Gå til innhold

Hva gir best inntrykk til dine nye kolleger


Gjest e787c...c03

Hva gir best inntrykk til dine nye kolleger   

4 stemmer

  1. 1. Er det bedre å si at man er norskfødt med to innvandrerforeldre eller adoptert av etnisk norske?

    • Norskfødt med to innvandrerforeldre
      1
    • Adoptert av etnisk norske
      3


Anbefalte innlegg

Gjest e787c...c03

Er det bedre å si at man er norskfødt med to innvandrerforeldre eller adoptert av etnisk norske?

Anonymous poster hash: e787c...c03

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker det som gir best inntrykk er å være ærlig, være stolt og eie sitt opphav, uansett hva det måtte være.

Om min nye kollega er adoptert, barn av innvandrere eller barn av norskfødte spiller absolutt ingen rolle.

Endret av sungun
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Guest e787c...c03 said:

Er det bedre å si at man er norskfødt med to innvandrerforeldre eller adoptert av etnisk norske?

Anonymous poster hash: e787c...c03

Det gir best inntrykk å være ærlig.

Og for å gi et godt inntrykk så er din oppførsel viktigst. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det mangler et alternativ i den avstemningen. Og jeg gidder ikke å velge et av to dårlige alternativer bare for å bekrefte det som er dine egne fordommer (?)... Alternativet som mangler og som er det riktige svaret er: Vær ærlig! Ærlighet varer lengst. Om du lyver fortjener du ingen respekt. Og blir du tatt i løgn, mister du uansett all troverdighet og den eventuelle respekten du har fått fra dine kolleger. Og da betyr førsteinntrykket du ga absolutt ingenting :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03

Jeg har byttet navnet mitt til noe norskt. Jeg kommer ikke til å være ærlig om navnbyttet mitt. Hvis dere ikke liker de to alternativene, kan dere gjerne foreslå noen andre. Jeg lener mest mot første alternativ fordi folk reagerer mer positivt om du er født i Norge av dine biologiske foreldre kontra adopsjon.

Med denne tråden prøver jeg ikke nødvendigvis å få frem deres personlige meninger om saken, men av hva dere har sett andre reagere når det kommer til slikt.

Anonymous poster hash: e787c...c03

Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03 skrev (56 minutter siden):

Med denne tråden prøver jeg ikke nødvendigvis å få frem deres personlige meninger om saken, men av hva dere har sett andre reagere når det kommer til slikt.

Dei to alternativa du har satt opp er heilt forskjellige. 

Men dersom målet ditt er å framstå som mest mogleg norsk (begge alternativa tilseier at du er norsk) så vil eg påstå at det å ha vokse opp i Norge med norske foreldre så aukar sannsynlegheita for at du har fått tilsvarande norsk oppdraging, i alle fall om du er adoptert i ung alder. 

Om du seier at du er født i Norge med innvandrarforeldre så vil nok langt fleire være usikre på kven sine kulturelle verdiar du har blitt påvirka mest av. 

Eit anna spørsmål er jo om kvifor du skal fortelle om ditt opphav i utgangspunktet, og om du vil fortelle om det, kvifor skal du då lyge? Å være adopter av norske foreldre og å være født i Norge av innvandrarforeldre er to heilt ulike ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03
1 hour ago, The Avatar said:

Dei to alternativa du har satt opp er heilt forskjellige. 

Men dersom målet ditt er å framstå som mest mogleg norsk (begge alternativa tilseier at du er norsk) så vil eg påstå at det å ha vokse opp i Norge med norske foreldre så aukar sannsynlegheita for at du har fått tilsvarande norsk oppdraging, i alle fall om du er adoptert i ung alder. 

Om du seier at du er født i Norge med innvandrarforeldre så vil nok langt fleire være usikre på kven sine kulturelle verdiar du har blitt påvirka mest av. 

Eit anna spørsmål er jo om kvifor du skal fortelle om ditt opphav i utgangspunktet, og om du vil fortelle om det, kvifor skal du då lyge? Å være adopter av norske foreldre og å være født i Norge av innvandrarforeldre er to heilt ulike ting. 

