Gå til innhold

Tips og råd til nedbetaling av et forbrukslån?


Anbefalte innlegg

Jeg har et ulykksalig/stupid forbrukslån på ca. 180000kr, hvor jeg har månedskostnader på litt over 3000kr. Nom. rente = 15%

 

Har dere noen tips om hva jeg kan få gjort med lånet mitt? Kan refinansiering være en løsning, kanskje? Jeg fikk en epost hos UnoScore som kan ordne månedskostnadene mine ned til ca. 2500kr i måneden. Er dette noe jeg bør slå til på, eller? Tusen takk for tips og råd iallfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Refinansiering kan være en god løsning, men fordrer at du har satt deg godt inn i tilbudet fra UnoScore. Er det høyt etableringsgebyr, f.eks., eller tilbyr de lavere månedskostnader fordi lånet løper lenger?

Uansett om du refinansierer eller ikke, bør du jo gjøre grep i din personlige økonomi og roten til dette lånet. Har du levd over evne, har du et spilleproblem? Ta affære og innse at du må endre atferd. En god start er å sette opp et budsjett og leve etter det. 

Har du studielån eller boliglån med lavere rente, be om avdragsfrihet en periode og betal ned på forbrukslånet. 

Ellers kan du jo øke inntekter ved å be om ekstravakter eller en ekstra jobb. Du kan selge unna ting av verdier.
 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dassen said:

Refinansiering kan være en god løsning, men fordrer at du har satt deg godt inn i tilbudet fra UnoScore. Er det høyt etableringsgebyr, f.eks., eller tilbyr de lavere månedskostnader fordi lånet løper lenger?

Uansett om du refinansierer eller ikke, bør du jo gjøre grep i din personlige økonomi og roten til dette lånet. Har du levd over evne, har du et spilleproblem? Ta affære og innse at du må endre atferd. En god start er å sette opp et budsjett og leve etter det. 

Har du studielån eller boliglån med lavere rente, be om avdragsfrihet en periode og betal ned på forbrukslånet. 

Ellers kan du jo øke inntekter ved å be om ekstravakter eller en ekstra jobb. Du kan selge unna ting av verdier.
 

Var et lån jeg tok opp før jeg ble ufør. Et dumt valg, selvfølgelig, men jeg prøver å få gjort noe med det. Jeg gambler ikke. Har heller ingen boliglån. Men siden jeg er ufør og har månedlige utgifter på 15000kr, enda jeg har kuttet ut alt det jeg ikke trenger/har behov for, så gir det meg lite med muligheter til å øke månedsnedbetalingen. 

Ja, jeg prøver å få til refinansiering, men banken ga meg ingen muligheter. Da virker det som om UnoScore er en bra løsning for meg. Da får jeg iallfall kuttet månedskostnadene med 500kr. Jeg finner ikke ut av etabl.kostnadene til UnoScore dog... hmm...

Hvis ikke UnoScore, har jeg noen andre/bedre valg, eller?

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Det er viktig at du har full oversikt over hva UnoScore, eller eventuelle andre, tilbyr før du underskriver en avtale. Du vil ikke bytte en dårlig deal med en annen. Ettersom du er ufør, stiller det deg jo i en litt sårbar situasjon og jeg tenker det kanskje er lurt å ta kontakt med kommunens gjeldsrådgiver. Kanskje kan vedkommende tilby et sosiallån for å hjelpe deg ut av situasjonen. Noen tilbyr også hjelp med å forhandle med kreditor. 

Lenke til kommentar

Hvis de reduserer månedskostnadene dine ved å forlenge gjenstående løpetid, så er det slettes ikke sikkert dette er et godt tilbud.

Unoscore er ikke en bank, de er et rådgivings og finansagentforetak. Når de videreformidler et lånetibud er de pliktig å opplyse klart og tydelig hvilke bank som står bak, og hva eksakt betingelsene er. Hvis du ikke har motatt den informasjonen bør du etterspørre den.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Dassen said:

Det er viktig at du har full oversikt over hva UnoScore, eller eventuelle andre, tilbyr før du underskriver en avtale. Du vil ikke bytte en dårlig deal med en annen. Ettersom du er ufør, stiller det deg jo i en litt sårbar situasjon og jeg tenker det kanskje er lurt å ta kontakt med kommunens gjeldsrådgiver. Kanskje kan vedkommende tilby et sosiallån for å hjelpe deg ut av situasjonen. Noen tilbyr også hjelp med å forhandle med kreditor. 

Ja, jeg skal ta å sjekke det. 

Men, ville ikke et nytt lån med lavere rente for å nedbetale det her lånet hjelpe, eller?

