Gå til innhold

Det som gjør Norge til et ordentlig drittland


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, majer said:

Under brettspill vil det være noen som kaster terningkast 1 mange ganger på rad. Sånn er det med sannsynlighet

Sannsynlighet og tilfeldigheter er vel det du egentlig snakker om.
Flaks er en besjeling av disse fenomenene, altså tilhører de ikke lenger en målbar virkelighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (28 minutter siden):

De tingene du nevner er vel og bra for gjennomsnittet, men ikke de som er langt unna gjennomsnittet hva gjelder flaks/uflaks/tilfeldigheter 

Vi har feks høye overdosetall selv om vi bor i et "fint land". Eldre visner på rot og over 600 mennesker tar livet sitt hvert år. Da sier det seg selv at Norge ikke er bra. Man må som sagt ta utgangspunkt i hvordan de som ikke har flaks har det når man skal avgjøre hvorvidt et land er bra eller ikke. Eldre som sitter fast i 4etg uten heis hadde sannsynligvis hatt det bedre om de levde i et fattig område i India. Folk som tar livet sitt hadde sannsynligvis vært i live om de levde andre steder

Nå blander du snørr og barter. At noen blir narkomane handler ikke om omsorgssvikt fra samfunnet, men at noen bruker sin frihet til å gjøre dumme valg som ødelegger for deres livsutfoldelsesmuligheter. Du kunne like godt vist til en ungdom som kjører uansvarlig fort og ender i en ulykke som kvester vedkommende for resten av livet. 

Jeg vil snu på flisa og hevde at et tegn på at vi har et virkelig godt samfunn er at selv om noen kommer selvforskyldt i ulykka (narkomani, invalidisernede ulykker, går dundrende konkurs osv.) så stiller velferdsstaten opp med nødvendig medisinsk og helsemessige assistanse og en økonomisk grunnpakke man kan leve av dersom man ikke evner å fø seg selv.

Jeg går ikke god for elendighetsbeskrivelsen du gir, men vil allikevel påpeke at du slår inn åpne dører. Jeg er klar over at det fins problemer med enkelte grupper som ikke fanges opp av velferdsstaten. Men det betyr ikke at Norge er er et drittland, eller at ville hatt det bedre i slummen i en Indisk storby. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (11 minutter siden):

Nå blander du snørr og barter. At noen blir narkomane handler ikke om omsorgssvikt fra samfunnet, men at noen bruker sin frihet til å gjøre dumme valg som ødelegger for deres livsutfoldelsesmuligheter. Du kunne like godt vist til en ungdom som kjører uansvarlig fort og ender i en ulykke som kvester vedkommende for resten av livet. 

Jeg vil snu på flisa og hevde at et tegn på at vi har et virkelig godt samfunn er at selv om noen kommer selvforskyldt i ulykka (narkomani, invalidisernede ulykker, går dundrende konkurs osv.) så stiller velferdsstaten opp med nødvendig medisinsk og helsemessige assistanse og en økonomisk grunnpakke man kan leve av dersom man ikke evner å fø seg selv.

Jeg går ikke god for elendighetsbeskrivelsen du gir, men vil allikevel påpeke at du slår inn åpne dører. Jeg er klar over at det fins problemer med enkelte grupper som ikke fanges opp av velferdsstaten. Men det betyr ikke at Norge er er et drittland, eller at ville hatt det bedre i slummen i en Indisk storby. 

Siden vi har snakket så mye om adhd så vet vi at det er en svært vanlig diagnose hos rusmisbrukere, men at de ofte får diagnosen I sein alder. Det samme gjelder en rekke andre diagnoser. Vi kunne hjulpet de som barn med en gjennomsnittlig prislapp på 30 000 kroner per barnehode sånn at de ikke begynte med rus, men velger heller å gi de hjelp til en prislapp av flere titalls millioner når de først blir narkomane 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (4 minutter siden):

Siden vi har snakket så mye om adhd så vet vi at det er en svært vanlig diagnose hos rusmisbrukere, men at de ofte får diagnosen I sein alder. Det samme gjelder en rekke andre diagnoser. Vi kunne hjulpet de som barn med en gjennomsnittlig prislapp på 30 000 kroner per barnehode sånn at de ikke begynte med rus, men velger heller å gi de hjelp til en prislapp av flere titalls millioner når de først blir narkomane 

Problemet med ADHD og rus er ikke at man får diagnosen seint. Men at DPS dytter / presser på foreldre ADHD tabletter til ungene sine. Etter hvert så trenger man med sterkere tabletter / rus. Det er lettere for barn som ikke blir dyttet i ADHD - medisiner å ikke begynne på narkotika. 

