Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"kjærlighetsspråk" i forhold


Gjest 2a525...af6

Anbefalte innlegg

Trippelure skrev (15 minutter siden):

 

Tusen takk begge to for gode oppklaringer rundt emnet 😊

Det er veldig spennende faktisk - jeg har lest forskningen Aldrack linker til og ser poenget i den. Samtidig så er jeg overbevist om at vi mennesker er ulike, og at noen mennesker føler seg ekstra verdsatt ved å feks få en gave eller at noen gjør de en tjeneste - dette har ikke samme effekt på alle.

 

Hvis jeg får en gave så setter jeg selvsagt pris på det, men det betyr ikke like mye for meg som om hvis vedkommende hadde brukt tid sammen med meg.

Det er det samme med barn.

 

Jeg er overbevist om at hvis alle par fikk kartlagt sitt grunnleggende behov i kjærlighet så ville flere holdt sammen lengre.

 

Jeg personlig er typen som liker gjøre husarbeid for andre. Det gir meg en tilfredsstillende følelse fordi jeg ser at ALLE setter pris på det.

Jeg akker og uffer meg aldri, det gjorde jeg før - men nå gir gleden jeg ser andre får av min lille innsats mer enn irritasjonen over at det er "min jobb".

Jeg kan shine huset til hvem som helst, og det gir meg en god følelse.

Jeg setter pris på at andre tar rydde og vaskejobben for meg, men det gir meg langt mindre tilfredsstillelse enn å gjøre det for andre.

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok dette med kjærlighetsspråk er noe kvinner ofte er mer opptatt av enn menn, dama mi prater også om at hennes kjærlighetsspråk er fysisk kontakt som er noe i konflikt med meg som aldri har vært mye til å ta på folk generelt sett. Klemmer innad i familien når vi vokste opp tilhørte sjeldenhetene og selv om jeg har blitt mer vant til det så finner jeg det til en viss grad ubehagelig og kleint å gi folk en klem. Det kan også henge sammen med at gutter kanskje ikke vil fremstå som upassende ved å ta på folk, jeg tror damer har lettere for å fysisk berøre andre uten at det oppfattes som seksuelt f.eks.

I tillegg til dette tror jeg at kvinner ofte er bedre til å tenke over og gi uttrykk for sine behov, der menn gjerne enten ikke tenker så mye over hva de vil ha (når det kommer til ikke-materielle ting) eller at de er dårlige på å kommunisere det behovet/ønsket mot sin partner. Eller en kombinasjon av begge to.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjærlighetsspråk kan jo være så mangt.....

Tror ikke jeg ville fokusert så mye på kategorier siden det kan være ulikt.

Synes det er bra at begrepet kjærlighetsspråk som tema i relasjoner blir fokusert på. 

For da kan man jo bli mer bevisst på seg selv, og utforske sitt eget kjærlighetsspråk, og andres. 

Det er spennende synes jeg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...