Gå til innhold

i Norge skal all nytelse/glede gjøres så trist som mulig?


Mr.M

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Mr.M said:

det er overdrevent, nikotin har blitt syndebukken fordi det er enklere å skylde på enn andre miljøfaktorer/livsstil som ville kostet mye mer å ta tak i.

hundre år gammel same-kvinne med pipe

04g3ZF5.jpgsamtidig leser man i media om forholdsvis unge folk med sunn livsstil som dauer av kreft og brystkreft, de har aldri røykt.

"røyking er den vanligste årsaken til kreft"

ok, hva er den nest vanligste? Da blir svarene plutselig mer ulne eller ikke noe svar i heletatt.

Det finnes slanke, sunne mennesker som dør av hjerteinfarkt også. Men det betyr ikke at man sår tvil om at sterkt overvektige mennesker som lever på junkfood har høyere risiko for hjerte og karsykdommer. Hvis røyk øker sjansene for å få kreft med 10X, så forstår du vel hvorfor man ikke ønsker at folk skal begynne å røyke?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (På 21.11.2023 den 2:11 PM):

Ja, du har helt rett. Empirisk grunnlag er helt feil å støtte seg på. Hva i all verden var det de tenkte på.

nja, kan lure på hvor empirisk det er.

det er jo ikke slik at tobakk legger igjen et vistkort, tendensen til å utpeke tobakk som årsak ved kreft er mer at de hopper på enkleste konklusjon. "De leter under lyktestolpen for der er det lys"

Folk kan ha jobbet med sveising å pustet inn farlig røyk i trange rom og dårlig verneutstyr, jobbet i miljø med oljedamp, kanskje vært bilmekaniker og fått i seg mye støv fra bremser opp gjennom åra, osv. og vært tobakkrøykere samtidig, da blir det tobakken som liksom er syndebukken.

"Tobakk er den vanligste årsaken til kreft" får vi høre. Da lurer jeg på, hva er den nest vanligste årsaken? Det er visst ingen som kan svare på?

I går stod det en artikkel i VG

7NhYFnp.png

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/KnxOGG/kreftregisteret-oekning-i-lungekreft-blant-kvinner

"hun var i sitt livs form" og antageligvis ikke-røyker vil jeg tro. Som jeg nevnte i tidligere post, man leser hyppig i media om unge mennesker, idrettsfolk, unge kvinner under 40 år, etc. som dauer av brystkreft, og aldri har røyket. Men å spekulere i andre årsaker enn tobakk er visst ikke populært. Man kunne jo mistenke p-piller, men det er politisk ukorrekt for da er man liksom ute etter å begrense kvinners utfoldelse.

men, jeg prøver igjen, hva er den nest vanligste årsaken til kreft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...