Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til småbarnsfamilie


Anbefalte innlegg

1Dr.E skrev (4 timer siden):

Setter 4x4 som krav også.

De gangene vi skal reise langt med vogn tipper jeg det blir sammen med besteforeldrene (for avlastings skyld), og de har nettopp kjøpt seg F-150 Lightning. Så da går vogner med dem 😄

 

Sorento virker absolutt interessant! Sammen med Explorer og XC90.

PHEV funker glimrende for oss.

Jeg ville sett på EV9, deretter Sorento, så XC90(eller nye EX90), og så Explorer. 

For vår del er verditap viktig, og med 3 i barnehage er slitasjen ganske brutal. 3 bakovervendte seter, sand, grus og det som fører med. Det blir fort litt ekstra riper etter vogn og handleposer. Hvis du har bilen lenge får du "fordelt" verditap over flere år. Da foretrekker jeg elektrisk. Litt lunken til å ha PHEV uten garanti, vi hadde en Optima PHEV før Outlander. Lite trøbbel, men det er dobbelt sett drivverk. Husk også at det er SYKT dyrt med billån nå, så rentekampanje kan være viktig. Med 4 barn kommer også låneevnen til å stupe, så det kan bli vanskelig å få lån i det hele tatt, dersom det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (På 23.1.2024 den 3:51 PM):

Kan sterkt anbefale å få på større og bredere hjul enn standard, det fortjener kjøreegenskapene. 

Stusser litt på denne. Lurer for min egen del på å kjøpe smalere dekk enn jeg har til vinterføre. Hvilken fordel mener du å ha av bredere dekk, bortsett fra at det ser tøffere ut selvsagt? Joda, du kan muligens aksellerere litt fortere hvis du har så kraftig motor at du ellers spinner (på tørr asfalt), men hvor relevant er det?

Understreker at jeg ikke har peiling, bare googlet litt. Så godt mulig det er noe jeg ikke har skjønt her :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (18 timer siden):

Setter 4x4 som krav også.

De gangene vi skal reise langt med vogn tipper jeg det blir sammen med besteforeldrene (for avlastings skyld), og de har nettopp kjøpt seg F-150 Lightning. Så da går vogner med dem 😄

 

Sorento virker absolutt interessant! Sammen med Explorer og XC90.

PHEV funker glimrende for oss.

Audi Q7 e-tron med 6-sylindret diesel må jo være perfekt. Hadde utelukket Sorento og XC90 med sine 4-sylindra motorer. Explorer er jo fortsatt veldig dyr på Finn.no. Mener du får mye mer bil for pengene med Audien som føles langt mer premium.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (39 minutter siden):

Stusser litt på denne. Lurer for min egen del på å kjøpe smalere dekk enn jeg har til vinterføre. Hvilken fordel mener du å ha av bredere dekk, bortsett fra at det ser tøffere ut selvsagt? Joda, du kan muligens aksellerere litt fortere hvis du har så kraftig motor at du ellers spinner (på tørr asfalt), men hvor relevant er det?

Understreker at jeg ikke har peiling, bare googlet litt. Så godt mulig det er noe jeg ikke har skjønt her :)

Mange / de fleste biler idag har mer enn brede nok dekk, så jeg følger deg på den å se på smalere vinterdekk. 

Ift Berlingoen så ble iallefall forrige utgave som standard levert med 195 bredde på 15", og for sikkerhets skyld noe miljødekk med lav rullemotstand. De er rett og slett katastrofalt dårlige til en såvidt stor bil som dette. Men du trenger ikke 265 bredde og 19" for å få rettet opp i dette. Feks 225 og 17" og noe brukbar gummi fra kjent merke er nok til å gjøre denne bilen helt kurant å kjøre med. Da har du fremdeles såpass med luft i dekkene at det ikke føles som å kjøre på felgen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (26 minutter siden):

Audi Q7 e-tron med 6-sylindret diesel må jo være perfekt. Hadde utelukket Sorento og XC90 med sine 4-sylindra motorer. Explorer er jo fortsatt veldig dyr på Finn.no. Mener du får mye mer bil for pengene med Audien som føles langt mer premium.

