Gå til innhold

Vi kan vente varig lønnsnedgang


lada1

Anbefalte innlegg

Viser til denne linken:

 https://www.nettavisen.no/okonomi/med-vanlig-lonn-kunne-du-kjope-en-bolig-som-i-dag-er-verdt-9-5-millioner/s/5-95-1452994   

Selv om denne artikkelen kanskje er litt overfladisk og upresis, så indikerer den at det kapitalistiske systemet må justeres.

Dagens politikere har lite med filosofi angående hva en bør gjøre på lengre sikt for å møte disse grunnleggende prosessene. Dagens system betyr gjerne at "the winner takes it all".  Dette prinsippet gjelder til og med innen idretten. Vinnere innen idrett tjener kanskje 100 ganger mer enn nummer to selv om nummer en er helt avhengig av å ha dårligere utøvere. Vinnere klarer seg ikke alene. Og de klarer seg ikke uten tilskuere. Tilsvarende klarer ikke vinnere innen det økonomiske systemet seg alene. 

Dagens sosialister baserer seg like mye på en hard kapitalisme som de andre. Så det er lite langsiktig håp å hente med dem.

 

Endret av lada1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • lada1 endret tittelen til Vi kan vente varig lønnsnedgang
Videoannonse
Annonse

For å legge til en kommentar:

Anta at det er riktig at en vil få en langsiktig trend med nedgang i de fleste lønningene (forutsatt det det kapitalistiske systemet ikke blir oppgradert/justert). Dette kan bli interessant angående AP sin "arbeidslinje":

https://frifagbevegelse.no/nyheter/brenna-star-fast-pa-arbeidslinja--ogsa-som-landets-nye-arbeidsminister-6.158.996743.92e86ddbe5

Dersom antagelsen ovenfor slår til, så vil det ikke hjelpe mot fattigdom at alle er i arbeid 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn helt grunnleggende: 

- I Norge har vi høy levestandard. For at den skal kunne være høy, må den være høyere enn "snittet", så vi kan alt etablere at de aller fleste har det bra i Norge, og de som har det verst, har det nok bedre enn de som har det verst andre steder også. 

-Verden blir global, og det er ens verdi målt opp mot alle andre som blir målestokken. Vår høye levestandard vil naturlig nok møte utfordringer, fordi vi krever mer enn andre for samme arbeid.

-Kommer vi til å ende i situasjon som ligner på det vi så for 100 år siden? Nei, på grunn av teknologi er verden helt ulik, og de samme mekanismene har ulikt utfall. Luksus er billig, og grunnleggende behov er dyrt(les en hvilken som helst dystopisk roman for en innføring i prinsippet). 

-Er det egentlig relevant hvordan verdens gamle målestokker utvikler seg, når verden utvikler seg med andre parametere? Verdens selskaper har snakket om teknologisk omstilling i flere år. Det samme gjelder for nasjoner og enkeltindivider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Jalla21 said:

Det er bare å innse at "gulltiden" er over for alle i Norge.
Inntektene til en typisk familie har nesten stått stille siden 2012. Tiåret før steg de med over 30 prosent.

Det er meget liten sjanse for at dette skal endre seg fremover.

Det interessante for meg er langsiktige trender og "motsetninger" som vil måtte medføre endringer. Dersom det er riktig at avhengighet av vanlige lønninger gir vesentlig nedgang i levestandard de kommende 20-30 (50?) år, så vil det sannsynligvis bety at det er aktuelt med grunnleggende justeringer. Det er grenser for hvor lenge en kan snakke seg vekk fra ting 🙂

Allerede nå så er kapital-inntekter viktige for mange. Det kan bli mer av slikt, og "noen" betaler for denne kapital-inntekten. Imidlertid, vi har vi en tendens mot at "winner takes it all" så da vil det vel også bli slik at noen vinnere tar over kapital-inntekter rundt om?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Dagens unge vil nok jobbe omtrent til de dør, og kanskje ikke sitte igjen med noe som helst av verdi på slutten av dette. Man blir tvunget til å leie bolig mesteparten av livet. Er man født i 2000 vil normal pensjonsalder sannsynligvis bli 71 år. Staten og de store kapitaleierne stikker av med absolutt alt overskudd, samtidig som de ultrarike har kjøpt opp og tatt over "demokratiet" til sin egen vinning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Dagens unge vil nok jobbe omtrent til de dør, og kanskje ikke sitte igjen med noe som helst av verdi på slutten av dette. Man blir tvunget til å leie bolig mesteparten av livet. Er man født i 2000 vil normal pensjonsalder sannsynligvis bli 71 år. Staten og de store kapitaleierne stikker av med absolutt alt overskudd, samtidig som de ultrarike har kjøpt opp og tatt over "demokratiet" til sin egen vinning. 

