Gå til innhold

[Løst] Formatere SSD med OS på


Anbefalte innlegg

Jeg installerte nettopp OS på en m.2 disk. 

Har en SSD disk fra før som OS osv har vært installert på men ønsker nå å slette denne og bruke den som lagrinsdisk til bilder o.l

Er det bare å koble den til å formatere hele disken i OS og så er alt greit? 

Det er jo samme OS på begge diskene men den booter vel fra den nye m.2 disken.

Endret av Sinvano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan teste ved å fysisk koble fra den disken du har tenkt å formatere, og slå på maskinen. Starter maskinen som normalt kan du slå av og koble til disken igjen, starte op for så å formatere disken.

Grunnen til at du vil teste dette først er fordi Windows noen ganger (faktisk litt for ofte) lager en oppstarts-partisjon på en annen disk enn selve windows-disken din. Uten denne starter ikke maskinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpig har jeg kun m.2 disken i maskinen.

Jeg kan jo koble til den andre ssd'en og se hva som skjer når jeg da starter opp maskin.

Men ellers skal det kun være å bruke den vanlige formateringsfunksjonen i Windows?

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve. Var bare litt bekymret for om noe kunne tulle seg helt når jeg starter opp maskinen med to disker med samme Windows lisens på. Men så lenge maskinen booter fra m.2 bør det vel ikke by på problemer.

Lenke til kommentar
Sinvano skrev (4 minutter siden):

Jeg skal prøve. Var bare litt bekymret for om noe kunne tulle seg helt når jeg starter opp maskinen med to disker med samme Windows lisens på. Men så lenge maskinen booter fra m.2 bør det vel ikke by på problemer.

Da booter den antagelig til den "gamle" disken, hvis du ikke tar den ut eller booter direkte til BIOS og bestemmer noe annet..

Lenke til kommentar
Sinvano skrev (6 minutter siden):

Velger å boote fra m.2 i BIOS

Du velger rekkefølge på hvilke ssd/harddisk den skal prøve hver gang maskinen starter.

Dette vil ikke endre seg.

Når maskinen så starter, og du da er på inne Windows på m.2 disken så kan du bruke disk manager (høyreklikk på start menyen i Windows) til å formatere ssd'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (48 minutter siden):

Du velger rekkefølge på hvilke ssd/harddisk den skal prøve hver gang maskinen starter.

Dette vil ikke endre seg.

Når maskinen så starter, og du da er på inne Windows på m.2 disken så kan du bruke disk manager (høyreklikk på start menyen i Windows) til å formatere ssd'n.

Ja, men jeg kan velge boot priority i BIOS? 

Lenke til kommentar

Starte maskinen og se at den har bootet fra rett disk. Altså at "C" disken er den du ønsker å boote fra.

Gå så inn i settings, Disk Management (Create and format hard disk partitions). Begge diskene vil vises. Der kan en endre eller formatere partisioner på den disken som du ikke har bootet fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Sinvano endret tittelen til [Løst] Formatere SSD med OS på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...