Gå til innhold

Kan man gjøre denne raskere?


skidrow

Anbefalte innlegg

Fikk en brukt pc etter min datter i dag, har ikke prøvd den enda da den mangler lader men hun sier den er helt ok men siden hun fikk ny i fjor så er den ikke hvert i bruk på et år, eneste hun hadde å klage på er at den er utrolig treg, er det noe jeg kan gjøre med det? Bytte til mer Ram eller noe? ser det er SSD på den så den burde klare seg som den er vel.

(Og ja det er en billig dårlig pc men jeg kommer bare til å bruke den til youtube, lit musikk og skriving.)

 

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/hp-14-bp083no-14-barbar-pc-sort/HP14BP083NO

Endret av skidrow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Celeronprosessor er i alle tilfeller som å kjøre en svær lastebil med motoren til en mini-morris. Funker helt greit med en gang det er nytt, men etter hvert så blir det bare sirup. Kjøp aldri Celeron er mitt råd. Skjønner at innholdet i lommeboka bestemmer hva man kan kjøpe, men da får en ta seg litt mer tid til å fylle den opp slik at man i hvert fall kan kjøpe noe med f.eks den største I3 eller helst en I5..... 4 GB RAM er heller ikke noe å skryte av. 8 er et minimum, helst 16. Har du en SSD i den, enten det er en vanlig 2,5" eller en NvME, så er den uansett my mer "snappy" en den kjappeste snurredisken. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan også laste ned Atlas OS til Windows10, som fjerner mye av de unødvendige funksjonene som trekker mye ressurser både av ram og cpu.
Det er ikke et eget OS, men det skriver om Windows og fjerner alt som ikke er strengt tatt nødvendig og det er gratis. Gjorde dette selv på en 10år gammel laptop med en AMD cpu og 8gb ram og den fikk "en ny vår" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Maskinen er helt grei hvis du oppgraderer RAM og reinstallerer Windows via USB via downloadtool.

Last ned Windows 10 Home så gjenbruker den lisensen du har automatisk.

Atlas OS kan strippe ned Windows til å blir mindre og mer lettvektig, men det er også en del kontrovers rundt dette, så jeg ville vurdert det om du ikke kommer i mål med de tiltakene du gjør.

Edit: Mulig du har noe recovery som fabrikkinnstiller maskinen slik den var når den ble kjøpt, men vanligvis krever dette at en kjører et program og lager det selv på nyere maskiner.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tangent skrev (På 19.11.2023 den 10:27 PM):

Kjøp aldri Celeron er mitt råd. Skjønner at innholdet i lommeboka bestemmer hva man kan kjøpe, men da får en ta seg litt mer tid til å fylle den opp slik at man i hvert fall kan kjøpe noe med f.eks den største I3 eller helst en I5..... 

Her ligger problemet med mange råd. Mitt råd er å ikke følge råd fra folk som ikke har peiling.

Celeron, i3, i5, i7... sier ingenting om ytelsen når man ikke nevner generasjon og hvilken type CPU det gjelder.

 

Har nettopp kjøpt to Lenovo Thinkpad til ungene slik at de kan leke seg med Linux. Begge Thinkpad'ene har i7. Trur du disse to laptop'ene er rask og yter knallbra bare pga i7 CPUen?

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kenhten said:

Her ligger problemet med mange råd. Mitt råd er å ikke følge råd fra folk som ikke har peiling.

Celeron, i3, i5, i7... sier ingenting om ytelsen når man ikke nevner generasjon og hvilken type CPU det gjelder.

 

Har nettopp kjøpt to Lenovo Thinkpad til ungene slik at de kan leke seg med Linux. Begge Thinkpad'ene har i7. Trur du disse to laptop'ene er rask og yter knallbra bare pga i7 CPUen?

 

Når man går til det steget å kjøpe en PC, være seg i en butikk som f.eks Power eller online fra f.eks Komplett, er som regel maskinene som blir tilbudt av siste og/eller nest siste generasjons CPU. Er i hvertfall det jeg har opplevd etter å ha kjøp PC'er i over 30 år. 

