DJViking Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni (endret) Jeg har handlet en del fra AliExpress tidligere. Har vært stort sett fornøyd med det. Nå har jeg handlet noe fra Temu som ikke virker å være god kvalitet. https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099646238295&sku_id=17592702092405&_x_sessn_id=pmexvoriv2&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1751051233508_fdje4w3paj&refer_page_sn=10045 Kjøpte noen boller i rustfritt stål. Selv etter å ha vasket dem flere ganger, 2 ganger i oppvaskmaskin, 1 gang for hånd med oppvasksåpe, så får kluten jeg bruker for å tørke dem svarte flekker. De er annonsert som trygg for mat, men etter at de slepper svart stoff så tør jeg ikke bruke dem til mat. Jeg ser i etterkant at dette er 201 Stainless Steel. Kanskje jeg burde undersøket bedre før jeg kjøpte Dette er ikke like bra som 304 Stainless Steel som jeg har kjøpt tidligere hos AliExpress. Men likevel 201 Stainless Steel er oppført skal være trygt for mat. Kommer til å sjekke godt heretter og kun kjøpe 304 Stainless Steel. En ting som jeg synes er bedre med Temu over AliExpress er hvor fort jeg fikk varene. Det gikk mye raskere med Temu. Til sammenligning så har jeg kjøpt disse gyldne bollene i 304 Rustfritt stål fra AliExpress som jeg har vært veldig fornøyd med https://www.aliexpress.com/item/1005007211596060.html Endret 27. juni av DJViking 1
vidor Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni (endret) Det er smart å være forsiktig med "metall" fra slike steder. Ofte er de urene og iblandet skumle ting som absolutt ikke børe være nært mat. Sjekk gjerne de som har utført tester på slike produkter og avdekket giftige ting i alt for store kvanta. Selgerne bryr seg katta om slik så lenge de får pengene sine og kan selge varene videre. Alle jukser så mye med dette at en er helt avhengig av en uavhengig kvalitetssikring gjerne i importlandet. Vær spesielt forsiktig med produkter beregnet på barn. Endret lørdag kl 11:26 av vidor 2 1
Woff Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni DJViking skrev (13 timer siden): så får kluten jeg bruker for å tørke dem svarte flekker Dette indikerer at de ikke er rene, enkelt og greit. Og urene kopper og kar ville ikke jeg brukt i alle fall. Kanskje du kan bruke reint vann, kokende og skylle og skrubbe meget grundig med det? Er du fortsatt misfornøyd så returner det som ikke holder mål. Temu har den absolutt beste returordningen av de butikkene jeg har handlet fra, faktisk sammenlignet med lokalbutikker og andre nettbutikker, ikke noen problemer og ultra rask behandling! Jeg har for øvrig kjøpt i bøtter og spann med varer fra Temu uten problemer, og har nå mye på kjøkkenet som kommer fra de (verktøy, bestikk osv.). Samt har vel Temu-varer over alt ellers. Lettere nå å nevne hva jeg IKKE har fra Temu! 🙂 Men jeg bruker hodet når jeg kjøper, er det FOR billig tyder det på dårlig kvalitet.
Hansien Skrevet lørdag kl 09:43 Skrevet lørdag kl 09:43 https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2025/februar-2025/kontroll-av-barneprodukt-hos-temu-fann-farlege-og-forbodne-miljogifter/ Spørs jo litt hva man regner som problemer egentlig. Det at varen fungerer som forventet er en ting.. 1 1
DJViking Skrevet lørdag kl 22:41 Skrevet lørdag kl 22:41 Woff skrev (13 timer siden): Dette indikerer at de ikke er rene, enkelt og greit. Og urene kopper og kar ville ikke jeg brukt i alle fall. Kanskje du kan bruke reint vann, kokende og skylle og skrubbe meget grundig med det? Er du fortsatt misfornøyd så returner det som ikke holder mål. Temu har den absolutt beste returordningen av de butikkene jeg har handlet fra, faktisk sammenlignet med lokalbutikker og andre nettbutikker, ikke noen problemer og ultra rask behandling! Jeg har for øvrig kjøpt i bøtter og spann med varer fra Temu uten problemer, og har nå mye på kjøkkenet som kommer fra de (verktøy, bestikk osv.). Samt har vel Temu-varer over alt ellers. Lettere nå å nevne hva jeg IKKE har fra Temu! 🙂 Men jeg bruker hodet når jeg kjøper, er det FOR billig tyder det på dårlig kvalitet. Fikk ordnet meg retur for akkurat den varen. Ikke så veldig kostbart. Kostet meg litt over 300kr for 10stk. slike boller. Fikk gratis retur fra Temu, ellers ville det kostet meg 70kr å returnere. Heretter blir jeg å sjekke at produkter i metall for kjøkken og mat er i standarden SUS304 som er bedre kvalitet enn 201.
