Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mild straff? Sommerdekk på vinterføre


WiiBoy

Anbefalte innlegg


Det er ekstreme kjøreforhold disse dagene, men allikevel gir enkelte F.

Det er bare tilfeldigheter at denne dansken ikke kvestet uskyldige tredjeparter for livet.

Jeg forstår ikke hvorfor det å unødvendig utsette andre for enorm fare ikke straffes langt hardere. 

 Dette er klippet fra VG:

Quote

Danske med sommerdekk snurret rundt på E6

– Politiet har beslaglagt førerkortet til dansk sjåfør som førte dansk registrert bil påsatt sommerdekk, skriver politiet i Øst på X.

Det var på E6 i Sarpsborg at bilen snurret rundt. Ingen ble skadet, men sjåføren fikk bruksforbud på bilen.

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det å unødvendig utsette andre for enorm fare ikke straffes langt hardere. 

Fordi det ikkje er gitt at det er farleg? Eg er ikkje ueinig i at straffa godt kan være høgare men utfordringa er at vi har eit regelverk der ein berre skal ha dekk etter forholda, og så er brot på plikta om å køyre hensynsfullt og aktpågivende som blir straffa. 

Teknisk sett så kan denne dansken ha køyrd hensynsfullt sjølv om han beviseleg mista kontrollen. 

Det blir rett og slett for mykje opp til ei skjønnsmessig vurdering kva straffa blir. Enkelte mister sertifikatet om dei sklir ut i grøfta og blir sittande fast med påstand om uaktsom køyring, og andre kan frontkolliderte og drepe nokon utan straff fordi ein aksepterer at det var køyreforholda som var problemet. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Teknisk sett så kan denne dansken ha køyrd hensynsfullt sjølv om han beviseleg mista kontrollen. 

I et hypotetisk scenario ja, men jeg regner med trådstarter prater om denne dansken her i Norge. Å kjøre rundt i Norge med sommerdekk nå er ikke forsvalig eller hensynsfullt på noen måte. Her er bilde kun et par km fra der snurren skjedde:

Bildet viser E6 et par kilometer unna snurren.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRE8bd/vaeromslag-i-soer-norge?pinnedEntry=39506

Hvis man er så totalt idiot at man kjører på sommerdekk der så fortjener man litt mer straff. Livsfarlig.

Jeg støtter deg i at det finnes situasjoner der sommerdekk når man typisk ville hatt vinterdekk utifra årstiden kan være trygt. Kan fint være bar asfalt og plussgrader, men ikke denne gang.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke straffen som beskrives der. Kun hva politiet på stedet gjorde.

Eneste straff en politibetjent kan gi selv er et forenklet forelegg. Er saken er mer alvorlig enn det, kan ikke politiet på stedet straffe vedkomne. Vi kan anta saken er anmeldt og straff utmåles senere.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Comma Chameleon said:

Det er jo det man håper, men politiet bruker ofte å skrive "forholdet er anmeldt" eller liknende når de gjør det. Det er ikke inntrykket jeg får fra denne twitter-posten de la ut.

Siden de har beslagelagt førerkortet hans kan vi være 100% sikre på det. Man mister ikke førerkortet som en forenklet reaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (11 minutter siden):

Siden de har beslagelagt førerkortet hans kan vi være 100% sikre på det. Man mister ikke førerkortet som en forenklet reaksjon.

Er det slik i alle situasjoner? Mitt inntrykk er at de kan beslaglegge det og hvis du ikke samtykker så har de 3 uker på å finne ut hva de skal gjøre videre før du får det tilbake. Ofte mens undersøkelser gjøres før en eventuell anmeldelse tas ut.

Det må da være mange som får førerkortet beslaglagt en periode uten anmeldelse?

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Comma Chameleon said:

Er det slik i alle situasjoner? Mitt inntrykk er at de kan beslaglegge det og hvis du ikke samtykker så har de 3 uker på å finne ut hva de skal gjøre videre før du får det tilbake. Ofte mens undersøkelser gjøres før en eventuell anmeldelse tas ut.

Det må da være mange som får førerkortet beslaglagt en periode uten anmeldelse?

Midlertidig beslag tas dersom politiet på stedet mener det er sannsynlig at en endelig reaksjon vil innebære tap av førerrett. Eneste måte å frata noen førerett på direkten er gjennom siktelse og vurdering av politiadvokat. Betjenten på stedet mener altså at det vil være sannsynlig her.

At det ikke alltid ender med tap av førerett eller straff, betyr ikke at det ikke var levert anmeldelse.

Å "ta ut" er språk man bruker om tiltale, ikke anmeldelse. Anmeldelse uansett kun en anmodning om at politiet vurderert saken. Om de vurderer saken med eller uten formell anmeldelse er uten konsekvens her.

Poenget er ihvertfall at det ikke er noe vits å hisse seg opp over "lav straff" her, siden ingenting om straff er kjent. De eneste tilfellene hvor det gis straff på stedet er når overtrampet er mildt nok til forenklet forelegg.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MailMan13 said:

Poenget er ihvertfall at det ikke er noe vits å hisse seg opp over "lav straff" her, siden ingenting om straff er kjent. De eneste tilfellene hvor det gis straff på stedet er når overtrampet er mildt nok til forenklet forelegg.

"Hisse seg opp" er å ta i, og dersom straffen viser seg å bli langt hardere enn beslaglagt førerkort og pålegg om dekkskift, så blir jeg positivt overrasket.

Mitt inntrykk er at så lenge ingen blir drept eller hardt skadet, så vanker det bare "en dask på lanken".

Sommerdekk på dagens føre på en vei med 100/110 km/t fartsgrense er ikke kun en lite feilvurdering. Dette burde bety noen dager i buret i mitt syn. Det at han var heldig å ikke drepte noen bør ikke være formildende..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...