Hmm. Finner nøyaktig én Q7 som ikke er eldre enn 5 år på finn.

Til prisen av den får jeg en to år gammel Explorer.

Har hatt diesel før (V50, V60, Touran) og har PHEV med bensin nå. Synes sistnevnte er veldig ålreit.

Bilen kommer til å gå med 3 barneseter til og fra hjemmet, barnehagen, butikken og jobben 5 km hjemmefra sånn i det daglige, og til nabobyer og fjellet en gang imellom.

 

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (32 minutter siden):

Hmm. Finner nøyaktig én Q7 som ikke er eldre enn 5 år på finn.

Til prisen av den får jeg en to år gammel Explorer.

Har hatt diesel før (V50, V60, Touran) og har PHEV med bensin nå. Synes sistnevnte er veldig ålreit.

Bilen kommer til å gå med 3 barneseter til og fra hjemmet, barnehagen, butikken og jobben 5 km hjemmefra sånn i det daglige, og til nabobyer og fjellet en gang imellom.

 

Skjermbilde2024-02-23kl_09_42_00.thumb.jpg.0595cfbe88b14b642a9ade37d08ab76d.jpg
2022 Ford Explorer ligger mellom 800-900k. I det prissjiktet får du 2021 Audi Q7 med garanti. 

Skjermbilde2024-02-23kl_09_45_36.jpg.1ff49629883044bd8a0bbb3ad1f70baf.jpg

Jeg ville imidlertid gått for en utenfor garanti og med diesel+el.Skjermbilde2024-02-23kl_09_41_39.jpg.5b9e7b97b655821df39587b0eb0d0a40.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Men kun i forbindelse med den minste batteripakken. Forstå det den som kan...

Men rekkevidden er 50 mil da. Det er ganske godt imot konkurrentene og er jo strengt tatt det viktigste? 

Det er jo nesten samme rekkevidde som Yen din? Men her er det om å gjøre å være ultranegativ til alt som ikke er Tesla smh

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sto 533 på nett, men du har kanskje 18 toms hjul?

Å ligge innenfor 10% på rekkevidden av hva som er ansett som benchmark er bra, spesielt med tanke på at det er den lille batteripakken. Jeg mener 50 mil er godt nok for de fleste, spesielt om de klarer å holde ladehastigheten oppe. 

Ofrer man ca 10% rekkevidde (eller 13 i ditt tilfelle) får man jo en bil som ser kul ut utenpå og inni, har god plass og 7 seter. Synes det er et godt tegn fra en produsent som ikke akkurat pusher grensene for hva som er mulig med elbil. 

Her tilbyr de faktisk et alternativ med langt bedre design, et interiør, bedre plass. Helt ny plattform også, meget spennende.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

533 km er oppgitt med de største felgene. Med 19" felger er TMY LR oppgitt til 565 km.

Det er veldig positivt å se at Stellantis girer opp elbilsatsingen sin, og vi liker svært godt utseendet på e-3008 spesielt. Har heldigvis ikke behov for 7-seter, men bra at utvalget av 7-setere også øker.

Men dessverre så er interiøret i e-3008 (og e-5008) alt for mye "tivoli" for meg, med utallige linjer, farger, materialer og knapper alle veier. Greit for de som liker det sånn, men for oss blir det en dealbreaker.

Men kanskje en av "tvillingene" fra Stellantis kan bli aktuell etterhvert. Den som lever får se. Jeg er egentlig litt "skap-Stellantis-fan".

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg, de har gått litt bananas til tider, men kvalitet og ergonomi har vært bra tidligere.

Det jeg er svært positiv til er 50 mils rekkevidde, 4x4, digert bagasjerom, kult utseende og at det er en ekte europeisk bil. Den bakerste raden er ikke noe jeg bryr meg særlig om akkurat nå med 1 unge + 1 på vei, men plutselig skal jeg kjøre et smågutt-foballlag og da er det kjekt å kunne vippe opp etpar ekstra stoler.

Jeg er fyren som har sagt gjesp til sånn ca alt de har kommet med. Ser bra ut, men ikke passet meg eller min familie noe særlig. Akkurat denne 5008 endrer det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...