Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Åpenbaring fra en som har vært "avhengig" av lettbrus i en årrekke: det smaker jo ingenting!


Un0

Anbefalte innlegg

Usikker på forumkategori. Poster den her. 

Jeg har, som mange andre, vært temmelig "avhengig" av lettbrus/sukkerfri brus i mange år. Jeg var en hyppig cola zero og pepsi max (ja, jeg drakk begge) de siste 10 årene, samt drukket andre typer. Mye lettbrus, hver eneste dag, er vel snakk om en liter daglig. 

Nå har ikke jeg et fullkomment kosthold overhodet, jeg spiser dårlig, men de siste månedene har det vært lite inntak av lettbrus. Kan ikke huske sist jeg drakk pepsi max. Brukte å drikke store mengder energidrikk uten sukker, alle typer, men dette har jeg altså kuttet ut, faktisk litt ubevisst. Ved noen anledninger har jeg drukket vanlig julebrus og cola, som smaker godt, men det har gått i små flasker, jeg har aldri kjøpt store. Kanskje et par små flasker i uken. Har hatt en sukkerfri julebrus i kjøleskapet som jeg kjøpte for en del uker siden, sitter og super på den nå og jeg må si at nå har jeg virkelig fått avsmak på sukkerfri brus. 

Det smaker jo ingenting. Joda, litt smak er der, men det er så lite at jeg skjønner ikke hvorfor jeg drikker det. Før var jeg av typen som påsto at lett/fettreduserte/sukkerfrie produkter smakte akkurat som "original vare", men dette stemmer jo heller ikke. Det kom sukkerfri vaniljesaus for en god stund siden, alle hypet det opp som om det var det mest fantastiske i verden fordi vaniljesausen smaker akkurat som vanlig. DEN GJØR JO IKKE DET!!! Den er smakløs, ingen fylde, det er noe som mangler. 

Noen tenker kanskje at her går det jo feil vei, men nei, det gjør ikke det. I stedet for å drikke litervis med lettbrus i uken, drikker jeg knapt en halvliter sukkerbrus i uken. Det å drikke brus med mye sukker er selvsagt ikke en god vane, men det har ikke hatt negativt utslag på vekten (jeg har gått ned i vekt, tenk) og jeg koser meg mer med brus når jeg først drikker det. 

Jeg følte bare for å dele dette og lurer på om andre her har innspill. Det er noe med den kunstige søtningen, for kroppen min har det annerledes på en bedre måte etter at jeg kuttet ut alt av det. Eneste kunstige søtningen jeg får i meg nå er via snus som er tilsatt søtningsstoff og en gang i blant tyggis. Sukkerinntaket mitt er for det meste litt for høyt, men endringen jeg har gjort har jo resultert i vektnedgang, så...... Presiserer at jeg tror ikke dette med at jeg har trappet ned på/kuttet ut lettbrus er årsaken til at jeg har gått ned i vekt. 

Det er jo så bortkastet penger å kjøpe vann med kullsyre, farge og pittepittelitt smak. Ikke bra for tennene heller. Nei, hva faen har jeg drevet med de siste 10 årene? Det blir ikke mer sukkerfri brus fra nå av. Det er slutt. Vi slår opp, lettbruser, det er over og ut for alltid. 

Endret av Nøtteknekker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drakk cola med sukker i helgene og tenkte jeg like godt kunne gå over til sukkerfritt. Men da eksploderte drikkingen. Ikke på Davy Wathne-nivå, men drikker nok 2 liter Cola Zero per dag. Føler jeg kjøper en 4-pakk med brus hele tiden. Får et rush da jeg tar det første glasset med Cola, og det rushet får jeg ikke med vann. I tillegg drikker sønnen min mer brus også nå enn før. Føler det er en utidig avhengighet, så nå skal jeg også slå opp med lettbrus! Kjøpe en flaske Coca Cola med sukker på lørdagen, og så brusfritt resten av uken. Må da bli en vane med iskaldt vann til maten også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (8 minutter siden):

