Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny Komplett-PC kommer ikke forbi login ved første oppstart - tips?


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (3 minutter siden):

Om Komplett krever å få maskinen tilbake for å fikse problemet og legge inn lisens så er vel det en mulighet. Om du installerer ny Windows selv så risikerer du å måtte kjøpe ny lisens etter installering. Windows virker uten lisens, men ikke fullt ut slik at en vil ønske å ha lisens.

Jeg stoler på at det er rett det Komplett sier.

Jeg tviler ikke på det, men OP virker å være tilbakeholden med å sende inn maskinen, og vurderer heller å kjøpe ny lisens. Da tenker jeg at han enten kjører factory reset om det er mulig, eller laster ned en Windows OEM installasjon og installerer på nytt, og ser om det fungerer. Kanskje fungerer det, kanskje ikke.

Om ikke så er ingen skade egentlig skjedd, han står der han står nå, med samme valg. Sende tilbake, eller kjøpe ny lisens. Ut over det ser jeg ikke helt hva som egentlig er å diskutere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler ikke på det, men OP virker å være tilbakeholden med å sende inn maskinen, og vurderer heller å kjøpe ny lisens. Da tenker jeg at han enten kjører factory reset om det er mulig, eller laster ned en Windows OEM installasjon og installerer på nytt, og ser om det fungerer. Kanskje fungerer det, kanskje ikke.

Om ikke så er ingen skade egentlig skjedd, han står der han står nå, med samme valg. Sende tilbake, eller kjøpe ny lisens. Ut over det ser jeg ikke helt hva som egentlig er å diskutere...

Helt enig med deg

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (11 minutter siden):

Hvis OP uansett gjør en av de to tingene så skader det ikke å kjøre factory reset på maskinen hvis han får til denne muligheten. Enten er maskinen allerede registrert, og han kan sette den opp fra grunnen av uten problemer. Eller så er maskinen ikke registrert, og han står da med de samme to valgene, kjøpe lisens eller sende tilbake til komplett.

Nei, komplett sitt verktøy legger inn en lokal lisens på maskinen.

Så vidt jeg har forstått har op forsøkt reset som feiler.

Dersom den lokale lisensen forsvinner vil ikke komplett hjelpe = tapt lisens.

Lenke til kommentar

Om lisens ikke er aktivert så ligger den trolig bare på harddisken nå (Windows registery?). Og da vil en ny installasjon føre til at den mistes. Jeg ser at det kan være en problemstilling (men burde ikke Komplett ha lisensen også). Om den er aktivert ligger den registrert på hovedkort og hos Microsoft.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Storm i vannglass dette her 😄 


En Win 11 PRO lisens koster rett over 40kr og det tar ca 8 minutter å utføre en ren installering fra USB.
Problem solved og ikke noe mer tid kastet bort på feilsøking, diskusjon og dialog med komplett.

 

Just do it

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Da regner jeg med at du skjønner at den lisensen er tvilsom. Den lisensen koster ca 1900 i norske nettbutikker.

Har vel brukt lisens fra Gamers-Outlet for Windows i et tiår minst, aldri hatt problemer :) 

8 ulike maskiner de siste 4 årene som fortsatt fungerer utmerket med aktivert Windows

Lenke til kommentar

Om du har kommet deg inn på systemet - sjekk om denne gir deg en synlig lisens. Ganske sikker på at de bruker en lisens som ligger lagret i BIOS og burde vises med denne i CMD (høyreklikk og kjør CMD som admin).

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Alternativt burde det være mulig å kjøre samme kommando i et CMD vindu ved oppstart av ny installasjon - Shift + F10 når installasjonen starter for å hente opp et CMD vindu.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (5 timer siden):

Har vel brukt lisens fra Gamers-Outlet for Windows i et tiår minst, aldri hatt problemer :) 

8 ulike maskiner de siste 4 årene som fortsatt fungerer utmerket med aktivert Windows

Har selv flere sånne billig lisenser og har heller ikke hatt problemer med det, men jeg hadde aldri installert en slik lisens på en maskin der Windows følger med, da hadde jeg fått fikset det med Komplett, man har jo tross alt betalt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Har selv flere sånne billig lisenser og har heller ikke hatt problemer med det, men jeg hadde aldri installert en slik lisens på en maskin der Windows følger med, da hadde jeg fått fikset det med Komplett, man har jo tross alt betalt for det.

