Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"kjærlighetsspråk" i forhold


Gjest 2a525...af6

Anbefalte innlegg

Gjest 2a525...af6

Er så drittlei å høre om "kjærlighetsspråk" 

For de som ikke er klar over det.
Så har noen apekatter delt det inn i 5 språk
-Fysisk Kontakt
-Hyggelig ord
-Tid
-Tjenester
-Gaver

Jeg viser kjærlighet med alt dette. Noe jeg anser som er en standard og alt som tilsier å være i et forhold.

Samboeren min derimot..Mener at i følge eksperter, så har du bare 1 språk hvor du virkelig skinner. 
1 språk er 90% resten deler på de resterende 10 % du har igjen. 

Hennes språk er visstnok Tjenester.
Hun viser kjærlighet til meg ved å vaske klær, og støvsuge etter robotstøvsugeren, og å sette inn oppvasken.
Alt med banning, huffing og grunting som tilsier at hun hater å gjøre det hun gjør.

 

O vise forumdeltagere.. Er dette virkelig hennes kjærlighetsspråk?

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2a525...af6
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som sarkasme spør du meg. Hva med å gjøre disse tingene av og til og se hvordan hun reagerer, kanskje hennes virkelige kjærlighetsspråk gir seg til kjenne?

Jeg gjør ting innenfor alle "språkene" 
Hun kunne ikke vært lykkeligere i følge henne selv.

jeg bare undrer hvordan hun kan mene at hun viser kjærlighet ved å gjøre tjenester hun uffer seg for. Som attpåtil er helt nødvendige ting for å leve i en vanlig hverdag.  Føles litt som å jukse seg frem gjør det ikke? 😂
" åhh se hvor mye jeg elsker deg, her er litt mat jeg lagde" 

Til info så gjør vi alle daglige gjøremål 50/50..Selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå i dagens samfunn.


Et annet eksempel kan fint være min bror..Han jobber i et selskap hvor han får med ting hjem flere ganger i uka da varene ikke kan selges i butikk lenger.
Han kunne jo bare lent seg på at "gaver" er hans kjærlighetsspråk ettersom han gir gaver til fruen sin ofte.  Også forvente at fruen da føler seg elsket fordi man får gaver som man ellers ville fått uansett   
 

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar

Om det var hennes virkelige "kjærlighetsspråk" hadde hun vel gjort det med glede og kjærlighet? :grin: 

Har såvidt hørt om disse greiene, og jeg er enig med deg i at alle tingene bør være standard. Men jeg vet også at mange ikke er så flinke med ord og sier det med handlinger i stedet, og omvendt. At et av de skal være 90% og de resterende fordelt på 10% for absolutt ALLE av oss høres merkelig ut, selv om det muligens er sånn for noen. Stemmer ikke overens med det jeg har erfart og observert. Hva betyr språket "tid" liksom? At du bare sitter der? Man fyller jo som regel tiden med handlinger, ord, fysisk kontakt osv...

Endret av Trippelure
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6 skrev (29 minutter siden):

Jeg gjør ting innenfor alle "språkene" 
Hun kunne ikke vært lykkeligere i følge henne selv.

jeg bare undrer hvordan hun kan mene at hun viser kjærlighet ved å gjøre tjenester hun uffer seg for. Som attpåtil er helt nødvendige ting for å leve i en vanlig hverdag.  Føles litt som å jukse seg frem gjør det ikke? 😂
" åhh se hvor mye jeg elsker deg, her er litt mat jeg lagde" 

Til info så gjør vi alle daglige gjøremål 50/50..Selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå i dagens samfunn.


Et annet eksempel kan fint være min bror..Han jobber i et selskap hvor han får med ting hjem flere ganger i uka da varene ikke kan selges i butikk lenger.
Han kunne jo bare lent seg på at "gaver" er hans kjærlighetsspråk ettersom han gir gaver til fruen sin ofte.  Også forvente at fruen da føler seg elsket fordi man får gaver som man ellers ville fått uansett   
 

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Hvis dere begge er lykkelige, hva er da problemet med at hun anser dette for å være hennes "kjærlighetsspråk"? Alle uffer seg over husarbeid og andre daglige gjøremål, jeg tror det er få som nyter det.

Eller er det slik at hun er en "platonisk samboer" og kokk/renholdsarbeider?

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan jeg leser posten din er at du er veldig rask i kommentarer og sier ting uten å tenke over hvordan en motpart tar i mot dette. Om du er i nærheten av samme språkbruk til hu, som du er her så gud bedre.

Sånn jevnt over er det normalt at det alltid er ubalanse i forholdet. Rent tidsbruk så er det normalt at du gjør mindre i hjemmet enn henne.

