt at de vet at de kan fortelle meg hva de virkelig tenker, og gjør ofte det. Vi har ingen problemer med å være uenige. Dette inntrykket forsterkes også ytterligere av innlegg der diverse relaterte yrkesgrupper får lov til å si hva de mener anonymt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...