Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktighet i vinduskarmer hver morgen om høst/vinter. Hva kan vi gjøre?


Anbefalte innlegg

Heisann 😊

Så jeg og kona leier en leilighet på bakkeplan i huset til utleier (huset ble bygd med en utleiedel fra starten av så det er dobbel isolering mellom huset og leiligheten). Vi har bodd her et år nå. Huset befinner seg ca. 2 mil sør for Bergen på Vestlandet.

Vi trives veldig godt her og utleier er en fin fyr, men vi opplever at når det begynner å bli kjøligere utendørs i oktober/november så begynner det å legge seg kondens i vinduskarmene i alle tre rom. Dette fikk vi beskjed om av utleier at kom til å skje så med beskjed om at vi måtte tørke det av noen ganger i uken, helst daglig når vi så det. 

Men jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre for å unngå dette? Eller er det bare at vi må godta at det blir sånn? Om vi ikke tørker det opp kan det vel i verste fall bli mugg i vinduene så vidt jeg har skjønt? 🫣

Vi har fem vindu som avbildet, men vi har som regel persiennene 70% nede siden utleier og hans familie må gå forbi vinduene når de skal ut/kommer hjem. 

IMG_1960.jpeg

IMG_1961.jpeg

Endret av ompopo
La til lokasjon (Bergen, Vestlandet)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper alt for høy relativ luftfuktighet (RH), anbefalt er ~40-60% i sommerhalvåret, 20-40% RH i vinterhalvåret. Høyere enn det og spesielt nærmere 100% RH så får man slike  problemer. Høy luftfuktighet gir også grobunn for muggsopp og lignende som kan gi bl. a. luftveisplager.

Hva slags ventilasjon er det hos dere?

Endret av NoBo
Skrivefeil, tilleggsmomenter
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ompopo skrev (12 minutter siden):

Men jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre for å unngå dette? Eller er det bare at vi må godta at det blir sånn?

tyder på at det er for dårlig ventilasjon i kåken.

er det ikke lufteluker i veggene, alternativt lufteventiler øverst i vinduskarmene?

slike kondens-problem forverres gjerne med tørking av klesvask innendørs i den kalde årstiden, man er nødt til å lufte godt selv om det svir litt på strømforbruket.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan definitivt anbefale å kjøpe en luftavfukter. De koster ikke all verden, og hjelper på både dette og med å få klesvaska raskere tørr. Hverdagen vår ble mye lettere med en sånn i hus. 

Siden han er klar over problemet, og du sier han er en fin fyr, så kanskje utleier er villig til å være med på å dekke kostnaden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk alt av ventiler og ventilasjon. Med mindre de heng klesvasken i rom utan mekanisk ventilasjon så er det ofte årsaken.

At du tørker det som har kondensert på eit kaldt vindauge er no ein ting, men det gjer ikkje noko med årsaken til at det oppstår, og det vil framleis vere for mykje fukt i bustaden.

Kva slags luker finnes? Over vindauge, i vegg? Er det noko form for mekanisk ventilasjon (vifte)?

Om de ikkje tørkar plagg i uventilerte rom så er det pust og matlaging som gjerne bidreg til fuktigheit. Matlaging skal ventilator i hovedsak ta seg av, mens byggets design, passiv ev. mekanisk ventilasjon skal sørge for at alle opphaldsrom blir ventilert.

Om dette er kjent og huseigar ikkje har eller får gjort noko med det så kan det tyde på dårleg design. Kor mange år er huset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ompopo skrev (8 timer siden):

Heisann 😊

Så jeg og kona leier en leilighet på bakkeplan i huset til utleier (huset ble bygd med en utleiedel fra starten av så det er dobbel isolering mellom huset og leiligheten). Vi har bodd her et år nå. Huset befinner seg ca. 2 mil sør for Bergen på Vestlandet.

Vi trives veldig godt her og utleier er en fin fyr, men vi opplever at når det begynner å bli kjøligere utendørs i oktober/november så begynner det å legge seg kondens i vinduskarmene i alle tre rom. Dette fikk vi beskjed om av utleier at kom til å skje så med beskjed om at vi måtte tørke det av noen ganger i uken, helst daglig når vi så det. 

Men jeg lurer på om det er noe vi kan gjøre for å unngå dette? Eller er det bare at vi må godta at det blir sånn? Om vi ikke tørker det opp kan det vel i verste fall bli mugg i vinduene så vidt jeg har skjønt? 🫣

Vi har fem vindu som avbildet, men vi har som regel persiennene 70% nede siden utleier og hans familie må gå forbi vinduene når de skal ut/kommer hjem. 

IMG_1960.jpeg

IMG_1961.jpeg

Er det et gammelt hus uten ventiler i vinduene eller ellers i rommet? Om du ikke gjør som andre her nevner med å få tak i en avfukter, så må du sørge for daglig utlufting i tillegg til å tørke bort duggen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...