Majoriteten av de unge eier bolig i dag, om de har fulltidsstilling 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Snitt inntekt har økt med ca 36% siden 2012...

Har den reelle inntekten økt? Ellers er det bare økte mengder valuta skapt ut av løse luften av en bank. Jeg noterer at boligpriser har omtrent doblet seg siden 2012, lønna følger nok ikke med på denne utviklingen. Det er jo gjort mange endringer, før lånte man maks 3 ganger inntekt. Så ble det 5 ganger inntekt. Og siste endring er at man bare trenger å tåle 2 %poeng økt rente. SÅ jeg vil nok dessverre si at de fleste blir fattigere, reelt sett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Har den reelle inntekten økt? Ellers er det bare økte mengder valuta skapt ut av løse luften av en bank. Jeg noterer at boligpriser har omtrent doblet seg siden 2012, lønna følger nok ikke med på denne utviklingen. Det er jo gjort mange endringer, før lånte man maks 3 ganger inntekt. Så ble det 5 ganger inntekt. Og siste endring er at man bare trenger å tåle 2 %poeng økt rente. SÅ jeg vil nok dessverre si at de fleste blir fattigere, reelt sett. 

Inntekten har økt ja, både snitt og median. Kjøpekraft kan vell diskuteres med inflasjonen en har sett nylig. Men det må en nesten finregne på. 

Jeg er iallefall betydelig bedre off nå vs 2012.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Inntekten har økt ja, både snitt og median. Kjøpekraft kan vell diskuteres med inflasjonen en har sett nylig. Men det må en nesten finregne på. 

Jeg er iallefall betydelig bedre off nå vs 2012.

Da får du ta det opp med de i E24, og fortelle de at du vet bedre. Og det er ikke deg vi snakker om - det er "Inntektene til en typisk norsk familie" 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wAqX85/folks-inntekter-har-staatt-nesten-stille-i-ti-aar

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (16 minutter siden):

Da får du ta det opp med de i E24, og fortelle de at du vet bedre. Og det er ikke deg vi snakker om - det er "Inntektene til en typisk norsk familie" 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wAqX85/folks-inntekter-har-staatt-nesten-stille-i-ti-aar

Hvordan kan det stemme når både median og snitt har økt? Jeg mistenker at de egentlig mener kjøpekraft. Men jeg får lese artikkelen senere, nå er det Leos:)

Og ja, såklart er det ikke meg. Det er andre grunner til at jeg har gått opp og jeg representerer ikke snittet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan det stemme når både median og snitt har økt? Jeg mistenker at de egentlig mener kjøpekraft. Men jeg får lese artikkelen senere, nå er det Leos:)

Og ja, såklart er det ikke meg. Det er andre grunner til at jeg har gått opp og jeg representerer ikke snittet.

Det gir null mening å snakke om noe annet enn reallønn. Vi kunne ganget alle tall i NOK med ti og sett en helt fantastisk lønnsutvikling, men det har null og niks å si. Det er bare et tall som ikke gir verdi alene.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Utklipp av E24-artikkelen:

Etter fratrekk for prisveksten sank den typiske familieinntekten etter skatt med 1,4 prosent i fjor.

Det viser ferske tall i Statistisk sentralbyrås (SSB) statistikk for inntekter og formue i husholdningene.

Men det er verre enn som så. Fjoråret er en del av en langsiktig trend der inntektene har stått stille i mange år:

  • Over de ti årene fra 2012 til 2022 var den typiske familieinntekten etter skatt nesten uendret, regnet etter fratrekk for prisveksten.
  • Over de ti årene fra 2002 til 2012 steg den 32 prosent.

Det har dermed skjedd et markert og langvarig brudd i inntektsveksten for folk flest. Landets inntekter er en annen historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Det gir null mening å snakke om noe annet enn reallønn. Vi kunne ganget alle tall i NOK med ti og sett en helt fantastisk lønnsutvikling, men det har null og niks å si. Det er bare et tall som ikke gir verdi alene.

Ja da kan jeg absolutt være enig, uten å ha finregnet på det men det ser det ut til at andre har tatt seg tid til. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Så hvorfor snakker du ikke om reallønn når du påstår inntekt har økt med 36%?

For det var ikke tydelig at personen snakket om reallønn. Jeg spesifiserte at jeg snakket om snitt og median inntekt. Og spesifiserte også at det kunne stemme for kjøpekraft, IE reallønn. Så tenker jeg har vært tydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...