Gå til innhold

Trond Giskes kuppforsøk i Trondheim


Anbefalte innlegg

13 hours ago, Entern said:

Giske gjorde seg meget upopulær blant Ap-eliten da han var meget aktivt mot EU på 90-tallet som AUF-leder. Denne antipatien har nok aldri forsvunnet. Han var og den sterkeste på Aps venstreside. Altså siden som ikke er pro Støre.

Giske var kronprinsen i partiet, og partiledelsen beskyttet ham i mange år. Det er en grunn til at det var AUF-jentene som fikk beskjed om å passe seg for ham, fremfor at Giske fikk beskjed om å holde seg unna jentene. Så kom metoo bevegelsen og da ble det ikke mulig å beskytte ham på samme måte som før. Det skjønte ikke Giske før det var for sent og han måtte åpenbart gå. Av en eller annen grunn har det gjort ham populær hos enkelte. Nå er han bare et problem for AP som virkelig trenger å komme seg videre og satse på noen nye talenter som feks Kari Nessa Nordtun.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (21 minutter siden):

Nei, det som er poenget er at du kom med usann kritikk, og at Giske gjorde det samme selv om han er helt klar over fakta - fordi han er en opportunist som ikke har problemer med å angripe eget parti for egen vinning.

Det er et mye viktigere poeng enn at de representerer forskjellig fløy i partiet.

Hva er usann kritikk i mitt innlegg? At Støre ønsker EU tilnærming i kraftpolitikken og Giske ikke?

Støre var jo den som faktisk sikret f.eks Acer. Et regelverk jeg jobber med i mitt daglige arbeid og som jeg kan si har mye større praktiske konsekvenser enn det Støre i sin tid trodde. Acer bestemmer ikke kraftprisen, men det bestemmer hvordan markedet skal fungere, hvilker regler som skal gjelde osv. Og det igjen definerer faktisk prisen. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/store-vi-avgir-ikke-eierskap-over-norske-kraftressurser/s/12-95-3423428535

Det var ikke eierskap som var problemet - men det er hvilke regler som skal gjelde. Og her har Støre et fundamentalt annet syn enn Giske. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Poenget er at Støre og Giske er totale motpoler mhp forholdet til EU. AP er i ferd med å rakne fordi de ikke klarer å håndtere Norges forhold til EU på en samlet måte. Kraftmarkedet er ett viktig område der de tenker annerledes. Generelt kan en vel si at Støre i praksis sier ja til alt EU kommer med - Giske vil ta mer politisk kontroll og føre en linje mer lik den f.eks Stoltenberg stod for i sin tid. Hadde det ikke vært for disse damehistoriene hadde nok Giske hatt en helt annen posisjon i AP. Nå brukes damehistoriene mot han for alt det er verdt slik at hans politiske syn skal undermineres. 

Godt poeng. Man skal ha i mente at Giske er ikke den eneste i Ap som søker makt. Det er noen som må gi fra seg makt dersom Giske når til topps. Detta handler både om valg av partiets politiske kurs som du er inne på, men også om personlige ambisjoner. 

For de som må vike hvis Giske-fløyen vinner frem er det behagelig opportunt at Giske oppførte seg sterkt klanderverdig overfor unge jenter. Jeg er ikke i det minste tvil om at den veldig sterke kritikken mot ham - og ikke minst det at den vedvarer lenge etter at partiet tok et oppgjør med dette og Giske måtte forlate sentrale tillitsverv - handler om mer enn bare et oppgjør med en mannsgris i mee to oppgjørets ånd. 

Det går an å lese denne tråden og de mange reaksjonene i pressen på Giskes inntreden i Trondheim Ap i samme lys. Det er etter mitt syn i overkant sterke reaksjoner og kommentarer på at Giske bruker makten ham har fått ved å bygge opp landets største lokallag til å sette sitt preg på Trondheim Ap. Det fremstilles som noe svært negativt at Giske etter å ha blitt kastet ut av den sentrale partiledelsen har brukt tiden til å reise rundt på bygdene i Trøndelag og prate med folk for å høre hva de tenker og ønsker seg, forme en politisk plattform på basis av dette og bygd opp et lokallag som trakk til seg et høyt antall nye Ap-medlemmer fra hele landet. 

