Gå til innhold

Kombinere mesh og trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken mesh-løsning har du?

Hvilken bredbåndshastighet har du per i dag? Hva er bruksområdene? Trådløst bredbånd vil for en del fungere like greit som fiber, mens for andre blir det merkbare forskjeller - bl.a. pga. potensielt litt mer varierende tjenestekvalitet, høyere forsinkelser o.l. Slik sett er "hastighet" litt forskjellige ting - en ting er ren båndbredde, men for en del bruksområder er "hastighet" knyttet til forsinkelser viktigere enn "høy båndbredde".

Så vidt jeg har forstått fra andre tråder her inne, har Telia i hvert fall tidligere basert på seg på bruk av VLAN mellom antenne/modem for trådløst bredbånd og deres ruter. Det kan gjøre bruk av eget hjemmenettsutstyr mer komplisert. Man kan også være at mesh-løsningen din støtter å bli satt opp i aksesspunktmodus, slik at det bør fungere greit bak Telia sin ruter.

Endret av NULL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (24 minutter siden):

Hvilken bredbåndshastighet har du per i dag? Hva er bruksområdene? Trådløst bredbånd vil for en del fungere like greit som fiber, mens for andre blir det merkbare forskjeller


Det er dette du må spørre deg selv om ja. 
Jeg har de siste 6-7 årene bodd 3 forskjellige steder, en med virkelig god gammeldags kobberlinje, en med fiber og en med trådløst bredbånd fra Telia. (Nå er vel kobberlinja helt ute, så den slipper du nok uansett) 

Forskjellene er astronomiske for min del, men samboeren merker nok ikke så mye til det. 
Dersom du skal streame litt Netflix og spotify samtidig som noen surfer VG, så fungerer det meste, til og med kobberlinjen som du uansett ikke trenger å ta stilling til. 

Dersom du skal spille online, delta i Teams-møter eller bedrive annen aktivitet som krever stabil nettverksforbindelse så styr unna trådløst bredbånd. 

Her er det en gyllen regel: 

Båndbredde/Bandwidth = Hvor raskt du kan laste opp/ned filer. Lett å lese seg til ifbm aktuelle abonnementer
Jitter/rubberbanding = Hvor stabil linjen din faktisk er til enhver tid. 

Førstnevnte kan være kjempebra, men det hjelper lite hvis det du egentlig trenger er en kjempestabil strøm på 10 mbit/s. 
Dersom du lurer på hvorfor du plutselig ikke klarer å laste YouTubefilmen din er det som regel grunnet manglende båndbredde. Dersom du lurer på hvorfor folk plutselig "hakker" på Teams/Skype så er det som regel grunnet Jitter, altså at linjen kanskje leverer langt mer enn du har behov for, men av forskjellige årsaker ikke gjør dette i en "jevn strøm"

 

NULL skrev (33 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått fra andre tråder her inne, har Telia i hvert fall tidligere basert på seg på bruk av VLAN mellom antenne/modem for trådløst bredbånd og deres ruter. Det kan gjøre bruk av eget hjemmenettsutstyr mer komplisert. Man kan også være at mesh-løsningen din støtter å bli satt opp i aksesspunktmodus, slik at det bør fungere greit bak Telia sin ruter.


Dette er også helt korrekt. 
Dersom noen andre med trådløst bredbånd fra Telia forviller seg innom her så kan jeg røpe at de for øyeblikket benytter VLAN 10 for sitt utstyr. (Noe jeg fant ut på typ side 4 på google som dro meg inn på en gammel tråd her faktisk) 

Dersom du ikke har utstyr som takler VLAN, så vær obs på at Telia (og Telenor om jeg ikke husker feil) benytter modemer som ikke takler Port forwarding dersom du har trådløst bredbånd.

Til "hjemmebruk" fungerer det derimot veldig bra, tror faktisk ikke jeg har opplevd noe som helst nedetid på mitt Trådløse bredbånd. 
Dersom du virkelig bryr deg om nedetid, så er det også verdt å nevne at mottakeren til Telia kjører på PoE, så dersom du er så gal at du har en egen UPS koblet til utstyret ditt, så kan du fremdeles ha internettforbindelse selv om hele kommunen din skulle oppleve strømbrudd. :)
 

Lenke til kommentar

Enig i det meste her, men i de aller fleste tilfeller man hører om trøbbel med teams eller gaming så er årsaken dårlig nettverk hjemme, ikke hva man får inn til huset. 

Kan Telia tilby 250 mbit så får du nevnte 10 mbit kontinuerlig 24/7 med mindre det plutselig dukker opp en festival utenfor. Fiber hadde heller ikke gitt maks om alle bestemte seg for å kjøre maks samtidig. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 minutt siden):

Fiber hadde heller ikke gitt maks om alle bestemte seg for å kjøre maks samtidig.

HELT avhengig av hva leverandøren kan garantere og med fiber så har ikke den festivalen din noe å si.
Jeg har prøvd møkka til Telia og har sammenlignet med fiber. Benyttet selvsagt samme lokalnett og kan garantere at Telia ALDRI blir vurdert en gang til, sånt søl kan de tilby folk uten krav til et skikkelig nett.

