Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen tips for å slutte med sovetabeletter?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Letterboxd skrev (6 minutter siden):

Takk for alle svar. Jeg har brukt zopiclone av og på, men aldri mer en 2 uker direkte, så en uke pause eller to-tre uker, så på igjen. Så hørest ut som jeg bare er over engstelig for å slutte.

Jeg deler tablettene i to til de går ut. Tror det er best sånn for å unngå bivirkninger. 

Legen mente det ikke var noe farlig å slutte. Jeg tror han undervurder hvor tungt det kan være å når man får de første søvnløse nattene når man slutter, som kan skape en ond sirkel igjen. Men jeg tror folk med meg som har angst kanskje har større sjangse for å bli avhenging, men bare en teori.

Forresten høres det ut som zopiclone og imovane skal fases ut etter 31.12.2023? Håper det ikke stemmer 😭

Det er ikke farlig å slutte, men visst du er avhengig så kan du få litt abstinens symtom når du slutter brått. Du har ikke gått på medisinen daglig så da tror jeg det skal gå helt fint. Lykke til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (44 minutter siden):

Hvorfor begynte du, og hvorfor skal du slutte?

For et merkelig spørsmål. Man tar sovemedisin fordi man sliter med søvn. Sovemedisin som går under B-preparat er vanedannende, og bør kun brukes i korte perioder da det kan føre til toleranse og avhengighet.

Så med andre ord ikke noe man kan gå på livet ut.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
Gjest 780d2...527

«og hvis man ingen hender har, hva gjør du da…?
Da må du legge deg på magen, og håpe alt går bra»

Luxus Leverpostei Hidden bonus track 

 

Jeg tror det kan være lurt å akseptere først som sist at det kan være vanskelig, og at det vil komme dager der man trenger en sovetablett fordi vane, ikke for den reelle effekten. Men holde hardt fokus på at en tablett mindre er en mindre. Så får det heller være at første uke blir 1 eller 2 netter uten sovetablett og resten med. Det var slik jeg lykkes med røykeslutt - ikke nekte meg helt, bare være veldig oppmerksom på når jeg faktisk tok en røyk. Veldig lett å halvere mengden, og derfra gikk det nedover av seg selv fordi man kun stilte det verste suget og ikke opprettholdt avhengigheten med kjederøyking på autopilot. 

Dessuten kan placebo/nocebo virke - også når du er 100% klar over at det er tull. Prøv å ta en Paracet, Zyrtec eller andre «ufarlige» tabletter som et substitutt i stedet for sovetablett. I verste fall funker det nix, i beste fall får du litt drahjelp av kropp og psyke.

Anonymous poster hash: 780d2...527

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Sovemedisin som går under B-preparat er vanedannende, og bør kun brukes i korte perioder da det kan føre til toleranse og avhengighet.

Jeg trodde mange fikk Imovane og Quetiapin over lengre perioder, uten å bruke de hver dag. Kanskje livet ut. Det kan jo være mange årsaker til at trådstarter skal slutte nå. Kanskje hen har fått bedre søvnkvalitet, eller kanskje legen sier stopp.

Selv kunne jeg gå av Imovane ganske brått uten å få store problemer med nattesøvnen, men jeg gruet meg til å slutte likevel. Det var godt å ha tabeletter liggende som en trygghet om jeg ikke fikk sove.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde mange fikk Imovane og Quetiapin over lengre perioder, uten å bruke de hver dag. Kanskje livet ut. Det kan jo være mange årsaker til at trådstarter skal slutte nå. Kanskje hen har fått bedre søvnkvalitet, eller kanskje legen sier stopp.

Selv kunne jeg gå av Imovane ganske brått uten å få store problemer med nattesøvnen, men jeg gruet meg til å slutte likevel. Det var godt å ha tabeletter liggende som en trygghet om jeg ikke fikk sove.

Problemet er visst man tar de hver dag. Til slutt utvikler man en toleranse som krever at du må ta høyere og høyere dose til at det til slutt blir dødelig. Er en grunn til at legene skriver det ut til kortvarig bruk. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vært mye vanskeligere å slutte en jeg trodde. Fortsatt ikke klart slutte helt. bråstopp gir insomnia, som gjør at jeg til slutt gir opp og tar en halv tabelett. :( 

EDIT: Skal prøve dele opp i fire deler og slutte gradvis. Hvis ikke det funker så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Gjest d75bc...d75
Letterboxd skrev (3 minutter siden):

Vært mye vanskeligere å slutte en jeg trodde. Fortsatt ikke klart slutte helt. bråstopp gir insomnia, som gjør at jeg til slutt gir opp og tar en halv tabelett. :(

Hva med å bytte til andre 'bedre' medisiner? Kvetiapin/remeron brukes ofte som hjelp til søvn, det er ikke rød trekant på disse. Og hva med melatonin? De kan du kjøpe uten resept. 

