Gå til innhold

Kan man bruke studielån til å starte en bedrift (Aksjeselskap (AS))?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lue skrev (1 time siden):

 Kan man bruke studielån til å starte en bedrift? Vil Banken se på hvor mye jeg har av lån når jeg starter aksjeselskap akkurat som når jeg kjøper en bolig?  

Nei banken vil ikke se på hvor mye du har i lån. 

Banken vil kanskje spørre deg om hvor pengene kommer fra som ledd i sitt anti-hvitvaskningsarbeid.  Men det at pengene kommer fra studielån burde være helt greit. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (8 timer siden):

Nei banken vil ikke se på hvor mye du har i lån. 

Banken vil kanskje spørre deg om hvor pengene kommer fra som ledd i sitt anti-hvitvaskningsarbeid.  Men det at pengene kommer fra studielån burde være helt greit. 

 

MrL skrev (8 timer siden):

Du kan bruke studielån til hva du vil inkl. å starte bedrift.

Hva du har i lån er ikke relevant for en bedrift, i verste fall kun hvis du skal ta opp lån i bedriften hvor du står personlig ansvarlig. 

Det jeg mener bare så det er helt klart at jeg bruker studielånet som egenkapital til å ta opp bedriftlån for å starte aksjeselskap? var kanskje en upresis formulering?!? 

Lenke til kommentar
lue skrev (1 time siden):

 

Det jeg mener bare så det er helt klart at jeg bruker studielånet som egenkapital til å ta opp bedriftlån for å starte aksjeselskap? var kanskje en upresis formulering?!? 

Skal du ta opp bedriftslån til et selskap som ikke eksisterer enda?

Den vanlige forståelsen av ordet "bedriftslån" er ett lån som er gitt til en bedrift. Ikke lån som er gitt til eier for å kjøpe/etablere bedrift. 

Skal du etablere AS-et med studielån for så å prøve å ta opp ett bedriftslån?

Lenke til kommentar

«ingen» AS får lån de 2 første regnskapsårene. Eventuelle bedriftslån vil være basert på eieren og han/huns økonomiske situsjon, og evt pant i eiendom/andre eiendeler.

Unntakene vil være når bedriften selv har store verdier/eiendeler men trenger cash.

Du er slik du fremstiller det ikke et av unntakene, og bedriften du starter vil med høy sannsynlighet ikke få dette lånet du ønsker. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

«ingen» AS får lån de 2 første regnskapsårene. Eventuelle bedriftslån vil være basert på eieren og han/huns økonomiske situsjon, og evt pant i eiendom/andre eiendeler.

Unntakene vil være når bedriften selv har store verdier/eiendeler men trenger cash.

Du er slik du fremstiller det ikke et av unntakene, og bedriften du starter vil med høy sannsynlighet ikke få dette lånet du ønsker. 

Jeg burde ha spesifisert at jeg er en noob når det gjelder dette med (tja hva skal jeg kalle det egentlig?) bedriftsøkonomi. Så hvordan kan man finansiere oppstart? Betyr det at det er bare ens egenkapital som finansierer det? Går det ann å ha pant i sparepenger som 200 000 kr f.eks. 

er litt noob som sagt. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, lue said:

Jeg burde ha spesifisert at jeg er en noob når det gjelder dette med (tja hva skal jeg kalle det egentlig?) bedriftsøkonomi. Så hvordan kan man finansiere oppstart? Betyr det at det er bare ens egenkapital som finansierer det? Går det ann å ha pant i sparepenger som 200 000 kr f.eks. 

er litt noob som sagt. 

Første bud er at et AS er en egen person. Hva du gjør med din økonomi spiller ingen rolle for AS-et. AS må ha egen kapital, som det får ved stiftelsen fra de som skal eie aksjene. Eller kan det låne penger, men de færreste vil låne til et nystartet AS. 
 

hvordan du skaffer startkapital til AS (altså selskapets egenkapital) er ditt problem.

på den annen side må du holde din økonomi helt atskilt og du må føre regnskap og levere skattemelding m.m. for aksjeselskapet. I realiteten må du ha et regnskapsprogram eller regnskapsfører.

