Gå til innhold

Ny telefon til 2-3000kr (Løst)


TheKims

Anbefalte innlegg

wil skrev (39 minutter siden):

Hei. Man kan si hva man vil, men det finnes ikke Telefoner UTEN Bloatware som er Stock. Bloatware for meg er apper som jeg IKKE bruker og de Telefonene finnes ikke Stock. Ikke Pixel, ikke OnePLUS og ellers andre merker som folk mener det er lite Bloatware på.

Det som er viktig og huske på når det gjelder Bloatware er at disse tar opp plass på Telefonen, de bruker Batteri og de kommer gjerne opp med oppdateringer på Google Play. Med andre ord, så brukes det mere Data pga oppdatering av apper man ikke trenger. Det gjelder selvfølgelig for Google Telefonene også.

Bloatware for min del er når produsentene kommer med egne apper oppå Google sine. Hvorfor i alle dager trenger jeg to forskjellige apper for å åpne bilder, gå på nett, høre på musikk osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (På 13.11.2023 den 9:19 AM):

Noen som har tips til hvilken telefon jeg bør se etter? Jeg bruker telefonen mest til Nyheter, Bank, Youtube og selvfølgelig ringing og meldinger, så ikke de mest krevende tingene. 

Ønsker en telefon som føles kjapp ut i bruk, har et ok kamera, grei batteritid og helst minst mulig bloatware. 

Her er noen jeg har funnet så langt

Oneplus Nord CE 2 Lite https://www.prisjakt.no/product.php?p=6469465

Motorola Edge 30 Neo https://www.prisjakt.no/product.php?p=7056313

Oneplus Nord CE 3 Lite https://www.prisjakt.no/product.php?p=10150462

Xiaomi Redmi Note 12 https://www.prisjakt.no/product.php?p=11846275

 

Jeg har Redmi Note 12 og kan desverre ikke anbefale den. Det er egentlig en helt ok telefon, men den er litt treg ved oppstart og har et middelmådig kamera.

Lenke til kommentar

Prosessorene har blitt raskere for hvert år. Og en annen viktig ting er at minne har økt der mange nå har 6 eller 8 GB på mobilen. Dette gjør at mobiler nå kan være raske til de vanlige oppgavene som f.eks nettleser, media og video. Noen av produsentene lover også oppdateringer i flere år. Dette gjør det litt lettere å velge en dyrere mobil og ha den i flere år.

Her noen benchmark for noen SoC (Prosessor):

Google Tensor G2, AnTuTu 10: 812223

Dimensity 1080, AnTuTu 10: 536953

Snapdragon 695, AnTuTu 10: 449361

https://nanoreview.net/en/soc-list/rating

Motorola Edge 30 Neo, Samsung Galaxy A34, Xiaomi Redmi Note 12 Pro og Sony Xperia 10 V 5G er vel eksempler på rimelige mobiler som har akseptabel ytelse, men der finnes bedre litt opp i pris.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (53 minutter siden):

Her noen benchmark for noen SoC (Prosessor):

Google Tensor G2, AnTuTu 10: 812223

Dimensity 1080, AnTuTu 10: 536953

Snapdragon 695, AnTuTu 10: 449361

Samme tabell viser ytelsen iPhone SE fra 2020:

Apple A13, AnTuTu 10, 881641

En nesten 4 år gammel CPU i en (såvidt) middelklasse-iPhone er raskere enn den nyeste som Pixel har. Just sayin...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (16 timer siden):

 

Jeg har Redmi Note 12 og kan desverre ikke anbefale den. Det er egentlig en helt ok telefon, men den er litt treg ved oppstart og har et middelmådig kamera.

Xiaomi har veldig mange modeller, Xiaomi Redmi Note 12 Pro til kr 3000 er ganske bra i forhold til pris. Men en annen svakhet er at de ikke oppdaterer software i mange år, ihvertfall har det vært slik på de rimelige modellene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Xiaomi har veldig mange modeller, Xiaomi Redmi Note 12 Pro til kr 3000 er ganske bra i forhold til pris. Men en annen svakhet er at de ikke oppdaterer software i mange år, ihvertfall har det vært slik på de rimelige modellene.

Jeg betalte 1990 for min 11T (tilbud, lå gjerne på 2990), har fått to androidoppdateringer og får en til slik det ser ut nå. Jeg vet ikke hvordan ståa er over hele fjøla.

Leste også dette nylig:

We are proud to announce a significant enhancement to our commitment to providing exceptional software support. Xiaomi 13T and Xiaomi 13T Pro will include 4 generations of Android OS upgrades, as well as 5 years of security patches.

Nå er disse i en annen prisklasse, men man får tro at når det regner på presten drypper det på klokkeren.

Lenke til kommentar
zanta skrev (4 timer siden):

En nesten 4 år gammel CPU i en (såvidt) middelklasse-iPhone er raskere enn den nyeste som Pixel har. Just sayin...

Syntetisk testing sier desverre ikke så mye om reelle ytelser.

 

På papiret skal Pixel 6a være en ganske dårlig telefon, men den er fortsatt en av de bedre man får kjøpt til under 10.000,-

Kamera på den er jo fortsatt det beste man får tak i.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Syntetisk testing sier desverre ikke så mye om reelle ytelser. På papiret skal Pixel 6a være en ganske dårlig telefon, men den er fortsatt en av de bedre man får kjøpt til under 10.000,-

Hvis du sammenligner brukeropplevelsen med en iphone 11 eller SE 2020 mot en Pixel 6a vil du bli overbevist om at Pixel er mye tregere i opplevd ytelse. Det som er verst med 6a er at den har elendig fingerprintsensor, og helt mangler ansiktsgjenkjenning. De som har brukt iPhones med TouchID og FaceID vet at ingen slår Apple på dette. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

iphone 11 og SE 2020 er for gammelt til å kjøpe nytt i dag.

Enig i det. Det var heller ikke et kjøpsforslag, men for å vise ytelsen på en av Apples eldre prosessorer sammenlignet med de nyeste mellomklasseprosessorene som brukes i Androidmobiler. Selv om både IPhone 11 og SE 2020 fortsatt kan være gode kjøp på bruktmarkedet for de som ikke MÅ ha ny mobil.

Lenke til kommentar
  • TheKims endret tittelen til Ny telefon til 2-3000kr (Løst)
On 16.11.2023 at 5:23 PM, ^fmj said:

Jeg betalte 1990 for min 11T (tilbud, lå gjerne på 2990), har fått to androidoppdateringer og får en til slik det ser ut nå. Jeg vet ikke hvordan ståa er over hele fjøla.

Leste også dette nylig:

We are proud to announce a significant enhancement to our commitment to providing exceptional software support. Xiaomi 13T and Xiaomi 13T Pro will include 4 generations of Android OS upgrades, as well as 5 years of security patches.

Nå er disse i en annen prisklasse, men man får tro at når det regner på presten drypper det på klokkeren.

Det trenger ikke å være slik, ikke i stor grad i alle fall: Mener Samsung for eksempel har garantert oppdateringer i fire(?) år bare på toppmodeller, og da bare for modeller nyere enn etter et bestemt årstall. De lavere modellene får færre eller (nesten) ingen oppdateringer slik jeg har forstått det. Overrasker meg om Xiaomi gir oppdateringer i like lang tid på de billigste mobiltelefonene fra de som de gir til de dyreste fra de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...