Gå til innhold

i Norge skal all nytelse/glede gjøres så trist som mulig?


Mr.M

Anbefalte innlegg

snublet over denne

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tvunget-tilbake-til-tobakken/80528756

kun en tillatt smak i e-sigaretter, nikotin. andre mer eksotiske smaker blir forbudt.

og, det er pålagt å blande tobakk i snus (i motsetning til Sverige hvor man får ren, mindre helseskadelig snus)

jeg hverken vaper eller snuser, men reagerer litt på nidkjærheten byråkrater og enkelte politikere/partier tydeligvis bruker dagene til for å gjøre tingen utrivelig/vanskelig.

hvis de følger det sporet, blir vel neste at eneste alkohol å få kjøpt er en anonym flaske med ren sprit. (eller ditto anonym flaske vin, øl) med standardisert smak.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Mr.M said:

snublet over denne

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tvunget-tilbake-til-tobakken/80528756

kun en tillatt smak i e-sigaretter, nikotin. andre mer eksotiske smaker blir forbudt.

og, det er pålagt å blande tobakk i snus (i motsetning til Sverige hvor man får ren, mindre helseskadelig snus)

jeg hverken vaper eller snuser, men reagerer litt på nidkjærheten byråkrater og enkelte politikere/partier tydeligvis bruker dagene til for å gjøre tingen utrivelig/vanskelig.

hvis de følger det sporet, blir vel neste at eneste alkohol å få kjøpt er en anonym flaske med ren sprit. (eller ditto anonym flaske vin, øl) med standardisert smak.

Vet ikke EØS-reglene for tobakk og snus osv, men kan tenke meg at det var lett å få unntak i EU. Tross alt er jo tobakk i EU også regulert.

Men jeg tror jeg kan trøste deg når det gjelder vin, sprit, og øl. Norge har kun fått unntaksregler pga selve alkoholen: 32 % her er 32 % der og smaken kan Norge ikke legge grenser på. Noen har prøvd før å legge ekstra-avgift på 32 % Cognac, men ikke på 32 % Akevitt (tror jeg det var - er lenge siden) - det gikk dårlig i EU/ESA.

(En annen følge er at grensen på øl i butikk er 4.7 % eller hva det er. Man prøvde først å tillate sterkere øl, men da måtte man også tillatte vin med samme % i butikkene og det går da ikke an ...)

Lenke til kommentar
10 hours ago, RRhoads said:

Det er bare å forandre hvordan man markedsfører smakstilsetningene så er det lov. Da må de nekte smakstilsetninger til matlaging og baking også. 

For mat og dop er sammenliknbart? 🤡
Det er kjempefint at de gjør dumme valg litt kjedelige, de skal ikke være spennende eller trendy.
God smak gjør det fristende å begynne med dop for smakens skyld, spesielt for unge.

Mer avgift, mer kjedelig, helt topp.

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 minutt siden):

For mat og dop er sammenliknbart? 🤡
Det er kjempefint at de gjør dumme valg litt kjedelige, de skal ikke være spennende eller trendy.
God smak gjør det fristende å begynne med dop for smakens skyld, spesielt for unge.

Mer avgift, mer kjedelig, helt topp.

Du må lære å lese litt bedre. Du forstod ikke det jeg skrev.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (5 minutter siden):

For mat og dop er sammenliknbart? 🤡
Det er kjempefint at de gjør dumme valg litt kjedelige, de skal ikke være spennende eller trendy.
God smak gjør det fristende å begynne med dop for smakens skyld, spesielt for unge.

Mer avgift, mer kjedelig, helt topp.

Ikke noe dop*

Ikke noe dumt valg å bevisst stoppe med røyking av sigaretter*

Unge blir ikke fristet, det viser forskning*

 

Mer avgifter på medisin for å slutte å røyke er en uting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

kun en tillatt smak i e-sigaretter, nikotin. andre mer eksotiske smaker blir forbudt.

og, det er pålagt å blande tobakk i snus (i motsetning til Sverige hvor man får ren, mindre helseskadelig snus)

Grunnen til at det blir slik er i Norge er det i utgangspunktet berre lov med nikotin via tobakksprodukt. Rein nikotin er i dag berre lovleg som røykestopprodukt. Dette på grunn av den norske politikken med å ikkje opne opp for nye tobakksprodukt.