Jeg klarer ikke se hva som er negativt med dette. Kjernen i et demokrati - som betyr et folkestyre - er at politikere søker makt til å endre samfunnet ved å lytte til og gi folket den politikken de ønsker seg for å vinne velgeroppslutning. Spesielt for et Ap som i lang tid var "ørnen blant partiene" men som i dag har under 20 % velgeroppslutning og tydelig sliter med å vinne folks tillit, burde det vært en gladmelding at et lokallag har klart å knekke koden og trekker til seg nye Ap-medlemmer i tusentall. 

Men det er det stikk motsatte som skjedde. I stedet for jubel over suksessen og partitilveksten blir det fremstilt som et problem at de mange medlemmene i dette lokalllaget gir Giske makt.  Ap sentralt gikk til og med så langt som å endre partiets vedtekter for å frata omtrent halvparten av Nidaros sosialdemekratiske lokallags medlemmer deres demokratiske stemmrett over partiets politiske kurs. Stort klarere kan det ikke illustreres at dette handler om mye mer enn bare et "mee to"-oppgjør. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Hadde det ikke vært for disse damehistoriene hadde nok Giske hatt en helt annen posisjon i AP. Nå brukes damehistoriene mot han for alt det er verdt slik at hans politiske syn skal undermineres. 

Her har du nok helt rett i begge påstandene.
Det største problemet til AP,  er at de ikke har klart å finne noen som fyller hullet etter Giske.
Når mange opplever at han er en av få fra AP som faktisk står for det man tenker på som typisk AP-politikk, så blir det vanskelig.
Sentralstyret har en umulig oppgave, de får masse problemer så lenge han holdes utenfor, og de får masse problemer hvis de slipper ham inn i varmen igjen.
Det største problemet er dog at AP ikke lenger står for en arbeiderpartipolitikk folk kjenner seg igjen i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (51 minutter siden):

Nei, det som er poenget er at du kom med usann kritikk, og at Giske gjorde det samme selv om han er helt klar over fakta - fordi han er en opportunist som ikke har problemer med å angripe eget parti for egen vinning.

Det er et mye viktigere poeng enn at de representerer forskjellig fløy i partiet.

Her mener jeg du tar feil. 

Giske har siden han ledet AUF vært på den "røde" fløyen i Ap og var en frontfigur mot EU-medlemskapet. Jeg husker at Giske begrunnet sin EU-motstand med at han var imot markedsliberalismen og de såkalte fire friheter som Maastrichavtalen lovfestet for EU-medlemmer (og som Norge får inne bakveien via EØS-avtalen). Giske har personlig alltid stått for en rødere linje som ligner mer på det tradisjonelle Ap enn den "lillafløyen" som har hatt makten i Ap siden 1990-tallet og som et godt stykke på,vei har støttet og sørget for at høyresidens konkurranseiver og markedstankegang har blitt til vedtatt politikk på Stortinget. Acer er et godt eksempel på dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (20 timer siden):

Samtidig har han jobbet i media for å motsi og svekke partiledelsen.

Han burde heller startet sitt eget parti.

The Very End skrev (På 11.2.2024 den 7.18):

Så oppsummert: jeg kan se forbi menneskelige feil, men jeg kan ikke ha tillit til en slik person i en maktposisjon. Politiske verv er tross alt tillitsbasert, og tillit er mangelvare når man snakker om Giske. Så spørs det om den jevne nordmann driter i dette og tenker at slike mennesker som Giske er det som skal lede oss gjennom trøblete farvann i tiden som kommer.