Det får deg gjerne over kneika, men så må du etterhvert slutte med disse også. Men det bør være lettere. Uansett, lykke til!

Anonymous poster hash: d75bc...d75

Lenke til kommentar

Det er bare å slutte, etter få ukers bruk har man utviklet toleranse, og effekten er avtatt. Medisinene fører til dårlig søvnkvalitet, og man gjennomgår ikke fysiologiske søvnsykluser man skal.

Det er en rekke andre tiltak mot søvn, men man må jobbe med å finne årsak. Tankemylder? Koffein? PC/skjermbruk? Dagsoving? Depresjon? Mangel på dedikasjon for å opprettholde døgnrytme? Skiftarbeid?

Jobb med årsaken, så kommer søvnen av seg selv. Jeg har selv slitt med søvn, og ha måtte gjøres livsstilsendringer og jobbvalg for å få normal søvn. Noen må jobbe hardt for det, det løses ikke med en pille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 06cd5...ea5

Jeg begynte med zopiklon på grunn av angst i fjor høst. Hadde egentlig sovet dårlig av og på en god stund før jeg plutselig fikk en skikkelig runde med angst og søvnen gikk helt i dass. Brukte litt zopiklon og litt angstdempende over et par måneder. Følte de gjorde omtrent samme nytten siden det var angst som holdt meg våken. Var veldig redd for avhengighet for begge deler men det var lave doser. Fastlegen likte ikke at jeg brukte det over flere måneder så jeg ble bedt om å slutte. Jeg fikk Zonat istedenfor, som ikke er samme typen medisin med den typen problemer. Så nå har jeg brukt Zonat et par måneder. Men med tanke på å finne tilbake til umedisinert normal søvn så vil ikke fastlegen at jeg skal bruke Zonat lenger heller. Så nå har jeg gått ned fra å ta to hver kveld til å ta én. Og om noen uker når det er slutt på det jeg har liggende så blir det null. Jeg tar melatonin og ZMA i tillegg men vet ikke hvor mye det hjelper i seg selv.

Anonymous poster hash: 06cd5...ea5

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 18.12.2023 den 11:22 PM):

Jeg tror han undervurder hvor tungt det kan være å når man får de første søvnløse nattene når man slutter, som kan skape en ond sirkel igjen

Legen sa nok at det ikke var noe farlig å slutte. Mange medikamenter er farlige å kutte rett ut uten å trappe ned. Om det er ukomfortabelt eller gir deg mer problemer over en periode, tror jeg ikke det er noen som argumenterer mot.

Letterboxd skrev (På 18.12.2023 den 11:22 PM):

Forresten høres det ut som zopiclone og imovane skal fases ut etter 31.12.2023? Håper det ikke stemmer 😭

NJA. Etter 31.12.24 er det kun zopiklon 7,5mg som skal selges i Norge. Dvs. at de andre (3,5mg og 5mg om jeg husker riktig) ikke vil være tilgjengelige etter dette. 

----------

Mitt råd til deg vil være å forberede deg på at det kan bli tøft, ihvertfall de første nettene vil nok kunne være søvnløse. Ser det foreslås melatonin i en kommentar over, jeg ville vært skeptisk til det. Melatonin er kun et innsovningspreparat, og med en gang du sovner (kommer an på om du bruker vanlig frigjøring eller depot) vil effekten av melatoninet gå ut og du vil sannsynligvis bli like lys våken igjen.

Lykke til! Det høres ut som du har et ganske bevisst forhold til bruken av det, og det kan gagne deg veldig. :) 

Edit: er visst lurt å se på datoene for publisering... Jaja

Endret av WallieOP
Lenke til kommentar
On 18.12.2023 at 10:05 PM, del_diablo said:

Les: Man får hva legen er villig til å skrive ut.
Og man får ofte mer vis legen ikke er villig til å ta oppfølgingen. 

Da er det heftige ulemper som skal veie opp mot å få tablett hver dag  og avhengighet som følger!

Er det noen som vet hvorfor disse tablettene smaker så jævlig? Smaken er så ille at hadde det nesten motvirker effekten av å bli trøtt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (49 minutter siden):

Er det noen som vet hvorfor disse tablettene smaker så jævlig? Smaken er så ille at hadde det nesten motvirker effekten av å bli trøtt

I følge Felleskatalogen: Nevrologiske Dysgeusi (bitter smak)..
Etter det jeg har lest er det 1/4 del av de som bruker den som opplever dette.
Da går du enkelt og greit til legen og spør om å få Stilnoct. Samme virkningen UTEN den fæle smaken i kjeften de neste 12-24 timene..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (15 timer siden):

er det 1/4 del av de som bruker den som opplever dette

Der er MANGE som merker den drittsmaken ja, har som sagt sett at 25% av de som tar denne får samme usmak i kjeften, skjønner egentlig ikke at Imovane fjernes og erstattes av Stilnoct!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...