Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rant - Piggfrie dekk er en gimmick.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (12 minutter siden):

Piggfritt er bra nok.
Pigger er kun bedre på is. 

Ambulanser sliter ut piggdekkene hver sesong så de er alltid på sitt beste.
De kjører til alle døgnets tider og må fram.

"bra nok" er vel opp til hver enkelt å vurdere. Jeg ønsker best mulig og da er det pigg som gjelder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mye veldig sterke meninger her inne, basert på egne erfaringer. Ikke så rart det naturligvis, men gjør jo at folk diskuterer helt vidt forskjellige situasjoner.

Hvor man bor og kjører, hvilken bil man har og hva man prioriterer har jo alt å si. Ingen av delene ER best. Bare se på syntetiske tester. Man må ha dekk som passer til eget bruk og prioriteringer.

Ser også mange diskuterer hvorvidt de kommer seg opp her og der. Men kan du kjøre bil så er det jo ikke å komme seg fram som er den viktigste jobben til dekkene. Det er å holde deg på veien, og å stoppe!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

"bra nok" er vel opp til hver enkelt å vurdere. Jeg ønsker best mulig og da er det pigg som gjelder. 

Ønsker du best mulig så må du starte med å finne ut av hvor og hva slags føre det er der du trenger å kjøre. 

Er det mye isete føre er pigg definitivt valget å gå. Øvrig føre er piggfritt best både på veigrep og komfort 

 

For min del faller valget på piggfritt både på privat og firmabilen trass at sistnevnte brukes over store deler av landet. Jeg hadde kanskje vurdert pigg på denne om den kunne hadde hatt drift på en aksling. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal utrykningskjøretøy ha 100 flere pigger når piggfritt er best? 🤪

Fordi i motsetning til deg som privatperson så  et utrykningskjøretøy komme frem uansett føre de støter på. 

Pigg for privatpersoner er bare best når man kjører aktivt på ekstrem-føre som isete veier og nullføre, ellers så pleier ofte piggfritt være like gode og gjerne bedre i følge bremsetester på annet/normalt føre. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Ikke bare er det flere pigger men også mye lengre. Utrykning har fritak for dette. Jeg vil tro man sparer mye slitasje på asfalten pga mange kjører piggfritt. 

Overgangen fra at majoriteten kjørte på pigg til piggfritt bedret luftkvaliteten i de fleste storbyer vinterstid, så det er absolutt mindre slitasje på veidekke med piggfritt. 

 

Vi monterte aldri lengre eller noen form for unike pigg på dekkene som vi leverte til utrykningskjøretøy da jeg jobbet på dekkverksted. Bare flere pigger per dekk. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 30.11.2023 den 10:16 AM):

Kjørt piggfritt i 20 år (like lenge som jeg har kjørt FWD). Går stort sett greit, må bruke hodet når det er glatt. Hvis man må fram overalt uansett i alt slags vær, så kan jeg skjønne at man vil ha pigg, men det må gjelde et lite mindretall.

Tror det var sunt å lære å kjøre bil med RWD og eldgamle piggdekk, alt er enkelt etter det. På et punkt var det bedre, uten servo hadde man god følelse med når det var glatt, ble bilen plutselig lett på rattet så visste man at nå må man passe seg. 

Ingen tvil om at dagens biler har gjort oss til veldig dårlige og dumme sjåfører. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 7.12.2023 den 3:09 PM):

Fordi i motsetning til deg som privatperson så  et utrykningskjøretøy komme frem uansett føre de støter på. 

Pigg for privatpersoner er bare best når man kjører aktivt på ekstrem-føre som isete veier og nullføre, ellers så pleier ofte piggfritt være like gode og gjerne bedre i følge bremsetester på annet/normalt føre. 

Jeg vil også komme frem uansett hvilket føre jeg støter på og kjører aktivt når jeg kjører alene. Om piggfritt er marginalt bedre på tørt føre og mye dårligere på is er valget enkelt. 

Klart de forsøker å selge inn piggfritt som like bra eller bedre pga svevestøv og veislitasje. De har i stor grad lykkes med det også :p

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/7/2023 at 8:53 PM, Labelle said:

Ingen tvil om at dagens biler har gjort oss til veldig dårlige og dumme sjåfører. 