 

The Very End skrev (18 timer siden):

Det er godt kjent fra intern i lokallaget samt byen at Giske likte å sikle på jenter / kvinner alt for unge for hva som tar seg bra ut, ja faktisk så ille at unge jenter i ungdomspartiet i sin tid ble advart mot at han kunne bli pågående. Det er overhode ikke noe ulovlig i det, men jeg kan aldri ha tillit til en person som har så dårlig dømmekraft. Hvis du ikke kan ha nok selvkontroll til å ikke løpe rundt som en vårkåt ku, hvordan kan han ha nødvendige integritet til å ha tillitsverv hvor man har tilgang til informasjon og avgjørelser av stor viktighet? Hva han mener politisk er ikke like viktig, for det er ikke det politiske som er problemet med Giske - problemet er han selv.

Giske forårsaket at unge kvinnelige talenter trakk seg fra politikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Poenget er at Støre og Giske er totale motpoler mhp forholdet til EU.

Giskes mobilisering av EU-motstand

Sitat

Når Aps frontfigur fra nei-bevegelsen krever at Norge skal bryte med EUs energisamarbeid, mobiliserer han på underliggende EU-motstand. At forslaget er et brudd med EØS-avtalen, og vil skape problemer for Norge, overlater han til Jonas Gahr Støre.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Det største problemet er dog at AP ikke lenger står for en arbeiderpartipolitikk folk kjenner seg igjen i.

Det er lenge siden Einar Gerhardsen. Jeg tenker at AP burde ha byttet navn på partiet. Men vet ikke om det har vært oppe hos ledelsen, eller om det lar seg gjøre i praksis. De skiller seg fortsatt en god del fra Høyre.

Og AP innførte strømstøtten.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (26 minutter siden):

Det er lenge siden Einar Gerhardsen. Jeg tenker at AP burde ha byttet navn på partiet. Men vet ikke om det har vært oppe hos ledelsen, eller om det lar seg gjøre i praksis. De skiller seg fortsatt en god del fra Høyre.

Og AP innførte strømstøtten.

Strømstøtten er jo selve fasiten på en politikk som har slått falllit. Bare se på kontantstrømmen som foregår. Du får f.eks økt strømregningen din med 2000 kroner i måneden før strømstøtte. Disse 2000 ekstra kronene går så inn til offentlige eide selskaper som så  via staten betaler deg tilbake 1000 kroner. Du blir altså 1000 kroner fattigere - det offentlige 1000 kroner rikere. Så da har du i praksis et system med en stat som gjør folket fattigere. Folk forstår jo at volumet som vi eksporterer betyr lite - det er prisen vi må betale fordi vi KAN eksportere som betyr noe - altså prissmitten. Og at vi har prissmitte skyldes regelverket og økt overføringskapasitet - ikke eierskapet. Og alt dette er Støre for - Giske imot.  Det er vel de færeste som føler de har blitt rikere under Støre? En kan ikke skylde på Ukraina heller lenger fordi gasslagrene og prisene der har normalistert seg - men prisen vi betaler har ikke gått tilbake til normalen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tronhjem said:

Her mener jeg du tar feil. 

Giske har siden han ledet AUF vært på den "røde" fløyen i Ap og var en frontfigur mot EU-medlemskapet. Jeg husker at Giske begrunnet sin EU-motstand med at han var imot markedsliberalismen og de såkalte fire friheter som Maastrichavtalen lovfestet for EU-medlemmer (og som Norge får inne bakveien via EØS-avtalen). Giske har personlig alltid stått for en rødere linje som ligner mer på det tradisjonelle Ap enn den "lillafløyen" som har hatt makten i Ap siden 1990-tallet og som et godt stykke på,vei har støttet og sørget for at høyresidens konkurranseiver og markedstankegang har blitt til vedtatt politikk på Stortinget. Acer er et godt eksempel på dette. 

