Gå til innhold

GPU - 2080 TI i dag


MrMidget

Anbefalte innlegg

Har i dag et PNY 2080 TI som er vannkjølt med egen AIO (NZXT Bracket)
Bruker i dag en 32" 1440p 244hz (Odyssey g7) skjerm og kjører de aller fleste spill relativt makset ut 
Spiller for det meste Cities skyline II, WRC, Forza (Motorsport, horizon), LoL. Planer om å prøve spiderman 

Kjøpte i går Odyssey G9 OLED 49" monitor på tilbud, men er nå usikker på om 2080 TI kortet kommer til å holde ved en såpass stor skjerm og ser nå muligens etter nytt skjermkort. Hva anbefales egentlig til en såpass stor skjerm?

Resten av maskinen:

CPU: i7-12700k
RAM: 32GB 4800 DDR5
HK: Gigabyte z690 AERO G

Vil påstå at resten av maskinen er såpass "top notch" at dette ikke må byttes før en stund, men GPU er jeg veldig usikker på

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn å legge av penger til neste toppmodell fra NVIDIA. Mulig at det er kult å kjøre bil på 32:9, men det er egentlig å skaffe seg problemer med tanke på kraft til å drive dette. Du har skaffet deg et behov for mer grafikkraft. Du får ikke utnyttet en slik skjerm uten å ha maskinvare til å pushe bilder. RTX 4090 vil gi deg et løft, men vil egentlig ikke være nok, så min anbefaling er å spare til neste toppmodell.

Det er kun 921600 færre piksler på din nye skjerm enn for 3840x2160. så det er store krav til maskinvaren for å få til å kjøre 240 FPS. Vanlig 2160P har 12,5% flere piksler enn den skjermen du har kjøpt, så det er fremdeles et voldsomt krav til kraft. RTX 4090 er gjerne nede under 100 FPS min i enkelte titler, så når man står der og helst aldri skulle hatt under 240 så er det et stort gap å fylle. Det er ikke sikkert at det blir fylt i neste generasjon skjermkort.

Jeg er ingen fan av G-Sync fordi det fører til forsinkelse. Det du kan gjøre derimot er å få spillet til å kjøre 80 FPS og satse på at det ikke skaper noe hikke. 80x3=240. Det pleier å funke greit med skjermer så lenge det er delelige tall.  Så kan man få noe tearing, men ikke så ille som hvis man bruker helt vilkårlige framerates. Man må i grunnen velge mellom latency, tearing eller mer kraft (som ikke er tilgjengelig).

Kanskje ikke det bestå å kjøpe RTX 4090 nå mellom generasjoner med mindre det dukket opp 20% avslag eller noe slikt.

Slik det er for meg er grafikkflyt viktigere enn høyere oppløsning. Jeg er oftere på 1080P @ 360 Hz enn jeg er på 20160 @ 120 selv om jeg har begge deler og RTX 4090. Det er muligens Diablo IV og turbasert strategi eller kortspill jeg kan dra på med 2160P. Det meste annet går på 1080P.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Neste toppmodell kommer ikke før i 2025, blir litt lenge å vente regner jeg med.

Men 4070 ti super kommer nå på nyåret, ser ut til at den vil ligge veldig nær 4080 i ytelse og vil garantert koste mindre.

7900xtx et alternativ, men man mister da dlss og ray tracing ytelsen er ikke den beste.

 

Har en slik selv med aqua 550w bios, raster ytelsen er tilnærmet lik en stock 4090(som jeg også har eid).

Lenke til kommentar

Det er egentlig ingen løsning på dette annet enn å avstå fra å kjøpe en så tungdrevet skjerm, noe som allerede er gjort.

At folk aldri kommer i mål er selve premisset for at folk skal fortsette å kjøpe utstyr, tiår etter tiår. Forbrukeren er som et esel som jakter ei gulrot hengende i en pinne.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjermen er på plass, og de aller fleste spill jeg spiller går helt fint med 2080 TI.. Det er ikke optimalt, men det går
Forza Motorsport får jeg derimot ikke til uten å ødelegge alt som heter grafikk.. 

Jeg ser veldig etter et 4080 eller rett og slett 4090 kort etterhvert, men jeg må muligens ha ny PSU også da?
Har en 750w power+ fra Seasonic i dag, men går jeg for 4090 så bør jeg vell få en på hvertfall 850w \ 1000w ? 

Lenke til kommentar
MrMidget skrev (1 time siden):

Skjermen er på plass, og de aller fleste spill jeg spiller går helt fint med 2080 TI.. Det er ikke optimalt, men det går
Forza Motorsport får jeg derimot ikke til uten å ødelegge alt som heter grafikk.. 

Jeg ser veldig etter et 4080 eller rett og slett 4090 kort etterhvert, men jeg må muligens ha ny PSU også da?
Har en 750w power+ fra Seasonic i dag, men går jeg for 4090 så bør jeg vell få en på hvertfall 850w \ 1000w ? 

Nvidia oppgir 750W PSU for 4080 og 850W PSU for 4090.

DLSS (eller FSR) på Nvidia kortene kan øke fps en del i spill som støtter det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...