Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde jeg fortelle hu at jeg har vært gift?


Gjest 1d5ce...ed4

Anbefalte innlegg

Gjest 1d5ce...ed4 skrev (7 timer siden):

 

Takker alle utenom denne personen for veldig gode innlegg og tips!

 

…uhm, okey? Det at jeg mistet troen har ingen sammenheng med mine forhold/ekteskap å gjøre, handler mer om at jeg kom til fornuft.

Dessuten, hadde du lest første innlegget mitt litt nøyere, så hadde du sett at jeg mistet troen på gud -FØR- det andre ekteskapet var over.

Undøvendig av deg.

Anonymous poster hash: 1d5ce...ed4

Personen som svarte deg er selv kristen og kan ikke tenke seg å skille seg. Men nok om det.

Jeg kjenner at jeg må gå litt mot "strømmen" her av andre råd som du har fått. Jeg tenker at fortid er nettopp det, fortid. Og at du ikke trenger å fortelle om dine tidligere ekteskap så sant hun nye ikke spør deg direkte. Som andre her har nevnt, lyving. Du skal ikke lyve, men du trenger da ikke å fortelle alle detaljer om livet ditt før du traff henne du håper på å bli sammen med nå. Det er fremtiden som er viktig, ikke fortiden. Men skulle det komme opp som et samtaleemne så anbefaler jeg at du forteller hvorfor du var gift 2 ganger, at det var religionen som gjorde det nødvendig. Det er ingen som hadde reagert om du hadde vært samboer 2 ganger ;)

Så er det godt å se at du kom til fornuft når det gjelder religionen da ;)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du familie eller venner hun før eller siden kommer til å møte? De vil elske å spøke om noe slikt!

Derfor: la det være deg som kommer med informasjonen!

Hun bør virkelig ikke finne ut om dine to tidligere forhold* gjennom en dårlig kompis-spøk! Da tenker hun fort på «hva annet skjuler han for meg?»

Fortell det. Ikke hold tilbake antall ganger. Du kan holde tilbake mye annet, og trenger virkelig ikke greie ut om alt dere fant på sammen, men at det var to giftemål, er helt grei skuring å komme med.

Hvem vet — kanskje har hun vært gift tre ganger selv, allerede? Eller i den minste har forstått historien din ut fra enkle Google-søk og sosiale media? Hva frykter du egentlig?

 

*) At dere var gift eller ei er (for meg) mindre viktig. Du har hatt to seriøse forhold bak deg. Velkommen til verden — høres ganske normalt ut, akkurat det!

Tilfeldigheter har det til at disse forholdene krevde en ring, men ærlig talt: hva er den praktiske forskjellen på kjærlighetbundet samboerskap og ekteskap? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1d5ce...ed4 skrev (På 13.11.2023 den 11:49 AM):

Dette har litt med å gjøre at jeg var kristen frem til jeg var 26-27 ish og derfor var det liksom "riktig" at man skal være gift når man driver med seksuelle greier osv.

Vet ikke om jeg hadde forklarte det akkurat sånn men, kan fort tolkes i den retning at du har vært villig til å gifte deg 2 ganger for å få dyppa`n. 

Å si at du gifta deg 2 ganger, fordi det var forventet av de rundt deg kan også høres litt merkelig ut. 

Hvis du velger å fortelle at du har vært gift 2 ganger, så kan det tenkes at det kommer litt oppfølgingsspørsmål, og da er det greit at du klarer å svare på dette som at dette er noe du valgte å gjøre (jada, 2 ganger) av det du da tenkte var de rette grunnene. De rette grunnene bør da ikke være sex, eller andres forventninger til deg ( spør du meg). 

Ellers er jeg enig med de fleste i tråden her, ikke noe vits å skjule dette, men det kan være litt vanskelig å finne en god timing for når du skal fortelle om det. 

Lenke til kommentar
Gjest 1d5ce...ed4

TS her.. Oppdatering. Jeg har ennå ikke fortalt hu om det. Og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg kommer til å klare å si det heller, det er for vanskelig for meg. Jeg begynner å bli veldig glad i jenta og er livredd for å miste hu.

qualbeen: På spørsmål om hva jeg frykter så er jo det ganske åpenbart; jeg er redd for å skremme hu bort. Hu har sine ting hu kan reagere på, og jeg er redd dette er noe som kunne skremt hu bort. 
 

Jeg snakka med min bestekompis om dette i helgen. Han har ett samboerskap/forhold som har vart i 15 år snart. Og han mener dette er fortid og jeg ikke trenger å snakke om det så lenge jeg ikke får direkte spørsmål om det.