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

HELT avhengig av hva leverandøren kan garantere og med fiber så har ikke den festivalen din noe å si.
Jeg har prøvd møkka til Telia og har sammenlignet med fiber. Benyttet selvsagt samme lokalnett og kan garantere at Telia ALDRI blir vurdert en gang til, sånt søl kan de tilby folk uten krav til et skikkelig nett.

Vis meg den ISPen så er den konkurs før året er over. 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Cyrio said:

Dersom du skal spille online, delta i Teams-møter eller bedrive annen aktivitet som krever stabil nettverksforbindelse så styr unna trådløst bredbånd. 

Jeg var gjennom hele Korona-perioden med hjemmekontor/hjemmeskole på trådløst bredbånd (100 Mbps, familie på fem med tre tenåringer). Ikke et problem i praksis at alle satt på Teams/Zoom o.l. i parallell, eller at noen omså streamet og gjorde andre ting samtidig. Stabiliteten var det heller ikke noe å utsette på. Dette da trådløst bredbånd fra Telenor.

Men latencymessig i forhold til spill, spesielt kombinert med annen bruk, var det ikke helt optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (På 12.3.2024 den 7:08 PM):


Dette er også helt korrekt. 
Dersom noen andre med trådløst bredbånd fra Telia forviller seg innom her så kan jeg røpe at de for øyeblikket benytter VLAN 10 for sitt utstyr. (Noe jeg fant ut på typ side 4 på google som dro meg inn på en gammel tråd her faktisk) 

Dersom du ikke har utstyr som takler VLAN, så vær obs på at Telia (og Telenor om jeg ikke husker feil) benytter modemer som ikke takler Port forwarding dersom du har trådløst bredbånd.

Til "hjemmebruk" fungerer det derimot veldig bra, tror faktisk ikke jeg har opplevd noe som helst nedetid på mitt Trådløse bredbånd. 
Dersom du virkelig bryr deg om nedetid, så er det også verdt å nevne at mottakeren til Telia kjører på PoE, så dersom du er så gal at du har en egen UPS koblet til utstyret ditt, så kan du fremdeles ha internettforbindelse selv om hele kommunen din skulle oppleve strømbrudd. :)
 

Slik jeg har forstått det så har Telia gått bort fra VLAN10 om du bestiller trådløst bredbånd fra dem i dag og benytter deg av Nokia 5G-antennen som er ment for vindus/vegg-montering. Det som derimot stemmer er at de leverer internett over CGNAT og du dermed ikke har mulighet for å portåpning. 

Telenor trådløst bredbånd støtter derimot portåpning og du får en public ip. De benytter heller ikke seg av VLAN-oppsett og antennen fra dem står i tilsvarende bro-modus, slik at du kan bruke hvilken som helst ruter uten noe spesielt oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 12.3.2024 den 8:13 PM):

Jeg var gjennom hele Korona-perioden med hjemmekontor/hjemmeskole på trådløst bredbånd (100 Mbps, familie på fem med tre tenåringer). Ikke et problem i praksis at alle satt på Teams/Zoom o.l. i parallell, eller at noen omså streamet og gjorde andre ting samtidig. Stabiliteten var det heller ikke noe å utsette på. Dette da trådløst bredbånd fra Telenor.

Men latencymessig i forhold til spill, spesielt kombinert med annen bruk, var det ikke helt optimalt.

Ja, det kan selvsagt fungere og det er veldig fint at det fungerte for deg. :)
Men jeg er i samme båt som deg akkurat nå, og jeg merker store utfordringer. 
Dette kan jo ha med dekningskart og gjøre, men Teamsmøter og alt som ikke "streames" eller lastes ned til lokalt nettverk for å åpnes der er ofte litt irriterende. Får jo selvsagt gjennomført møter, men det hakker og stotrer med jevne mellomrom. 

Hedonism skrev (2 timer siden):

Slik jeg har forstått det så har Telia gått bort fra VLAN10 om du bestiller trådløst bredbånd fra dem i dag og benytter deg av Nokia 5G-antennen som er ment for vindus/vegg-montering. Det som derimot stemmer er at de leverer internett over CGNAT og du dermed ikke har mulighet for å portåpning. 

Telenor trådløst bredbånd støtter derimot portåpning og du får en public ip. De benytter heller ikke seg av VLAN-oppsett og antennen fra dem står i tilsvarende bro-modus, slik at du kan bruke hvilken som helst ruter uten noe spesielt oppsett.


Oi, interessant! 
Jeg kjører fremdeles VLAN10 på mitt utstyr som ble montert i 2023, men er vel kanskje på enda nyere utstyr de dropper dette på.  

Lenke til kommentar

Panelantenner som er levert med trådløst bredbånd er langt fra optimalt for upload pga høy vswr, og selv noen få grader kan utgjøre stor forskjell. Disse blir bare klasket på veggen og kan dermed være ganske mange grader fra optimal plassering. Ville hørt med Telia hvor senderen "din" står og prøvd å justere om mulig (pass på at kabelen har handlingsrom). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...