Jeg tenkte også det å si at man er adoptert ville gitt bedre inntrykk, men etter min erfaring er det verre. Jeg tror tankegangen er at norskfødt > ikke-norskfødt. En ting jeg kunne sagt er at jeg er norskfødt av innvandrerforeldre, men vokste opp med etnisk norsk fosterfamilie. Det har jeg ikke prøvd før.

Hvor du er fra er jo et av de første spørsmålene folk stiller? Det har jo så klart mye å si på hvordan du blir behandlet. jeg snakker jo ikke om slikt av eget initiativ, men folk er jo opphengt av rase/etnisitet/opphav og alt det er, så man slipper ikke unna det.

Anonymous poster hash: e787c...c03

Lenke til kommentar
Gjest 68f45...172

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det ene alternativet skal være "bedre" enn det andre. Det som betyr noe på jobb er hvordan du gjør jobben din, og hvordan du fungerer sammen med de andre. Bakgrunnen din, om du er innfødt, innvandret eller adoptert, spiller absolutt ingen rolle. 

Hvis noen spør, si det som er sant. Å bli tatt i løgn er aldri positivt (og dette er uansett bare rart å lyve om). 

Anonymous poster hash: 68f45...172

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager tenker trådstarter? Si sannheten! Det er slik vi gjør det i Norge. Forstår ærlig talt ikke problemstillingen en gang. Dvs. Jeg forstår at å lyve ikke er utelatt i trådstartets utfallsrom, hvilket er totalt uakseptabelt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom de to alternativene er totalt likegyldige.

Gjest e787c...c03 skrev (6 minutter siden):

men folk er jo opphengt av rase/etnisitet/opphav og alt det er, så man slipper ikke unna det.

Hvor opphengt man blir varierer fra person til person. Jeg jobber i et miljø der nesten 50% har utenlandsk opprinnelse, så du hadde vært mye norskere enn de fleste av dem om du er født og oppvokst i Norge.

Tror jeg heller jeg hadde foretrukket stempelet som ikke-etnisk norsk, fremfor å måtte bygge et falskt alter-ego.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest e787c...c03 said:

Jeg har byttet navnet mitt til noe norskt.

Så målet er å bli så norsk som mulig? Lær deg en interessant dialekt, snakk konstant om dine skiturer/fisketurer, hold deg oppdatert om norske kjendiser og bruk enhver mulighet til å fortelle om hvorfor Norge er best. Det vil være mye mer effektivt enn å lyve om din familiesituasjon.

Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03 skrev (4 timer siden):

Jeg tenkte også det å si at man er adoptert ville gitt bedre inntrykk, men etter min erfaring er det verre. Jeg tror tankegangen er at norskfødt > ikke-norskfødt. En ting jeg kunne sagt er at jeg er norskfødt av innvandrerforeldre, men vokste opp med etnisk norsk fosterfamilie. Det har jeg ikke prøvd før.

Hvor du er fra er jo et av de første spørsmålene folk stiller? Det har jo så klart mye å si på hvordan du blir behandlet. jeg snakker jo ikke om slikt av eget initiativ, men folk er jo opphengt av rase/etnisitet/opphav og alt det er, så man slipper ikke unna det.

Anonymous poster hash: e787c...c03

Jeg tror du egentlig tuller med oss alle sammen

Du snakker om gjøre deg mer interessant ved å dikte opp en historie om at du er født i Norge av innvandrere,men fostret opp av etnisk norske fosterforeldre. Hvilken normal person ville finne på å tenke tanken?  Hva med krydre historien helt ut ved å si at du ble  født av homofil etnisk norsk mor,bosatt i Danmark som fikk betalt for å bære frem barnet til en ukjent mann og kvinne av utenlandsk herkomst,men at de døde i et flyulykke og slik havnet du i Norge hvor du ble adoptert bort til et eldre par som nå er døde.

Tore på sporet er vel uten oppdrag om dagen...

Nei,slutt å tull med oss er du snill..

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03 skrev (5 timer siden):

Jeg tror tankegangen er at norskfødt > ikke-norskfødt.