Og forskjellen på siste og forrige generasjons CPU'er av samme grunnbetegnelse, har jeg aldri hørt om at ytelsesforskjellen er som Porsche kontra Boble.

Har selv en 8 år gammel Thinkpad jobb-PC, som fremdeles er "snappy" fordi den har en I5 og SSD og nok RAM. Denne er egentlig parkert, da jeg nylig fikk en ny en med noenlunde samme spec's i forhold den gamle. Største I5 og 16 GB-RAM samt SSD. Riktig nok en M.2 i den siste og mSATA i den gamle, men dog.. 

Jentungen fikk i gave for 6-7 år siden en slik laptop med Celeron, men vanlig snurredisk og "bare" 4 GB RAM. Og herregud for en treg sak.. Tok og maxet ut RAM'en og puttet i en vanlig 2,5" Samsung SSD i stedet. Selvfølgelig ble den mye mer responsiv, men dog det ble bare som å bytte til trimsylindersett på mopeden uten å gjøre alt det andre som fikk den til å fly så mye bedre for de som skjønner sammenligningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel lager ikke Celeron og Pentium lengre. Så du slipper å lage flere sammenligninger med MT50'en din.

Har en av de siste Celeron, N5105. Flott CPU i en miniPC på størrelsen med en rubik's cube. 

Kjøper du PC i dag så må du følge godt med. Vi oppdaget i en annen tråd at det var mest søppel de solgte, med noen få unntak. 

 

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kenhten said:

Intel lager ikke Celeron og Pentium lengre. Så du slipper å lage flere sammenligninger med MT50'en din.

Har en av de siste Celeron, N5105. Flott CPU i en miniPC på størrelsen med en rubik's cube. 

Kjøper du PC i dag så må du følge godt med. Vi oppdaget i en annen tråd at det var mest søppel de solgte, med noen få unntak. 

 

 

HA HA! Du må jo være synsk. HELT RIKTIG!!! Jeg hadde en MT50 med Malozzi sylindersett, 21 mm forgasser og 0,70 dyse, triminnsug, ZR-50-SL trimluftfilter, DT50 (85 mod)bakpotte, 17/39 dreving (originalt 13/47), racing 2T-olje (til 140 kr 1/2-literen) og en "skvett" modellflybensin på tanken. Den gjorde 120 en godværsdag tilbake til 1987-1991 !!!!

Du har rett i at Celeron ble kuttet ut - først i 2019. Men Pentium lever i beste velgående. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/219435/intel-pentium-gold-g7400-processor-6m-cache-3-70-ghz/specifications.html?wapkw=pentium

Lenke til kommentar

😆

Hadde ikke moped selv men alle som hadde på 90 tallet da jeg var ungdom hadde en Honda MT50 eller en Suzuki.

 

Min Celeron N5105 er fra 2021. N3060 er fra 2016 og yter svært dårlig iforhold.

 

Ser noen anbefaler Atlas OS. Jeg ville ikke gjort det. Prøv heller https://xubuntu.org/

 

Jeg kjøpte to stykk Lenovo Thinkpad X260 på finn. Kostet 900kr/stk. De har 12" 1080p skjerm, Intel i7-6500U. God byggekvaliet, bra tastatur og holder seg. Noen er annonsert til 1500kr på finn men jeg trur de kan prutes ned til 1000kr. Hadde heller brukt penger på en slik enn mer RAM og SSD til en gammel Celeron laptop.

 

 

Lenke til kommentar

De fleste Core i3, i5, i7 er bra, men skal en sammenligne prosessorer så må se på benchmark resultater.

Xubuntu vil jeg si er et bra valg, da det har sine fordeler å ha en Ubuntu variant (eller Linux Mint).

Skal en ha Windows så trenger en minst 6-8 GB RAM. 4 GB vil være veldig lite, men vil nok gå på Linux. Om du setter inn RAM så du får 8GB så vil Windows 10 virke fint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...