vidor Skrevet søndag kl 00:42 Skrevet søndag kl 00:42 1 hour ago, DJViking said: Fikk ordnet meg retur for akkurat den varen. Ikke så veldig kostbart. Kostet meg litt over 300kr for 10stk. slike boller. Fikk gratis retur fra Temu, ellers ville det kostet meg 70kr å returnere. Heretter blir jeg å sjekke at produkter i metall for kjøkken og mat er i standarden SUS304 som er bedre kvalitet enn 201. Bra det ordnet seg. En ting er standarder, noe annet er at de faktisk blir fulgt. Dessverre er det alt for mange produsenter og selgere som tar for lett på dette og ofte faker sertifikater på varene. Enkelte selgere er så notoriske at de ikke har noe problemer med å lure store selskaper som f.eks Ellos.
Woff Skrevet søndag kl 08:02 Skrevet søndag kl 08:02 DJViking skrev (9 timer siden): Fikk gratis retur fra Temu, ellers ville det kostet meg 70kr å returnere. Som sagt er deres returordning den absolutt beste JEG har opplevd i alle de årene jeg har handlet fra utland (&innland!) så at du sier at det kostet deg 300,- og med mulighet for 70,- å returnere blir feil. Prisen på varen har du fått tilbake og det er alltid gratis retur.. Altså er ditt eneste tap at du ikke fikk et akseptabelt produkt. Jeg er enig i at det ikke er positivt, men hvis du setter standarder så vil du neppe oppleve problemene igjen. Husker min første klage når det gjaldt produkter fra de, jeg kjøpte tannpirkere av Titan.. Når de ankom så fant jeg jo i løpet av noen sekunder ut at Titan fra Kina var magnetisk.. 😆 Altså var det ikke Titan i disse i det hele tatt.. Men klaget og fikk pengene tilbake samt at jeg jo fikk beholde tannpirkerne.. (Noe jeg kaller vinn-vinn..) Men har vært rimelig obs på at det som står ikke alltid stemmer 100% med hva du får, derfor KLAG hvis du ikke er fornøyd!
Markiii Skrevet søndag kl 08:18 Skrevet søndag kl 08:18 Det sier seg selv at man ikke bestiller ting fra Temu som skal være i kontakt med mat. 1 1
Marihøne Skrevet søndag kl 14:57 Skrevet søndag kl 14:57 Markiii skrev (6 timer siden): Det sier seg selv at man ikke bestiller ting fra Temu som skal være i kontakt med mat. Jeg ville ikke kjøp mat eller noe som skal brukes til matlaging, klær og pynt fra Temu er ok.