Sånn ut over dette, så er ja hennes kjærlighetsspråk act of service. Det betyr jo at hun føler seg sett og opplever at du erkjenner at hun er viktig for deg. Det kan være langt mer enn å ta oppvask og sjekke olje på bilen. I et parforhold så er det mulig å planlegge og isettegang noe hyggelig i lag med f.eks. date, utflukt osv. Dette i seg selv er å vise at man planlegger noe som gjør motparten glad. Merk at det er her lett å forveksle med tid sammen, noe som er å utøve øyeblikket i lag, mens førstnevnte er å planlegge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6
ole_marius skrev (18 minutter siden):

Hvordan jeg leser posten din er at du er veldig rask i kommentarer og sier ting uten å tenke over hvordan en motpart tar i mot dette. Om du er i nærheten av samme språkbruk til hu, som du er her så gud bedre.

Sånn jevnt over er det normalt at det alltid er ubalanse i forholdet. Rent tidsbruk så er det normalt at du gjør mindre i hjemmet enn henne.

Sånn ut over dette, så er ja hennes kjærlighetsspråk act of service. Det betyr jo at hun føler seg sett og opplever at du erkjenner at hun er viktig for deg. Det kan være langt mer enn å ta oppvask og sjekke olje på bilen. I et parforhold så er det mulig å planlegge og isettegang noe hyggelig i lag med f.eks. date, utflukt osv. Dette i seg selv er å vise at man planlegger noe som gjør motparten glad. Merk at det er her lett å forveksle med tid sammen, noe som er å utøve øyeblikket i lag, mens førstnevnte er å planlegge.

Heldigvis så er jeg ikke typen som liker å bokse inn folk og si at noe er rett eller galt.

Du skeier litt ut, Det er ingen ubalanse.

I følge hun ( via eksperter) er kjærlighetsspråk defineringen hvordan en viser kjærlighet, ikke hvordan man "mottar" kjærlighet. De aller fleste kan motta kjærlighet via alle "språkene"

Sistnevnte er noe som du henviser til slik jeg forstår deg. Og vi ville vært enig dersom det er tilfelle, noe det ikke er i følge eksperter via min samboer.  Jeg har ikke tatt meg bryet til å lese opp på slikt da jeg anser det som tull og bare en ny form for trend som unge mennesker kan lene seg på for å forklare sin manglende evne til å utrykke egne meninger/følelser/væremåte uten å måtte ha en merkelapp på hva det betyr.

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6
Trippelure skrev (49 minutter siden):

Om det var hennes virkelige "kjærlighetsspråk" hadde hun vel gjort det med glede og kjærlighet? :grin: 

 

Hadde det vært så enkelt og faktisk vært sånn i hverdagen..Hadde jeg skulle bitet i gresset og sagt meg 10% enig i slike utsagn som tillater oss å skulle definere hva kjærlighet er på en definitiv basis.

Når egen erfaring, og andre i nær omkrets sin erfaring er tilnærmende lik min opplevelse av dette fenomenet..Så velger jeg å lene meg på det.  Godt vi ikke var i testgruppa når de fant ut av dette med kjærlighetsspråk tenker nå jeg.😂

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar

Du er fortsatt veldig sikker på at din definisjon på sannhet er mer riktig enn andres. For meg virker det som at du er etter bekreftelse på at du har riktig tolkning, enn å være åpen for nye tanker. Pga. dette tror jeg ikke du vil kunne få en godt utbytte av å diskutere dette. Selv har jeg hatt god nytte av å lese the five love languages, som forøvrig ble publisert i 1992. Noe som illustrerer at dette ikke er et ungt fenomen, ei eller utbytte kun for unge mennesker.

Endret av ole_marius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6
Uderzo skrev (32 minutter siden):

Hvis dere begge er lykkelige, hva er da problemet med at hun anser dette for å være hennes "kjærlighetsspråk"? Alle uffer seg over husarbeid og andre daglige gjøremål, jeg tror det er få som nyter det.

Eller er det slik at hun er en "platonisk samboer" og kokk/renholdsarbeider?

Lykke er jo en finurlig ting.
Hva er lykke? 

Lykke blir definert forskjellig fra person til person.  Jeg er rimelig lykkelig etter en runde i senga, eller når jeg dreper en vanskelig boss i et spill jeg prøver å få ferdig. Eller da ungene kommer løpende med bollekinna ristende og vil bli kastet rundt i lufta, eller når jeg leverer et godt resultat på jobb, møter venner..

Nå ga jeg riktignok få eksempler, lista er nok rimelig lang over det som gjør at en føler seg glad og tilfreds. ( lykkefølelse?)

Problemet er fenomenet "kjærlighetsspråk" og å lene seg på at det er slik man viser kjærlighet..Som om det er noe slavisk rundt det å kunne vise kjærlighet.

Spesielt når gjelder da hverdagslige ting som må gjøres uansett som man attpåtil uffer seg over.

