Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til småbarnsfamilie


Anbefalte innlegg

Vi har 3 små barn under 4 år (altså 3! barneseter i baksetet). Vi skal nå kjøpe en ny bil da det er litt trangt i den vi har. Vi har et budsjett på mellom 500-600 tusen. Hva bør man se etter i denne prisklassen? Helst noe med garanti en stund og trenger ikke være elektrisk.

Endret av RuntimeError
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Berlingo (og Peugeot Partner/Rifter/Opel Combo-e/) har så vidt jeg husker tre separate barneseter med Isofix, som også kan justeres i lengderetning og enkelt tas helt ut etter behov. Og skyvedører på begge sider, genialt med små barn. Om bilen i tillegg har Modutop-takløsningen (avbildet under) får man ganske mye mer gjemmeplass til ting og tang. Usikker på om de nyeste versjonene også har oppbevaringsrom under baksetepassasjerenes føtter, det hadde de forrige generasjonene. Kommer både som elektrisk og bensin. Usikker om de fås med diesel.

Bør uansett være en sterk kandidat.

CL_23.031.024-scaled.jpg

 

Finnes også i eenda større og mer praktisk versjon som Citroën Spacetourer/Peugeot Traveller/Toyota Proace Verso/Opel Zafira-e. Elektrisk og diesel her også, og to ulike lengder:

TELEMMGLPICT000269673249_trans_NvBQzQNjv

2.jpg

Endret av epifant
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har p.t. Superb selv, og drømmer om Berlingo/Spacetourer. Med unger (og bilstol om de er små nok) inn og ut av bil minst to ganger daglig virker Spacetourer:

IMG_1334.jpeg.e5dfccc2dc649b480bb8ddfa03497a12.jpeg

som en langt mer behagelig arbeidssituasjon enn Superb stv:

IMG_1335.jpeg.e2561c23d3c22202b304a49a5431ab65.jpeg

Det går helt greit, men om man nå først skal bytte bil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har tilsammen 4 barn og venter ett i april. Da har vi 2 som bruker bilstol. Av de 3 eldste er det en som bruker pute.

Det vi har erfart er at det blir trangt å sette stolene helt inntil hverandre. Men så har vi helst ville hatt stol med sving, slik at man slipper å stå på hode inni bilen for å feste belter.

Vi gikk for en Toyota Proace, 8 seter og lang utgave (5,3 meter). Da har vi plass i setene til alle og samtidig nok plass i bagasjerommet til vogn og andre ting. Hvis dere går en slik type bil, så vil jeg anbefale på det sterkeste å finne en med enkelt passasjersete foran. De med dobbelt passasjersete foran har ikke justeringsmuligheter.

Hvis dere ikke planlegger ytterligere fammilieforøkning, så har dere strengt tatt ikke behov for mer enn 5 seter og kort utgave. Med 3 seterader i kort utgave er bagasjerommet en teoretisk ting som ikke er praktisk mulig å bruke samtidig som du har folk i baksetene.

Disse finnes i utgaver med klimaanlegg bak, det er lurt med tanke på varme om sommeren. 

Og avslutningsvis: Toyota Proace er akkurat samme bil en Peugeot Traveller og Citroën Spacetourer. Forskjellen er praktisk talt kun emblemet. Du kan med andre ord muligens spare penger på å gå for f.eks. Peugeot Traveller framover Proace hvis alt annet er likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi er 4 i dag (2 voksne, 12 år og 2 år) og venter barn i august.

Var på første ultralyd i dag, og vi skal ha tvillinger!

Outlanderen har vært strålende, men blir brått for liten. Har vært veldig fornøyd med PHEV, så vurderer å slenge i noen hundre tusen til og bytte den ut med Volvo XC90 eller Ford Explorer.

Noen med erfaringer med 3 barneseter?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min favoritt familieflytter er Chrysler Grand Voyager, stor men fremdeles uten å føle man kjører en diger blikkboks, men det er en Amerikansk bil på alle måter, og du bør gjøre research på hvilke årsmodeller og motortyper du bør velge.

Hvis du ikke har behov for en så stor pakke, men heller ønsker en følelse nærmere personbil, men fremdeles elsker god plass så kan jeg anbefale Ford S-Max. Her har du syv seter eller fem seter og digert bagasjerom. Og like viktig, de tre setene på midterste rad er alle fullverdige seter som kan justeres og legges ned uavhengig av hverandre. De kan skyves langt bak, og du har god plass mellom barnestene og setene foran som er veldig nyttig ettersom dere fremdeles har bakovervendte seter.

Disse setene gjør også at du slipper fult så mange spisse albuer konflikter som du vil ha med 2.5 setene de fleste andre biler har, der lillebror i midten sitter og ruller frem og tilbake mellom storesøsterene på hver side i hver eneste sving, og du har full krig før du når kommunegrensa.

Hadde Ford laget en elektrisk S-Max hadde min neste bil vært S-Max også.

Galaxy er storebror til S-Max og deler en del finesser, har litt bedre plass for de to setene bakerst om dere tror disse vil brukes veldig mye, men den gir også en mindre sportslig personbilfølelse. Er mer i samme klasse som Sharan som også er en god traktor.

Lenke til kommentar

Har egentlig lyst på Ford Explorer eller en annen stor SUV, men begynner å helle litt mot Caravelle, Vito eller noe slikt altså.

Ser for meg turer med 2 babyer og en 3 åring i hvert sitt sete i midterste rad, og en 12- åring som må kveile seg inn på et oppfellbart, trangt sete bak dem igjen. Må vel fort krype inn gjennom bagasjerommet - vi kan ikke drive og demontere barnesete hver gang han skal ut og inn...

Vi får heller ikke plass til tvillingvogn baki på en sånn fullpakka tur. Øvrig bagasje kunne man putta i en takboks, men likevel.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (1 minutt siden):

Har egentlig lyst på Ford Explorer eller en annen stor SUV, men begynner å helle litt mot Caravelle eller noe slikt altså.

Ser for meg turer med 2 babyer og en 3 åring i hvert sitt sete i midterste rad, og en 12- åring som må kveile seg inn på et oppfellbart, trangt sete bak dem igjen. Må vel fort krype inn gjennom bagasjerommet - vi kan ikke drive og demontere barnesete hver gang han skal ut og inn...

Vi får heller ikke plass til tvillingvogn baki på en sånn fullpakka tur. Øvrig bagasje kunne man putta i en takboks, men likevel.

Derfor kan det være smart å dra på bilshopping. Ta med barnesetene og reis fra bilbutikk til bilbutikk. Så kan du finne en bil som har smarte nok løsninger på setene, uten at bilen nødvendigvis må bli diger og svindyr.

Forøvrig er nyere Folkevogn Caravelle (T5) utrolig dårlig ift driftssikkerhet. De har vel knapt noengang laget noe dårligere bil enn det. Alt du ikke visste kunne gå i stykker, vil gjøre det på disse. Selv Folkevogn-fansen kaller dette bilen fra helvete.

 

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (4 minutter siden):

Har hatt Touran en gang, med DSG og dobbelmasse svinghjul som rista seg i stykker. Fikk inntrykk av at det var et problem spesielt på den modellen, men kjenner jeg ble litt skeptisk til girsystemet i det hele tatt...

Neida, svinghjulene ryker på et tidspunkt alle modeller fra vag-konsernet pga mye moment på lavt turtall. :)
Men om man regner inn bytte av det samtidig som registerreim (en gang mellom 150-250k km)..
Problemet oppstår også på biler fra andre produsenter, men i varierende grad pga motorisering.

Dessverre er verken Caravelle eller Vito feilfrie biler når de får noen år på baken. Har hjulpet en nabo med å skru litt på hans 08 Vito og byttet både mellomaksel, transferkasse, dempere og litt andre slitedeler.
Skal man ha gammel bil må man enten ha råd til å bruke verksted, eller skrue selv for å holde kostnadene nede.
 

Lenke til kommentar

Vi har 3 under 6. Har Outlander, 1 foran, 2 bak til daglig. Ved behov flytter vi eldste til siste seterad. Funker fint, fordi vi sjelden er alle 5 i bilen samtidig. 3 på rad er herk uansett fordi det er vanskelig å komme til den i midten. 

Har man 3 små, er 7 seter enormt praktisk. Superb og andre store stasjonsvogner kan ta seg en bolle, det løser ingenting.