aklla Skrevet søndag kl 15:17 Skrevet søndag kl 15:17 Markiii skrev (6 timer siden): Det sier seg selv at man ikke bestiller ting fra Temu som skal være i kontakt med mat. Ideen er at alt giftig kan vaskes bort og det som ikke er giftig blir værende igjen. Så f.eks tungmetaller og industriavfall i bestikket er uproblematisk da dette vistnok vaskes bort. Det eneste som teller er at bestikket ikke knekker. Folk tar veldig lett på slikt. 2
Markiii Skrevet søndag kl 21:57 Skrevet søndag kl 21:57 aklla skrev (6 timer siden): Ideen er at alt giftig kan vaskes bort og det som ikke er giftig blir værende igjen. Så f.eks tungmetaller og industriavfall i bestikket er uproblematisk da dette vistnok vaskes bort. Det eneste som teller er at bestikket ikke knekker. Folk tar veldig lett på slikt. Det kan fortsatt være stoffer igjen i selve gjenstanden. I selve materialet gjenstanden er laget av. 2
DJViking Skrevet mandag kl 07:07 Skrevet mandag kl 07:07 Standarden SUS 304 (som er en japansk standard for rustfritt stål) skal være trygt til mat. https://brilliantinnovate.com/is-chinese-steel-safe-for-food-use/ Sitat Food-safe steel includes stainless steel types 304 and 316, which are corrosion-resistant and do not leach harmful substances into food. Stainless steel, particularly grades 304 and 316, are the most commonly used materials for cookware and kitchen utensils. These types are known for their high resistance to corrosion and their non-reactivity with food. To ensure food safety, always look for food-grade stainless steel products that meet international standards. Jeg kjøpte for en stund siden kjøkkenredskaper i tre (fra en norsk nettbutikk, skogshjerte). Etter en vask i oppvaskmaskin luktet det ekstremt fælt av disse. Det fikk jeg til å tenke om det var brukt noe middel på treredskapene som kunne reagert med enten varme eller oppvaskmiddelet. De er sikkert smurt inn med noe olje, men hva slags olje vet jeg ikke, eller om den oljen er sikker for mat. Disse redskapene som har vært solgt i Norge av flere norske aktører har jeg sett ofte på både AliExpress og Temu, akkurat samme produkt. Mange dårlige reviews der: https://no.trustpilot.com/review/skogshjerte.shop
Fantomtegningen Skrevet mandag kl 08:14 Skrevet mandag kl 08:14 1 hour ago, DJViking said: Standarden SUS 304 (som er en japansk standard for rustfritt stål) skal være trygt til mat. https://brilliantinnovate.com/is-chinese-steel-safe-for-food-use/ Jeg kjøpte for en stund siden kjøkkenredskaper i tre (fra en norsk nettbutikk, skogshjerte). Etter en vask i oppvaskmaskin luktet det ekstremt fælt av disse. Det fikk jeg til å tenke om det var brukt noe middel på treredskapene som kunne reagert med enten varme eller oppvaskmiddelet. De er sikkert smurt inn med noe olje, men hva slags olje vet jeg ikke, eller om den oljen er sikker for mat. Disse redskapene som har vært solgt i Norge av flere norske aktører har jeg sett ofte på både AliExpress og Temu, akkurat samme produkt. Mange dårlige reviews der: https://no.trustpilot.com/review/skogshjerte.shop Skogshjerte er et klassisk eksempel på Dropshipping. https://www.tv2.no/underholdning/langer-ut-mot-markedsforing-uredelig-og-misvisende/17806653/ 1
DJViking Skrevet mandag kl 08:36 Skrevet mandag kl 08:36 (endret) Fantomtegningen skrev (22 minutter siden): Skogshjerte er et klassisk eksempel på Dropshipping. https://www.tv2.no/underholdning/langer-ut-mot-markedsforing-uredelig-og-misvisende/17806653/ Og denne https://www.tv2.no/underholdning/refser-influensere-etter-samarbeid-slipper-unna-med-det/17171556/ Jeg har selv gått i den Titanbrett-fellen. Ikke veldig god kvalitet på disse brettene. Jeg har brukt de mye, og kniven har skapt en god del riper i disse. Vi faller for disse fordi vi ønsker å spare penger. Jeg kjøpte nylig et skjærebrett i tre 60cm*45cm fra Temu. Dette kostet meg 600kr. Lignende skjærebrett i Norge koster mye mer, spesielt i denne størrelsen. De kan koste opp mot 3000kr. https://kokkebutikken.no/products/grand-gourmand-skjaerebrett-xl-75x50x4-cm?variant=44838787186863 https://www.skarpekniver.com/skjaerebrett-40-x-30-x-5cm-endeved-staende-stav-m-rand-valnott Men jeg var ikke 100% fornøyd med det jeg kjøpte fra Temu. Treet virket ikke helt topp kvalitet. Endret mandag kl 08:42 av DJViking
