Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.fedex.com/content/dam/fedex/us-united-states/International/upload/New_Rules_for_Low_Value_e_Commerce_Imports_to_Norway.pdf

Sitat

As of January 1, 2024, senders of VOEC shipments will have to declare their VOEC identification number in the ‘Tax ID’ field of their FedEx or TNT shipping application so that it is automatically populated on the Airway Bill and can be declared to Norwegian authorities at importation. Missing VOEC number on the AWB may result in shipment delays and double taxation, as the Norwegian importer will be charged VAT at importation.

FedEx kan ikke la være å forholde seg til riktig deklarasjon. Feil kan skje alle steder, og det som gjør systemet så uspiselig er at det for forbrukeren er umulig å passe på at ting blir riktig og svært vanskelig å finne ut hvor feilen ligger når det blir feil. Og ekstrakostnaden blir alltid sendt til forbrukeren, som ikke har gjort noe feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde nesten være mulig for oss å melde inn elektronisk VOEC på pakken vi bestiller, så får vi iallfall gjort noe med faenskapet selv i stedet for å stole på elendige selgere.

Skrevet (endret)
1 hour ago, bo1e said:

https://www.fedex.com/content/dam/fedex/us-united-states/International/upload/New_Rules_for_Low_Value_e_Commerce_Imports_to_Norway.pdf

FedEx kan ikke la være å forholde seg til riktig deklarasjon. Feil kan skje alle steder, og det som gjør systemet så uspiselig er at det for forbrukeren er umulig å passe på at ting blir riktig og svært vanskelig å finne ut hvor feilen ligger når det blir feil. Og ekstrakostnaden blir alltid sendt til forbrukeren, som ikke har gjort noe feil.

Er jo ikke akkurat selgers feil når det ikke finnes noe "Tax ID"-felt.

Eneste som kunne ligne som jeg så på skjermbildet jeg fikk av selger var ex-EORI og EIN/VAT.

Husk at VOEC er svjv kun noe lille, ubetydelige Norge, som de fleste ikke engang vet hva er for noe, som bruker.

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (11 timer siden):

Det geniale er jo at FedEx ikke har noe eget VOEC-felt. Dermed kan de kreve inn moms og tollavgift uansett. Profit! Vinn-vinn! :D

Vil anta FedEx også har et felt for VOEC, men det er avsender som må legge inn informasjonen. 

Nå må FedEx (som alle andre) betale mva og toll inn til staten. Det eneste de kan beholde er gebyret for arbeidet. Om dette skjer ofte vil de trolig motta mange klager, totalt sett tjener de neppe mye på dette?

Hvor stort gebyr tar FedEx for mva og tollbehandling? 

Skrevet

Tror gebyret har gått ned både hos posten og andre, sammenlignet med hva det var tidligere. Det er helt sikkert en riktig måte å gjøre det på hos FedEx også, men tydeligvis ikke særlig selvforklarende. Norge har en del særordninger og proteksjonisme som ofte gjør det vanskelig og/eller dyrt å være norsk forbruker.

Skrevet
sedsberg skrev (47 minutter siden):

Husk at VOEC er svjv kun noe lille, ubetydelige Norge, som de fleste ikke engang vet hva er for noe, som bruker.

Som er problemet.

Vi kunne brukt samme system som EU. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

selskaper som FedEx og UPS etc. har alltid vært et usikkerhetsmoment mht. hva sluttregninga blir.

"i gamle dager" da det var mest Ebay som gjaldt, var det lurest å gå for pakker med "standard frakt" som ble sendt med nasjonale postsystemer i avsenderlandet, eks. fra England med Royal Mail, osv. Da var man som regel heldig at pakkene gled ubemerket gjennom tollen.

men, blandet du inn fedex , ups, for å håndtere frakt, økte risikoen for mye ståhei og tull.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er jo om Aliexpress, men jeg tar med noe om cdon.
Jeg har bestilt deksel og skjermbeskyttelse fra cdon. Dette er sendt uten at jeg kunne spore dette,
fra Tyskland. Nå har dette stoppet i tollen:

"For å tollbehandle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn:
Faktura angående sendingens innhold og verdi må skaffes
Brev fra posten har også sporing...

Fra ordrebekreftelse: Solgt av: "Cadorabo-Shop"

Nå er jeg sur. Dette har (for min del) Aliexpress klart ganske mange ganger, og cdon feiler på første forsøk, på sikkert mer enn fem år!

Endret av toreae
Skrevet
toreae skrev (56 minutter siden):

Tråden er jo om Aliexpress, men jeg tar med noe om cdon.
Jeg har bestilt deksel og skjermbeskyttelse fra cdon. Dette er sendt uten at jeg kunne spore dette,
fra Tyskland. Nå har dette stoppet i tollen:

"For å tollbehandle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn:
Faktura angående sendingens innhold og verdi må skaffes
Brev fra posten har også sporing...

Fra ordrebekreftelse: Solgt av: "Cadorabo-Shop"

Nå er jeg sur. Dette har (for min del) Aliexpress klart ganske mange ganger, og cdon feiler på første forsøk, på sikkert mer enn fem år!

Du skal forholde deg til CDON, så her er det bare å ikke gjøre noe, eller kontakte CDON.

Eventuelt kansellere bestillingen og aldri handle der mer, sånn som alle andre fornuftige har gjort. 

Skrevet
Dubious skrev (2 minutter siden):

Du skal forholde deg til CDON, så her er det bare å ikke gjøre noe, eller kontakte CDON.

Eventuelt kansellere bestillingen og aldri handle der mer, sånn som alle andre fornuftige har gjort. 

Har kontaktet CDON. De har noe veldig rar måte å ta imot kundehenvendelse på, må alt må være i riktig kategori. Og at jeg valgte at jeg ikke har mottat pakke endte dødt. Og ingen kategori for tollbehandlig. Ei heller kunne jeg legge ved et vedlegg.

Posten, i sitt brev, er også noe underlig:

"Når du sender oss etterspurt informasjon, innebærer det at du gir Posten fullmakt til å fortolle denne- og
fremtidige sendinger. jfr. Tollovforskrift pkt. 4-10-1(1)."

Har ingen anelse hva det betyr at gir Posten fullmakt til fremtidige sendinger.

Skrevet
toreae skrev (1 time siden):

Har ingen anelse hva det betyr at gir Posten fullmakt til fremtidige sendinger.

De vil fortolle sendingene uten å fortelle deg først.

Det har igrunnen ingenting å si da det å fortolle selv koster det samme som om Posten fortoller for deg. 

Skrevet
Dubious skrev (1 time siden):

De vil fortolle sendingene uten å fortelle deg først.

Det har igrunnen ingenting å si da det å fortolle selv koster det samme som om Posten fortoller for deg. 

Takker for svar.

Men når det ikke er jeg som skal fortolle, men CDON, så har det alt å si.
Jeg har intet ønske om å få dette problemet igjen. Og måtte betale dobbel toll, eller postens omkostninger. 

Skrevet

Jeg gjennomførte to separate kjøp, fra to forskjellige firmaer i India på eBay (store bedrifter).

Begge pakkene krevde Posten at jeg betalte moms og gebyr på.

Den ene pakken gikk jeg inn på sporing på Posten tilfeldig, og da stod det at det manglet toll dokumentasjon og at jeg kunne laste opp dette (jeg fikk ikke noe varsel på noen måte).

Jeg lastet da opp eBay sin MVA faktura.

Et par dager senere kom kravet om betaling av mva. Så de gir jo åpenbart fullstendig blaffen i dokumentasjonen som lastes opp.

Skrevet
16 hours ago, John-B said:

Jeg gjennomførte to separate kjøp, fra to forskjellige firmaer i India på eBay (store bedrifter).

Begge pakkene krevde Posten at jeg betalte moms og gebyr på.

Den ene pakken gikk jeg inn på sporing på Posten tilfeldig, og da stod det at det manglet toll dokumentasjon og at jeg kunne laste opp dette (jeg fikk ikke noe varsel på noen måte).

Jeg lastet da opp eBay sin MVA faktura.

Et par dager senere kom kravet om betaling av mva. Så de gir jo åpenbart fullstendig blaffen i dokumentasjonen som lastes opp.

Her var etiketten på pakken. Etter min mening ser dette ut som noe som er elektronisk overført...

PXL_20250523_140917892~2.jpg

Skrevet

Ganske tydelig at de ikke kan lese hos Posten, de leser bare av strekkoden, kanskje det tilogmed gjøres automatisk så en person ikke tar i pakken engang. 

Skrevet
Dubious skrev (20 timer siden):

......, de leser bare av strekkoden, kanskje det tilogmed gjøres automatisk så en person ikke tar i pakken engang. 

Det er det som er hele poenget. Alt er automatisk. Sender SKAL bruke elektronisk dokumentasjon, og Posten er pålagt av norske myndigheter å kreve inn moms hvis den elektroniske dokumentasjonen er ufullstendig.

Dette har ingen ting å gjøre med at Posten ikke kan eller vil. De har ikke noe annet valg enn å følge myndighetenes pålegg.

• Liker 1
Skrevet
2N1711 skrev (47 minutter siden):

Det er det som er hele poenget. Alt er automatisk. Sender SKAL bruke elektronisk dokumentasjon, og Posten er pålagt av norske myndigheter å kreve inn moms hvis den elektroniske dokumentasjonen er ufullstendig.

Dette har ingen ting å gjøre med at Posten ikke kan eller vil. De har ikke noe annet valg enn å følge myndighetenes pålegg.

Så hva tar de gebyr for?
Gebyr skal dekke faktiske kostnader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...