Om alternativet er å sende inn pcn så hadde jeg nok driti i det 😛 
 

Lenke til kommentar

Ok, men la oss si at han kjøper en ny lisens av Windows 11 f. eks (som jeg regner med at det er det som er installert fra før av). Han installerer den, aktiverer den og alt er fint. Så begynner man å bruke PC`en, men plutselig så skjer det noe med PC`en og den må inn på Service. Hva vil da skje? F. eks hvis Windows må reinstalleres så vil man jo få den samme installasjonen som kom preinstallert med PC`en og da er man like langt eller? Er ikke lisensen som han kjøpte selv brukt opp da?

Lenke til kommentar
wil skrev (Akkurat nå):

Ok, men la oss si at han kjøper en ny lisens av Windows 11 f. eks (som jeg regner med at det er det som er installert fra før av). Han installerer den, aktiverer den og alt er fint. Så begynner man å bruke PC`en, men plutselig så skjer det noe med PC`en og den må inn på Service. Hva vil da skje? F. eks hvis Windows må reinstalleres så vil man jo få den samme installasjonen som kom preinstallert med PC`en og da er man like langt eller? Er ikke lisensen som han kjøpte selv brukt opp da?

Windows vil aktiveres automatisk igjen om det reinstalleres på samme maskin.
Om komponenter byttes slik at server til microsoft ikke lenger kan identifisere det som samme maskin, så må jo komplett aktivere en ny lisens.

Dette skjer som oftest ved bytte av hovedkort.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Dragonlove said:

Lisensen ligger på servere hos Microsoft, det er derfor TS må sende den til Komplett,

Det gjelder for volum/retail-lisenser, men har han kjøpt OEM-lisens med maskinen så skal OEM-lisens ligge i BIOS (og heller ikke på harddisk som noen skrev i et svar over her). Tror jeg ville tatt en ny telefon til Komplett sin support. Lisenser kan være komplisert. 

(Btw: lisenser til 40 kr fra en eller annen "dark-side" ville jeg styrt unna. Kjøp ekte vare)

Endret av Cervinus
Lenke til kommentar
horrorr skrev (7 timer siden):

Om du har kommet deg inn på systemet - sjekk om denne gir deg en synlig lisens. Ganske sikker på at de bruker en lisens som ligger lagret i BIOS og burde vises med denne i CMD (høyreklikk og kjør CMD som admin).

wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Jeg synes ikke dette var betryggende. Selv en Windows 10 uten gyldig lisens har vel synlig product key.

Lenke til kommentar
arne3 skrev (19 timer siden):

Jeg må nok kjøpe ny key ja, for min har aldri blitt aktivert, fordi oppstart feiler

Hvordan går det? Hva er status?

Jeg tror jeg kom på en måte å sjekke lisens/aktiveringsstatus via safe mode with command prompt hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (2 timer siden):

Windows vil aktiveres automatisk igjen om det reinstalleres på samme maskin.
Om komponenter byttes slik at server til microsoft ikke lenger kan identifisere det som samme maskin, så må jo komplett aktivere en ny lisens.

Dette skjer som oftest ved bytte av hovedkort.

Om man for eksempel bytter hovedkort kan man fortsatt bruke samme lisens, man må bare aktivere lisensen på nytt, dette gjøres inne i OS'et og jeg har selv gjort dettte uten noen problem, man flytter da lisens til nytt system.

Lenke til kommentar
Cervinus skrev (2 timer siden):

Det gjelder for volum/retail-lisenser, men har han kjøpt OEM-lisens med maskinen så skal OEM-lisens ligge i BIOS (og heller ikke på harddisk som noen skrev i et svar over her). Tror jeg ville tatt en ny telefon til Komplett sin support. Lisenser kan være komplisert. 

(Btw: lisenser til 40 kr fra en eller annen "dark-side" ville jeg styrt unna. Kjøp ekte vare)

Man får uansett ikke verifisert noen lisens uten og ha vært i kontakt med MS sine servere.

Lenke til kommentar
arne3 skrev (På 4.3.2024 den 8:09 PM):

Ingen product key fulgte med og Komplett support mener at jeg ikke kan reinstallere selv og eneste mulighet er å sende den inn for "Windows ligger inni PCen"... sigh. Noen som har prøvd å reinstallere på en nyere Komplett PC uten product key? Hva skjer?

Jeg hadde forventet at lisens enten var lagret på hovedkortet eller kom på papir. Men etter diskusjonen her i tråden så virker det som at Komplett har rett i at en må sende inn maskinen for å få Windows lisensen. En fordel kan være at Komplett får sjekke maskinen for hvorfor dette gikk galt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...