aklla Skrevet mandag kl 08:58 Skrevet mandag kl 08:58 Markiii skrev (11 timer siden): Det kan fortsatt være stoffer igjen i selve gjenstanden. I selve materialet gjenstanden er laget av. Ja åpenbart. Men er ikke alle som ser det/bryr seg.. Heldigvis bare deres egen helse det går ut over. 1
Woff Skrevet mandag kl 09:14 Skrevet mandag kl 09:14 Nå har Temu løsningen for alle som tviler (eller stoler blindt på NRK): Gjør det selv merker som kan brukes på alle varene.. 500 lapper for kr 42,- 😁
Fantomtegningen Skrevet mandag kl 09:56 Skrevet mandag kl 09:56 (endret) 2 hours ago, aklla said: Heldigvis bare deres egen helse det går ut over. I beste fall. Det er pga at folk som @Woff som handler absolutt alt på Temu for å spare penger at jeg har begynt å være skeptisk til bruktmarkedet, spesielt gjenbruk av klær, leker og diverse til barn. Folk som tror en kan vaske bort giftstoffene som er i Temu produktene er naivt for å si det mildt, hvis du skal vaske bort giftene så må du vaske bort hele produktet. Endret mandag kl 11:20 av Fantomtegningen 1
Atib Azzad Skrevet mandag kl 10:06 Skrevet mandag kl 10:06 17 minutes ago, Woff said: Nå har Temu løsningen for alle som tviler (eller stoler blindt på NRK) Altså, det er helt ok for meg at du liker Temu veldig godt, men når du er så selvsikker i din skepsis til at du begynner å latterligjøre andre som aksepterer miljødirektoratets (ikke NRK) funn, blir jeg nysgjerrig på hva du baserer du denne skepsisen på? Tror du miljødirektoratet har noe å vinne på å lyve om sin kjerneoppgave til fordel for Norsk handelsstand, eller hva nå det skulle være som driver frem denne løgnen? Og hva med at andre undersøkelser viser det samme som miljødirektoratet fant i NRK-artikkelen, hvis NRK & miljødirektoraktet er så korrupt at de uten videre må behandles med skepsis, er undersøkelsene fra Sør-Korea, Australia, BEUC eller England like misvisende? Hvorfor? For ikke å snakke om belastningen det innebærer på klima, ifølge den tyske avisen WirtschaftsWoche tar 100 fly fullastet med billige varer fra Temu og Shein av fra kinesiske flyplasser hver dag, i tilegg til at giftene i produktet ikke bare skader mennesker, men også miljø. Den amerikanske kongressen mener også, at det er ekstremt høy risiko for at produkter som selges på Temu kan ha blitt produsert ved hjelp av tvangsarbeid, er det arbeidsforhold du ønsker å støtte? [...]these results are shocking: Temu is doing next to nothing to keep its supply chains free from slave labor. 2
Fantomtegningen Skrevet mandag kl 10:55 Skrevet mandag kl 10:55 48 minutes ago, Atib Azzad said: Altså, det er helt ok for meg at du liker Temu veldig godt, men når du er så selvsikker i din skepsis til at du begynner å latterligjøre andre som aksepterer miljødirektoratets (ikke NRK) funn, blir jeg nysgjerrig på hva du baserer du denne skepsisen på? Tror du miljødirektoratet har noe å vinne på å lyve om sin kjerneoppgave til fordel for Norsk handelsstand, eller hva nå det skulle være som driver frem denne løgnen? Og hva med at andre undersøkelser viser det samme som miljødirektoratet fant i NRK-artikkelen, hvis NRK & miljødirektoraktet er så korrupt at de uten videre må behandles med skepsis, er undersøkelsene fra Sør-Korea, Australia, BEUC eller England like misvisende? Hvorfor? For ikke å snakke om belastningen det innebærer på klima, ifølge den tyske avisen WirtschaftsWoche tar 100 fly fullastet med billige varer fra Temu og Shein av fra kinesiske flyplasser hver dag, i tilegg til at giftene i produktet ikke bare skader mennesker, men også miljø. Den amerikanske kongressen mener også, at det er ekstremt høy risiko for at produkter som selges på Temu kan ha blitt produsert ved hjelp av tvangsarbeid, er det arbeidsforhold du ønsker å støtte? [...]these results are shocking: Temu is doing next to nothing to keep its supply chains free from slave labor. "Jomenn det er jo så billig!" 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå