Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke komme i konfirmasjon


Anbefalte innlegg

Jeg er stemor. Stedatter skal konfirmeres 05.05.24

jeg skal samtidig i min nieses konfirmasjon den dagen. 

da jeg ikke kan være i begge tilbydde jeg meg å komme til “kaffen“ evt litt seinere på dagen. kjæresten min sier invitasjonene er sendt og alt er satt. Må si jeg synes det er litt merkelig og lite fleksibelt. Jeg føler egentlig han ikke vil ha meg der.
 

Konfirmasjonen er ikke før i mai.. 

hva synes dere ? 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet synes jeg det er rart han ikke har snakka med deg om dette i det hele tatt (virker det som). Det kan jo være at i den familien så er ikke steforeldre med og det dermed aldri har vært noe tema siden han er vant til at det er vanlig.

Hvor lenge har dere vært sammen for øvrig, altså hvor lenge har du vært en del av stedatterens liv?

Lenke til kommentar

Så da fikk du ikke invitasjon heller? Jeg synes i alle fall det høres merkelig ut at man i starten av februar har hamret alt så hardt i stein at du ikke kan komme til kaffen. 

Jeg ville tenkt at det lå noe mer bak enn at "invitasjone er sendt". Så får det bli opp til deg å avgjøre hvor viktig det er at du finner ut av det og eventuelt kommer til kaffen.

Men husk også: Samtidig har jo du valgt å dra til din nieses konfirmasjon. Jeg tenker at det ville vært naturlig at du var hos ditt stebarn først og fremst. Kanskje noen har blitt såret av dette?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Suvren said:

hva synes dere ? 

At det hele må dreie seg om å gi konfirmantene en god og best mulig opplevelse.

Hvorden de voksne opplever dette, det bør ikke ha noen større betydning. Det må man kunne tilpasse, slik at det oppleves best mulig opplevelse for hovedpersonene.

Endret av arne22
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I familieselskaper prøver de fleste å unngå å dra inn raden av partnere, aka stemor 1, 2 og 3. Det å dele seng, er ikke det samme som å dele barn, selv om mange later som om at foreldre kan erstattes i hverdagslivet. Men det er helst et spill for de to nye parrede voksne, som de ønsker å tro på. Barn ser forskjell om man bytter ut den ene av foreldrene. De kan dog være med på leken for husfredens skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Synes det er rart ja. Er det dårlig stemning mellom deg og biologisk mor? Eller synes kanskje typen din at det er pinlig å ha dere begge der samtidig? Hvorfor ikke spørre ham?

Jeg har ikke truffet biologiske mor enda. Hu virka ikke over entusiastisk til at han gikk seg ny kjæreste, men det er visst sånn ok og de er gode venner ..  synes det er  Litt vanskelig å snakke med han da han skifter samtaleemne ofte og helt klart ikke vil snakke om det 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Synes det er rart ja. Er det dårlig stemning mellom deg og biologisk mor? Eller synes kanskje typen din at det er pinlig å ha dere begge der samtidig? Hvorfor ikke spørre ham?

Det kan nok være tilfelle at biologiske mor ikke vil ha meg der. Hun var ikke over entusiastisk for at han fikk seg ny dame. Jeg har ikke truffet henne enda 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Tipper forholdet til biologisk mor ikke er helt supert? Nå er det rundt tjue åre siden foreldrene mine skilte seg, og det er fortsatt mye styr med mamma og pappas nye kjæreste. 

De to har et kjempe fint forhold. De samarbeider bra og feirer jul sammen. Jeg har ikke truffet henne enda. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Så da fikk du ikke invitasjon heller? Jeg synes i alle fall det høres merkelig ut at man i starten av februar har hamret alt så hardt i stein at du ikke kan komme til kaffen. 

Jeg ville tenkt at det lå noe mer bak enn at "invitasjone er sendt". Så får det bli opp til deg å avgjøre hvor viktig det er at du finner ut av det og eventuelt kommer til kaffen.

Men husk også: Samtidig har jo du valgt å dra til din nieses konfirmasjon. Jeg tenker at det ville vært naturlig at du var hos ditt stebarn først og fremst. Kanskje noen har blitt såret av dette?

 

Vi har vært sammen 1 år . Jeg traff han’s datter første gang i september. Etter dette har vi truffet 5-6 ganger og alt virker ok. Valget med å feire min niese kommer vell av at jeg ikke hadde truffet hans barn og ikke fått etablert noe relasjon enda.
( han var veldig skeptisk til å la meg treffe dattera også ) ..  - noe som gjør dette litt sårt. Tror ikke det har med sjalusi å gjøre. 

jeg tilbydde jeg meg å komme til kaffen eller senere på dagen. Fikk med det samme inntrykk av at han ikke vil ha meg der. 

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (48 minutter siden):

At det hele må dreie seg om å gi konfirmantene en god og best mulig opplevelse.

Hvorden de voksne opplever dette, det bør ikke ha noen større betydning. Det må man kunne tilpasse, slik at det oppleves best mulig opplevelse for hovedpersonene.