Det du sier har ingenting med det jeg sa å gjøre. Det jeg sa var at det var viktigere at han er en opportunist som angriper eget parti i media for egen vinning, enn at han representerer venstresiden i partiet. Han skader hele partiet, ikke bare høyresiden. Det finnes andre mennesker som kan representere fløyen. Venstresiden og EU-motstanden vil eksistere i partiet uten Giske, og de fortjener en bedre representant. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (33 minutter siden):

Strømstøtten er jo selve fasiten på en politikk som har slått falllit. Bare se på kontantstrømmen som foregår. Du får f.eks økt strømregningen din med 2000 kroner i måneden før strømstøtte. Disse 2000 ekstra kronene går så inn til offentlige eide selskaper som så  via staten betaler deg tilbake 1000 kroner. Du blir altså 1000 kroner fattigere - det offentlige 1000 kroner rikere. Så da har du i praksis et system med en stat som gjør folket fattigere. Folk forstår jo at volumet som vi eksporterer betyr lite - det er prisen vi må betale fordi vi KAN eksportere som betyr noe - altså prissmitten. Og at vi har prissmitte skyldes regelverket og økt overføringskapasitet - ikke eierskapet. Og alt dette er Støre for - Giske imot.  Det er vel de færeste som føler de har blitt rikere under Støre? En kan ikke skylde på Ukraina heller lenger fordi gasslagrene og prisene der har normalistert seg - men prisen vi betaler har ikke gått tilbake til normalen.  

Det er ikke strømpolitikk som gjør Støre populær, kan man med rette si. Særlig fordi strømmen var så mye billigere før.

Ellers er jeg for samarbeid, og EØS er en forsiktig tilnærming i den retningen. Norge, et lite land i nord som vil dele muligheter og ansvar med Europa. Strømpolitikken er enkelt å trekke til seg velgere på, men ikke like enkel å løse - uten å kunne si at jeg har full oversikt over den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, tommyb said:

Det du sier har ingenting med det jeg sa å gjøre. Det jeg sa var at det var viktigere at han er en opportunist som angriper eget parti i media for egen vinning, enn at han representerer venstresiden i partiet. Han skader hele partiet, ikke bare høyresiden. Det finnes andre mennesker som kan representere fløyen. Venstresiden og EU-motstanden vil eksistere i partiet uten Giske, og de fortjener en bedre representant. 

Da koker spørsmålet ned til en person-sak og ikke en politisk sak. 

Finn gjerne en Giske-nesten-klone for meg. 

Forøvrig: Damer som forlater AP pga Giske på fylla kan vel i hvert fall ikke ha en "Gro" i seg 🙂   Skal en være politiker så må en klare trusler mot både seg selv og trakassering ellers. Lite plass for snøfnugg der. Forresten: har Grande på fylla skremt noen ut av politikken?

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (34 minutter siden):

Forøvrig: Damer som forlater AP pga Giske på fylla kan vel i hvert fall ikke ha en "Gro" i seg 🙂   Skal en være politiker så må en klare trusler mot både seg selv og trakassering ellers. Lite plass for snøfnugg der. Forresten: har Grande på fylla skremt noen ut av politikken?

Gro var en meget bestemt dame - som vi ser på Makta. Det var vel de færreste som torde nærme seg henne. Dessuten var hun voksen da hun begynte i politikken, ikke med AUF i forkant.

Grande på fylla var vel et engangstilfelle, mens Giske var kjent i politikermiljøet for sin behandling av unge kvinner.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Strømstøtten er jo selve fasiten på en politikk som har slått falllit. Bare se på kontantstrømmen som foregår. Du får f.eks økt strømregningen din med 2000 kroner i måneden før strømstøtte. Disse 2000 ekstra kronene går så inn til offentlige eide selskaper som så  via staten betaler deg tilbake 1000 kroner. Du blir altså 1000 kroner fattigere - det offentlige 1000 kroner rikere. Så da har du i praksis et system med en stat som gjør folket fattigere. Folk forstår jo at volumet som vi eksporterer betyr lite - det er prisen vi må betale fordi vi KAN eksportere som betyr noe - altså prissmitten. Og at vi har prissmitte skyldes regelverket og økt overføringskapasitet - ikke eierskapet. Og alt dette er Støre for - Giske imot.  Det er vel de færeste som føler de har blitt rikere under Støre? En kan ikke skylde på Ukraina heller lenger fordi gasslagrene og prisene der har normalistert seg - men prisen vi betaler har ikke gått tilbake til normalen.  

