Gå til innhold

Utsatt for vold og trusler på jobb


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt i ny fast stilling på en jobb der jeg har vært i litt over et halvt år. På det halve året jeg var i et vikariat var det veldig rolig og trivelig. Etter at jeg fikk fast endret brukergruppen seg og vi fikk voldelige brukere. Både verbalt og fysisk. Trodde jeg ville klare å stå i en slik jobb da jeg allerede hadde vært der i et halvt år og kjenner til regler og rutiner ved slike hendelser, til tross for at jeg ikke hadde opplevd noe av dette på den tiden. 

Har litt lyst til å bytte jobb, fordi jeg gruer meg til hver vakt. Bruker fritiden til å tenke på hva som skjedde på vaktene mine og tenker hele tiden på som kan møte meg neste gang jeg skal på jobb. Men hva tror dere fremtidige ledere vil tenke siden jeg har kun vært på min jobb i en kort periode? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trusler og vold, fysisk eller psykisk skal aldri forekomme på en arbeidsplass.

Har du sagt ifra til overordnede?

Om overordnede ikke ønsker å høre på deg, så er det bare å snu ryggen til å finne seg en annen jobb.

Det er ganske ofte at du ikke blir spurt om informasjon fra tidligere arbeidssted da dette kan ha vært en negativ opplevelse.

 

Prøv deg frem litt i det små. Og går det ikke så går det ikke, så begynner du å lete etter en ny jobb.

Lenke til kommentar
Ranger Rock skrev (9 timer siden):

Hei. Jeg har begynt i ny fast stilling på en jobb der jeg har vært i litt over et halvt år. På det halve året jeg var i et vikariat var det veldig rolig og trivelig. Etter at jeg fikk fast endret brukergruppen seg og vi fikk voldelige brukere. Både verbalt og fysisk. Trodde jeg ville klare å stå i en slik jobb da jeg allerede hadde vært der i et halvt år og kjenner til regler og rutiner ved slike hendelser, til tross for at jeg ikke hadde opplevd noe av dette på den tiden. 

Har litt lyst til å bytte jobb, fordi jeg gruer meg til hver vakt. Bruker fritiden til å tenke på hva som skjedde på vaktene mine og tenker hele tiden på som kan møte meg neste gang jeg skal på jobb. Men hva tror dere fremtidige ledere vil tenke siden jeg har kun vært på min jobb i en kort periode? 

Jeg syns ikke du skal tenke så mye på hva fremtidige ledere vil si. Det er tydelig at du ikke har godt av denne jobben. Anbefaler deg derfor å søke andre jobber.  Ikke bli værende i en jobb som du gruer deg til hver eneste vakt. Det kommer til å gå veldig utover psyken din over tid.

Klem :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (9 timer siden):

Trusler og vold, fysisk eller psykisk skal aldri forekomme på en arbeidsplass

Når du jobber i helsevesenet er det helt uungåelig. Har jobbet en del med utagerende pasienter, som roper og slår. Da jeg jobbet på denne sengeposten hadde vi gode rutiner og god kunnskap som gjorde at jeg følte meg trygg når det skjedde. Og med tanke på at jeg har PTSD diagnose etter å ha vært utsatt for partnervold, men fortsatt takler fint å jobbe med utagerende pasienter så sier det jo litt.

For TS skyld kan jeg skrive mer om dette seinere når jeg har bedre tid seinere i uka, rent konkret hvilke tips jeg kan anbefale å videreformidle til leder og tips til TS selv i det daglige arbeidet :) har lært mye om forebygging av utagering og hvordan deeskalere situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (10 timer siden):

Trusler og vold, fysisk eller psykisk skal aldri forekomme på en arbeidsplass.

Hverdagen for mange som jobber på barnevernsinstitusjon. Noen ungdommer er supergreie å jobbe med, mens andre gjør jobben til ett rent helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så skal ikkje vold og truslar skje på arbeidsplassen, der det likevel skjer vil det være i strid med arbeidsmiljølova.

Det er likevel ein del yrker der det i praksis ikkje kan unngåast, men det er fortsatt eit arbeidsgivaransvar å finne løysingar som helst hindrar vold eller i det minste reduserer omfanget til eit handterleg nivå for dei tilsette.

Så fyrste steg er uansett å gå til leiar for å melde frå om at reglane og rutinane ikkje er tilstrekkelege for å ivareta arbeidsmiljøet med dei brukarane som du har no.

Lenke til kommentar

Tips ved arbeidshverdag med utagerende pasienter: 

  • Skjerm pasienten, både for andre pasienter men også pasientens selv. Kun én person bør snakke om gangen, snakk med rolig stemme og opptre rolig. Snakk med pauser, snakk med korte og enkle setninger. Snakk med pasient, ikke over pasient, ikke bruk babystemme, men heller ikke bruk for komplekst språk. Snakk slik at pasienten tydelig forstår.  Omgivelsene til pasienten bør ikke være forstyrrende. Fjern løse gjenstander som kan utgjøre fare for pasienten, deg, andre eller som kan bli ødelagt. Bilder av familie/venner e.l. kan derimot få bli igjen på rommet. Viktig med noe trygt og kjent. Reduser eller vurder an besøk, ulikt behov fra situasjon til situasjon.
  • Tenk på egen sikkerhet. Vær oppmerksom på hvor du plasserer deg iht til den utagerende. 
  • Redsel gir ofte utagering. Gjør det du kan for å redusere frykt hos pasienten. Opptre rolig, bruk rolig stemme,  erkjenn følelsene pasienten formidler, spør hva pasienten trenger for å føle meg trygg/ivaretatt, forklar hva som skjer.  Vær oppmerksom på et aktivert kroppspråk (psykomotorisk uro) og grip inn tidlig for å dempe uro.  Du kan f.eks tilby forankringsøvelser (obs: første gang i "fredstid" og hvis du vet at pasienten er mottakelig for dette). Kjenn til pasientens grenser og respekter disse, men vurder alltid behov for tvang når dette er nødvendig.
  • Forebygg utagering ved riktig dosering meningsfull aktivitet, tilstreb normal døgnrytme, stabilt næringsinntak, søvn og sørg for at pasienten er adekvat medisinert (få legevurdering ved behov)
  • Gjennomfør kartlegging av utagering, f.eks. gjennom Agitated behaviour scale og iverksett tiltak som styrket bemanning, sett inn vekter, skjerming. Undersøk om utagering kan skyldes delirium hos f.eks eldre pasienter. Hos pasienter som ruser seg kan det være en rusutløst psykose som trenger behandling. Hos pasienter ved demens er individuelt tilpasset musikkterapi kjent effektivt tiltak. Generelt sett har utagerende pasienter ofte godt av miljøterapeutiske tiltak.
  • Ved spesielle utageringstilfeller er det fint å kunne debriefe om det, gjerne med leder eller fagsykepleier f.eks.
  • Hjelp pasienten til å hjelpe seg selv til å mestre gjøremål som er viktige for pasienten. Minn pasienten på mestringsressurser. 
  • Tren på ferdigheter på å lytte tålmodig, vise empati gjennom å prate om hva pasienten går igjennom. Tenk på hver pasientkontakt som en utviklingsmulighet, mulighet til å vokse som fagperson. 
  • Leder har plikt til å tilrettelegge arbeidsmiljøet ved behov så involver leder i dette. Ytre gjerne ønske om kurs i håndtering av utagering. 
  • Hvis du blir utsatt for trusler og skade skal/bør dette dokumenteres i journal, vurder legekontakt ved behov. 

@Milhouse85 @Skandinav og @AnnonymG har sikkert gode tiltak å supplementere med her. 

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...