Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Åpenbaring fra en som har vært "avhengig" av lettbrus i en årrekke: det smaker jo ingenting!


Un0

Anbefalte innlegg

panzerwolf skrev (5 timer siden):

Jeg blir faktisk ganske provosert av helsedirektoratets misjonering av kunstige søtstoffer uten at de tar hensyn til de negative effektene. Det er faktisk en del mennesker som ikke tåler disse stoffene heller.

Det er faktisk en del mennesker som ikke tåler nøtter heller. Faktisk kan de dø av å få bare spor av nøtter i seg. Skal Helsedirektoratet da fraråde friske mennesker å spise nøtter?!

Eller appelsin, eller hva som helst annet noen kan være allergiske mot.

Dette gir ingen mening.

Hvis noen mennesker ikke tåler noe, så kan de la være å innta det. Men det betyr ikke at ikke alle andre kan/skal/bør innta det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nøtteknekker skrev (1 time siden):

Jeg har ordlagt meg fullstendig feil om jeg påstår at å drikke sukkerbrus i stedet for lettbrus har fått meg til å gå ned i vekt. Skal redigere dette senere. Selvsagt er det ikke et positivt bidrag å legge til sukkerholdig brus, men dette har også bidratt til at jeg spiser mindre sukker (godteri osv).

Det kan godt hende, men hvor mye av æren for det kan man egentlig gi til sukkerbrusen og hvor mye av æren kan man tillegge andre ting som økt selvinnsikt, selvkontroll og denslags?

Spoiler

Lite relevant sidenote: Jeg pratet nylig med en som tillagte æren for vitenskapelige framskritt, samfunnsmessig utvikling og høyt kompetente personers personlige innsats til en fyr som har vært dau som ei sild i et par millennia. Ikke at du slår den med det du skrev først, men det viser at noen ikke eier respekt for andre folks innsats, og bevisst forsøker å vri æren over på feil person.

 

Nøtteknekker skrev (1 time siden):

Nå skulle ikke denne tråden handle om meg og min kropp og reise når det kommer til vektnedgang men jeg har det iallfall bedre etter å ha kuttet ned på lettbrusen og inntar mindre mengder vanlig brus. 😊

Helt greit det, men jeg mener personfokuset griper inn i den generelle debatten ettersom folk leser tråden og misforstår årsaksammenhengen, eller blir provosert av sunn kildekritikk fordi de tolker det som personangrep eller trolling mot de folkemunne-sannhetene de sitter med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (8 timer siden):

Jeg har Moccamaster, men pleier ikke gidde å lage kaffe. Kanskje det kan hjelpe på abstinensene, en kopp kaffi i ny og ne 😊Har to flaske Cola Zero i kjøleskapet, får nippe til de utover uken, så er det slutt etter de er tømt.

Det hjelper absolutt å drikke kaffe for å bli kvitt cola-abstinenser 😀👍

Jeg hadde en periode som ung da jeg gikk fra et par liter cola daglig til null pga tannproblemer og kaffen hjalp!👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det kan godt hende, men hvor mye av æren for det kan man egentlig gi til sukkerbrusen og hvor mye av æren kan man tillegge andre ting som økt selvinnsikt, selvkontroll og denslags?

  Vis skjult innhold

Lite relevant sidenote: Jeg pratet nylig med en som tillagte æren for vitenskapelige framskritt, samfunnsmessig utvikling og høyt kompetente personers personlige innsats til en fyr som har vært dau som ei sild i et par millennia. Ikke at du slår den med det du skrev først, men det viser at noen ikke eier respekt for andre folks innsats, og bevisst forsøker å vri æren over på feil person.

 

Helt greit det, men jeg mener personfokuset griper inn i den generelle debatten ettersom folk leser tråden og misforstår årsaksammenhengen, eller blir provosert av sunn kildekritikk fordi de tolker det som personangrep eller trolling mot de folkemunne-sannhetene de sitter med.

Skjønner hva du mener og du har egentlig rett. Burde formulert meg litt annerledes ja. 

Lenke til kommentar

Sensory adaptation. Det er det som skjer hvis du drikker cola(eller hva som helst, med eller uten sukker) MYE. Du tilvenner deg smaken så mye at det ikke smaker noe. Tar man seg ei pause over lang tid, vil man kjenne smaken igjen. 

Samme greia er det hvis man flytter til feks Oslo. I begynnelsen vil det føles som mye bråk, men etter hvert vil man ikke legge merke til det. 

 

Endret av RRhoads
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 minutter siden):

Sensory adaptation. Det er det som skjer hvis du drikker cola(eller hva som helst, med eller uten sukker) MYE. Du tilvenner deg smaken så mye at det ikke smaker noe. Tar man seg ei pause over lang tid, vil man kjenne smaken igjen.