Det er nok veldig individuelt, men om eg skal legge mine mest rasistiske stereotypar til grunn så hadde eg nok vært langt meir positiv til ein som er adoptert av norske foreldrene og som er oppvokst med 100% norske verdiar og språk men kanskje med anna hudfarge, enn ein kvit person som er født i Norge men har lært ein heilt anna kultur og språk av sine utanlandske foreldre. 

Det er sikkert ulikt i ulike situasjonar, men om eg skal tenke som ein arbeidsgivar så vil eg mykje heller tilsette ein som er mørkhuda med flytande norsk, enn ein kvit øerson som har gebrokken norsk. Ikkje at ein som er født av utanlandske foreldre snakker nødvendigvis snakkar gebrokkent, men det er større sjangs kontra ein som er adoptert i ung amder og som aldri har blitt eksponert for andre språk. 

Lenke til kommentar
Gjest 25706...0eb

Men hvis man med pistol mot hodet skal velge så vil nok de fleste i vårt land være mer imøtekomment mot et adoptivbarn.
Vi må klare å kalle en spade for en spade.

Et adoptiv barn vil man mye lettere føle sympati over, være mer nysgjerrig ovenfor +++

Er du norskfødt med innvandrerfamilie, som attpåtil kanskje har litt penger også..Ja lykke til med å finne folk enten åpent eller skjult dømmer deg. Har du ikke penger blir du nok sett på som et potensielt problembarn.
Er det rettferdig og noe som burde vært et tema overhodet? Nei.

Er det en realitet og sannsynlig? Ja.

Snakker kun av egne erfaringer. Og de erfaringene begynner å hope seg opp.

Anonymous poster hash: 25706...0eb

Lenke til kommentar
Gjest e787c...c03
On 11.3.2024 at 11:03 PM, The Avatar said:

Det er nok veldig individuelt, men om eg skal legge mine mest rasistiske stereotypar til grunn så hadde eg nok vært langt meir positiv til ein som er adoptert av norske foreldrene og som er oppvokst med 100% norske verdiar og språk men kanskje med anna hudfarge, enn ein kvit person som er født i Norge men har lært ein heilt anna kultur og språk av sine utanlandske foreldre. 

Det er sikkert ulikt i ulike situasjonar, men om eg skal tenke som ein arbeidsgivar så vil eg mykje heller tilsette ein som er mørkhuda med flytande norsk, enn ein kvit øerson som har gebrokken norsk. Ikkje at ein som er født av utanlandske foreldre snakker nødvendigvis snakkar gebrokkent, men det er større sjangs kontra ein som er adoptert i ung amder og som aldri har blitt eksponert for andre språk. 

 

On 12.3.2024 at 1:13 PM, Guest 25706...0eb said:

Men hvis man med pistol mot hodet skal velge så vil nok de fleste i vårt land være mer imøtekomment mot et adoptivbarn.
Vi må klare å kalle en spade for en spade.

Et adoptiv barn vil man mye lettere føle sympati over, være mer nysgjerrig ovenfor +++

Er du norskfødt med innvandrerfamilie, som attpåtil kanskje har litt penger også..Ja lykke til med å finne folk enten åpent eller skjult dømmer deg. Har du ikke penger blir du nok sett på som et potensielt problembarn.
Er det rettferdig og noe som burde vært et tema overhodet? Nei.

Er det en realitet og sannsynlig? Ja.

Snakker kun av egne erfaringer. Og de erfaringene begynner å hope seg opp.

Anonymous poster hash: 25706...0eb

Takk for ærligheten. Etter hva jeg har sett så blir adoptivbarn ofte sett ned på og folk ser ikke på dem som fullverdige mennesker av en eller annen grunn. Mange av dem er heller ikke født her noe som får folk til å reagere veldig negativt. Å være norskfødt er et stort pluss, så hvis det finnes en måte å kombinere det å være norskfødt samtidig som man har 100% norske verdier uten å måtte fortelle en lang komplisert historie til fremmede, ville det vært bænkers.

 

Takker igjen for ærligheten å evne til selvinstinkt. De andre brukerne kan lære noe fra dere.

 

Anonymous poster hash: e787c...c03

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...