Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømsikring som går


Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg lage middag og hadde skrudd på komfyren + 2 plater, og etter kun noen få minutter gikk sikringen. Sjekket skapet og sikringen på komfyren hadde gått, erstattet da denne med en 15amp (samme som forrige)

 

Men det jeg lurer på er om det er er sykdomstegn på strømannlegget når en sånn sikring går bare fordi man bruker flere ting på komfyren samtidig. Den skal da vel tåle det? 

For øvrig så er det et gammelt sikringsskap fra 1982 (like gammel som leiligheten)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (14 minutter siden):

I dag skulle jeg lage middag og hadde skrudd på komfyren + 2 plater, og etter kun noen få minutter gikk sikringen. Sjekket skapet og sikringen på komfyren hadde gått, erstattet da denne med en 15amp (samme som forrige)

 

Men det jeg lurer på er om det er er sykdomstegn på strømannlegget når en sånn sikring går bare fordi man bruker flere ting på komfyren samtidig. Den skal da vel tåle det? 

For øvrig så er det et gammelt sikringsskap fra 1982 (like gammel som leiligheten)

Hvis det er patronsikring(smeltesikring) så kan den enten svekkes over tid og ryke eller så kan det skyldes akutt overbelastning eller varmgang over tid via bunnskrue og koblingspunkt.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (28 minutter siden):

I dag skulle jeg lage middag og hadde skrudd på komfyren + 2 plater, og etter kun noen få minutter gikk sikringen. Sjekket skapet og sikringen på komfyren hadde gått, erstattet da denne med en 15amp (samme som forrige)

Høres ut til å være noe feil her. En komfyr har vanligvis 20 eller 25 A sikring, og er tilkoblet med et komfyrstikk. En sikring på 16 A eller lavere har vanligvis Shuko-stikk (vanlig stikkontakt). Med 15 A på en komfyr vil sikringen ryke når du bruker både stekeovnen og kokeplater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er egentlig bare tull å bruke en vanlig stikk til en komfyr hvis man lager avansert mat som bruker mye samtidig.

Sjekket sikringsskapet nettopp og det er faktisk bare 20 amp sikring på en komfyrstikk, men har aldri opplevd problemer. Skal sies at jeg vanligvis bruker platene og stekeovnen separat. Kan ikke huske at de er brukt samtidig.

Lenke til kommentar

Ville ordnet med elektriker som sjekket kursen. Jeg har hatt samme problemet, og da var en ledning røket i sikringsboksen, og skapte litt lysbue. Sier ikke at du har samme problemet, men så lenge det er en sjanse for det, ville jeg vært på den sikre siden. 

At du har skrusikringer, tyder på at dette er et gammelt anlegg. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Du kan faktisk trekke 3,5 Kw av en 16 amp sikring.

De andre alternativene er 20 amp med 4,4 Kw og 25 amp med 5,5 Kw.

Edit: Bare til info, ikke bytt sikringene til noe spredernettet og kontakttypene dine ikke er dimensjonert for. Hør med en elektriker om du er usikker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...