Hvor har du dette fra? Jeg har aldri opplevd at noe har sluttet å smake noe, selv om jeg har inntatt mye av det over en periode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskningen har vist at både raffinert sukker og kunstige søtstoff alle har sine problemer, så for min del er det rimelig enkelt. Minst mulig av det. Jeg bruker sukker primært som et krydder. 0,5 liter brus anser jeg ikke som et krydder.

Jeg kan jekke standarden jeg vanligvis følger når det er bursdag eller jul/nyttår siden det er det du gjør i resten av de 360 dagene som betyr mest.

Evolusjonært er sukker verdifullt for næring og overlevelse, men problemer oppstår når vi splitter det fra fiber og raffinerer det. En får da et frislipp av enorme mengde energi som roter til i kroppen da den overhodet ikke er designet for det.

Raffinert mel er enda verre da det er dobbelt så ille som sukker uten at folk flest tenker over det.

Naturen er så viselig innrettet at selv sukker-rør er rimelig greit å spise direkte.

Andrew Saul pleier å si "if man made it, don't eat it", og det er et greit utgangspunkt å følge hvis man er usikker. Det eliminerer i alle fall 100% av ultraprosessert "mat" som ødelegger helsen til stadig flere folk sakte men sikkert jo mer en spiser av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Hvor har du dette fra? Jeg har aldri opplevd at noe har sluttet å smake noe, selv om jeg har inntatt mye av det over en periode.

Du kunne bare googlet Sensory Adaptation.

Kanskje du ikke har inntatt nok. Jeg kan snakke fra egen erfaring at dette er noe som skjer, også fra Cola. Tar man en lang pause på et par uker er smaken tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (22 timer siden):

Du kunne bare googlet Sensory Adaptation.

Kanskje du ikke har inntatt nok. Jeg kan snakke fra egen erfaring at dette er noe som skjer, også fra Cola. Tar man en lang pause på et par uker er smaken tilbake. 

Tilfeldig resultat:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666399902751

"However, during normal eating the taste of food does not seem to decrease or disappear."

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Tilfeldig resultat:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666399902751

"However, during normal eating the taste of food does not seem to decrease or disappear."

Det står "during normal eating". 

Selv om det er normalt for mange at man drikker 2-3 liter cola hver dag, betyr ikke det at det er normalt. Jeg drakk så mye cola hver dag, og jeg tenkte at colaen smaker lite til ingenting, og selv vann smakte mer. Men etter at jeg kuttet ut colaen noen uker, og så drakk det igjen smakte den ganske mye. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 29.12.2023 at 4:19 PM, Mag ne said:

Hva jeg har landet på er mest et spørsmål om hva jeg vektlegger. Det finnes som vanlig mye å lese til støtte for "sitt" synspunkt. Som dette https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-alle-typer-brus-kobles-til-okt-risiko-for-dodelighet/s/12-95-3423840879

Det er selvsagt enkelt å stille spørsmål ved alt. Synes du dine egne innlegg i tråden er opplysende?

Det absolutt siste man skal gjøre er å ta mat eller slankingsråd fra aviser. De er kronisk dårlige på å forstå forskningen som refereres, og ofte putter mer verdi på en ny forskningsartikkel enn den samlede forskningen i feltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, dette er bare tanker og resonnering, og ikke basert på studier eller fakta, bare slik at det er klart. Men jeg lurer på om sukker har et ufortjent dårlig rykte i mindre/moderate mengder. Hvis man ser på de eldre i dag, så er det selvsagt mange som er syke, men det er også mange som er friske og lever lenge. De aller fleste eldre inntok en del sukker i barndom og oppvekst. Har hatt mange samtaler med eldre oppigjennom årene om nettopp dette temaet - kosthold, mat og livsstil før i tiden. For eksempel var det ikke fremmed å bruke sukker og smør på brødskiven. Kostholdet deres besto av råvarer, de dyrket mye selv, ofte hadde de egen gård og dyrene slaktet de selv og tilberedte selv. De spiste veldig mye poteter, og i dag har jo poteter et dårlig rykte blant de fleste - jeg elsker poteter altså og ser ikke på poteter som en usunn matvare. Handler også mye om tilbereding.

Mange eldre kvinner lagde saft av blåbær, bringebær, solbær, jordbær - hjemmelaget syltetøy med mye sukker. Sukker var en del av kostholdet, men var de innforstått med begrensning og skadevirkningene mye sukker kunne ha på kroppen? Til en viss grad, når og hvor de skjønte at det var skadelig for tennene vet jeg ikke, men det var ikke uvanlig at man fikk tannproteser relativt tidlig. De spiste også mye fett. Smør, helmelk. Du møter ikke mange eldre som ikke liker fete oster eller er glad i melk og godt med smør på brødskiva, eller som smørøye til grøten. Men, de begrenser seg. Alt med måte, har jeg hørt en del ganger, og porsjonene er kanskje ikke de største. 