Folk med piggdekk tror de kan kjøre 1000 kmt i svinger. Vanskelig å si hva om er verst, dårlig grep med piggfri eller overmodighet pga piggdekk. Statistikken sier vel at biler med 4wd har vesentlig større sjanse for å kjøre av veien enn biler uten. For størst sjanse kjøre av veien: Suv, 4wd, piggdekk, 50-60 år gammel mann som tror han har absurde evner .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (32 minutter siden):

Folk med piggdekk tror de kan kjøre 1000 kmt i svinger. Vanskelig å si hva om er verst, dårlig grep med piggfri eller overmodighet pga piggdekk. Statistikken sier vel at biler med 4wd har vesentlig større sjanse for å kjøre av veien enn biler uten. For størst sjanse kjøre av veien: Suv, 4wd, piggdekk, 50-60 år gammel mann som tror han har absurde evner .

Erfaring tilsier at man gjerne må ha flere meter med vaier om en med piggdekk har kjørt av kontra en med piggfritt. Kombinerer man piggdekk og suv med drift på alle fire hjul så reiser man innom basen og henter ekstra stropper eller variere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg vil også komme frem uansett hvilket føre jeg støter på og kjører aktivt når jeg kjører alene. Om piggfritt er marginalt bedre på tørt føre og mye dårligere på is er valget enkelt. 

Klart de forsøker å selge inn piggfritt som like bra eller bedre pga svevestøv og veislitasje. De har i stor grad lykkes med det også :p

 

Det er en essensiell forskjell her. 

Du vil gjerne, men må ikke. 

Utrykingspersonell de må. 

 

Nei, de selger inn piggfritt som like bra eller bedre fordi bremsetester tilsier dette. Mindre svevestøv er en bonus. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 minutter siden):

Det er en essensiell forskjell her. 

Du vil gjerne, men må ikke. 

Utrykingspersonell de må. 

 

Nei, de selger inn piggfritt som like bra eller bedre fordi bremsetester tilsier dette. Mindre svevestøv er en bonus. 

Nei? Ofte må jeg også komme meg fra A til B. Jeg ser ikke poenget med å velge et dekk som gjør at jeg bør/må la bilen stå. 

Selvsagt om en nitpicker testen så den passer svaret man vil og narrarivet som må tegnes for å få folk til å velge piggfritt. Slitasje og svevestøv er en god grunn til å få folk til å velge et litt dårligere dekk det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Nei? Ofte må jeg også komme meg fra A til B. Jeg ser ikke poenget med å velge et dekk som gjør at jeg bør/må la bilen stå. 

Selvsagt om en nitpicker testen så den passer svaret man vil og narrarivet som må tegnes for å få folk til å velge piggfritt. Slitasje og svevestøv er en god grunn til å få folk til å velge et litt dårligere dekk det. 

Poenget er vel at med piggfrie dekk må man redusere hastighet på klink is eller ved underkjølt regn. Fordelen er at man har stille dekk hele vinteren. For utrykningskjøretøy holder det ikke at en pasient blør seg i hjel fordi sykebilen måtte kjøre 60km/h på isen i stedet for 80. For oss andre som ikke kjører rundt med hardt skadde og døende folk i bilen hver dag er det ingen problem å redusere hastighet noen km/h for å kompensere for lavere friksjon. Når man regner på det er det ofte nok å redusere hastighet 5-10km/h for å ha samme margin på bremsing og veigrep i sving. 97% av all kjøring er ikke på klink is eller våt is så det er ikke veldig mye tid man taper.

Om piggfrie dekk hadde gitt mere skader og ulykker hadde nok forsikrings selskap hatt fokus på dette. Har de det?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (44 minutter siden):

Nei? Ofte må jeg også komme meg fra A til B. Jeg ser ikke poenget med å velge et dekk som gjør at jeg bør/må la bilen stå. 

Selvsagt om en nitpicker testen så den passer svaret man vil og narrarivet som må tegnes for å få folk til å velge piggfritt. Slitasje og svevestøv er en god grunn til å få folk til å velge et litt dårligere dekk det. 

Nei, du må ikke. Dette er ikke annet enn en egoistisk mentalitet. Er det ekstremføre der ute så er du oppfordret til å la bilen stå, uavhengig av dekkvalg. Som oftest er slikt spådd med god nok forvarsel at man fint kan gjøre livsviktige æren før denne dagen inntreffer.

