Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg jobber 3 dager per uke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (15 minutter siden):

Det må jeg sjekke. Men erfaringsmessig er arbeidsgiver ok, med at folk går til en mindre stillingsprosent? Sier i fra i god tid i forveien selvsagt.

Er kanskje lettere når man allerede er i en deltidsstilling, men arbeidsgiver må jo da ha noen til å ta din del. Består jobben av oppgaver som andre kan enkelt overta og dere er mange nok, så går det kanskje.

Men du kan ikke uten videre kreve det, nei. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Jobber deltid 3 dager per uke.

Hvis jeg spør arbeidsgiver om å redusere stillingen til 2 dager per uke. Er det noe arbeidsgiver kan sette seg i mot?

Det må gjerast ei konkret vurdering. Du har rett til å få jobbe redusert stilling av helsemessige, sosiale eller andre vektige grunnar. 

Arbeidsgivar kan likevel nekte om det medfører ein vesentleg ulempe for bedrifta. 

Kva som er vesentleg ulempe blir ei vurderingssak, men typiske grunnar til å ikkje få redusert stilling er at det er vanskeleg å få nokon andre til å gjere jobben. I ditt tilfelle så vil arbeidsgjevar kunne hevde at det blir vanskeleg å tilsette nokon i 20% som kan jobbe denne eine dagen i veka, og det er ikkje gitt at det finnes meir arbeid som kan forsvare å tilsette nokon i større stilling enn det du seier frå deg. 

Lenke til kommentar

En kan oppleve at x antall andre har fått mulighet til tilpasninger på arbeidsplassen. Så kommer du og får nei. Fordi din forespørsel gikk over hva man totalt har gitt av tilpassing, slik at bedriften nå ikke har mer å gå på totalt. 

Noen ganger er tilpasninger til en eller flere lik økt belastning for andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...