Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdt å bruke 300.000 kr å kjøre bil i salt lake?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke forstått at det er lov å sette salt på norske veier, og norske befolkningen ikke reagerer at det er salt lake man kjører på, og skaper jo et heidundrende mye rust på karosseri og mange deler på bilen. 

Så er det virkelig verdt å betale 300.000 kr for en bil, og sende bilen ut på vinterland Norge i salt lake? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke forstått at det er lov å sette salt på norske veier, og norske befolkningen ikke reagerer at det er salt lake man kjører på, og skaper jo et heidundrende mye rust på karosseri og mange deler på bilen. 

Så er det virkelig verdt å betale 300.000 kr for en bil, og sende bilen ut på vinterland Norge i salt lake? 

Nei det er ikke verdt det. Ville gått for en billigere bruktbil isåfall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan rustbehandle bilen. Oppstår rust er det mye billigere om du utbedrer det tidlig.

Salt er viktig for fremkommelighet og hindrer ulykker. Jeg antar Vegvesenet kan dette bedre enn meg, men forskjellig snømengde og temperatur betyr forskjellige metoder for å kompensere.

20 cm nysnø og minusgrader kan brøytes bort, men hva med nullføre og is med vann på? 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører stort sett gamle, men velholdte biler. 10-20 år gamle.
Ja, rust inntreffer. Men de blir understellsbehandlet, og når rust oppstår får jeg det utbedret i stedet for å la det ta overhånd.
Jeg har aldri skrotet en bil pga. rust. Min Peugeot 406 ble skrotet som 21-åring fordi hjullagrene var utslitt, og en 10 år nyere bruktbil kostet det samme som å bytte dem, samt at kupévifta var ødelagt og gått ut av produksjon.
Mtp. den tekniske tilstanden kunne jeg hatt den fremdeles. Rust er ikke et så stort problem at jeg er imot salting. Da vil det bli dårligere fremkommelighet og flere trafikkulykker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (55 minutter siden):

Jeg kjører stort sett gamle, men velholdte biler. 10-20 år gamle.
Ja, rust inntreffer. Men de blir understellsbehandlet, og når rust oppstår får jeg det utbedret i stedet for å la det ta overhånd.
Jeg har aldri skrotet en bil pga. rust. Min Peugeot 406 ble skrotet som 21-åring fordi hjullagrene var utslitt, og en 10 år nyere bruktbil kostet det samme som å bytte dem, samt at kupévifta var ødelagt og gått ut av produksjon.
Mtp. den tekniske tilstanden kunne jeg hatt den fremdeles. Rust er ikke et så stort problem at jeg er imot salting. Da vil det bli dårligere fremkommelighet og flere trafikkulykker.

har du eksempel på hvem som understellbehandler bilen for deg? og hva koster det å få utbedret rust på karosseri?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Understellsbehandling: https://dinitrol.no (verkstedkjede. finn din lokale filial på hjemmesiden)

Rust: https://holenlakkering.no på Bryne. Jeg er fornøyd med dem, men det finnes selvsagt andre verksteder om du ikke tilfeldigvis bor i området eller vil reise langt for å bruke nettopp dem.

Folk bør generelt ta bedre vare på bilene sine. Bestått EU-kontroll betyr bare at den er trafikksikker , ikke nødvendigvis at den er uten problemer som blir dyre i fremtiden.

Hva koster rustbehandling? Hvor langt er et tau? Jeg kan si såpass at det er billigere nå, enn når kreften har spredd seg.

De kan gjøre det billigere om det kosmetiske ikke er viktig. Det koster ekstra å matche bilfargen når de maler over arbeidet. Men i mitt tilfelle ble vi enig om at de maler i en farge fra lageret, og dekker det med vinyl. Det ser faktisk bedre ut sånn. Nå har mann-med-hatt-bilen fått svarte striper langs undersiden og blitt kul. Skulle jeg pelle vekk vinylen ville jeg se godt utført lakkeringsarbeid, men i feil farge.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Vanlige vinterveier er faktisk ganske gode å kjøre på for vanlige personbiler. Saltinga er mest pga. tungtrafikk.

Problemet nå....

  Vis skjult innhold

p83qebiq41361.thumb.jpg.6d6e635234f94dcedd73da3477e561cd.jpg

Problemet er jo også at det ikke alle plasser i Norge blir vanlige vinterveier.

F.eks sør i landet hvor det snør ene dagen, regner dagen etter og fryser på..

På gode vinterveier henger tungtrafikk også ganske bra i veibanen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 timer siden):

Vanlige vinterveier er faktisk ganske gode å kjøre på for vanlige personbiler. Saltinga er mest pga. tungtrafikk.

Problemet nå er at folk flest har blitt vant med sommerføre året rundt så når det først blir litt glatt på veiene så er det full DERP med en gang.

  Vis skjult innhold

p83qebiq41361.thumb.jpg.6d6e635234f94dcedd73da3477e561cd.jpg

 

Før ble det saltet på ulykkestrekninger og i oppoverbakker mtp vogntogn. Nå saltes det overalt mye pga at folk ikke har verken tålmodighet eller kunnskap til å kjøre på vinterveier. Skal også sies mye er fremdeles pga utenlandske vogntog som ikke har utstyr eller tilpasset vogntog med 2 akslet semi som spinner på flat mark. 

Du kan godt ha en bil til 300 000,- men da bør du ta ekstra godt vare på den. Ville satset på sauefett som rustbehandling. Dette kan du gjøre selv annenhvert år hvis interessen er der. Sprøytes på med trykkluft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Kan ikke la være å kommentere når man har kjørt bil i nord norge i mange år.

Salting av veien kom snikende inn og og var ikke noe bra, bilene blir skitne og i overgang mellom saltet vei og usaltet vei er det ekstra glatt.  Det blir en slags kornet slaps som overhodet ikke er noe bra å kjøre på, mye bedre med ordentlig vintervei.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (13 minutter siden):

Før ble det saltet på ulykkestrekninger og i oppoverbakker mtp vogntogn. Nå saltes det overalt mye pga at folk ikke har verken tålmodighet eller kunnskap til å kjøre på vinterveier. Skal også sies mye er fremdeles pga utenlandske vogntog som ikke har utstyr eller tilpasset vogntog med 2 akslet semi som spinner på flat mark. 

Du kan godt ha en bil til 300 000,- men da bør du ta ekstra godt vare på den. Ville satset på sauefett som rustbehandling. Dette kan du gjøre selv annenhvert år hvis interessen er der. Sprøytes på med trykkluft.

Sauefett den var ny :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...