Uderzo Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni sedsberg skrev (30 minutter siden): På'n igjen. Baklengs inn i framtiden. https://www.nrk.no/rogaland/eu-vil-tvinge-norge-til-a-innfore-pantesystem-som-vi-skrotet-for-15-ar-siden-1.17443292 Sitat Men klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har ingen planer om å gripe inn, og be om at Norge skal slippe å innføre det nye systemet. – At vi har verdens beste pantesystem er ingen unnskyldning for ikke å fortsette å utvikle det systemet. Jeg tror alltid vi kan bli bedre, sier han og fortsetter: – At det nå kommer et krav om at vi må bruke noen flasker om igjen, synes jeg vi skal se om vi kan gjennomføre på en fornuftig måte i Norge, før vi bare slår det ifra oss og sier at vi ikke vil forsøke. Det at vi er gode i dag skal ikke være til hinder for at vi kan bli bedre i fremtiden. Herregud, det er jo ikke snakk om å utvikle systemet, men forkaste det, slik jeg forstår situasjonen. Det er jo helt høl i hodet med tanke på økonomi og miljø, jeg trodde AP m.fl. var opptatt av miljø, tydeligvis ikke når miljøfiendtlige ting kommer fra EU. Alt EU gjør er bra, selv når det beviselig ikke er det. Norge har et velfungerende og effektivt system for gjenbruk, hvorfor skal det ruineres fordi mange EU land ikke har noe system i det hele tatt? Det er jo EU som bør følge vårt eksempel. Jeg øyner et lite håp, om det blir regjeringskifte neste valg, at det ikke blir innført(forhandles om), men høyresiden er like EU-kåte, men Høyre har uttalt seg kritisk ved tidligere anledninger. Og det er visstnok også et flertall mot å innføre EUs emballasjeforordning i Stortinget, så hvis ikke AP vil løfte en finger for å unngå denne katastrofen, så er det fremdeles et håp om at den neste regjeringen vil gjøre det. 1
ps5 Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 7 minutes ago, Uderzo said: Herregud, det er jo ikke snakk om å utvikle systemet, men forkaste det, slik jeg forstår situasjonen. Det er jo helt høl i hodet med tanke på økonomi og miljø, jeg trodde AP m.fl. var opptatt av miljø, tydeligvis ikke når miljøfiendtlige ting kommer fra EU. Alt EU gjør er bra, selv når det beviselig ikke er det. I ap handler det om to ting: -sikre personlig videre karriere i Brussel - alternativt lukrativ avtale med et av de større management consulting selskapene (internasjonale eiere) ingenting har å gjøre med folkets beste. 1 1
trikola Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 7 hours ago, Kajac said: Selv om jeg forstår frustrasjonen til bryggeribransjen, så er det jo beviselig at det er mer miljøvennlig med gjenbruk enn med omsmelting og nyproduksjon, selv om det brukes gjenvunnede materialer. Vekt/volum under transporten og krav om sikker rengjøring ødelegger alle fordeler med flergangsemballasje. Tenk deg at en idiot har oppbevart en helt jevlig giftig væske i en flaske før den pantes. Man må ta høyde for idioter. 1
BadCat Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Men får nok tilbake den gamle problematikken med skitne flasker og flasker med fremmedlegemer. Da avstår jeg heller.
Kajac Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Hvor bra fungerte egentlig den gamle ordningen? Det funket jo bra i nesten 30 år. Merk at jeg ikke mener det er bedre enn dagens løsning, men det er en løsning som fungerte helt fint for oss igjennom en halv generasjon. Jeg synes faktisk bryggeri- og butikkbransjen krisemaksimerer dette ganske mye. trikola skrev (2 timer siden): Vekt/volum under transporten og krav om sikker rengjøring ødelegger alle fordeler med flergangsemballasje. Tenk deg at en idiot har oppbevart en helt jevlig giftig væske i en flaske før den pantes. Man må ta høyde for idioter. Flaskene ble testet for giftige stoffer og skader før de ble gjenbrukt. Jeg har i hvert fall aldri hørt om at flasker med spor av giftstoffer havnet i butikken. 1
freedomseeker Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Og i typiske AP stil så er alt som kommer ifra Brussel en velsignelse for Norge
sedsberg Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 45 minutes ago, Kajac said: Flaskene ble testet for giftige stoffer og skader før de ble gjenbrukt. Jeg har i hvert fall aldri hørt om at flasker med spor av giftstoffer havnet i butikken. Jobber ved et tapperi. Da vi hadde gjenbruk fikk vi månedlige rapporter på reklamasjon. Giftige stoffer var så godt som null. Derimot var det relativt mye som gikk på lukt. F.eks. bensin, white spirit etc. Samme med fremmedlegemer. Flaskene som kom inn var ofte fulle av søppel. Sprøyter, nåler (akupunktur), pillebrett, mynter og ikke minst, sugerør. 2 1
barfoo Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni 13 minutes ago, sedsberg said: Giftige stoffer var så godt som null. Derimot var det relativt mye som gikk på lukt. Det er jo veldig få ting som er så giftige at det er farlig i dei mengdene som overlever vask. Cyanid har jo tross alt LD50 i området mg/kg kroppsvekt... Smak? Ja, at ei flaske kan lukte eller smake bensin eller whatever trur eg på. Men ikkje at det vil vere farlige mengder av det.
trikola Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Dette med gift satt jeg jo litt på spissen (tenkte selv på diesel, bensin o.l.), men at flaskene kan være brukt til ymse annet før pantingen bekreftes jo av andre her. Og rengjøringen er krevende med kjemikalier og varme. I tillegg kommer dette med transport: om det serveres/selges øl i Oslo produsert av et bryggeri i Tromsø og flaskene har spesifikk form må tomflaskene flyttes tilbake til dette spesifikke bryggeri. Det blir mye transport av det.
Nedward Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni trikola skrev (5 timer siden): I tillegg kommer dette med transport: om det serveres/selges øl i Oslo produsert av et bryggeri i Tromsø og flaskene har spesifikk form må tomflaskene flyttes tilbake til dette spesifikke bryggeri. Det blir mye transport av det. Skal det bli pant på glassflasker også nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå