Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage hekk ved skråning, tips?


Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på hvordan jeg kan lage en hekk spesielt på en side av tomten min.
Det er en gangvei som går på oversiden den ene siden av huset, den er vel ca 1 meter over min tomt, med en bratt skråning i mellom. Det er ingen støttemur eller lignende i skråningen, kun jord og diverse planter som tilfeldigvis vokser opp der.
Jeg har ikke lyst til å gjøre noe med selve skråningen.
Det er ca 30 meter langt område.
Hekken bør bli ca 3 meter høy for å gi godt innsynsvern.

Min tanke for å gjøre dette enkelt å pent, samt relativt billig er å lage en kant av hagesville.
Tenker ca 30cm høy "bedkant" med hagesville, så plante en Vinterliguster-hekk bortover og fylle igjen med gjødsel og plantejord bortover hele(vet ikke om dette er en god idè).

Men, jeg har egentlig fint lite interesse av hagearbeid, hvordan blir Vinterliguster om den ikke beskjæres?
Har ingenting imot at den ser litt rufsete ut, eller må slikt beskjæres uansett?

Tips til en enklest mulig måte å få en så vedlikeholdsfri og tett hekk som mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring med vinterliguster, agnbøk og thuja. Av de tre er det thuja som er desidert best mot innsyn, de to andre mister mange blader i løpet av vinteren og gir ikke full dekning mot innsyn. Thuja og agnbøk er begge sterke hekker som tåler snø godt når de blir høye. Vinterliguster er spinklere og ikke like glad i tung snø, den tåler vintertemperaturerer ned til -20, som kan være en utfordring i kalde strøk.

Bygger du opp et bed for hekken så bør du sikre at jordmasser ikke skylles ned i skråningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MK3 skrev (9 timer siden):

Har erfaring med vinterliguster, agnbøk og thuja. Av de tre er det thuja som er desidert best mot innsyn, de to andre mister mange blader i løpet av vinteren og gir ikke full dekning mot innsyn. Thuja og agnbøk er begge sterke hekker som tåler snø godt når de blir høye. Vinterliguster er spinklere og ikke like glad i tung snø, den tåler vintertemperaturerer ned til -20, som kan være en utfordring i kalde strøk.

Det er både kaldt og mye snø her, er regelmessig ned -30 i perioder. At det er nederst i en skråning gjør jo også at enda mer snø samles der. Liguster er altså utelukket.
Innsyn på vinteren er ikke ett veldig stort problem da jeg uansett ikke bruker hagen om vinteren, men er så klart absolutt en fordel :)
Etter hva jeg forstår krever thuja en del vedlikehold og tåler ikke å kuttes utenom det som har vokst opp inneværende år?
Er ikke noe hage-menneske, lyst på minst mulig vedlikehold :)

MK3 skrev (9 timer siden):

Bygger du opp et bed for hekken så bør du sikre at jordmasser ikke skylles ned i skråningen.

Det er jo nederst i en skråning, antar dette ikke er ett problem da?
Jordmassene i selve skråningen er jo stabile og har vært det i sikkert 10 år. Skråningen er uansett bare ca 1 meter høy før en gangvei, så det er ikke veldig stor fare for at noe skylles ut vil jeg tro. Ser ikke for meg at å lage en kanskje 20cm høy bed-kant nederst uten å endre på nåværende skråning endrer noe..
Tenker mest ett bed/kant for å få ett skille mellom plen og hekk, gjør det enklere å holde plenen fin.

 

Sjørøver skrev (9 timer siden):

Har du vurdert Gran? Jeg har en hundre meter med granhekk for å skjerme mot vind. Jeg gjødsle den noen ganger per år. Klipper den ene siden mot meg og tar høyden. Restene dytter jeg bare inn under hekken. 

Har ikke det, har ikke tenkt tanken :)
Men tar ikke gran ganske lang tid for å vokse opp?
Hva gjødsler du med?

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Men tar ikke gran ganske lang tid for å vokse opp?

Vokser godt under gode forhold. 

 

aklla skrev (1 time siden):

Hva gjødsler du med?

NKP fullfjødsel og rhododendron gjødsel. 

 

Du gjør det lettere å komme med råd om du lager en tegning eller poster ett bilde. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv plantet hekk i skråning.

Satte to rader, den ytterste med tuja og innerste med Vinterliguster.

Vokser raskt og ble tett og fin selv på vinteren. 

Vinterliguster innerst fordi den er penere å se på. Naboen kan se på den ekle tujaen... 😅

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sjørøver skrev (På 28.1.2024 den 9:20 PM):

Du gjør det lettere å komme med råd om du lager en tegning eller poster ett bilde. 

Det er ca 1 meter med snø ute fortsatt, så bilde er uaktuelt.
Også uaktuelt av andre årsaker.

Men ønsker altså hekk ved ved gangvei på tegningen..
Gangveien er ca 1m høyere enn min tomt

image.png.2f6d7cd3b8d3d1a055576c2eadb3333c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å følge med på "Hekk gis bort" eller "Gran gis bort". Ved søk på sistnevnte kommer det opp annonser fra stedet Gran, som ikke er optimalt i denne sammenhengen. 

Her i landet er det mye gran og furu, og det kan være noe i et turområde eller lignende som kan tas med gratis. Aberet er at de må graves opp, og det er risiko for å rote seg borti et juletrefelt. 

Selv om det ikke spørres etter gjerde, tenker jeg også på kattegjerde eller geitegjerde. For å sperre for "geitene" på turstien, kanskje.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (2 minutter siden):

Selv om det ikke spørres etter gjerde, tenker jeg også på kattegjerde eller geitegjerde. For å sperre for "geitene" på turstien, kanskje.

Antar du mener med netting?
Ser ikke helt hvordan dette sperrer innsyn?
Er jo heller ingen tursti, men gangvei

Ett f.eks 3 meter høyt og tett gjerde vil være ganske brutalt i ett boligfelt der det knapt finnes ett gjerde. Gjerde er ganske uaktuellt.

Nepa skrev (9 minutter siden):

Hva med å følge med på "Hekk gis bort" eller "Gran gis bort". Ved søk på sistnevnte kommer det opp annonser fra stedet Gran, som ikke er optimalt i denne sammenhengen. 

Her i landet er det mye gran og furu, og det kan være noe i et turområde eller lignende som kan tas med gratis. Aberet er at de må graves opp, og det er risiko for å rote seg borti et juletrefelt. 

Det er i liten grad økonomi som styrer valget av hekk..
Å ta med trær fra turområde uten tillatelse fra eier jo uansett ulovlig, selv om det f.eks er kommunen sin tomt.

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Det er ca 1 meter med snø ute fortsatt, så bilde er uaktuelt

Fysj, hvor I alle dager er dette? :p

Må hekken være vintergrønn? Aronia er en fin hekk om ikke. Bøk kan også være ett alternativ. 

Av vintergrønn hekker er barlind min favoritt. Vakker og behagelig å ta på, i motsetning til Gran. Giftig for sau, så jeg kan ikke ha den selv. 

Lenke til kommentar

Bryr meg fint lite om hvordan hekken er om vinteren, hagen er ubrukelig om vinteren mtp snø uansett.
Vintergrønn er en bonus så klart, men ikke viktig.
At den er tett om sommeren og minst mulig vedlikehold er definitivt viktigst.
Og så klart høy nok, må bli ~3 meter høy eller litt over for å faktisk gi innsynsvern.
Men med snø og stort sett perioder med -30 hver vinter må den være litt hardfør.

Ingen frittgående dyr i området, så ikke viktig om den er giftig..

Ser at Aronia blir 2-3,5 meter høy, 3-3,5 er jo optimalt, men 2 blir for lite :hmm:
Trenger de mye stell?
Etter hva jeg har klart å google så er det egentlig ingenting. At den ikke nødvendigvis er tett langt nede er jo også irrelevant for min del jeg vil ha skjerming litt opp :) 
Mulig det blir en vinner

Lenke til kommentar

Trær fra andre er på grunn av at trærne vil ha vokst seg større. Det er ikke ut fra økonomiske hensyn. Folk gir sjelden bort små hekker.

Vet at Aronia klippes som vanlig hekk for å holde seg nede på 1,5 m. Og så er det veldig sunne bær på dem. Kan nok bli som små trær. Andre mulige trær er syrin, hyllebær, plomme, rogn. Fordelen med tuja og gran er at de kan klippes rimelig rette. Liker ikke tuja, men er det ikke plass i bredden er det et godt alternativ her. Tuja kan føre til utslett ved klipping, og fornærmet nabo hvis forholdene ligger til rette for det. Etter 15 år bør tujaen stusses hvis den skal holde seg nede på tre meters høyde. Samme med gran etter ca. 20 år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...