Ya feel me? 😂

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg å slutte å henge deg opp i "kjærlighetsspråk". Hvis det er konkrete ting, ikke abstrakte ting som "kjærlighetsspråk", som du ikke synes fungerer i samlivet, så bør du ta en prat med din samboer.
Å gå rundt å irritere seg over "kjærlighetsspråk" og hvilke språk dere to snakker, og hva som er godt språk og hva som er dårlig språk, er helt poengløst. Jeg anbefaler dere å snakke sammen, på norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6
ole_marius skrev (Akkurat nå):

Du er fortsatt veldig sikker på at din definisjon på sannhet er mer riktig enn andres. For meg virker det som at du er etter bekreftelse på at du har riktig tolkning, enn å være åpen for nye tanker. Pga. dette tror jeg ikke du vil kunne få en godt utbytte av å diskutere dette. Selv har jeg hatt god nytte av å lese the five love languages, som forøvrig ble publisert i 1992. Noe som illustrerer at dette ikke er et ungt fenomen, ei eller utbytte kun for unge mennesker.

Nei, er aldri sikker i min sak.. I livet generelt liker jeg å ta feil, er slik jeg lærer noe nytt.  ( Spør heller enn å anta ) 

Men i dette temaet er det jo noe som strider mot hva som faktisk skjer i verden dersom det var så enkelt forklart hva kjærlighet er.

Hvorfor ender 50% av førstegifte opp i skilsmisse 60-70% av giftemål nr 2 ender i skilsmisse, 70% av ugifte forhold slår opp ila sitt første "leveår" 

Personlig sett ville jeg kalt det hele et dårlig forsøk på gaslighte mennesker inn i å tro at det å leve i et halvhjertet forhold er god ting fordi det er "din" måte å vise kjærlighet på. ( Gjør 1 av 5 ting, så er forholdet reddet bare dere begge forstår ) 

Jeg så en sabla god dokumentar på dette hvor enkelte par med varierende lengde på forholdet diskuterte nettopp dette fenomenet 5 love languages.. Og bare måten de artikulerte seg på var helt nydelig..Jeg må se om jeg ikke klarer å finne den igjen.
For den slår litt hull og ser litt mer logisk på oss mennesker og vårt mønster i hvordan og hvorfor vi gjør som vi gjør. Som gir perfekt mening bare man gidder å tenke selv.

Bunnlinja i videoen var dog veldig enkel å huske..Det er latskap. 

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Da vil jeg anbefale deg å slutte å henge deg opp i "kjærlighetsspråk". Hvis det er konkrete ting, ikke abstrakte ting som "kjærlighetsspråk", som du ikke synes fungerer i samlivet, så bør du ta en prat med din samboer.
Å gå rundt å irritere seg over "kjærlighetsspråk" og hvilke språk dere to snakker, og hva som er godt språk og hva som er dårlig språk, er helt poengløst. Jeg anbefaler dere å snakke sammen, på norsk.

Poengløst for noen, et diskusjonstema for andre.

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6 skrev (6 minutter siden):

Poengløst for noen, et diskusjonstema for andre.

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Joda, det såkalte "kjærlighetsspråket" isolert sett kan være et bra diskusjonstema det.

Men sett i sammenheng med din førstepost; er det lite grunnlag for noe saklig diskusjon. Det du sier kort fortalt er:

Jeg gjør alt. Jeg er perfekt. Jeg mestrer "kjærlighetsspråket".
Dama mi derimot, det eneste hu gjør er å vaske/rydde - samtidig som hun klager og bærer seg.

Kjør debatt!

Hva skal man egentlig diskutere her ???
Du har jo allerede konstanter at du er perfekt og gjør alt riktig, samtidig som dama di bare yter enkeltstående "tjenester" som du beskriver det. I følge deg. 

Samtidig har du en litt smårar sarkastisk og smått oppstanasig undertone på det du skriver. 

Høres i grunn bare ut som at du ønsker å klage på dama... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6 skrev (15 minutter siden):

Poengløst for noen, et diskusjonstema for andre.

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Men dette handler om forholdet dere har, hva er det meningen vi skal diskutere? Vi kjenner dere ikke, og kan ikke si noe om dynamikken dere har dere i mellom.
Kjærlighetsspråk? Da må det i så fall diskuteres i en annen kontekst, og ikke forholdet deres.
På meg så virker det bare som du ønsker bekreftelse på at du har rett, at hun "slipper billig unna" med at hun bare gjør husarbeid og at hennes "kjærlighetsspråk" ikke er godt nok i dine øyne.
Og er forsåvidt en ærlig sak det, men det er liksom ikke noe å diskutere, synes jeg.

Hvorfor skal definisjonen på "kjærlighetsspråk" definere forholdet dere har?
Du utrykker deg veldig vagt, jeg skjønner ikke hva slags problemer dere egentlig har i dette forholdet.