 

Det er ingen nitpicking av tester. Selv eksperter og fagfolk sier det samme.

 

Sitat

Piggfritt best for de fleste
Under de fleste andre forhold er de piggfrie dekkene like gode eller bedre enn piggdekkene – også på is.

– Hvis du kjører på kald, tørr is vil faktisk piggfrie dekk ha bedre grep enn piggdekk, forteller eksperten.

Når man ser på ting som handler om noe annet enn rent veigrep, blir det knockout-seier til de piggfrie dekkene.

Sitat

– Hvis du bor et sted med mye våt is, typisk i kystnære strøk, kan piggdekk være et smart valg. På grunn av oppbygningen og mønsteret har de også noen få prosent bedre grep på vått føre, men det er snakk om så lite at det ikke bør avgjøre valget i seg selv, sier han.

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/piggdekk_eller_piggfrie_vinterdekk/

 

Ser man på tester så er gjerne piggfritt totalt sett det beste dekket, ofte på samme nivå eller bedre på de viktige faktorene som veigrep på diverse føre sammenlignet mot piggdekk.

Ser man på testen for 2023 motor.no har gjort så er det to piggfritt som totalt scorer høyere enn det beste piggdekket.  89/100 og 87/100 mot beste piggdekket som scoret 84/100.

https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2023/255678

 

Så slik du driver på i tråden og fremmer at piggfritt er et dårligere dekk enn piggdekk er bare løgn fra din egen side for å forsvare ditt valg av dekk. Intet mer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Nei, du må ikke. Dette er ikke annet enn en egoistisk mentalitet. Er det ekstremføre der ute så er du oppfordret til å la bilen stå, uavhengig av dekkvalg. Som oftest er slikt spådd med god nok forvarsel at man fint kan gjøre livsviktige æren før denne dagen inntreffer.

 

Det er ingen nitpicking av tester. Selv eksperter og fagfolk sier det samme.

 

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/piggdekk_eller_piggfrie_vinterdekk/

 

Ser man på tester så er gjerne piggfritt totalt sett det beste dekket, ofte på samme nivå eller bedre på de viktige faktorene som veigrep på diverse føre sammenlignet mot piggdekk.

Ser man på testen for 2023 motor.no har gjort så er det to piggfritt som totalt scorer høyere enn det beste piggdekket.  89/100 og 87/100 mot beste piggdekket som scoret 84/100.

https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2023/255678

 

Så slik du driver på i tråden og fremmer at piggfritt er et dårligere dekk enn piggdekk er bare løgn fra din egen side for å forsvare ditt valg av dekk. Intet mer.

Egoistisk ja. Det er ukentlig meldinger om å la bilen stå i norskenettaviser så man må etterhvert bare overse "ulv ulv" meldingene. Skor man seg godt er det bare å kjøre så lenge veiene er åpne. 

Selvsagt males dette bildet. Det skaper både mindre slitasje, mindre støy og mindre svevestøv. Det er mange grunner til å velge piggfritt om man ikke er egoist. 

Det kan nå folk få vurdere selv, men om man ser på utrykningskjøretøy blant annet så kan man legge sammen to og to selv :)

 

Edit: forøvrig hatt en uke nå med saltfrie veier i nordnorge hvor mye av kjøringen har vært på "polert" hardpakket snø og temp som har svinget godt under - 10 og over nullen. Under væromslagene hadde det nok vært meget spennende til tider på piggfritt. Piggdekkene gjorde jobben like bra hele veien. Nok en grunn til å beholde de. 

Endret av minim
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Egoistisk ja. Det er ukentlig meldinger om å la bilen stå i norskenettaviser så man må etterhvert bare overse "ulv ulv" meldingene. Skor man seg godt er det bare å kjøre så lenge veiene er åpne. 

Selvsagt males dette bildet. Det skaper både mindre slitasje, mindre støy og mindre svevestøv. Det er mange grunner til å velge piggfritt om man ikke er egoist. 

Det kan nå folk få vurdere selv, men om man ser på utrykningskjøretøy blant annet så kan man legge sammen to og to selv :)

Jeg får ikke med meg denne ukentlige meldingen som du tydeligvis leser, men det kan vel også handle om hvor en bor, men som oftest er det en grunn til at slike meldinger blir lagt ut i Norske nettaviser. Selv om det skulle forekomme ofte. Siden det skjer ukentlig for din del, kan du dokumentere fjorårets artikler?