Jeg drakk cola med sukker i helgene og tenkte jeg like godt kunne gå over til sukkerfritt. Men da eksploderte drikkingen. Ikke på Davy Wathne-nivå, men drikker nok 2 liter Cola Zero per dag. Føler jeg kjøper en 4-pakk med brus hele tiden. Får et rush da jeg tar det første glasset med Cola, og det rushet får jeg ikke med vann. I tillegg drikker sønnen min mer brus også nå enn før. Føler det er en utidig avhengighet, så nå skal jeg også slå opp med lettbrus! Kjøpe en flaske Coca Cola med sukker på lørdagen, og så brusfritt resten av uken. Må da bli en vane med iskaldt vann til maten også?

To liter med cola zero daglig er veldig mye, kan se for meg at det blir temmelig dyrt i lengden. Dette rushet du snakker om tror jeg ikke at jeg selv har kjent noe særlig på (eller kanskje jeg har det, men husker det ikke?), men det gir mening med tanke på hvor ekstremt mange som er avhengig av lettbrus, da spesifikt cola zero og pepsi max. Nå er jeg for lat til å søke det opp, men handler det også om at det er koffein i disse typene brus? Tror ikke det er koffein i de andre typene lettbrus. 

Jeg tror det er en god vane å kutte ned på lettbrusen! Personlig har jeg ikke kuttet den ut fullstendig (eller jo, har vel gjort det NÅ), men jeg har trappet ned over lang tid. Gått noen dager uten, så drukket mye, så gått noen dager uten igjen, drukket mindre. Hukommelsen er litt tverr og jeg har ikke "dokumentert" noe i dagboken akkurat, men det har ikke vært en brå endring, det har skjedd over tid. De siste månedene har inntaket som sagt vært svært lite, pepsi max er det månedsvis siden jeg kjøpte, det har gått i noe lettbrus av julebruser denne måneden men det har vært langt mindre enn det har pleid å være tidligere år. Nå drakk jeg jo litt av denne julebrusen i dag (tømte ut resten..), og jeg kommer seriøst ikke til å kjøpe mer lettbrus. Det er bortkastet penger. Da velger jeg heller vanlig brus, en gang i blant, når jeg absolutt vil ha det. 

Iskaldt vann til maten er godt. Har hatt som vane å drikke kaldt vann til maten de siste månedene, og drikker mengder med kaldt vann med en gang jeg står opp fordi jeg er tørr i munnen. Bedre for helsa, bedre for tennene og ikke minst godt for lommeboka! Dette klarer du! :D Men jeg tror det er mindre smertefullt å trappe ned over tid, altså. Men klarer du å kutte det ut brått, så er jo det bare fint også. Mange opplever hodeverk og "abstinenser" når de kutter ut lettbrus, jeg kan ikke si jeg har merket noe til dette. Hodeverk har forekommet, men har gått helt fint. 

Endret av Nøtteknekker
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (7 minutter siden):

Jeg har Moccamaster, men pleier ikke gidde å lage kaffe. Kanskje det kan hjelpe på abstinensene, en kopp kaffi i ny og ne 😊Har to flaske Cola Zero i kjøleskapet, får nippe til de utover uken, så er det slutt etter de er tømt.

Lykke til, hold gjerne oss/meg oppdatert! :D 

Jeg skal ikke drikke lettbrus mer, det vet jeg at kommer til å gå bra men kan jo stille meg selv mer til ansvar ved å skrive om det her inne mot slutten av januar. Har også planer om å bare drikke en halvliter eller liten glassflaske med vanlig brus i uken, om jeg har lyst på det, er så klart ikke alltid jeg har lyst på brus. Kanskje bare la være å drikke det for hele måneden og se hvordan det går... :) Spennende med nye mål og prosjekter. Og for de festbremsene som kommer inn og sier at nyttårsforsetter er tull - de store målene jeg har nådd i livet, har vært nyttårsforsetter, så for noen av oss fungerer det utmerket... ;) Jeg har troa på oss! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nøtteknekker said:

Det er jo så bortkastet penger å kjøpe vann med kullsyre, farge og pittepittelitt smak. Ikke bra for tennene heller. Nei, hva faen har jeg drevet med de siste 10 årene? Det blir ikke mer sukkerfri brus fra nå av. Det er slutt. Vi slår opp, lettbruser, det er over og ut for alltid. 