Nettopp.
Husholdningene får tilbakebetalt en liten del av det de betaler i ekstraordinære høye priser, til stort sett offentlige selskaper.
Å kalle dette en "støtte" er bare fjas. Slikt skjønner folk etterhvert.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (13 minutter siden):

Nettopp.
Husholdningene får tilbakebetalt en liten del av det de betaler i ekstraordinære høye priser, til stort sett offentlige selskaper.
Å kalle dette en "støtte" er bare fjas. Slikt skjønner folk etterhvert.
 

Og det er her Giske er tydelig sett opp mot Støre og hans disipler. Det er blitt en servil holdning til EU med Støre i spissen for sitt team. Et team som har feilet og rotet det til og der vi har sett hoder rulle. Synes det er spennende at AP forsøker å fornye seg fra grasrota og opp. Det som er trist er jo at det frontes fra en som stiller med handikap som følge av tidligere synder. Moralsk sett har nok Giske tråkket i salaten så det holder mhp yngre jenter - men slik tror jeg det er flere som har gjort opp giennom historien - og ingen lovbrudd er vel notert ned her? Nå er mannen uansett blitt så gammel at det ikke er en aktuell problemstilling for fremtiden - dvs. om man da ikke er hevngjerrig ikke klarer å gå videre i livet? Og når man leser denne tråden så får man jo inntrykk av at det sitter mange i AP som ikke er ferdig med meetoo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Og det er her Giske er tydelig sett opp mot Støre og hans disipler. Det er blitt en servil holdning til EU med Støre i spissen for sitt team. Et team som har feilet og rotet det til og der vi har sett hoder rulle. Synes det er spennende at AP forsøker å fornye seg fra grasrota og opp. Det som er trist er jo at det frontes fra en som stiller med handikap som følge av tidligere synder. Moralsk sett har nok Giske tråkket i salaten så det holder mhp yngre jenter - men slik tror jeg det er flere som har gjort opp giennom historien - og ingen lovbrudd er vel notert ned her? Nå er mannen uansett blitt så gammel at det ikke er en aktuell problemstilling for fremtiden - dvs. om man da ikke er hevngjerrig ikke klarer å gå videre i livet? Og når man leser denne tråden så får man jo inntrykk av at det sitter mange i AP som ikke er ferdig med meetoo.

Jeg tror nok mye av dette handler om et maktspill.
Ledelsen er nok helt klar over at Giske kommer til å ta mye plass hvis man slippes inn i posisjoner igjen.
Foreløpig er det beste kortet de har, å holde ham ute pga damehistoriene.
Det var åpenbart at han måtte ta en pause når historiene kom, så er spørsmålet hvor lenge de klarer å holde ham ute, uten at det virker helt urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12.2.2024 at 6:09 PM, FriskLuft said:

Her er det noen damer som føler at AP ble kuppet :

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/0Q55oJ/lokal-ap-topp-maner-til-vervekamp-mot-giske

Så nå skal de fyre opp en vervekampanje - blir spennende å se om de lykkes

Dette var bak betalings-mur.

Hva var greia til disse damene? Mer av "me-too" som ganske mange unge menn (riktig eller ei) oppfatter som "kvinne-makt-missbruk"?  Kjører de bare "mee-too" og spørsmål om *personer* og ikke politikk, så tipper jeg at initiativet deres tørker fort inn. Ikke alle er så interessert i om noen i fylla klådde på flere damer for ganske så lenge siden. Slike spørsmål virker fort ganske så latterlige. 

Er det noen som husker julebord tidlig på 80-tallet? 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...