Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uten bil - Østlandet byer


Enmannpaa27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en viss sammenheng med befolkningstall. Drammen har bybusser i massevis. Lillehammer husker jeg også som helt greit. Drar du derimot til ytre strøk i Telemark, typ Rjukan, er det ingenting. 

Hold deg i de største byene, så burde det være greit. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jo også endel med hvor i de forkjellige byene du bor og arbeider, og hvordan du legger opp livet ditt.

«10 minutters byen» er et konsept for å kunne leve miljøvennlig. 

https://www.tu.no/artikler/mener-innbyggerne-i-fremtidens-byer-bor-kunne-na-alt-pa-10-minutter/196961

Selv ser jeg ikke helt greia, man må ha en eller annen personlig transport. Hvis man legger sammen månedskort på kollektivt, buss/tog ved lengre reiser og taxikjøring og elsykkel i hverdagen

 Så er man omtrent på kosten av en rimelig bil i mnd. Så da kan man liksågodt ha bil, og leve et mye mer komfortabelt liv.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322623797

Lenke til kommentar

Har fartet mye rundt på østlandet og de færreste byer har et kollektivtilbud som fungerer for flertallet
Den norske modellen med spredt boligbygging og få store arbeidsplasser er viktigste årsak.

Realiteten er at du må bytte buss flere ganger for å komme deg til destinasjonen, noe som tar dobbelt så lang tid som med egen bil. Sykkelveier er sjelden gjennomgående slik at man må krysse hovedveier flere ganger og kollektivfelter er ofte mangelvare.

Heldigvis er avstandene i norske byer liten slik at «apostlenes hester» er velegnet

Lenke til kommentar

En viktig faktor er jo selvfølgelig hvor i byen man bor.

Her jeg bor i Tønsberg er det 3-4 kilometer til sentrum, med rutebilstasjon, jernbanestasjon, kjøpesenter, spisesteder og uteliv. Det er til nøds tilogmed mulig å gå, men null problem å ta på sykkel. Buss hvert 10 min på dagtid, men går jeg ett busstopp videre er det 2-4 ekstra avganger i timen. Buss hver halvtime frem til kl 0100 natt til søndag, pluss én nattbuss rundt 0230.

Det er gangavstand til tre matbutikker, hvorav én er søndagsåpen. Gang- og sykkelavstand til flere barnehager, samt barneskole og ungdomsskole, idrettsanlegg og badestrand.

For 500 kroner får man månedskort for lokalbuss i HELE Vestfold og Telemark, om du f.eks ikke trenger å reise i rushen koster månedskort for hele fylket 290 kroner. Det finnes også gode kombinasjonsbilletter om du pendler fast med buss og tog mellom 2 byer i fylket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo veldig ann på dine behov da. 
Til og med mindre steder som f. eks Jessheim som faktisk er en by har "alt du trenger" innen gangavstand dersom du bor i leilighet nært bykjernen. Til og med togforbindelse inn til Oslo. (som riktignok stopper på alle steder med stedsnavn, men allikevel...) 

Så dersom ditt behov er å ha gangavstand til et kjøpesenter og vinmonopol er det jo i grunn bare å slå seg ned et sted som har både kjøpesenter og togforbindelse til Oslo. 

F. eks Lillestrøm kan jo være en greie. Tar 10 minutter inn til Oslo, eller så er jo Drammen et alternativ som er nevnt allerede. 
(Og relativt gode kollektivmuligheter rundt omkring lokalt er det også i Lillestrøm) 

Skulle jeg forsøkt meg på det samme som deg så hadde jeg bare sjekket opp togforbindelse inn til Oslo og lokasjon på aktuelle boliger. Fordelen med de minste byene er at de som regel har samlet alt av butikker, restauranter, utesteder og kollektivtransport på omtrent samme plass. Plasserer du deg nærme nok den plasseringen klarer du deg nok uten bil i hverdagen. 

Liten avsporing bare fordi jeg liker å ha bil selv.. 
Har ikke tall på hvor mange bekjente jeg har hatt opp gjennom som hardnakket påstår at de ikke "trenger" bil, eller enda værre, ikke "trenger" førerkort.. 

Det viser seg derimot gang på gang at de faktisk trenger begge deler hver gang de skal på hyttetur, flytte til ny bolig, møtes hos en bekjent som bor litt mindre sentralt, handle inn møbler, levere søppel på avfallsstasjonen, dra på ferie (hvis du bor langt nok unna flyplassen)

Så er spørsmålet: Hvor ofte skjer alt dette? 
Svaret er sannsynligvis "ikke veldig ofte", men allikevel ofte nok til at det raskt kan bli masete både for deg som trenger dette, og for kompisen som bor nærmest og dermed må låne deg bilen sin hver gang dette skjer. 
Vil tro at dette blir enda værre dersom du allerede er vant med friheten bilen tilbyr deg. 

Men beklager, dette var jo ikke det du spurte om i utgangspunktet.
Min anbefaling er småbyer med togforbindelse inn til Oslo. :)

 


 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (1 time siden):

 

Så er spørsmålet: Hvor ofte skjer alt dette? 
Svaret er sannsynligvis "ikke veldig ofte", men allikevel ofte nok til at det raskt kan bli masete både for deg som trenger dette, og for kompisen som bor nærmest og dermed må låne deg bilen sin hver gang dette skjer. 
Vil tro at dette blir enda værre dersom du allerede er vant med friheten bilen tilbyr deg. 

Men beklager, dette var jo ikke det du spurte om i utgangspunktet.
Min anbefaling er småbyer med togforbindelse inn til Oslo. :)

Bosetter du deg litt utenfor lokaltogenes rekkevidde eller litt utenfor hovedgata, er det ikke spørsmål om hvor ofte du trenger egen bil. Vi er 2 personer i husstanden og diskuterer om vi kan gå ned fra 2 til 1 bil. Enn så lenge har dette vært umulig. Da må vi i så fall slutte å jobbe, slutte å besøke familien, aldri handle stort/lønnsomt osv
Hvis du også tar hensyn til boligprisene, er dette llønnsomt.

De få gangene jeg kjører kollektivt er «fyllingsgraden» i kollektiven som regel under 50 %

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å leve uten bil i norge er selv i 2023 stort sett forbeholdt de største byene, og selv da er du litt "fucked" hvis du skal besøke noen som bor utenfor bygrensa.

Men det jo ikke umulig, jeg fikk ikke lappen før jeg var 23, og før den tid syklet jeg stort sett til de stedene jeg skulle (jobbet heldigvis i nærheten av der jeg bodde)

Drammen er jo en fin by sånn sett, de har mange busser, tog og selve byen er ikke så altfor stor målt i avstand. Kanskje det er noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...