Derimot ikke bortkastede penger å bruke sodastream og droppe smak. Bare tull å kjøpe drikke man må hale med seg hjem når vi har drikkevann i springen.

Her drikker vi ca. 60 liter vann i måneden (1 patron) og det sparer vi veldig mye penger på. 200,- måneden for 60 liter sprudlende drikke er lite.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nøtteknekker skrev (57 minutter siden):

Nå har ikke jeg et fullkomment kosthold overhodet, jeg spiser dårlig, men de siste månedene har det vært lite inntak av lettbrus.

Nøtteknekker skrev (58 minutter siden):

Noen tenker kanskje at her går det jo feil vei, men nei, det gjør ikke det. I stedet for å drikke litervis med lettbrus i uken, drikker jeg knapt en halvliter sukkerbrus i uken. Det å drikke brus med mye sukker er selvsagt ikke en god vane, men det har ikke hatt negativt utslag på vekten (jeg har gått ned i vekt, tenk) og jeg koser meg mer med brus når jeg først drikker det. 

Jeg ville vært veldig forsiktig med å tenke årsak-virkning på grunn av denne korrelasjonen. Kaloriinnholdet i en halvliter sukkerbrus er beviselig høyere enn litervis med sukkerfri brus i uka. Årsakene til vektnedgangen må altså ligge andre steder. Kanskje det skyldes endringer i andre deler av kostholdet eller aktivitetsnivået?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg ville vært veldig forsiktig med å tenke årsak-virkning på grunn av denne korrelasjonen. Kaloriinnholdet i en halvliter sukkerbrus er beviselig høyere enn litervis med sukkerfri brus i uka. Årsakene til vektnedgangen må altså ligge andre steder. Kanskje det skyldes endringer i andre deler av kostholdet eller aktivitetsnivået?

Det er høyere ja, men de kunstige stoffene påvirker også kroppen. Mange tror det er bare å kjøre på og utvikler også en avhengighet som igjen gjør at man får i seg får mye. Det er flere studier som viser til lite eller ingen vektnedgang som følge av overgang til lettbrus. Jeg har ikke detaljene i hodet, men det har noe med at siden de stoffene er tusenvis av ganger kjemisk søtere enn ekte sukker, så påvirker det kroppen deretter også.

Jeg blir faktisk ganske provosert av helsedirektoratets misjonering av kunstige søtstoffer uten at de tar hensyn til de negative effektene. Det er faktisk en del mennesker som ikke tåler disse stoffene heller.

TS, synes det er bra du kom deg ut av det og er overbevist om at det er mye sunnere med litt ekte brus i uka kontra å tylle i seg flere liter kunstig om dagen :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (1 time siden):

Det er høyere ja, men de kunstige stoffene påvirker også kroppen.

Ja, i hvert fall smaksløkene, og det er jo det som er den ønskede hensikten for både forbruker og hele salgskjeden.

panzerwolf skrev (1 time siden):

Mange tror det er bare å kjøre på og utvikler også en avhengighet som igjen gjør at man får i seg får mye.

Hva mener du er for mye? Så vidt jeg vet er det ingen maksgrense for inntak av sukkerfri brus eller andre søtningsmiddel enn sukker, så jeg må bare anta at du har funnet en personlig grense for dette?

panzerwolf skrev (1 time siden):

Det er flere studier som viser til lite eller ingen vektnedgang som følge av overgang til lettbrus.

Antagelig fordi sukkerholdig brus utgjør lite eller ingenting av energiinnholdet i kostholdet til folk flest. Det henger på greip og bør vel ikke overraske noen.

panzerwolf skrev (1 time siden):

Jeg har ikke detaljene i hodet, men det har noe med at siden de stoffene er tusenvis av ganger kjemisk søtere enn ekte sukker, så påvirker det kroppen deretter også.