Ein måte å få til nikotinprodukt med smak som kan selgasat som nytelsesmiddel er då at det må innholde tobakk, dermed også tobakksmak.

 

Den store utfordringa her er grensesettinga mellom produkt som bidreg til å få folk til å slutte å røyke og produkt som får fleire til å bli nikotinavhengige.
Om dei som i dag vamper går over til å røyke vanlege sigarettar så er sjølvsagt ikkje det bra, samtidig så er det ikkje bra om vi får ein ny generasjon av nikotinavhengige som inntek det avhengigheitsskapande stoffet som damp med smak av tutti-frutti.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

.
Om dei som i dag vamper går over til å røyke vanlege sigarettar så er sjølvsagt ikkje det bra, samtidig så er det ikkje bra om vi får ein ny generasjon av nikotinavhengige som inntek det avhengigheitsskapande stoffet som damp med smak av tutti-frutti.

Jeg tror det er et veldig lite fåtall som ville gjort det. Så fort du legger til nikotin så ødelegger man mye av smaken. Jeg tror de heller damper nikotinfritt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

God smak gjør det fristende å begynne med dop for smakens skyld, spesielt for unge.

Mer avgift, mer kjedelig, helt topp.

jeg tror de overdriver hva som kan føre til hva. Det var jo forbud mot lakris-piper også, fordi departementet konstruerte opp en teori om at hvis barn holder i en lakrispipe vil det legge grunn for at de går over til nikotin senere. Frp fikk opphevet forbudet, det har ikke medført pipe-røykende ungdomsflokker så vidt jeg kan se?

Det er en gjeng gærninger/byråkrater som sitter å koker i sammen mye rart. Husker en mediadebatt for en del år siden, da det ble avslørt en absurd teori de hadde begynt praktiserer i barnehager (mht. likestilling/kjønnsroller) som gikk ut på å plassere guttenes leketøy i reoler rundt inngangen til kjøkkenet, slik at guttene "skulle lære seg å gå mot kjøkkenet".  Det er nesten skremmende at det sitter statsansatte byråkrater å koker sammen slik ullen psykologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig så burde avgiftene på tobakk og alkohol være enda mer ekstreme enn de er i dag. Men siden jeg selv innimellom nyter alkohol så sitter det litt lenger inne å foreslå å øke alkohol-avgiftene enn å øke tobakk-avgiftene. Og da er man litt hyklersk føler jeg. Eller er det sånn at et moderat forbruk av alkohol er vesentlig mindre skadelig enn et moderat forbruk av tobakk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (13 minutter siden):

Hvis du setter deg inn i nikotin så skjønner du hvorfor de vil at minst mulig starter med det.

det er overdrevent, nikotin har blitt syndebukken fordi det er enklere å skylde på enn andre miljøfaktorer/livsstil som ville kostet mye mer å ta tak i.

hundre år gammel same-kvinne med pipe

04g3ZF5.jpg

samtidig leser man i media om forholdsvis unge folk med sunn livsstil som dauer av kreft og brystkreft, de har aldri røykt.

"røyking er den vanligste årsaken til kreft"

ok, hva er den nest vanligste? Da blir svarene plutselig mer ulne eller ikke noe svar i heletatt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

De eksemplene dine er gyldige som tvilsomme i sin egen kontekst. Synes det blir å strikke strekken litt vel langt når man sammenligner det mot vaping.

Hvis du setter deg inn i nikotin så skjønner du hvorfor de vil at minst mulig starter med det.

Nikotin er langt fra den farligste ingrediensen i tobakk. Å få folk vekk fra tobakk og heller over til damping/tobakksfri snus ville vært bra. Nå legger man bare opp til ulovlig handel og hjemmelagd dampevæske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaping har også et sett med negative virkninger som en ikke var så klar over i starten. Hvis man analyserer kommersiell vestlig tobakk så er den temmelig negativ for helsa p.g.a den sausen som tilsettes bl.a for å få økt leveranse av nikotinen og gi brukeren en rask effekt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...