Gå til innhold

Strømaggregat og effektivitet


Trulss

Anbefalte innlegg

På hytten planlegges å bruke et lite bensin strømaggregat som hovedforsyning av strøm. I perioder på døgnet vil det trekkes lite strøm og jeg lurer da på om drivstofforbruket på aggregatet synker i takt med mindre belastning, eller om det er smart å forsøke trekke max av hva aggregatet klarer gi og bruke overskytende til oppvarming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Forbruket synker med belastningen.

Hvordan kan man finne ut hvor "nedre grense" går?
Er det nok å kun høre på turtallet aggregatet gir og at dette gir en god indikasjon på forbruket?

Hva er minimum bensinforbruk på time på et 2kW aggregat om det ikke trekkes noe strøm?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan man finne ut hvor "nedre grense" går?
Er det nok å kun høre på turtallet aggregatet gir og at dette gir en god indikasjon på forbruket?

Hva er minimum bensinforbruk på time på et 2kW aggregat om det ikke trekkes noe strøm?

Det varierer vel fra aggregat til aggregat. Ville lest i databladet hva som står der.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Full belastning er det beste. Skru av når du ikke trenger. Du kan forøvrig forvente en strømpris på ca 15 kroner per kilowatt time gjennom et bensinaggregat, gitt bensinpris på 20-22 kroner.

Takker, jeg skjønner det ikke er mye å spare på å bruke lite strøm, men man bør heller forsøke makse ut effekten på aggregatet. 

Skal vurdere å investere i en Bluetti eller tilsvarende, men kommer langt ved å starte aggregatet ett par ganger om dagen slik at kjøleskap og fryser får sitt (håper det holder). I tillegg lader jeg mobil, pc og ruter på disse tidspunktene samt koker kaffe og annet forefallende.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Man får mer fancy aggregat som er mye mer effektive på lav last. Men vil tro de koster en del.

Da blir det nok heller en powerstation med inverter og det hele, om det ikke blir rimeligere å kjøpe separate deler, men kjekt med alt i en "boks" for mer allsidig bruk.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (44 minutter siden):

På hytte uten strøm må det vel være mye bedre med propandrevet utstyr? Og slippe det irriterende bråket fra et aggregat.

Man får ikke brukt propan til alt, og det å slippe aggregat er ikke mulig uansett, så spørsmålet er hvor mye jeg skal dra over til elektrisk. Til fyring bruker jeg ved og propan, til kjøleskap og fryser bruker jeg i dag propan. Kjøleskap og fryser vurderer jeg å få over på strøm da hvitevarene er dårlige. Videre går det strøm til TV, pc, mobil, ruter lys og annet småelektrisk på kjøkken.

Lenke til kommentar

Bruttern har hytte uten strøm og vann og har aggregat i et «lydisolert hundehus» i tillegg har han solceller. 
Jeg kjenner ikke til hvordan han fordeler forbruket mellom disse.

Men jeg tenker jeg ville kjørt begge delene inn i en batteribank som buffer slik at aggregatet får hvile innimellom. Tenker ellers at det florerer av løsninger på dedikerte hytteforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oddeh said:

Vær oppmerksom på at de fleste aggregat ikke kan kjøre 24/7. Ta f.eks. Honda EU 22i som har Driftstid (100% belastning):3,2 timer og Driftstid (25% belastning):8,1 timer.

Har jeg vanskelig for å tro. Er ikke driftstid bare hvor lenge den kan kjøre på én tank?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (41 minutter siden):

Har jeg vanskelig for å tro. Er ikke driftstid bare hvor lenge den kan kjøre på én tank?

Ja, litt uheldig formulering. Konstant kjøring kan også kreve hyppig vedlikehold. Mitt Honda-rammeaggregat krever f.eks. rens av filter og oljeskift etter få dager ved 24/7-kjøring.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oddeh said:

Vær oppmerksom på at de fleste aggregat ikke kan kjøre 24/7. Ta f.eks. Honda EU 22i som har Driftstid (100% belastning):3,2 timer og Driftstid (25% belastning):8,1 timer.

Dette gjelder også store aggregater. Topp effekt er bare f.eks 25 % av en time, eller 10 %. Over 70 % belastning er bare maks 50 % av en time. Det er mye sånt, det står i specs og spesielt på større aggregater. Mange blir overrasket over dette. En annen ting som er vanlig er folk som kjøper aggregat på f.eks 2.2 kilowatt og så lurer de på hvorfor kompressoren på 2000 watt ikke klarer å starte, eller saga på 1800 watt slår ut sikringen.

Startstrøm. Man må ofte ha dobbel effekt på aggregat enn vanlig driftsstrøm på utstyr. Men det begynner å komme mye bra kapp/gjærsager på batteri nå. Likeledes fins det mye bra kompressorer på bare 500-700 watt som funker helt fint å spikre med. Hondas EU aggregater er fantastiske. EU10 f.eks, nesten lydløs, merker ikke om den går hele dagen. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (5 timer siden):

Det må jo være MYE bedre å ha solcelle, noen batterier og aggregat som kan ta spisslast ved behov? Du får jo et "opplegg" her uansett hvis du skal drive kjøl og frys med aggregat. 

 

Solceller fungerer dårlig fordi hytta stort sett ligger i skyggen, men at jeg kanskje investerer i noen råbillige solcellepaneler en gang i fremtiden for å koble til powerbanken er ikke usannsynlig.

Jeg tenker å lade opp en powerbank en til to ganger om dagen, litt avhengig av hvor mye strøm som går til kjøl og frys. Fryseren trenger vel kanskje bare kjøles ned til en gitt temperatur en gang om dagen, men om det ikke holder vil powerbanken kunne være til nytte.

Jeg tenker starte aggregatet en til to ganger om dagen fordi jeg vil holde kostnadene nede på kjøpe en liten powerbank, og at de store belastningene som kaffekoking, støvsuging etc. legges til disse tidene. Når hytten ikke er i bruk vil det ikke være behov for strøm. Som nevnt brukes også ved og propan.

Usikkerheten er størst på om jeg skal kjøpe nytt propankjøleskap med frys eller om jeg skal konvertere til elektrisk. Jeg tipper max 2 kWh til dette bruket i døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...