Men lettbrus er jo ikke tusenvis av ganger søtere enn sukkerholdig brus?? Det må jo da også være snakk om tilsvarende små mengder av de svært søte søtstoffene.

panzerwolf skrev (1 time siden):

Jeg blir faktisk ganske provosert av helsedirektoratets misjonering av kunstige søtstoffer uten at de tar hensyn til de negative effektene. Det er faktisk en del mennesker som ikke tåler disse stoffene heller.

Misjonerer helsedirektoratet for kunstige søtstoffer?

Hvilke negative effekter?

Er det allergi du mener? Jeg kan ikke si jeg har hørt om en sånn allergi før, men nå er jeg heller ikke ekspert på området. Det høres bare ganske uvanlig ut.

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Hva mener du er for mye? Så vidt jeg vet er det ingen maksgrense for inntak av sukkerfri brus eller andre søtningsmiddel enn sukker, så jeg må bare anta at du har funnet en personlig grense for dette?

Quote

Den mengden av aspartam vi kan konsumere per dag uten negative helseeffekter er satt til 40 mg/kg kroppsvekt ifølge EFSA (The European Food Safety Authority), som regulerer tilsetningstoffer i matvarer i Den europeiske unionen. Den mengden vi kan konsumere per dag kalles også gjerne for akseptabelt daglig inntak (ADI). Det vil si at en person som veier 70 kilogram, kan konsumere 2800 mg aspartam hver dag som ADI.

FDA (Food and Drug Administration), som regulerer alle kunstige søtningssmiddel i USA, har derimot satt ADI for aspartam til 50 mg/kg kroppsvekt.

ADI er fastsatt etter en sikkerhetsmargin på 100, som vil si at det ikke er oppdaget noen negative helsemessige problemer ved et inntak på hundre ganger ADI.

https://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Daglig brusdrikking ser jeg kun på som en uvane. 

Norske myndigheter oppfatter jeg som å ha "garantert" at et hvilket som helst forbruk av lettbrus har ingen skadelig virkning. Ingen vet fasit med langtidsvirkninger, og å helt se bort fra føre var prinsippet på den kunstige kjemiske syreblandingen, det er vanskelig å forstå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Vi har hatt et nasjonalt og globalt storskala "forsøk" med lettbrus i 40+ år. Hvor lang tid er lang nok for deg?

Hva jeg har landet på er mest et spørsmål om hva jeg vektlegger. Det finnes som vanlig mye å lese til støtte for "sitt" synspunkt. Som dette https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-alle-typer-brus-kobles-til-okt-risiko-for-dodelighet/s/12-95-3423840879

Det er selvsagt enkelt å stille spørsmål ved alt. Synes du dine egne innlegg i tråden er opplysende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode fakta @sedsberg, nå lærte jeg noe nytt. Bare for å oversette dette til liter lettbrus sjekket jeg lit rundt:

Sitat

Aspartame is about 180 to 200 times sweeter than sucrose (table sugar). Due to this property, even though aspartame produces roughly the same energy per gram when metabolized as sucrose does, 4 kcal (17 kJ), the quantity of aspartame needed to produce the same sweetness is so small that its caloric contribution is negligible.[10] The sweetness of aspartame lasts longer than that of sucrose, so it is often blended with other artificial sweeteners such as acesulfame potassium to produce an overall taste more like that of sugar.[14]

Pepsi med sukker inneholder 70 gram sukker per liter (ref), noe som da skulle bety 0,35 gram aspartam per liter pepsi max for å oppnå samme søthet. Jeg vet ikke om de er nøyaktig like søte, så dette er bare en ca-tilnærming. Jeg tar også en lett forenkling ved å anta at all søtningen i Pepsi max stammer fra aspartam (i virkeligheten er det blandet med det nevnte søtstoffet). Ok, men summa summarum med de små forenklingene kan vi oversette EFSA-begrensningen til maks 8 liter Pepsi max per dag per person som veier 70 kg.

FDA har satt sin begrensning til 0,14 liter per dag per person a 70 kg for å være føre var, 100 ganger lavere enn det de observerer ikke har noen negative helsemessige effekter (14 liter/dag).

For å se hele bildet må vi selvsagt se dette i sammenheng med brus med vanlig ultraprosessert kunstig sukker. Negative effekter på tenner, kroppsvekt, risiko for fedme, diabetes og følge-komplikasjoner er noe som bør være med.

 

Lenke til kommentar

Nettavisen er bare seg selv (=Clickbait). Overskriften harmonerer dårlig med innholdet. Viktige sitater:

Sitat

Eksperter tror imidlertid ikke det er selve brusen som er problemet, men heller et usunt kosthold generelt.

Sitat

- Når det gjelder sukkerholdig brus, bygger resultatet vårt opp under rådet om å erstatte brusen med sunnere alternativ, helst vann.

(Det er ikke er tilsvarende råd for sukkerfri brus)

Sitat

 

Når det er sagt, er forskerne usikre på om det faktisk er brusinntaket som øker risikoen for død - spesielt når det kommer til sukkerfri brus.

- Resultatet betyr ikke at brus faktisk forårsaker tidlig død, for i slike studier er det andre faktorer som kan ligge bak koblingene til økt dødsrisiko. For eksempel kan det å ha et høyt brusinntak være et tegn på generelt usunt kosthold, sier Murphy.

 

 

Sitat

 

Overlege Jøran Hjelmesæth har tidligere uttalt til Nettavisen at han føler seg helt trygg på at sukkerfri brus er helt ufarlig - så lenge man ikke overdriver inntaket.

- Jeg er hundre prosent trygg på at de kunstige søtningsstoffene du finner i lettbrus ikke har noen som helst helsefare, så lenge man ikke drikker mer enn fire-fem liter lettbrus om dagen - og det er det svært få som gjør, uttalte Hjelmesæth til Nettavisen våren 2018.

Anbefalt inntak av aspartam er nemlig satt til 0-40 mg/kg kroppsvekt/dag, noe som tilsvarer mellom fire og fem liter lettbrus.

- At lettbrus er farlig, er en myte. Jeg skjønner ikke hvem som har en interesse i å bringe frem disse bytene, men det er irrasjonelt.

 

Det uthevede kan jeg derimot svare på. Det er ikke irrasjonelt. Det er den samme mektige amerikanske sukkerindustrien som det alltid har vært. Sukker står ekstremt høyt i amerikansk kosthold nettopp på grunn av denne industrien lobbyering for deres egne produkter, deriblant "lønnesirupkrigen" mot Canada, en avslørt og bevisst spredning av sosialt giftige påstander om at kunstige søtningsstoffer fører til impotens. Sukkerindustriens krig har vært ennå mer pengesterk enn tobbakksindustrien og minst like uredelig og skitten i sine taktikker som handler om penger selvsagt. Begge de industriene går bokstavelig talt over lik for å tjene mer penger.

Poenget er at når mektige krefter vil påvirke folk, og har langt rulleblad for å gjøre det i over 100 år, så er det all grunn til å være kildekritisk. Derfor forsøker jeg etter beste evne å stille spørsmål ved påstander som fremmes i tråden, slik at disse eventuelt kan dokumenteres. Jeg gjør det ikke fordi det er lett å stille spørsmål, men fordi det er nødvendig for å forsøke å filtrere usannheter og misforståelser fra fakta.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nøtteknekker skrev (5 timer siden):

Nå har ikke jeg et fullkomment kosthold overhodet, jeg spiser dårlig, men de siste månedene har det vært lite inntak av lettbrus.

