Gå til innhold

Samboer klikket på link svindel SMS


Anbefalte innlegg

Hei,

Samboer i ammetåke trodde hun fikk betalingspåminnelse fra Autopass.

La inn telefonnummer og kortnummer. Fullførte ikke betalingen siden banken ba om bekreftelse på betaling.  Kortet ble sperret umiddelbart. 

Spørsmålet nå er hvor bekymret burde man være for et eller annet virus? Kan de i teorien få tilgang til nettbank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kakkelfant skrev (13 minutter siden):

brukte hun bankID?

 

Nei. La "kun" inn kortnummer. Så kom det sms fra banken om hun ville registrere kortet i Google pay sammen med en engangskode. Da lukket hun ned vinduet. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Det kan jo være litt drastisk å resette hele telefonen, men jeg ville uansett ikke brukt telefonen til noe nettbank eller lignende uten en reset. Tryggeste er å regne den som infisert.

Vi gikk faktisk inn på nettbanken med en gang etter og overførte et relativt stort beløp til min konto, samt satt på varsler ved overførsler til utlandet 🫣

 

Edit

Nå må det brukes bankid app ved overføring til ukjente kontoer, så det er vel relativt trygt, sånn sett.

Mener jeg leste om som klikket på en link og la inn informasjon, og så ble nettbanken tømt etterpå. Kan muligens ha vært noe med bankid.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Psykake said:

Nå må det brukes bankid app ved overføring til ukjente kontoer, så det er vel relativt trygt, sånn sett.

Mener jeg leste om som klikket på en link og la inn informasjon, og så ble nettbanken tømt etterpå. Kan muligens ha vært noe med bankid.

Dette er phishing, de fisker etter informasjonen de trenger for å gjennomføre transaksjoner. Om de kun får tak i VISA nummeret og sikkerhetskoden (3 siffer på kortet) kan de kjøpe ting på nett enkelte steder, om de også i tillegg får tak i bankID og personnummer kan de i praksis kjøpe seg bil, ta opp lån, tømme kontoen, osv.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær klar over at det finnes minibanker i utlandet som ikke krever pin-kode. En trenger kun kortnummer.

Om du har gitt fra deg dette kan noen med kortutstyr kode det inn på et kort og selge det.

Hadde nok gjort som dere og sperret kortet og bedt om et helt nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...