 

Angånde venner og familie så har jeg ingen rundt meg som ville begynt å snakke om slikt til hu, og ingen som ville spøkt om det (foran bare meg - ja, men med hu tilstede - neppe).


Føles ut som det er lettere å få tilgivelse om hu finner det ut senere? Lettere enn å komme med dette nå da.

 

Mulig det er mer «big deal» oppi mitt hodet enn andres.

 

Takker for innspillene, det settes pris på.

Anonymous poster hash: 1d5ce...ed4

Lenke til kommentar
Gjest 2fafa...d47

Til TS, det er ikke skambelagt å være skilt og ikke sikkert hun legger mye vekt på det.  Det er en opplysning som det er vanlig å ta etterhvert som dere blir bedre kjent og trygge på hverandre.

Å ta det for tidlig som superviktig kan bli litt feil det også...  det impliserer for henne at du ser for deg et liv sammen, og kanskje hun ikke er kommet dit at hun er like seriøs ennå - eller ikke ønsker å være så seriøs.

Kjør på, gjør aktiviteter sammen, bli kjent, trygg og så er det når det faller seg naturlig i diskusjoner om livet før dere møttes. Ikke noe drama.

Anonymous poster hash: 2fafa...d47

Lenke til kommentar
Gjest 1d5ce...ed4 skrev (36 minutter siden):

Mulig det er mer «big deal» oppi mitt hodet enn andres.

Ja, du er nok miljøskadet av din oppvekst, å være skilt, selv opptil flere ganger, er ikke en "big deal" for de aller alle fleste.
Det er ingen grunn til å frykte at du vil ødelegge noe mellom dere ved å fortelle det, men finn en passende anledning, ingen grunn til å gjøre en "big deal" ut av det heller. Det er ikke som du har vært i fengsel eller noe.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Ja, du er nok miljøskadet av din oppvekst, å være skilt, selv opptil flere ganger, er ikke en "big deal" for de aller alle fleste.
Det er ingen grunn til å frykte at du vil ødelegge noe mellom dere ved å fortelle det, men finn en passende anledning, ingen grunn til å gjøre en "big deal" ut av det heller. Det er ikke som du har vært i fengsel eller noe.

Veldig enig. Jeg tror å ikke si det kan bli en mye større deal.. Det er vel slikt man deler med noen man er glad i og skal ha et tillitsfullt forhold til. Samtidig, så er det ikke sikkert det har noe å si om det plutselig kommer frem om to år, det kommer helt an på hva slags tanker partneren har rundt det. Noen bryr seg, noen bryr seg ikke. 

Jeg ville lagt det frem på en ordentlig måte, på et passende tidspunkt, og kanskje sagt at selvom det viste seg å være feil å gifte seg begge gangene, så føltes det riktig allikevel. Alle gjør feil, og det er vel dokumenter at en meget stor andel giftemål ender i skillsmisse. 

Lenke til kommentar

Er selvsagt du som kjenner henne best, men generelt ville jeg absolutt ha sagt dette relativt tidlig. Vær gjerne også ærlig på at du er redd for å miste henne pga dette.

At bestekompisen din er i et langvarig forhold nå, betyr ikke annet enn at han er det. Hvis han selv ikke har vært gift to ganger før og først nå nylig fortalte om det da, og partneren hans ikke brydde seg noe om det. Om det ikke er mye annet som er galt, så ville man nok ikke uansett ha slått opp etter 15 år om slikt først kom fram da, men det hadde nok vært en rimelig muggen atmosfære i heimen en stund.

Kan du ikke være ærlig om så store deler av livet ditt, så vil forholdet bli vanskelig uansett.

Lenke til kommentar
Gjest 1d5ce...ed4 skrev (1 time siden):

Jeg snakka med min bestekompis om dette i helgen. Han har ett samboerskap/forhold som har vart i 15 år snart. Og han mener dette er fortid og jeg ikke trenger å snakke om det så lenge jeg ikke får direkte spørsmål om det.

Prinsippet er helt okey, man trenger ikke fortelle absolutt alt mulig fra sin fortid, men dette er litt større enn mange andre ting og du har en feil tilnærming til det. Her er du redd for hennes reaksjon om hun får vite noe, og derfor holder du det skjult og håper på det beste. For det første er det en veldig dårlig start på et forhold som skal baseres på åpenhet og ærlighet. Hva blir det neste du blir redd for å fortelle? Sånne ting baller på seg, og blir bare større og større jo lenger det går uten at du er ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Prinsippet er helt okey, man trenger ikke fortelle absolutt alt mulig fra sin fortid, men dette er litt større enn mange andre ting og du har en feil tilnærming til det. Her er du redd for hennes reaksjon om hun får vite noe, og derfor holder du det skjult og håper på det beste. For det første er det en veldig dårlig start på et forhold som skal baseres på åpenhet og ærlighet. Hva blir det neste du blir redd for å fortelle? Sånne ting baller på seg, og blir bare større og større jo lenger det går uten at du er ærlig.