 

Lenke til kommentar
lue skrev (27 minutter siden):

Jeg burde ha spesifisert at jeg er en noob når det gjelder dette med (tja hva skal jeg kalle det egentlig?) bedriftsøkonomi. Så hvordan kan man finansiere oppstart? Betyr det at det er bare ens egenkapital som finansierer det? Går det ann å ha pant i sparepenger som 200 000 kr f.eks. 

er litt noob som sagt. 

Du får neppe pant i sparepenger, da du når som helst kan bruke de uavhengig av pant.

Et AS er en egen juridisk person, som igjen eies av aksjeeierne. For å starte et AS i Norge kreves det 30.000 i innskutt egenkapital, som eierne må sette inn på en konto som opprettes i bedriftens navn. Teoretisk kan egenkapitalen være eiendeler, men i praksis skjer det sjeldent.

For å finansiere et selskap utover egenkapitalen så er det mulig å få dette igjennom investorer, egne penger, eller bank. Problemet med bank er at de vil nesten alltid kreve sikkerhet fra eierne til selskapet, iallefall i oppstartsfasen.

For å få tilbud om lån til et selskaps så kreves det en god forretningsplan som banken tror på, dvs at de kan se at ved å låne ut X, så vil bedriften kunne tjene Y, ergo kan de være profitable og dermed betjene sine låneforpliktelser.

Jeg vil si at mer eller mindre alle småselskaper starter uten lånefinansiering, men kanskje med noe leasing av utstyr eller lignende. 

 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (4 timer siden):

Du får neppe pant i sparepenger, da du når som helst kan bruke de uavhengig av pant.

 

Men hvorfor ikke? For pant er f.eks. et hus som de skal selge. Da kan banken istedenfor ha penger som pant? Altså penger i f.eks. sperret konto..?

Lenke til kommentar
lue skrev (3 timer siden):

Men hvorfor ikke? For pant er f.eks. et hus som de skal selge. Da kan banken istedenfor ha penger som pant? Altså penger i f.eks. sperret konto..?

hvorfor skal banken ta pant i sperret sparekonto istedenfor at du låner pengene direkte til eget AS? 

Lenke til kommentar
lue skrev (8 timer siden):

Men hvorfor ikke? For pant er f.eks. et hus som de skal selge. Da kan banken istedenfor ha penger som pant? Altså penger i f.eks. sperret konto..?

Et hus med pant kan ikke selges uten at med pant godkjenner det.

Det finnes sikkert en teoretisk mulighet at du flytter sparepenger til en spesifikk konto som deretter settes i arrest med pant i kontoen, slik at du ikke kan disponere noe av pengene før panten fjernes. 

Men det er ikke et hylleprodukt i norske banker, og som det sies under, det er sykt mye lettere at du selv låner penger til AS’et, eller at du skyter inn penger direkte i egenkapital. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (8 timer siden):

Et hus med pant kan ikke selges uten at med pant godkjenner det.

Det finnes sikkert en teoretisk mulighet at du flytter sparepenger til en spesifikk konto som deretter settes i arrest med pant i kontoen, slik at du ikke kan disponere noe av pengene før panten fjernes. 

Men det er ikke et hylleprodukt i norske banker, og som det sies under, det er sykt mye lettere at du selv låner penger til AS’et, eller at du skyter inn penger direkte i egenkapital. 

 

HW1 skrev (14 timer siden):

hvorfor skal banken ta pant i sperret sparekonto istedenfor at du låner pengene direkte til eget AS? 

Hva tenker dere om å ta opp forbrukeslån for å starte en bedrift? f.eks. en halvmillion? 

