Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal målt pustefrekvens fortelle oss noe?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Er det noe fornuftig man kan lese ut av pustefrekvens? Har brukt apple watch i 2 år nå og ser at den varierer veldig! I perioder har jeg snitt <10 mens noen uker senere kan den være opp mot 30. Men hva skal det settes i sammenheng med? Puster vel så og si samme lufta med samme kroppen ^^
IMG_1643.thumb.png.834d8b859e82dcbfc4cd76002469ab6b.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pustefrekvensen sier noe om hvor mange ganger du puster ila et minutt. Man bruker å telle pustefrekvens som en del av vitale målinger av pasienter, for å observere om det er avvik, f.eks om de puster for mye, som kan tyde på det er noe underliggende med lungene, eller generelt sett syk eller stresset. Hvis man er godt trent vil gjerne pustefrekvensen gå ned både i hvile og i aktivitet, og man kan jo til en viss grad påvirke pustefrekvensen noe selv - gjennom pusteøvelser med langsom pust. Stresser du, vil du gjerne hyperventilere, og du puster raskere. 

I og med at man kan kontrollere pusten til en viss grad i våken tilstand, så er det ikke uvanlig at helsepersonell som later som at de teller pulsen til pasienten når de egentlig teller respirasjonsfrekvensen. 

Dette med at pustefrekvensen går ned hos trente er noe man ser ekstra på i astmaforskning, faktisk, da spesielt treningsutløst astma. Under fysisk belastning antar man at den hyppige pusten er med å trigge astmaanfallet, så man kan se en økning av luftstrømsobstruksjon under hardere belastning, MEN, dess bedre trent man er, dess bedre/effektivt ventilerer (puster) man, og respirasjonsfrekvensen går ned og man trigger luftveiene mindre - derfor opplever mange med astma bedring av å være godt trent. 

Jeg må også legge til at for lav pustefrekvens heller ikke er bra, det er helt vitalt at man får oksygen rundt i kroppen, og inntak av diverse medisiner og enkelte sykdommer kan også gjøre at man puster for lite. 

Lenke til kommentar

Målt pustefrekvens når du sover kan gi viktige indikasjoner på f.eks søvnapné.

Målt pustefrekvens ved trening kan gi indikasjoner på om du bør puste annerledes for å eventuelt bedre resultatene.

Imidlertid liker klokkeprodusentene å stappe smartklokkene fulle av funksjoner innenfor helseovervåking, stressovervåking og velværeovervåking. Det høres fancy ut og bedrer sannsynligvis salget.
Men man må være over middels interessert for å klare å lese noe ut av resultatene. Derfor sendes dine målte data til en større database for sammenligning som siden gir deg en statistisk analyse av at du f.eks trenger mer søvn fordi du er ekstra stresset og at du i det lange løp bør roe deg ned.

Spesielt Garmin treffer relativt godt på rundt 80% av smartklokkebrukerne, men produsentene tar også sitt eget forbehold om at du ikke skal ta helsemessige valg ut fra klokken alene.

Endret av Skandinav
trykkleif
Lenke til kommentar

Man bør imidlertidig ta målingene gjennom klokkene med en klype salt. Selv medisinsk utstyr, som f.eks pulsoksymeter (måler oksygenmetning samt puls) inneholder målefeil fordi det er så mye som kan gi feilkilder. Man må kunne tolke resultater i en kontekst, og ha forståelse for feilmarginer og målefeil. Man bør egentlig supplementere med manuell måling hvis man kan og sammenligne. 

Og en veldig viktig ting - blir man engstelig av målingene (noe jeg ikke har inntrykk gjelder TS) så bør man la være å måle selv. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja dette med søvnapne er jeg klar over. Apple gir også varsel om den skulle detektere arterieflimmer. Er vel noe i samme gata etter hva jeg forstår.

Er ikke så bekymret nei. Lider heldigvis ikke av hypkonderi eller mye annen grubling. Men synes det er interessangt å lære om. At man må kunne bygge en kontekst rundt målingene er jeg absolutt enig i! Her kommer det til å bli et nytt marked for "personlige helseveiledere" tror jeg. Kanskje alle disse PTene kan bygge på kompetansen og hjelpe folk å se noe nyttig i alle disse dataene som folk etterhvert generer.

For kontekst: Periodene der jeg har hatt lavest pustefrekvens har jeg trent godt og regelmessig, samt tatt diverse tilskudd som øker blodprosenten en del. Så *Gaea vet nok hva hen snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...