 

Dersom man klarer seg uten 4x4(det gjør de fleste, egentlig, men vi gjør ikke) har man mye fint å velge i. 

3 separate seter:

Berlingo Multispace

5008

C5 Aircross

 

7 seter:

S-Max(utgått)

Sorento PHEV(god plass bakerst også)

Outlander (trang bakerst)

 

6-8-9 seter

 

Tesla X

Proace-trilling

Vito

Caravelle

 

Det finnes selvfølgelig enda flere, men litt enkelt sagt: Med 4 barn, er det Vito/Caravelle som gjelder. Det er fullkomment kaos uansett, og ingen 7 setere har veldig god tilgang til de bakeste seteradene i det daglige. 

Med 3 barn kan du sjonglere litt. 3 på rad bak er imidlertid en løsning du egentlig ikke vil trives med, det er for trangt før alle er på pute. Du kan selvfølgelig gjøre det unntaksvis hvis man skal kjøre et stykke, men i hverdagen når 3 skal i barnehagen, er det klønete. Hederlig unntak hvis du har en med 3 separate bakseter, og setter ett barn foran, og 2 barn ved siden av hverandre bak, da kan en voksen sitte på enden bak, og ha det helt OK. Fordrer beltemonterte stoler. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Med 3 barn kan du sjonglere litt. 3 på rad bak er imidlertid en løsning du egentlig ikke vil trives med, det er for trangt før alle er på pute. Du kan selvfølgelig gjøre det unntaksvis hvis man skal kjøre et stykke, men i hverdagen når 3 skal i barnehagen, er det klønete. Hederlig unntak hvis du har en med 3 separate bakseter, og setter ett barn foran, og 2 barn ved siden av hverandre bak, da kan en voksen sitte på enden bak, og ha det helt OK. Fordrer beltemonterte stoler. 

Det var et veldig godt innspill!

Deaktivering av airbag foran og 3-åringen plassert der, så kan én voksen sitte på enden ved siden av tvillingene på rad 2.

Da kan dette "voksen-setet" vippes frem for adkomst til bakerste rad, og alle barn kan nås og løftes ut.

Dette høres mye bedre ut enn å kjøpe seg "minibuss" synes jeg.

I hverdagen blir man som regel alene i bilen med 3 små (henting eller levering i barnehage).

Når jeg tenker meg om så må vi nok stokke om på logistikken slik at samme bil kan brukes til både henting og levering. Vi kan ikke holde på med 6 barneseter for å kunne hente med 2 biler...

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (54 minutter siden):

Det var et veldig godt innspill!

Deaktivering av airbag foran og 3-åringen plassert der, så kan én voksen sitte på enden ved siden av tvillingene på rad 2.

Da kan dette "voksen-setet" vippes frem for adkomst til bakerste rad, og alle barn kan nås og løftes ut.

Dette høres mye bedre ut enn å kjøpe seg "minibuss" synes jeg.

I hverdagen blir man som regel alene i bilen med 3 små (henting eller levering i barnehage).

Når jeg tenker meg om så må vi nok stokke om på logistikken slik at samme bil kan brukes til både henting og levering. Vi kan ikke holde på med 6 barneseter for å kunne hente med 2 biler...

Bare husk at en del (inkl gammel Outlander) vipper 2 seter, ikke ett for tilkomst bak. 

Når du har en som er 12 år, er 7 seter nokså kurant igjen, men jeg ville sett på de som har litt plass bak. Outlander er veldig trang bakerst, men Sorento er fin. EV9 ser ypperlig ut, men jeg hadde jo sett på en 5008 også, som fåes med 7 seter. Vet ikke hvordan plassen er bakerst der. Uten å gå for minibuss kan du glemme å få med vogn og alle folkene. For din del er det gjerne tvillingvogn i tillegg. 

Lenke til kommentar

Setter 4x4 som krav også.

De gangene vi skal reise langt med vogn tipper jeg det blir sammen med besteforeldrene (for avlastings skyld), og de har nettopp kjøpt seg F-150 Lightning. Så da går vogner med dem 😄

 

Sorento virker absolutt interessant! Sammen med Explorer og XC90.

PHEV funker glimrende for oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...