Gå til innhold

OLED-innbrenning dekkes ikke av reklamasjon


WPX

Anbefalte innlegg

Klagde på OLED-innbrenning (grønnskjær i fargene på tre år gammel TV), beskjeden fra verkstedet som behandlet TV-en for Netonnet er at innbrenning ikke dekkes av leverandør (Hitachi). Jeg henvendte meg deretter til Netonnet hvor TV-en er kjøpt fra hvor jeg hevdet at dette må de ta på reklamasjon. Svaret jeg får er at "Reklamasjon dekker dessverre ikke noe mer enn en garanti ville dekket."

En garanti kan vel ikke innskrenke den alminnelige reklamasjonsretten som er at det foreligger en mangel ved en gjenstand dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett. Forbrukerkjøpsloven sier bl.a. at varen skal (paragraf 15, punkt b:

 

Sitat

svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Hvis denne innbrenningen er så ille at den bryter med dette punktet, er det reklamasjonsgrunn, helt uavhengig av hva garantien måtte dekke, og det er ikke på noen måte lov å gi dårligere dekning enn loven krever.

 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WPX skrev (18 minutter siden):

Klagde på OLED-innbrenning (grønnskjær i fargene på tre år gammel TV), beskjeden fra verkstedet som behandlet TV-en for Netonnet er at innbrenning ikke dekkes av leverandør (Hitachi). Jeg henvendte meg deretter til Netonnet hvor TV-en er kjøpt fra hvor jeg hevdet at dette må de ta på reklamasjon. Svaret jeg får er at "Reklamasjon dekker dessverre ikke noe mer enn en garanti ville dekket."

En garanti kan vel ikke innskrenke den alminnelige reklamasjonsretten som er at det foreligger en mangel ved en gjenstand dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Eller er jeg på bærtur?

 

Nei, absolutt ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett og du har reklamasjonsrett på inntil 5 år.

Netonnet er på bærtur, klag igjen, hvis de ikke gir etter, ta det med Forbrukerrådet og eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Høres ikke ut som innbrenning, men som panelfeil. 

Med mindre du ser på mye grønt...

Ser ikke på spesielt mye grønne kanaler... :) Men jeg vet ikke, støtter meg bare på det verkstedet har uttalt. Og de sier de har funnet OLED-innbrenning.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som innbrenning nei, spørs om de prøver seg på en spansk en. Det sagt så er jeg ikke en TV-tekniker, men innbrenning er typisk statiske elementer som f.eks TVkanal ikon eller startmenyen i windows hvis du har den koblet til en PC.

TV-en er kun 3 år gammel og OLED TV-er som selges i dag har en rekke metoder for å unngå innbrenning og de er blitt klart bedre på dette, jeg tror det er mer sannsynlig at det er en feil på panelet som Dubious sier.

Men uansett hva det er så har du reklamasjonsrett og en TV skal vare mer enn 3 år.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 timer siden):

Det høres ikke ut som innbrenning nei, spørs om de prøver seg på en spansk en. Det sagt så er jeg ikke en TV-tekniker, men innbrenning er typisk statiske elementer som f.eks TVkanal ikon eller startmenyen i windows hvis du har den koblet til en PC.

TV-en er kun 3 år gammel og OLED TV-er som selges i dag har en rekke metoder for å unngå innbrenning og de er blitt klart bedre på dette, jeg tror det er mer sannsynlig at det er en feil på panelet som Dubious sier.

Men uansett hva det er så har du reklamasjonsrett og en TV skal vare mer enn 3 år.

Grønnskjær i fargene er det jeg har bedt de se på, men godt mulig dette ikke faktisk er innbrenning. Innbrente logoer osv har jeg ikke sett noe av. Kanskje det er innbrent på flere steder som gjør at fargene får grønnskjær? Jeg er heller ingen tv-tekniker...

Trulss skrev (1 time siden):

Visste ikke at Hitatchi har levert oled?

Den ble i hvert fall solgt som OLED, 55HL9000G. Billigste OLED-en som var å oppdrive på det tidspunktet 😅

Endret av WPX
Lenke til kommentar

Sendte til dem at jeg ikke godtar at garantien setter begrensninger for alminnelig reklamasjonsrett, og at jeg krever at de reparerer TVen/kommer med annen forslag til løsning. Fått følgende tilbakemelding:

"Hei.
 
Vi har dessverre ikke mulighet til å oversyre verkstedet sin avgjørelse.
 
Det er dessverre ikke en produksjonsfeil at TV'en har stått med samme bilde så lenge at det er innbrent på skjermen.
 
Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på.
Ha en fin dag videre."

Forslag til svar? Eller bare å videresende til Forbrukerrådet? Har forøvrig brukt TVen helt normalt, har aldri stått på med samme bilde over lang tid.

Lenke til kommentar
WPX skrev (På 21.12.2023 den 11:27 AM):

Vi har dessverre ikke mulighet til å oversyre verkstedet sin avgjørelse.

Det er bare tull. Hva verkstedet sier er en sak. Hva selger velger å gjøre, er en annen. De kan helt fint gi deg en ny TV eller bekoste reparasjon for egen regning, det er ingen som nekter dem å gjøre det. Her går det på at de ikke ønsker å bruke de pengene på å gjøre deg som kunde fornøyd.

Forbrukerrådet er nok neste stopp ja. Din jobb blir å sannsynliggjøre at det ikke har skjedd en innbrenning ved at TV'en har stått med samme bilde i lang tid, eller at det ikke er innbrenning i det hele tatt. Grønnskjær i fargene er ikke et normalt symptom på innbrenning.

Lenke til kommentar

Så verkstedet har fysisk sett skjermen og sagt dette er innbrenning, eller har de kun sagt at garanti ikke dekker innbrenning?

Jeg hadde ikke godtatt en slik avvisning uansett, og bevisbyrden på at skjermen er brukt uforsvarlig ligger på dem. Jeg ville gått strake veien til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 26.12.2023 den 4:59 PM):

Så verkstedet har fysisk sett skjermen og sagt dette er innbrenning, eller har de kun sagt at garanti ikke dekker innbrenning?

Jeg hadde ikke godtatt en slik avvisning uansett, og bevisbyrden på at skjermen er brukt uforsvarlig ligger på dem. Jeg ville gått strake veien til forbrukerrådet.

Verkstedet har hentet TVen og sjekket den fysisk. Har sendt en ny mail til NetOnNet, men tviler på det blir noe gehør derfra. Får sende inn saken til Forbrukerrådet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...