Gå til innhold

Laptop, gjelder reklamasjonsrett eller kun 1 år garanti?


Anbefalte innlegg

Har man faktisk 2 år reklamasjonsrett på laptoper eller kan de fraskrive seg ansvar over 1 år (etter garantien som gis)?

Har et familiemedlem der en laptop i 10K klassen fikk defekt på skjerm etter 13 mnd (antagelig kun en løs kontakt eller lignende da den er helt død men med hdmi i full funksjon), men Komplett henviser kun til verksted som ikke tar i mot uten at man selv dekker kost grunnet garantiutløp.

Faktisk erfaring mer verdifullt en generell synsing :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær nøye på å skille mellom garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsenten stiller, og er ikke regulert av forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon er dog alltid på minimum 2 år, med mindre gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger, da er det 5 år. Bærbare PCer har 5 års reklamasjonsfrist.

Dere forholder dere til selger, og ikke en uavhengig 3. part. Det betyr at Komplett skal ta ansvar for reklamasjonen, men kan selvfølgelig benytte et annet verksted for selve reparasjonen. Det er relativt normalt at man dekker frakt til verksted selv, og at det opplyses om et gebyr for feilsøking dersom mangelen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Ved innvilget reklamasjon får man tilbakebetalt fraktbeløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptop/PC har 5 års reklamasjon. Komplett har ansvar for å ordne opp i dette, at garantien har utgått er i grunn helt uvesentlig for deg fordi selger må ordne opp - sålenge feilen er fabrikkfeil eller lignende skal det dekkes av reklamasjon. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Ved forbrukerkjøp har man 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare mer enn 2 år, inkludert laptops. Verken garanti eller reklamasjonsrett dekker skader som er påført av bruker ved uaktsomhet, men ved normal bruk er man dekket. Når du reklamerer, oppgi at du krever retting av en mangel iht forbrukerkjøpsloven, ikke nevn garantien.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt å navigere. Jeg åpnet nylig en reklamasjonssak hos Komplett selv, og de ba meg kontakte verksted direkte, da det ville være raskest. Fair enough.

Jeg fikk denne lenka:

https://serviceorderhub.com/komplett/nb-no

I skjemaet får jeg disse valgene:

image.png.5198737950e4cd4a67ea1e14f7890ac5.png

Jeg måtte faktisk maile dem og spørre, da det ikke står noe om reklamasjon her. De ville at jeg skulle velge "garanti" og sende inn. Selv om garantitiden fra produsent er utløpt (og irrelevant). "For da kan verkstedet se om dette er noe leverandør vil dekke" skrev kundeservice hos verkstedet.

Denne saken lukter det krangel av. Skal bli interessant. 

Men, ja, man har fem års reklamasjonsrett på laptoper.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Leo_ said:

Reklamasjon, ikke garanti. 

Hvis du tar en kikk på spørsmålet og svarene så ser du at komplett på snedig vis har fjernet muligheten til å aktivt benytte reklamasjon, valget finnes ikke.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Leo_ said:

Det har ingenting å si, bare opplys om at det reklameres på produktet, deres interne løsninger har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal selv reklamere på noe hardware nå, det etter å ha mailet litt frem og tilbake. 

Det har voldsomt mye å si. Det er ingen tvil om at de bevisst gjør dette så knotete og upraktisk at mange simpelthen vil droppe hele reklamasjonen og pengene er dermed spart. Og de slipper unna med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte først en reklamasjonsforespørsel på mail og fikk et svadasvar om utløpt garanti tilbake. Jeg måtte svare og presisere at dette var en "reklamasjonssak i henhold til Forbrukerkjøpslovens §27", deretter løsna det betraktelig 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...