Spol frem til vår tid nå, hvor mesteparten av maten i butikken er ultraprosessert. Jeg tittet litt på meieriproduktene i går når jeg var i butikken, tenkte jeg skulle se hvilke yoghurter jeg fant som ikke var tilsatt kunstig søtning, samtidig som det ikke var tilsatt enorme mengder sukker. Rørorsmeieriet har yoghurter som tilfredsstiller dette "kravet". Men meg bekjent er dette det eneste varemerket som tilbyr denne typen mat. Fokus på gode råvarer, minimalt med tilsetningsstoffer. Skyr har kun to "yoghurter" som ikke er tilsatt kunstig søtning, den med kaffe og vanilje og den med karamellsmak. Sauser lages ikke fra bunnen av lenger og det gjør heller ikke syltetøyet vi spiser eller saft. Mesteparten av brusens om drikkes er sukkerfri med kunstig søtning (jeg tror vi drikker mer sukkerfri brus enn vanlig brus? Eller?). Misforstå meg rett, sier ikke at alle skal droppe pepsi max og drikke pepsi daglig i stedet... Helst burde vi jo sjeldent drikke brus. Og jeg tenker at om jeg først skal drikke brus, vel, da blir det vanlig brus. Det blir ikke ofte. 

Vit at dette temaet er ganske nytt for meg og at jeg nylig har begynt å sette meg inn i det, og jeg lærer stadig. For 10 år siden trodde jeg at druer var ekstremt sunt og loff bedre for deg fordi det inneholdt mindre kalorier. Avokado og nøtter var usunt på grunn av mengden fett. Og jeg tenkte at det å drikke litervis med lettbrus i måneden ikke var dumt. Men det er det jo. Jeg vokste opp en tid hvor det var sterk "diet culture", jeg er også kvinne og lærte allerede tidlig i tenårene at det var mye jeg ikke skulle spise fordi jeg da kunne bli tjukk (som på den tiden var å ha litt fett på magen og være større enn størrelse S/M, brukte du L var du stor som bare det). Husker det var mange typer dietter i vinden og mye av maten besto jo knapt av næring i det hele tatt, det var kun fokus på lite kalorier. 

Langt innlegg, men går inn i det nye året med mange tanker om mat og nysgjerrighet. En annen tanke: vi er mange overvektige i samfunnet i dag, og er det noen andre som legger merke til hvem det er som konsumerer store mengder lettbrus? Er det de som er slanke, veltrente og aktive som er i overtall - eller er det faktisk de overvektige? Kanskje en brannfakkel å uttale seg om, men jeg er overvektig jeg også. Ikke sykelig overvektig lenger. :) Beklager rotete tekst og ikke minst lang tekst. 

Endret av Nøtteknekker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg drikker for det meste vann og nesten aldri brus. Men de gangene jeg drikker brus så er det ikke lettbrus, det utgjør en så liten del av næringsinntaket mitt at jeg ikke ser poenget i å drikke noe jeg ikke liker. Da er det bedre med vann.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (2 minutter siden):

Jeg drikker for det meste vann og nesten aldri brus. Men de gangene jeg drikker brus så er det ikke lettbrus, det utgjør en så liten del av næringsinntaket mitt at jeg ikke ser poenget i å drikke noe jeg ikke liker. Da er det bedre med vann.

Ja, ikke sant. Og det som tar livet av deg en dag er ikke at du drikker vanlig brus en sjelden gang, kan man si. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Markiii said:

Hva slags problemer? Forårsaket av hva?

Mange som kjemper med å gå ned i vekt, sliter med insulinresistens. Dvs. at det må mer insulin til for å senke blodsukkeret og at blodsukkeret blir værende for høyt lenger. Insulin er som kjent også et fettlagringshormon og alt som trigger blodsukkeret i stor grad vil føre til mer fettlagring og mindre bruk av fettlagrene man har. Dette er ganske enkelt å måle selv ved å ha på seg en blodsukkermåler man kan sette på armen så vil du kunne kartlegge hvilken mat som skaper blodsukker spikes og hvor lang tid det tar å noprmalisere blodsukkeret igjen (resistens). 
https://nhi.no/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen

Selv om graden av dette er individuelt så har det vært vist at alt hjernen opplever som søtt vil trigge disse mekanismene likevel selv om det er "zero sugar/carb".

Derfor må mange av disse holde seg i stor grad vekk fra mat med  høyglykemisk indeks. men også disse "zero carb" sukkeralkoholene. Hvor det siste er stikk i strid med tidligere gammel forskning.
https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-generelt/glykemisk-indeks

Men nå er dette rundt vekt og sykdommer så mye preget av fordommer og stigma at selv så enkle mekanismer som dette er noe mange ikke er klar over.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...