Gå til innhold

England stanser medikalisering av ''trans-barn''.


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Red Frostraven said:

Og hvis utviklingen er omtrent den samme i forskjellige organer, med stor variasjon med bimodal distribusjon, hos alle mennesker, hva da?
Homofile kvinner har etter vår beste forståelse samme tiltrekning mot kvinner som det heterofile menn har;
Homofile menn og heterofile kvinner opplever samme tiltrekning.

Som gir mening fordi hjernens kjønnsdifferensiering ikke gjøres direkte av kromosomene eller genene våre -- og ikke bryr seg om kjønnskromosomene.
Det som er nytt er at det samme gjelder kjønnsidentitet, som egentlig har vært åpenbart og har lagt i kortene lenge.

Kjønnsidentiteten er ikke avvikende hos transpersoner, det er den samme som hos andre mennesker;
Måten hjernen utvikler seg på gir rom for at (de fleste?) hjerner kan oppnå eller komme nær begge toppene i den bimodale distribusjonen i kjønnsdifferensieringen.

Så.
Homofili og å være trans er faktisk normale tilstander, for hjerner -- det er bare en misforstått forestilling hos mange om at disse SKAL samsvare med kroppen, når grunnlaget for utviklingen ikke er genetisk betinget, ikke er det samme som for biologisk kjønn.

Hjernen til et menneske, uavhengig av biologisk kjønn og genetikk -- med ekstremt få kjente unntak -- produsere en kvinnelig kjønnsidentitet og tiltrekning mot menn, med mindre utviklingen påvirkes av androgene hormoner, som både biologiske kvinner og menn produserer og påvirkes av.

Transpersoner sin kjønnsidentitet og homofile sin legning er ikke avvikende, for hjerner.

Jeg vet at både du og jeg er hjernene våre -- og at resten av kroppen kan erstattes;
Hver celle i kroppen kan byttes ut med celler som fungerer lignende nok, uavhengig av genetikken i dem, og det vil fremdeles være din kropp -- uavhengig av form og fasong.

---

Kroppens kjønn er fasong, i motsetning til gonader og livmor, som er organer som genuint endres av genetikken vår for å bli eggstokker eller testikler.

Det meste ellers av kroppen, som hjernen, formes i sin kjønnsdifferensiering i hovedsak av hormoner, ikke dens genetikk. Inkludert det ytre kjønnsorganet. Kroppen din kunne hatt vagina, eller penis. Begge deler var mulig de første ukene -- og ble avgjort av en hormonbasert prosess, som er mer ekstrem enn den som kjønnsdifferensierer hjernen måneder senere.

Jeg vet jeg gjentar meg, men det er viktig å forstå at hjernen, kroppen, og selv tiltrekning og kjærlighet, ikke handler om biologisk kjønn -- det er mekanismer som har utviklet seg parallelt med biologisk kjønn, men som ikke er fundert på biologisk kjønn, men har utviklet seg fordi det er praktiske funksjoner for vår kjønnede formering.

Du er ikke homofil om du forelsker deg i en person av motsatt biologisk kjønn.
Du er ikke trans om du identifiserer som et annet kjønn enn ditt biologiske.

Det demonstreres grundig av individene som opplever kjønnsutviklingen til 'motsatt kjønn' av sitt biologiske;

Mennesker som tiltrekkes av kvinner føler helt normal tiltrekning til kvinner med vagina og normalt kvinnelig utseende, selv om de har testikler og XY-kromosomer.

Vice versa, mennesker som tiltrekkes av menn føler normal tiltrekning til menn med normalt mannlig utseende og penis, men med eggstokker.

Da følger normalt sett det å avvise påstandene fordi det er syndromer.

---

Syndrom betyr en samling symptomer som oppstår samlet.
Symptom beskriver en tilstand, er en observasjon.
En tilstand kan være en skade, lidelse eller bare noe som observeres.

Det er en misforstått invitasjon til å diskutere semantikk å diskutere normalitet og å avvise observasjoner og tilstander fordi de er symptomer som kan kalles et syndrom;

De fleste med rødt hår har et syndrom; De har en tilstand forårsaket av genetisk betingede faktorer som produserer symptomer som fravær av normale fargepigmenter, tilstedeværelsen av fregner og hud som lett blir solbrent.

Det er et syndrom per definisjon -- men dog med den forståelse at 'syndrom' bare er en beskrivelse av et fenomen med en rekke symptomer som oppstår samlet, ikke en dom, skjellsord eller sykdomsbetegnelse.
Syndromer er ikke sykdommer, det er noe 'unormalt', beskrevet gjennom symptomer, observasjoner.

Det er også unormalt å ha rødt hår.

At noe er et syndrom eller unormalt er ikke en invitasjon til å avvise gruppen som avvik og ignorere dem eller deres stilling eller hva de forteller oss om vår biologi og måten pattedyr og/eller mennesker fungerer.

Folk med rødt hår ble og blir fremdeles mobbet og forskjellsbehandlet fordi de har genetikk som får dem til å skille seg ut.