Lenke til kommentar
lue skrev (15 timer siden):

 

Hva tenker dere om å ta opp forbrukeslån for å starte en bedrift? f.eks. en halvmillion? 

Flere som har tatt opp forbrukslån for å starte/utvide drift i egen bedrift.

Går ganske ofte dårlig.  Men noen ganger bra. 

De aller fleste starter AS med plan om å tjene penger på egne evner og arbeidstid. Ikke investert kapital. 

Hva er det du skal gjøre som nødvendiggjør å låne 500 000?

Endret av HW1
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Det finnes jo en måte å skaffe litt finansiering på via NAV, men da er man vel i utgangspunktet arbeidssøkende og ikke student.

https://www.nav.no/no/lokalt/vestfold-og-telemark/satsinger-og-aktiviteter/hjelp-til-egenetablering

Man kan vel oppnå en støtte som er eller tilsvarer ett år med dagpenger som arbeidledig, mens man etablerer bedriften, og det kan vel fort dreie seg om noen hundre tusen kroner. Tror at det også er mulig å få tilskudd også hvis man ikke har opparbeidet seg rett til dagpenger, men det er jeg neimen ikke sikker på. Da må man spørre på rett adresse hos NAV.

Etablering av et aksjeselskap krever jo bare 30.000 og det kan man jo kanskje ha mulighet til spare opp. Mener at man kan også gjøre noe av innskuddet i form av ting, for eksempel PC og kontorutstyr eller andre driftsmidler, men det bør man vel spørre nærmere om hos de som kan dette bedre enn meg. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Mener at man kan også gjøre noe av innskuddet i form av ting, for eksempel PC og kontorutstyr eller andre driftsmidler, men det bør man vel spørre nærmere om hos de som kan dette bedre enn meg. 

Det krever bekreftelse fra revisor. Det er teoretisk mulig. Men det å få revisor til å gå god for verdi av kontorutstyr er nok normalt mye mer kostbart enn å bare skaffe 30 000 i penger. 

Du kan i praksis stifte selskapet med penger også kjøpe kontorutstyret fra deg selv med de pengene.

Lenke til kommentar
4 hours ago, HW1 said:

Du kan i praksis stifte selskapet med penger også kjøpe kontorutstyret fra deg selv med de pengene.

Det stemmer nok det. Man må i utgangspunktet ha 30.000,- på konto for å lage aksjeselskap og så koster registreringen kr 5784,- Tror at dette beløpet kan tas av de 30.000,-

https://info.altinn.no/starte-og-drive/starte/registrering/starte-registrere-aksjeselskap-as/

Når aksjeselskapet er i gang så har man muligheten til å bruke av de ca 24.000 til å kjøpe utstyr, eller å ta ut lønn.

Men 24.000 er jo ikke mye og det kan vel være behov for å beholde beløpet på driftskonto, slik at man kan dekke nødvendige utgifter.

Lenke til kommentar

@lue Du kan bruke studielånet til hva du vil - fest & fyll eller fornuftige ting som å leie en hybel under studiet (vanligste).  Du står fritt til å bruke det som kapital til et  AS, men har du da nok til overs til egne levekostnader og utvikling/drift/salg ?

Noen studier har det å prøve seg på en studentbedrift som et prosjekt - muligens får du studievenner som jobber sammen med deg uten å ta ut lønn første tiden til det blir overskudd (hvis du har en knallgod forretningsidé )

Ellers blir det å selge inn ideen til investorer som kan bidra med kapital mot prosenter av utbytte senere.

Investorer kan være enkelt-personer eller bedrifter eller f.eks. spleis.no eller kickstarter.com

Eller (driftet av våre skattekroner) Innovasjon Norge  https://www.innovasjonnorge.no/seksjon/oppstart-av-bedrift

Finnes også mer spesialiserte investorer innen teknologi.   Alt faller og står med idéen og hvor god en er til å selge den inn (inkl om det er en unik oppfinnelse du har patentert f.eks.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...