Hvordan tenker du at 30 000 per barn kunne hjulpet dem til å ikke begynne med rus? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (17 minutter siden):

Problemet med ADHD og rus er ikke at man får diagnosen seint. Men at DPS dytter / presser på foreldre ADHD tabletter til ungene sine. Etter hvert så trenger man med sterkere tabletter / rus. Det er lettere for barn som ikke blir dyttet i ADHD - medisiner å ikke begynne på narkotika. 

Hvordan tenker du at 30 000 per barn kunne hjulpet dem til å ikke begynne med rus? 

Både og. Mange av pasientene mine, særlig den eldre garde, fikk ikke diagnosen før de var godt voksne. Det er mange som er i den situasjonen du beskriver og. Det er nettopp derfor skolen bør tilpasses at folk har diagnoser. Da kunne barn med adhd prestert uten å begynne med ritalin før hjernen var ferdig utviklet

 

Lenke til kommentar

Det er enkel psykologi at folk flest (særlig de med lavere IQ) tror de er flinkere, mer hardtarbeidende og kan mer enn det de egentlig gjør. For deres egen psykiske helse, og kroppens jakt på hormoner, vil de ikke vedkjenne seg flaks. 

Når det kommer til flaks-uflaks viser norsk forskning at folk på ytre høyre har en trang til å skape systemer og konklusjoner på ting. Det gjør at man kan hoppe over vesentlige ledd. Her er et eksempel: 

Bestemor får lungekreft. Hun har vært inaktiv og røyket hele livet. Konklusjon= røykingen har gitt henne lungekreft. 

Bestefar får ikke lungekreft. Han har røyket hele livet, men gått turer hver dag. Konklusjon= siden han har vært flink til å gå turer har han unngått lungekreft. 

Det er fullstendig feil. Det er ingen indikasjoner på at gange reduserer risikoen for lungekreft. Allikevel blir det konklusjonen

Lenke til kommentar
majer skrev (41 minutter siden):

 Vi kunne hjulpet de som barn med en gjennomsnittlig prislapp på 30 000 kroner per barnehode sånn at de ikke begynte med rus, men velger heller å gi de hjelp til en prislapp av flere titalls millioner når de først blir narkomane 

Kan du vise til noe som helst rapport eller forskning som sier at vi venter med å hjelpe folk til de har blitt rusmisbrukere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (4 minutter siden):

Det er enkel psykologi at folk flest (særlig de med lavere IQ) tror de er flinkere, mer hardtarbeidende og kan mer enn det de egentlig gjør. For deres egen psykiske helse, og kroppens jakt på hormoner, vil de ikke vedkjenne seg flaks. 

Er det derfor du tror du har hatt så mye uflaks?

majer skrev (5 minutter siden):

Det er fullstendig feil. Det er ingen indikasjoner på at gange reduserer risikoen for lungekreft. Allikevel blir det konklusjonen

Nå viser vel forskning at fysisk aktivitet minsker sjansen for kreft, inkludert lungekreft... Så...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

Tror du eks Skistad hadde blitt en av verdens beste langtennsutøvere om hun ikke fikk hormonsupplementer i tenårene?

Tror du eks Majer hadde blitt verdens største sytekopp om ikke noen hadde kræsjet inn i bilen hans og bussen ikke hadde kjørt av veien?

Vanskelig å si...

Lenke til kommentar
17 hours ago, wampster said:

Du mener 6 mill for enebolig/rekkehus i kort reisevei til hovedstaden er "satan i helvete og dyrt"?

Det er definitivt dyrt når en familie med 2 fulltidsjobber har såvidt råd til en liten bolig som krever pendling til jobb. Hvis det er så dyrt, hvor skal da familier med lav inntekt eller en inntekt bo?

Jeg er ikke enig med trådstarter at Norge er et drittland, men boligmarkedet har blitt ødelagt på grunn av dårlig boligpolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Det er definitivt dyrt når en familie med 2 fulltidsjobber har såvidt råd til en liten bolig som krever pendling til jobb. Hvis det er så dyrt, hvor skal da familier med lav inntekt eller en inntekt bo?

Jeg er ikke enig med trådstarter at Norge er et drittland, men boligmarkedet har blitt ødelagt på grunn av dårlig boligpolitikk.

Tja, de trenger vel for det første ikke å bo i nærheten av Oslo.

Samt at de ikke trenger et nytt bygg, som er på denne størrelsen.

 

For eksempel:

Større men eldre, og annet sted.

Samme størrelse, eldre og annen beliggenhet.

Litt mindre og eldre, men i nærheten av Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Det er definitivt dyrt når en familie med 2 fulltidsjobber har såvidt råd til en liten bolig som krever pendling til jobb. Hvis det er så dyrt, hvor skal da familier med lav inntekt eller en inntekt bo?

Jeg er ikke enig med trådstarter at Norge er et drittland, men boligmarkedet har blitt ødelagt på grunn av dårlig boligpolitikk.

Hva mener du med såvidt råd?
I eksempelet mitt har de minimum igjen 65.000 i disponibel inntekt pr måned etter at renter er betalt.
Dette ved kjøp av ny(ere) enebolig/rekkehus i kort avstand fra Oslo.

Hvis det er "såvidt å ha råd til" så skjønner jeg mange sliter med å få endene til å møtes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Iki said:

Tja, de trenger vel for det første ikke å bo i nærheten av Oslo.

Samt at de ikke trenger et nytt bygg, som er på denne størrelsen.

For eksempel:

Større men eldre, og annet sted.

Samme størrelse, eldre og annen beliggenhet.

Litt mindre og eldre, men i nærheten av Oslo.

Jeg sjekket på jobbmulighetene for (.net og java) på de stedene

1. 0 jobber

2. 0 jobber

3. 130 jobber. 

Det hjelper lite at det er rimelig på steder med null jobbmuligheter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, wampster said:

Hva mener du med såvidt råd?
I eksempelet mitt har de minimum igjen 65.000 i disponibel inntekt pr måned etter at renter er betalt.
Dette ved kjøp av ny(ere) enebolig/rekkehus i kort avstand fra Oslo.

Hvis det er "såvidt å ha råd til" så skjønner jeg mange sliter med å få endene til å møtes.

Det jeg mener med såvidt råd er hvor mye de får lov til å låne fra banken. 

Det hjelper lite at man kan betjene et større lån hvis banken nekter å gi det til deg.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Kan du vise til noe som helst rapport eller forskning som sier at vi venter med å hjelpe folk til de har blitt rusmisbrukere?

Tror du det finnes forskning som sier noe alle i helsevesenet vet? 

Iki skrev (2 timer siden):

Er det derfor du tror du har hatt så mye uflaks?

Nå viser vel forskning at fysisk aktivitet minsker sjansen for kreft, inkludert lungekreft... Så...

Fysisk aktivitet med lav puls frigir klotho som igjen kan nyttegjøres ved tilfredsstillende foxo. Men når det kommer til fysisk aktivitet og kreft er det ikke noe forskning som fjerner faktorer som matvaner, sosiale forhold etc og kun ser på gange isolert sett

Lenke til kommentar
Iki skrev (30 minutter siden):

Tja, de trenger vel for det første ikke å bo i nærheten av Oslo.

Samt at de ikke trenger et nytt bygg, som er på denne størrelsen.

 

For eksempel:

Større men eldre, og annet sted.

Samme størrelse, eldre og annen beliggenhet.

Litt mindre og eldre, men i nærheten av Oslo.

Det ble som sagt ekstremt med ramaskrik bare fordi man skulle rive hus og bygge blokker der istedet. Du ser og hvor mye det mobiliserer straks man legger ned lokale sykehusavdelinger legger ned skoler etc. Hvordan mener du man skal få relevant jobb på det aktuelle stedet? Jeg har et tosifret antall år med høyere utdanning. Det er sjeldent mange relevante jobber med lønn som forsvarer at man flytter på seg- særlig når det er relativt dyrt å bo utenfor Oslo

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (23 minutter siden):

Jeg har et tosifret antall år med høyere utdanning. Det er sjeldent mange relevante jobber med lønn som forsvarer at man flytter på seg- særlig når det er relativt dyrt å bo utenfor Oslo

Jeg vet ikke jeg... men du kan jo... skape en/flere jobber?
Var det ikke du som hadde 130++ i IQ samt adhd (noe som er meget gunstig for gründere i følge deg)?
Da er det ingen begrensning på hvor mye du kan tjene og da kan du bo hvor som helst i Norge (og utlandet).

Kjørrrr

edit: Det er ingenting som stopper deg (utenom deg selv da) fra å skape din egen jobb uten å ha 130+ i IQ og/eller adhd heller. 

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, wampster said:

Jeg vet ikke jeg... men du kan jo... skape en/flere jobber?

Hva med å fikse boligmarkedet istedenfor? Bolig skal ikke være et investeringsobjekt og bør derfor bli beskattet høyere. Vi må også bygge mer i områder folk ønsker å bo. 

Jeg tror grunnen til at ingenting blir gjort er fordi de fleste kjøpte en bolig mens det var billig og de kan nå skryte til sine venner og familie at de har tjent millioner kroner på deres boliginvestering. De vil ikke at boligprisene skal falle og er derfor imot løsninger som vil gjøre boliger rimeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (58 minutter siden):

Jeg sjekket på jobbmulighetene for (.net og java) på de stedene

1. 0 jobber

2. 0 jobber

3. 130 jobber. 

Det hjelper lite at det er rimelig på steder med null jobbmuligheter.

Altså, man må da kunne forvente å kunne ta en buss i 15 minutter for å nå sentrum.

(Straumen er 15 min fra Fauske, og så 40 min fra Bodø, for eksempel) (og det er skole, barnehage, etc i Straumen, om man skulle ha det som krav for en familie)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (På 4.1.2024 den 11:08 AM):

Man Jan ikke ta utgangspunkt i hvor bra den gjennomsnittlige personen har det. Vi må huske på at en gjennomsnittlig person ble født på en tid der vedkommende kunne velge å droppe utdanning uten at det fikk negative økonomiske konsekvenser, fikk seg raskt jobb, kjøpte bolig da det var billig i et område vedkommende likte osv. Det man må ta utgangspunkt i er mennesker med uflaks.

Hvor bra liv får sønnen til naboen din om han utvikler kreft når han er 20 og må inn ut og ut av sykehuset de neste 10 årene? Hvor godt liv vil vedkommende ha det når han er 30 sammenlignet med de han gikk på skole med? Sammenlign det så med naboen din sin sønn dersom dere vokste opp i slummen og han hadde overlevd. Hadde han da hatt det mye verre enn de han gikk på skole sammen med? Er det stor forskjell mellom Norge og slummen?

Nå har jeg nevnt en person som har hatt stor grad av uflaks en gang, men hva med en person som har gjentagende liten grad av uflaks? I hvilken grad er Norge tilpasset det? La oss starte med utdanning som eksempel. Da jeg skulle gå befalsskolen måtte jeg droppe ut pga blindtarmen. Deretter måtte jeg ta opp fag i to år for å komme inn på riktig utdanning (ufiagnostisert adhd). Under studiene var det en eksamen jeg gikk glipp av to ganger- den ene gangen krasjet noen inn i bilen min på vei til eksamen og på konteeksamen var det en buss som hadde kjørt ut av veien. Resultatet ble at jeg måtte vente ett år. På profesjonsutdanninger må man ofte bestå hvert fag før man kan begynne på året etter. Et annet år brakk jeg beinet sånn at jeg måtte utsette praksis til året etter. Her tapte jeg altså 5 år tilsammen. Tenk hvor mye boligprisene økte på de 5 årene. Grunnet prisøkning måtte jeg vente enda ett år for å kjøpe bolig, noe som resulterte i at jeg kjøpte 6 år etter planen.

Hadde prisene holdt seg stabile hele veien og man ikke tapte mer på å leie enn å eie så hadde det ikke vært noe stort problem, men sånn er det ikke. Hadde jeg gått med udiagnostisert adhd i et u-land hadde det ikke vært noe problem. Boligprisene hadde sannsynligvis ikke steget så mye de heller. 

Når et land straffer folk for å ha uflaks så blir det feil å kalle det et bra land. For at et land skal være bra må det ikke være flaks-uflaks som skal være avgjørende, men vilje og talent. Dette er ikke ment som en sytetråd, og jeg kjenner andre som har enda mer småuflaks enn meg selv, og basert på statistikk vil det være en god del mennesker som stort sett har uflaks med det meste. Det er ofte de som ender opp som kriminelle. Nå bruker vi store summer på å hjelpe rusmisbrukere med deres uflaks, men har glemt andre grupper, og vi gjør for lite med systemet som skal forhindre de negative konsekvensene av uflaks

 

Hva mener du nasjonen Norge skulle gjort for å hjelpe deg å skaffe bolig før?

Hvordan mener du nasjonen Norge kan hjelpe alle som opplever uflaks på alle områder å få det de vil ha akkurat når de vil ha det?

Hvilke u-land er det du sikter til der ingen har uflaks eller eventuelt blir hjulpet å nå målene sine når de har uflaks? 

Hvem skal avgjøre hva som er uflaks og hva som er uaktsomhet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...