Gå til innhold

BSU når man alerede eier bolig


Gjest 6c26c...35e

Anbefalte innlegg

Gjest 6c26c...35e

Jeg vet man ikke får noe skattefradrag, men får man 6% renter på den for det? Det står noe om at jeg har x kr i sperrede renter hva betyr det?

Og hva skjer med alle pengene der om jeg ikke vil ha noen ny bolig likevel? Kan jeg ta ut pengene? Og rentene jeg har opptjent der får jeg vel også? 

Anonymous poster hash: 6c26c...35e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6c26c...35e
MariusJS skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ikke er over x alder så får du rentene, ja

Du kan ta ut pengene og rentene til bruk på boligen, feks betale ned lånet.

Selvom boligen ble kjøpt før bsu'en ble opprettet? 

Anonymous poster hash: 6c26c...35e

Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Det er ikkje sikkert. Indeksfond har gjort det bra i mange år, men det kan like fort gå nedover. 6% er vel rundt det ein kan vente av indeksfond over lang tid, så 6% garantert i BSU er bra.

Eg veit ikkje kva bank TS har, men dei beste rentene på BSU no er 6,75%, ref.: https://www.finansportalen.no/bank/bsu/

Ja, det vil jo ha med hvilken horisont man ser for seg å gjøre, for snittrente på bsu de siste 10 årene er nok nærmere 2% enn 6%

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (11 timer siden):

Så lenge du ikke er over x alder så får du rentene, ja

Du kan ta ut pengene og rentene til bruk på boligen, feks betale ned lånet.

Er det noen føringer på dette med å bruke det til oppussing? Finner lite konkret om det på bankene sine sider om temaet. F.eks kan jeg kjøpe vinduer og bare overføre 40k til konto og så betale de med kort uten videre eller må det dokumenteres i hue og rævva at fagfolk monterer vinduer i mitt hus. Og gjelder dette f.eks vedovn som er fastmontert? Hvor går grensa på «bruk på boligen» for inventar/oppussing osv?

Lenke til kommentar
40 minutes ago, minim said:

Er det noen føringer på dette med å bruke det til oppussing? Finner lite konkret om det på bankene sine sider om temaet. F.eks kan jeg kjøpe vinduer og bare overføre 40k til konto og så betale de med kort uten videre eller må det dokumenteres i hue og rævva at fagfolk monterer vinduer i mitt hus. Og gjelder dette f.eks vedovn som er fastmontert? Hvor går grensa på «bruk på boligen» for inventar/oppussing osv?

Vil nok variere fra bank til bank, men tipper du får best svar ved å høre med banken din direkte. 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (36 minutter siden):

Vil nok variere fra bank til bank, men tipper du får best svar ved å høre med banken din direkte. 

De kjørte copy-paste fra FAQ i kjent stil. Får prøve å avtale et møte å høre da. Beklager sidesporet :) 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Er det noen føringer på dette med å bruke det til oppussing? Finner lite konkret om det på bankene sine sider om temaet. F.eks kan jeg kjøpe vinduer og bare overføre 40k til konto og så betale de med kort uten videre eller må det dokumenteres i hue og rævva at fagfolk monterer vinduer i mitt hus. Og gjelder dette f.eks vedovn som er fastmontert? Hvor går grensa på «bruk på boligen» for inventar/oppussing osv?

Ser at frå 2021 så vart regelverket mjuka opp med tanke på oppussing. Før dette så måtte pengane brukast på kjøp av bustad, bygging av bustad, og nedbetaling av bustadlån. 

Ordlyden no er vel at du kan bruke BSU på å "koste på og vedlikehalde eigen bustad", så det bør nok være litt meir enn berre å male, men bytte av vindu og montere eldstad er nok innafor. 

Eg trur ikkje at du må dokumentere at arbeidet er utført av fagarbeidarar, men du må dokumentere at pengane er brukt på bustaden og ikkje til anna forbruk. Dette kan til dømes være innkjøp av vinduer og anna byggematerial, ulempen er at det då kan bli krevande å dokumentere at vidauga har blitt eller blir montert i bustaden din, og ikkje blir til dømes solgt vidare. 

Sånn sett er ofte det enklaste å berre betale med lånet med BSU pengane, og deretter auke bustadlånet igjen for å få fri kapital til oppussing og slikt, det gjer dokumentasjonen mykje enklare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...