Enig. Jeg synes det hadde vært ekstremt merkelig om min kone valgte å ikke fortelle noe sånt når vi ble kjent. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 1d5ce...ed4

TS her! Liten oppdatering. Jeg dater denne jenta fortsatt, og da jeg møtte hu i helgen som var så begynte vi å komme innom tema om fortid osv.

 

Jeg spurte hu om det var viktig for hu å vite alt om min fortid, og da sa hu ja. Jeg endte deretter med å fortelle om at jet har vært gift. Jeg sa tilogmed at det var to ganger.

 

Hu tok det fint og det var ikke noe problem, så dere som trodde det ville gå helt fint, hadde helt rett :) 

 

Var godt å få sagt det.

Anonymous poster hash: 1d5ce...ed4

Lenke til kommentar

Godt det gikk fint. 

Ex'en hadde vært forlovet før jeg og hun ble sammen. Sa ikke et ord om det. Hun hadde en venninne som plumpet ut med det, litt kjipt å få vite det på den måten. Hadde jo ingenting å si for meg, men sånt pleier å komme frem før eller siden, så like greit å være ærlig med det.

Lenke til kommentar

Du er ikke damaged goods, men fortell fortest mulig om at du har vært gift og hvorfor du ble skilt. Dette går nok bra skal du se, og de pleier jo å si at alle gode ting er tre. Jeg ville i alle fall da snakket om hva jeg eventuelt hadde lært av bruddene og hva jeg hadde vokst på.

Lenke til kommentar
Gjest 1d5ce...ed4
Hr Kotelett skrev (22 timer siden):

Godt det gikk fint. 

Ex'en hadde vært forlovet før jeg og hun ble sammen. Sa ikke et ord om det. Hun hadde en venninne som plumpet ut med det, litt kjipt å få vite det på den måten. Hadde jo ingenting å si for meg, men sånt pleier å komme frem før eller siden, så like greit å være ærlig med det.


Oi ja det kan jeg tenke meg. Er bedre å få vite det fra din kjære. Godt det ordnet seg da :) 
 

abrj skrev (22 timer siden):

Du er ikke damaged goods, men fortell fortest mulig om at du har vært gift og hvorfor du ble skilt. Dette går nok bra skal du se, og de pleier jo å si at alle gode ting er tre. Jeg ville i alle fall da snakket om hva jeg eventuelt hadde lært av bruddene og hva jeg hadde vokst på.


Du leste kanskje ikke oppdaterings posten min ett par hakk opp på denne siden? Jeg har fortalt om det, og det gikk veldig fint :) 
Men nei jeg skal nok aldri gifte meg igjen. Og hu jeg dater har ikke noe behov for å gifte seg heller heldigvis..

Anonymous poster hash: 1d5ce...ed4

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei TS.

Tenker at det er lurt av deg å dele slik informasjon så tidlig som mulig.

Det virker på meg som om du er veldig klar over grunnen til at du har gjort som du har gjort. 

Å reflektere over handlinger "ser" jeg som på det aller aller viktigste i et evt forhold, og ikke eksplisitt hva personen har gjort. 

Det er dette som for meg skiller reflekterte mennesker fra overfladiske. Så tenker jeg det er viktig å respektere, og være klar over at vi er bare mennesker. Vi tar noen ganger "dumme" valg (meg selv inkludert). 

Det er jo slik vi lærer. 

Jeg ville nok heller spurt meg selv følgende.

Vil jeg ha en partner som ikke kan akseptere meg slik jeg er (inkludert min "bagasje")?

Du trenger jo ikke å gå i dybden med mindre hun spør, og du vil svare på det.

Det er viktig med felles respekt for hverandre tenker jeg.

Det er mange mennesker som spør om ting de egentlig ikke "tåler" svaret på, og det blir for dumt synes jeg. 

Er ho "Drømmedama" de med stor D så går det nok bra uansett. 

Vil du ha et åpent og ærlig forhold så hadde jeg personlig tatt den risikoen, for det er det jeg ønsker meg mest av alt. 

Hva ønsker du deg TS? 

 

Endret av Oxalidaceaee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...