Det er klart det er viktigst. Hadde det vært barnet som ikke ville hatt meg der hadde det vært en annen sak. Dette er nok noe far har bestemt uavhengig av barn , såvidt jeg vet 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Suvren said:

Det er klart det er viktigst. Hadde det vært barnet som ikke ville hatt meg der hadde det vært en annen sak. Dette er nok noe far har bestemt uavhengig av barn , såvidt jeg vet 

Det hele kan vel være noe som går seg naturlig til over tid. Kanskje det går seg best til hvis det tar den tiden som det tar.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (54 minutter siden):

Tipper forholdet til biologisk mor ikke er helt supert? Nå er det rundt tjue åre siden foreldrene mine skilte seg, og det er fortsatt mye styr med mamma og pappas nye kjæreste. 

Trist å høre at du kommer fra et såpass dysfunksjonelt hjem. Håper det går bra med deg.

Lenke til kommentar
Suvren skrev (1 time siden):

De to har et kjempe fint forhold. De samarbeider bra og feirer jul sammen. Jeg har ikke truffet henne enda. 

Jeg tenker på forholdet mellom mor og far til barnet. Jeg vil tro at moren har en del sterke følelser rundt dette, og at det setter faren i en skvis. 

 

Suvren skrev (1 time siden):

har vært sammen 1 år . Jeg traff han’s datter første gang i september. Etter dette har vi truffet 5-6 ganger og alt virker ok.

Om dette er tilfellet synes jeg det blir litt merkelig om du skulle vært i konfirmasjonen, sett fra barnets perspektiv. Ville nok gått i den andre konfirmasjonen, og ikke tenkt så veldig mye mer på dette. 

 

Neffi skrev (41 minutter siden):

Trist å høre at du kommer fra et såpass dysfunksjonelt hjem. Håper det går bra med deg.

Det går fint med meg. Men må jo helt ærlig si at jeg synes det er litt slitsomt når det har gått over tjue år, og det fortsatt er grining og syting om hvem som ikke får komme i dåpen til min datter. 😂 Mamma vil ikke ha pappas nye kjæreste der, pappa kommer ikke om hun ikke får komme og hele hans side av slekten kommer ikke om ikke om han ikke kommer. Samtidig ble bare søsteren min invitert i konfirmasjonen til stesøstrene mine, jeg fikk ikke komme i noen av de. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Suvren skrev (2 timer siden):

Vi har vært sammen 1 år . Jeg traff han’s datter første gang i september. Etter dette har vi truffet 5-6 ganger og alt virker ok. Valget med å feire min niese kommer vell av at jeg ikke hadde truffet hans barn og ikke fått etablert noe relasjon enda.
( han var veldig skeptisk til å la meg treffe dattera også ) ..  - noe som gjør dette litt sårt. Tror ikke det har med sjalusi å gjøre. 

jeg tilbydde jeg meg å komme til kaffen eller senere på dagen. Fikk med det samme inntrykk av at han ikke vil ha meg der. 

 

Høres ut som du står for et balansert/godt kompromiss for oppegående mennesker som er i stand til å snakke sammen.

Hvis bruddet fortsatt er sårt, kan dette bli svært komplisert.
Noen gnager på barnslig og bitter sjalusi, edder og galle i årevis, noe som kun ødelegger for felles barn og egen livskvalitet.

Det gjelder å legge dårlige historier bak seg og se fremover. Konfirmasjon skal være en høytidelighet for konfirmanten og er muligens en uheldig arena for første «bli kjent møte». 

Du må nok finne deg i å være litt ydmyk og på tilbudssiden en periode.
 

Lenke til kommentar
KoKo_ skrev (7 timer siden):

Tror ikke jeg ville kalt deg for stemor ut fra denne korte tiden, og hvor lite du har vært involvert i livet hennes enda. Jeg ville klassifisert deg som fars kjæreste.  Og da er det ikke sikkert det er like naturlig for konfirmant at fars kjæreste er med og kompliserer konfirmasjonen. 

Jeg vil anbefale deg å sitte rolig i båten, og ikke trenge deg på konfirmasjonen.

Mulig du har rett i det 🚣

Vi avtalte å treffe hverandres barn i fjor sommer. Etter han traff mine trakk han seg. Jeg måtte mase meg til å treffe datteren hans. ( han skylte på ex og at dattera ikke ville møte meg ) jeg har ingen problemer med hans datter når i dag og heller aldri hatt det.  , men  Det er kanskje derfor dette er litt sårt for meg.. 
 

Lenke til kommentar

Synes det er feil anledning å stresse med dette; prøv heller på å få et bedre forhold til hverdags, ikke nødvendigvis på de store familiefestene. Jeg skjønner veldig godt at det hadde vært hyggelig å bli inkludert, men det er hovedsakelig viktig kun for deg, og du vil ikke få noe mye bedre forhold til stedattera av å være der siden hun ikke vil ha tid til å prate med deg uansett. Derfor bedre å bruke kreftene på dette ved anledninger du får mer relasjon ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...