 

Nøtteknekker skrev (5 timer siden):

Det å drikke brus med mye sukker er selvsagt ikke en god vane, men det har ikke hatt negativt utslag på vekten (jeg har gått ned i vekt, tenk)

Jeg har tenkt litt mer over disse to sitatene. Det siste avslører at negativ utslag på vekt er oppover for deg. Det antyder at du i hvert fall ikke er undervektig. Sånn er det jo ikke for alle. Noen er undervektige og har negative utslag på vekt når de går ned i vekt. Setter jeg det utsagnet i sammenheng med første sitat om kostholdet ditt så vil jeg anta du har forbedringspotensiale der. Økt sukkerinntak med 35 gram i uka (0,5 liter sukkerbrus) er neppe et positivt bidrag ut fra ren kaloritelling. Det kan motvirkes av andre tiltak i kostholdet. Antagelig ville du fått mer effekt av disse kostholdsendringene om du klarer å ha samme kostholdsendring i kombinasjon med lettbrus. Kostholdet (og evt økt fysisk aktivitet) er mest sannsynlig forklaringen på vektnedgangen. Du ser ut til å gi æren for vektnedgangen til feil årsak. En klassisk forveksling mellom kasualitet og korrelasjon.

Korrelasjonogkausation.jpg.e5054f669d53b7fd1fad7d441be5c87f.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

 

Jeg har tenkt litt mer over disse to sitatene. Det siste avslører at negativ utslag på vekt er oppover for deg. Det antyder at du i hvert fall ikke er undervektig. Sånn er det jo ikke for alle. Noen er undervektige og har negative utslag på vekt når de går ned i vekt. Setter jeg det utsagnet i sammenheng med første sitat om kostholdet ditt så vil jeg anta du har forbedringspotensiale der. Økt sukkerinntak med 35 gram i uka (0,5 liter sukkerbrus) er neppe et positivt bidrag ut fra ren kaloritelling. Det kan motvirkes av andre tiltak i kostholdet. Antagelig ville du fått mer effekt av disse kostholdsendringene om du klarer å ha samme kostholdsendring i kombinasjon med lettbrus. Kostholdet (og evt økt fysisk aktivitet) er mest sannsynlig forklaringen på vektnedgangen. Du ser ut til å gi æren for vektnedgangen til feil årsak. En klassisk forveksling mellom kasualitet og korrelasjon.

Korrelasjonogkausation.jpg.e5054f669d53b7fd1fad7d441be5c87f.jpg

Jeg har ordlagt meg fullstendig feil om jeg påstår at å drikke sukkerbrus i stedet for lettbrus har fått meg til å gå ned i vekt. Skal redigere dette senere. Selvsagt er det ikke et positivt bidrag å legge til sukkerholdig brus, men dette har også bidratt til at jeg spiser mindre sukker (godteri osv).

Nå skulle ikke denne tråden handle om meg og min kropp og reise når det kommer til vektnedgang men jeg har det iallfall bedre etter å ha kuttet ned på lettbrusen og inntar mindre mengder vanlig brus. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (5 timer siden):

Det er høyere ja, men de kunstige stoffene påvirker også kroppen. Mange tror det er bare å kjøre på og utvikler også en avhengighet som igjen gjør at man får i seg får mye. Det er flere studier som viser til lite eller ingen vektnedgang som følge av overgang til lettbrus. Jeg har ikke detaljene i hodet, men det har noe med at siden de stoffene er tusenvis av ganger kjemisk søtere enn ekte sukker, så påvirker det kroppen deretter også.

Nei, det stemmer ikke.

For det første viser forskningen at lettbrus bidrar til vektnedgang. Men det er ikke på grunn av noen magiske stoffer. Det er rett og slett fordi lettbrus inneholder mindre kalorier enn brus med sukker, så hvis man erstatter sukkerholdig brus med lettbrus så får man i seg færre kalorier.

Et kaloriunderskudd er det som gir vektnedgang.

Hvis noen drikker lettbrus men ellers propper i seg mye kalorier og totalt ligger i kalorioverskudd så vil de gå opp i vekt.

Det er ingenting i lettbrus som påvirker vekt eller annet relevant. Det eneste det har noe å si på er antall kalorier man får i seg, og med lettbrus er det litt lettere å få i seg færre kalorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...