Lenke til kommentar

Hun har ihvertfall rett i at tjenester er ett ganske sikkert tegn på at personen bryr seg om deg. Ja... husarbeid kan vel være tjenester det også siden man forbedrer levesituasjonen til den andre.

Huffingen og banningen var LOL. Men jeg kom til å tenke på at det er barn i bildet. Så kanskje greit å holde slik adferd litt skjult for dem, ellers vil de også 'lære' at man skal gjøre slik.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Milhouse85 said:

Samtidig har du en litt smårar sarkastisk og smått oppstanasig undertone på det du skriver. 

Jeg tolker det som at han er lykkelig. Man blir mer jovial og sprelsk når man er det. Som er ett stort kompliment til partneren hans, fordi hun bidrar til å gjøre ham lykkelig.

Lenke til kommentar
Gjest 2a525...af6 skrev (På 13.3.2024 den 11:41 AM):

Er så drittlei å høre om "kjærlighetsspråk" 

For de som ikke er klar over det.
Så har noen apekatter delt det inn i 5 språk
-Fysisk Kontakt
-Hyggelig ord
-Tid
-Tjenester
-Gaver

Jeg viser kjærlighet med alt dette. Noe jeg anser som er en standard og alt som tilsier å være i et forhold.

Samboeren min derimot..Mener at i følge eksperter, så har du bare 1 språk hvor du virkelig skinner. 
1 språk er 90% resten deler på de resterende 10 % du har igjen. 

Hennes språk er visstnok Tjenester.
Hun viser kjærlighet til meg ved å vaske klær, og støvsuge etter robotstøvsugeren, og å sette inn oppvasken.
Alt med banning, huffing og grunting som tilsier at hun hater å gjøre det hun gjør.

 

O vise forumdeltagere.. Er dette virkelig hennes kjærlighetsspråk?

Anonymous poster hash: 2a525...af6

Det er en grunnleggende feiloppfatning i dette innlegget. 

Hvis hennes kjærlighetsspråk er tjenester, så er det det hun trenger at du gir henne - ikke at hun skal gi deg.

Det hun da prøver å oppnå er at du gjør tjenester for henne, det er da hun føler seg elsket og verdsatt.

 

Mitt kjærlighetsspråk er fysisk kontakt og tid.

Hvis min kjære gir meg fysisk nærhet og prioriterer tid sammen med meg så fyller han min kjærlighetstank og jeg føler meg elsket.

Hans kjærlighetsspråk har jeg enda ikke klart å knekke, men det er da måten han føler at jeg elsker han.

At hun utfører dette med uff og akk er jo fordi hun prøver å vise DEG kjærlighet på en måte hun hater selv, og det virker ikke da som det er hennes primære språk.

Forøvrig feil at man bare har ett, man har ett primært og iallefall ett sekundært.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er forsket på dette :)

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09637214231217663

"The public has something of an obsession with love languages, believing that the key to lasting love is for partners to express love in each other’s preferred language. Despite the popularity of Chapman’s book The 5 Love Languages, there is a paucity of empirical work on love languages, and collectively, it does not provide strong empirical support for the book’s three central assumptions that (a) each person has a preferred love language, (b) there are five love languages, and (c) couples are more satisfied when partners speak one another’s preferred language."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hiawata84 skrev (10 timer siden):

Det er en grunnleggende feiloppfatning i dette innlegget. 

Hvis hennes kjærlighetsspråk er tjenester, så er det det hun trenger at du gir henne - ikke at hun skal gi deg.

Det hun da prøver å oppnå er at du gjør tjenester for henne, det er da hun føler seg elsket og verdsatt.

 

Mitt kjærlighetsspråk er fysisk kontakt og tid.

Hvis min kjære gir meg fysisk nærhet og prioriterer tid sammen med meg så fyller han min kjærlighetstank og jeg føler meg elsket.

Hans kjærlighetsspråk har jeg enda ikke klart å knekke, men det er da måten han føler at jeg elsker han.

At hun utfører dette med uff og akk er jo fordi hun prøver å vise DEG kjærlighet på en måte hun hater selv, og det virker ikke da som det er hennes primære språk.

Forøvrig feil at man bare har ett, man har ett primært og iallefall ett sekundært.

 

 

Aldrack skrev (10 timer siden):

Det er forsket på dette :)

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09637214231217663

"The public has something of an obsession with love languages, believing that the key to lasting love is for partners to express love in each other’s preferred language. Despite the popularity of Chapman’s book The 5 Love Languages, there is a paucity of empirical work on love languages, and collectively, it does not provide strong empirical support for the book’s three central assumptions that (a) each person has a preferred love language, (b) there are five love languages, and (c) couples are more satisfied when partners speak one another’s preferred language."

Tusen takk begge to for gode oppklaringer rundt emnet 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...