Hvilket bilde males? Annet enn at man får piggfritt som er et totalt sett bedre dekk enn piggdekk?

Jeg har allerede forklart deg hvorfor utrykningskjøretøy skor seg som det gjør og hvorfor du ikke trenger det samme.

En del ambulanser i sentrale strøk går med piggfrie dekk og spot-on kjettinger. Hvorfor ikke montere slikt på bilen da?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Poenget er vel at med piggfrie dekk må man redusere hastighet på klink is eller ved underkjølt regn. Fordelen er at man har stille dekk hele vinteren. For utrykningskjøretøy holder det ikke at en pasient blør seg i hjel fordi sykebilen måtte kjøre 60km/h på isen i stedet for 80. For oss andre som ikke kjører rundt med hardt skadde og døende folk i bilen hver dag er det ingen problem å redusere hastighet noen km/h for å kompensere for lavere friksjon. Når man regner på det er det ofte nok å redusere hastighet 5-10km/h for å ha samme margin på bremsing og veigrep i sving. 97% av all kjøring er ikke på klink is eller våt is så det er ikke veldig mye tid man taper.

Om piggfrie dekk hadde gitt mere skader og ulykker hadde nok forsikrings selskap hatt fokus på dette. Har de det?

Om man verdsetter lav veistøy over  sikkerhet/grep er nok piggfritt veien ja. Ingen tvil om at de er mer behagelig mtp støy. 

Dette med å avpasse fart etter dekk/utstyr er selvsagt helt rett, men det må gjøres uavhengig av pigg/piggfritt. Det skader nå uansett ikke å gi seg selv best mulig forutsetninger for å hpndtere føret? 

Det er nok en avveining opp i mot fordelene og det som er nevnt tidligere. Hadde forsikringsselskapene fått velge ville de nok at folk skulle skodd seg best mulig, men de skal fremstå miljøvennlige de også og da kan de ikke gå ut med slikt uten enorm risiko for selskapet. 

Endret av minim
*rettet start
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke med meg denne ukentlige meldingen som du tydeligvis leser, men det kan vel også handle om hvor en bor, men som oftest er det en grunn til at slike meldinger blir lagt ut i Norske nettaviser. Selv om det skulle forekomme ofte. Siden det skjer ukentlig for din del, kan du dokumentere fjorårets artikler?

Hvilket bilde males? Annet enn at man får piggfritt som er et totalt sett bedre dekk enn piggdekk?

Jeg har allerede forklart deg hvorfor utrykningskjøretøy skor seg som det gjør og hvorfor du ikke trenger det samme.

En del ambulanser i sentrale strøk går med piggfrie dekk og spot-on kjettinger. Hvorfor ikke montere slikt på bilen da?

Det renner inn i dagbladet/vg/nettavisen i ulike varianter. Her fra en artikkel i går senest så jeg trengte ikke grave langt tilbake.

"Kommer det veldig mye snø bør du vurdere om du i det hele tatt trenger å legge ut på veien, sier han i en pressemelding.

https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologen-advarer-lurt-a-dra-tidligere-fra-jobb/s/5-95-1505858?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3198inb0iFqyvAkArOAZLLPOGB0VM7w72Okwed16HfWDJemvG0FptYNMw&mibextid=xfxF2i#Echobox=1702024496

Det bildet slik at du skal tro på det og velge et dekk som er bedre for miljøet selv om det ikke er like bra for din egen sikkerhet. 

Det er bare antagelser du har gjort at jeg ikke har et behov. Har sagt at jeg også må frem og at når jeg kan velge et dekk som gjør dette så gjør jeg det. F.eks i Nord tidligere denne uken når det var rundt nullen på hardpakket is/snø så mener jeg at enkelte med piggfritt burde parkert. Ingen salting, kaldt om natten og såpass mildt på dagen at det smeltet litt. Hadde jeg hatt piggfritt så hadde jeg ikke fått utført jobben som måtte gjøres eller jeg måtte satt min egen og andres sikkerhet på spill ved å prøve meg på å tilpasse farten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...