Jeg skal selvfølgelig ta å snakke med kommunens gjeldsrådgiver for å høre om alternativer. Kanskje de kan hjelpe meg når de får oversikt om situasjonen min. Jeg vil jo nedbetale det fortest mulig. Godt tips!

Siden jeg er under NAV, kanskje de har noen rådgivere som kan hjelpe/komme med råd til meg?

 

16 minutes ago, MailMan13 said:

Hvis de reduserer månedskostnadene dine ved å forlenge gjenstående løpetid, så er det slettes ikke sikkert dette er et godt tilbud.

Unoscore er ikke en bank, de er et rådgivings og finansagentforetak. Når de videreformidler et lånetibud er de pliktig å opplyse klart og tydelig hvilke bank som står bak, og hva eksakt betingelsene er. Hvis du ikke har motatt den informasjonen bør du etterspørre den.

Ja, sant. Jeg skal ta å sjekke ut det her med de. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Det aller beste du kan gjøre er å få lånet refinansiert i et boliglån.

Eier du egen bolig? I så fall kan du kanskje få lagt inn lånet i boliglånet?

Om ikke - har foreldrene dine eller annen slekt bolig? I så fall kan du få refinansiert lånet til boliglånsrente hvis de kausjonerer for deg.

Hør også med NAV og kommunen som du sier. Om du er ufør er det jo mulig du kan ha noen særretter rundt dette. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
squaddie skrev (På 15.2.2024 den 3:49 PM):

Ja, jeg skal ta å sjekke det. 

Men, ville ikke et nytt lån med lavere rente for å nedbetale det her lånet hjelpe, eller?

Jeg skal selvfølgelig ta å snakke med kommunens gjeldsrådgiver for å høre om alternativer. Kanskje de kan hjelpe meg når de får oversikt om situasjonen min. Jeg vil jo nedbetale det fortest mulig. Godt tips!

Siden jeg er under NAV, kanskje de har noen rådgivere som kan hjelpe/komme med råd til meg?

 

Ja, sant. Jeg skal ta å sjekke ut det her med de. Takk for tips!

Selvfølgelig så er lavere rente bra. 

Men det du skrev i første post var lavere månedskostnader. Og det tolkes som at du tenker på renter og avdrag som samme ting. 

180 000 med evigvarende lån til 15% nominell rente blir bare 2250 kr hver måned. 

Lenke til kommentar

TS skriver ikke om evne til å betale lånet, men virker å ha nok til å betjene det. Mitt tips er å prioritere beinhardt og banke ned lånet så raskt som mulig. Vær ærlig med venner og familie om at man har dårlig råd for tiden, så er det lettere for dem å ta hensyn før du blir dratt med på noe som koster penger. Dropp en ferie eller to, dropp innkjøp av klær ut over det mest nødvendige, smør matpakke og vurder kritisk alle utgifter som løper, inkludert alle former for abonnementer og andre lekkasjer. Det å banke ned lånet gir størst utslag jo tidligere du får tatt de store nedbetalingene.

Det er ulikt hvor mye disponibelt man har for å banke ned lån, men har man bare akkurat for å dekke lånet, bør man vurdere en eller annen form for ekstrajobb for å tjene litt. Med et lån på 180 000, som tross alt er veldig håndterbart for de aller fleste med fast inntekt, gjør selv et par tusenlapper ekstra i måneden vei i vellingen, og skulle man få til 8-10 000 i ekstraordinære innbetalinger, er lånet borte på mindre enn et par år.

Har man studielån, kan avdrag (ikke renter) pauses for en periode. Skal det ha noe for seg, bør man bruke alt på nedbetaling av kredittlånet.

Å leve på budsjett når man betaler seg ned, er uansett nyttig å ta med seg videre når man skal begynne med sparing etterpå, for det er helt greit å være litt gnien med seg selv og kjøre stram budsjettkontroll, også når man har pluss på konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at med 15% rente så er rentene på 180k 2250 per månad. Dvs. at av dei 3000,- du betaler inn går kunn 750,- til å faktisk redusere gjelda di. Det gjer at det tar ekstremt lang tid å betale ned gjelda.

Du bør ikkje betale mindre, men om du kan få lågare rente så bør du absolutt hoppe på det - og betale 3000,- i månaden.

Lenke til kommentar

Hvis inflasjonen ligger på 5%, og man får et lån med 5% rente (bra boliglån/studielån eller private lån), så mister man vel egentlig ikke noe på lånet? Hvert år blir lånet "5% mindre" uten å redusere gjelda, bare betale renta. Om man betaler litt i skatt, så skal man vel få 22% skattelette på betalt rente også? Da blir det vel som at man har cirka 4% rente, og "tjener" cirka 1% av låneverdien i året?

Jeg ville ha prøvd å fått refinansiert lånet, og prøvd å få en rente nærmere inflasjonsraten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...