---

Hvis det oppdages at en ung person har for lite av relevante kjønnshormoner til å gjennomgå en normal pubertet de ønsker å gjennomgå, hva bør gjøres..?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6966696/

Standard prosedyre er å hjelpe dem å oppnå nivået av kjønnshormoner som gir en mest mulig normal utvikling.

For cis-personer.

Det som er nytt er at helsevesenet i flere land etter nytt diagnosesystem har begynt å hjelpe transpersoner med samme forutsetninger og motiv, uten å anta at de er sinnsyke.
Kjønnsbekreftende behandling inkludert hormonterapi gjøres på spedbarn, 'barn' og pubertale cis-personer uten at noen reagerer.

---

Og å ha rødt hår er uvanlig. Å ha blå øyne er uvanlig.
Det er noe uggent over å bruke ord som 'normal' og 'unormal' om mennesker som avviker, når de ellers er friske.

Spesielt når man er antagonistisk, og ikke objektiv eller nøytral, ovenfor gruppene man sorterer ut.




Så slik jeg forstår argumentet ditt er det at diverse former for LGBT bare er naturlige variasjoner?

Jeg vil være enig i at de er relativt vanlige, men det er også andre sykdommer og medfødte tilstander. Det gjør dem ikke normale som sådann. De er fremdeles unntakstilstander, selv om en vesentlig del av befolkningen har dem.

Forskjellen på en naturlig variasjon og en sykdom eller medfødt lyte er også i hvilken grad de påvirker organismens livsførsel.

LGBTQIAA2S+ sitt argument går nå også i økende grad i at kjønn er alltid flytende, og ikke at det er medfødt. Altså på tvers av begge våre syn på saken.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer enn det:
Du er hjernen din, ikke kroppen din -- selv om den er uløselig knyttet til deg.

Kroppen din og alle andre sin har anlegg for å bli begge kjønn, som jo er viktig å forstå -- og er et uomtvistelig faktum som er viktig at folk ikke glemmer, og blir opplyst om, all den tid mange har forestillinger om at kroppen inkludert ytre kjønnsorganer er en del av vårt biologiske kjønn.
Ytre kjønnsorganer hos kvinner og menn er strukturer som starter like, men som hos menn endres for å bli til de mannlige. Det er en prosess som er hormondrevet, og uavhengig av genetisk kjønn, så blir kjønnsorganene mannlige gitt nok testosteron -- og forblir kvinnelige gitt at testosteron ikke får påvirke utviklingen, igjen uavhengig av biologisk og genetisk kjønn.
Kroppen din endres og hver celle i den byttes ut flere ganger i løpet av livet, uten at dét endrer hvem du er, i og med at du er hjernen din.
Puberteten er også hormondrevet. Forskjellen der, fra prosessen som kjønnsdifferensierer kjønnsorganer, og hjernen, er at vi faktisk kan påvirke kjønnsdifferensieringen av kroppen som skjer i puberteten.

Gonadene dine er viktige for din reproduksjon, og i den grad man ønsker å reprodusere, som individ, så er de viktige for deg som person, om de fungerer. Men de definerer på ingen måte et menneske -- kroppen er langt mer viktig for en person sin identitet enn biologisk kjønn;
Når en person fødes intersex, så er det første legene gjør å anslå hvilke anlegg for kjønn vedkommende har størst sjanse for å trives som -- mens reproduksjon kommer i andre rekke: Det er bedre at et menneske er lykkelig, enn at de kan reprodusere, for mennesket.
Men først og fremst, er hjernen det viktigste. Åpenbart.
Hjernen kommer først, så kroppen -- fysiologisk kjønn, så biologisk kjønn, sist.

Du kan akseptere en hjerne i en tank som et levende vesen, uten en kropp, så lenge den faktisk lever og kan kobles til maskiner som lar den kommunisere med omverden.
Det gjøres allerede i dag, bare at tanken er en kropp som holder hjernen i live; Vi kan legge til og fjerne organer, og legge til kunstige sanseapparater.
Du kan ikke se på en menneskekropp uten hjerne som en person, selv om kroppen er holdt i live av maskiner -- om hjernen er borte, slik du kan se på en hjerne uten kontroll over en kropp som en person.

---

En menneskehjerne produsert og oppbevart i en tank, servert sansedata fra omverden fra maskiner, vil ha en kjønnsidentitet.
Uavhengig av genetisk kjønn, så vil hjernen ha en feminin kjønnsidentitet og legning, som er mindre viktig enn det faktum at den faktisk vil ha en kjønnsidentitet og en legning, uten en kropp.

Hvis vi skulle laget en kropp for å la den kunne reise rundt, hvilket ideal skulle vi brukt?
Biologisk kjønn? Finnes ikke.
Genetisk kjønn?
Kjønnsnøytralt -- selv om den har en kjønnsidentitet?
Eller kjønnsidentiteten hjernen opplever seg som?

Det er åpenbart at det bare er ett moralsk riktig svar her.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Snarere tvert imot. De kjenner meg også såpass godt at de vet at de kan fortelle meg hva de virkelig tenker, og gjør ofte det. Vi har ingen problemer med å være uenige. Dette inntrykket forsterkes også ytterligere av innlegg der diverse relaterte yrkesgrupper får lov til å si hva de mener anonymt.

Da er vennene dine ekstremt uprofesjonelle, når de bare forteller sannheten privat. Hva folk mener anonymt betyr selvfølgelig ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
DukeNukem3d skrev (På 7.4.2024 den 5:47 PM):

Jeg angriper vitenskapen fordi jeg spurte et spørsmål om lobotomi under WW2? Hva slags merkelig logikk er dette. Og akkurat lobotomi er heldigvis ikke noe som benyttes lenger, så akkurat det er det vel en god ting å "stille spørsmål" ved..

Dette er nok på generelt grunnlag det som gjør at folk vegrer seg for å delta i trans-debatt. Transaktivistene er så ekstreme, aggressive og drar frem de merkeligste konklusjoner og personangrep. Men stemmene flykter fra venstresiden og i verste fall over til tosker som Trump.. 

Nei, du angriper vitenskapen fordi du prøver å skape negative assosiasjoner til tidligere pseudovitenskap og nazisme. Det eneste formålet argumentasjonen din har er å angripe og undergrave dagens vitenskap/forskning.  

DukeNukem3d skrev (På 8.4.2024 den 1:57 PM):

Forøvrig anerkjenner jeg det ikke som "vitenskap" at vi har flere enn 2 kjønn og at vi kan bytte frem og tilbake alt ettersom hva man føler seg som den dagen. Jeg kaller det transaktivisme.

Nei, nettopp. Du søker derfor å undergrave vitenskap fordi fakta er ubeleilig for ditt verdenssyn.

Endret av Markiii
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 8.4.2024 den 5:17 PM):

Diagnosen som resulterer i trans-medikalisering er alltid feildiagnose.
Det er like absurd å tro man kan bytte kjønn som å tro man kan bytte art eller alder.
Motsatte kjønnshormon-balanse er gift for de respektive kjønn, alle transer har helseproblemer som resulterer av hormon-forgiftingen de bedriver, noe sammenliknbart med p-piller eller steroider, men mye mye sterkere ubalanse. 
Grad av skadelighet er hvor langt fra kroppens naturlige hormonbalanse man er.
Det åpenbare signalet om at man gjør noe galt med kroppen er at hele kroppens sentrale funksjon(reproduksjon), dør.
De andre åpenbare signalene er de vanvittige høye tilfellene av helseproblemer transer har.

Kjønnsidentitet er ett meningsløst ord, det betyr bare identitet/forestilling, og det har ingenting å gjøre med kjønn, kjønn observeres uproblematisk hos de fleste, der det er vanskelig å observere så er det fremdeles som regel ett biologisk kjønn, de er kanskje sterile, uansett handler ikke dette om intersex folk som er svært sjelden, det handler om normalt fungerende kropper som lemlestes. Noen ganger går biologien i rusk, og noen mennesker får 11 fingre, ''mennesker har 10 fingre'' er ikke påvirket av dette. Kjønn er binært, det finnes kun 2 kjønn, intetkjønn og intersex er ikke kjønn. 
Det var en gang ''kjønnskorrigerende/bekreftende operasjon'' kun refererte til barn født med defekte eller malformede organer, hvor man justerte/fikset deler av det reproduktive systemet slik at det fungerte, ingen hormoner eller sterilisering.
I tilfellet av kjønn, så trumfer kropp over hjerne.

Hele konseptet ''trans'' er absurd.
Hovedforskjellen i denne debatten er løsningen på kropps-ubehag.
En sides løsning er lemlestelse og sterilisering, den andre siden vil belære selvaksept.

Hva med å overlate dette til fagpersoner? Du synser bare om ting du ikke har kompetanse på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Nei, du angriper vitenskapen fordi du prøver å skape negative assosiasjoner til tidligere pseudovitenskap og nazisme. Det eneste formålet argumentasjonen din har er å angripe og undergrave dagens vitenskap/forskning.

Løgn, jeg spurte fordi jeg var interessert. Det var ikke jeg som bragte opp temaet heller.

Men det er riktig at jeg ikke ser på det transaktivistene driver med som vitenskap. Jeg tror ikke på noe tredje kjønn, f.eks. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10.4.2024 at 10:04 PM, frohmage said:

Da er vennene dine ekstremt uprofesjonelle, når de bare forteller sannheten privat. Hva folk mener anonymt betyr selvfølgelig ingenting.



Majoriteten av verdens helsearbeidere og akademikere på feltet er uproffe, mener du?

Eller kanskje de er redde av legitime grunner, slik folk som har blitt forfulgt historisk pga. meningene sine var?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 timer siden):

Majoriteten av verdens helsearbeidere og akademikere på feltet er uproffe, mener du?
Eller kanskje de er redde av legitime grunner, slik folk som har blitt forfulgt historisk pga. meningene sine var?

Selvfølgelig er man uprofesjonell om man juger i arbeidet sitt og sier sannheten på privaten. Heldigvis forstår de fleste at forskning er etterprøvbart, så jeg mener at de fleste helsearbeidere og akademikere opptrer profesjonelt. Det er jo du som mener at de du kjenner representerer majoriteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...